• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM planuje zakup nowych składów do 2020 r.

Maciej Naskręt
18 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obecnie (nieprzerwanie od 1976 r.) linię SKM obsługują pociągi EZT serii EN-57. Obecnie (nieprzerwanie od 1976 r.) linię SKM obsługują pociągi EZT serii EN-57.

Spółka SKM planuje zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowe składy miałyby pojechać linią 250 z Gdyni do Gdańska pod koniec tej dekady.



Czy SKM potrzebuje nowych składów?

Jest szansa, że pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście będą podróżować nowymi składami z Gdańska do Gdyni. Lokalny przewoźnik przymierza się do nabycia 10 nieużywanych składów pasażerskich - elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Oczywiście jak najbardziej jesteśmy zainteresowani pozyskaniem nowych składów, ale jest jeszcze za wcześnie, by mówić o konkretach. Przygotowujemy się do takiego przedsięwzięcia - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w PKP SKM w Trójmieście.

Na tę chwilę wiadomo, że zakup nowych składów miałby zostać dofinansowany z pieniędzy Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020. Pochodziłyby one z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, nad którym czuwać będzie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Na inwestycje kolejowe - według ministerialnych urzędników - Polska może wykorzystać 40 mld zł.

Problem w tym, że na przyjazd do Trójmiasta nowych składów będzie trzeba poczekać - pojedziemy nimi przed 2020 r. Przed SKM stoi wiele spraw do załatwienia, m.in. wygrana w konkursie na dofinansowanie. Potem jeszcze pozostanie pozyskanie środków finansowych, bo przewoźnik najpierw będzie musiał z własnego portfela zapłacić za zakupiony tabor, a dopiero wtedy pieniądze do niego trafią z kont Unii Europejskiej.

Kwota, jaką SKM wyda na inwestycję będzie niemała. Szacunkowo potrzeba od 200 do 250 mln zł.

Projekt zakupu nowych składów jest połączony z rozbudową linii 250 w kierunku Wejherowa. Dziś kończy się ona w Gdyni Cisowej. Ponadto do projektu ma być wpięta też rozbudowa elektrowozowni SKM w Gdyni Cisowej i umożliwienie wyjazdu z jej terenu w stronę Rumi. Dziś składy SKM mogą ją opuszczać wyłącznie w kierunku Gdańska.

Warto zaznaczyć także, że trwa obecnie modernizacja 20 SKM-ek. W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawi się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Wykonawcą inwestycji jest Bydgoska firma Pesa, która za modernizację składów zażądała ok. 124 mln zł. Ostatnie zmodernizowane kolejki mają przyjechać do Trójmiasta w lipcu tego roku.

W sumie SKM w Trójmieście dysponuje 64 pociągami, w tym czterema niedawno zmodernizowanymi.

Miejsca

Opinie (163) 2 zablokowane

  • Infrastruktura.

    Niech oni lepiej skupią się wpierw nad wymianą sieci trakcyjnej, torowisk, rozjazdów i całej reszty, bo to stanowi problem największy. Kupowanie nowych składów bez tej inwestycji byłoby jak kupienie nowego auta za ciężką kasę, a trzymałbyś go w stodole bez dachu i jeździł po lesie.

    • 1 2

  • do 2020 to może już nie być SKM

    Porażka- już sam brak klimy w modernizowanych właśnie składach mówi wszystko. A juz ta dziura przy wsiadaniu- skandal i zagrożenie życia. Niech wpisze się każdy kto musiał już komuś pomagac wyjść spod pociągu. Składy dla niepełnosprawnych. słyszałem też że na wierzy Eifla, na samej górze, tam gdzie się już tylko da wejść po schodach- mają tam wydawać legitymacje uprawniające niepełnosprawnych do ulgowych przejazdów SKM w Gdańsku. I jeszcze ta akcja z ulgą- laska wbiła 50%, choć należała jej się 51%, wbiła na swoją niekożyśc- oczywista nieistotna pomyłka, ale "renomowany" kretyn tego nie zrozumie jeszcze conajmniej do 2020r.

    • 9 1

  • hahaha

    Pewnie skończy się tak, jak z tymi 21 zmodernizowanymi skałami z których przejechał JEDEN, i jest wielka podjara.

    • 6 0

  • ale za to autopromocję mają dobrą! (2)

    Zastąp podwójny skład co 15 minut pojedyńczym co 7,5 minuty i nazwij to dopasowaniem do wymagań rynku i działaniem na rzecz klienta :)

    • 9 0

    • ale za to autopromocje maja dobra (1)

      przecież trzeba by było zatrudnić pracowników i jeszcze do tego im zaplacic

      • 0 0

      • typowa Gdynia - reklama, promocja i PR

        a rzeczywistość skrzeczy i jęczy na spawach

        • 0 0

  • Szykuje się pierwsza od wielu wielu lat produkcja SF z prawdziwego zdarzania.

    I to na naszym terenie. Ciekawe czy 3d

    • 4 0

  • Błąd - linia 250 (2)

    Linia 250 kończy się w Rumi a nie w Gdyni Cisowej

    • 3 0

    • Gdynia Cisowa to swoja droga przystanek osobowy, a nie stacja, linia nawet nie ma jak sie tam konczyc

      • 3 0

    • Formalnie masz rację, chociaż...
      Przed powstaniem SKM-u popełniono machlojstwo, wydłużając linię 250 na papierze, ale faktyczny układ torów był inny. I może dlatego jest w tekście mowa o końcu tej linii kolejowej w Gdyni Cisowej.

      • 0 0

  • nowe sklady smkm juz dawno morzna było kupic i były nato pieniadze ale zamiast tego (1)

    Rząd PO zrobił nam igrzyska wstydu euro 2012 .Sama strata roczna stadionu to tyle ile jeden nowy skład !!

    • 2 6

    • jasne, Gdańsk ma fundować całemu Trójmiastu i wsi za nim nowe pociagi

      a paszły won!

      • 0 0

  • POLSKIE! (1)

    Ale kupcie polskie składy, sa na światowym poziomie, a nie tak jak Pendolino, żeby zasilać obce kraje!!
    MON też wolał kupić sprzęt radiolokacyjny za grube bańki z uSA, zamiast od równie dobrego Radmoru, a potem płacz, że wpływy z podatków za małe i bezrobocie...!

    • 6 3

    • Nacjonalisto !!! ALSTOM ma w Polsce zakład w Chorzowie.

      W Siedlcach firma Stadler ma montownię "Elfów" (jeżdżą na Mazowszu) I skąd wiesz czy przypadkiem akcje PES-y czy NEWAg-u nie zostaną kupione przez "obcych" przez ten czas na giełdzie ?

      • 0 0

  • na stronach SKM jest o możliwości korzystania przez zewnętrzne podmioty z ich infry, torów i peronów - czyli się da

    może by MZKZG kupiła se kilka takich większych "szynobusów" i wpuściła je na tory SKM z taryfą autobusową, czasową a nie odległościową, z dwoma rodzajami biletów...

    to by było jeszcze lepsze niż A101

    • 4 2

  • SKM - 2020 ?

    metropolitalna linia - Aglomeracji Wybrzeze GD

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane