• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM planuje zakup nowych składów do 2020 r.

Maciej Naskręt
18 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Obecnie (nieprzerwanie od 1976 r.) linię SKM obsługują pociągi EZT serii EN-57. Obecnie (nieprzerwanie od 1976 r.) linię SKM obsługują pociągi EZT serii EN-57.

Spółka SKM planuje zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowe składy miałyby pojechać linią 250 z Gdyni do Gdańska pod koniec tej dekady.



Czy SKM potrzebuje nowych składów?

Jest szansa, że pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście będą podróżować nowymi składami z Gdańska do Gdyni. Lokalny przewoźnik przymierza się do nabycia 10 nieużywanych składów pasażerskich - elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Oczywiście jak najbardziej jesteśmy zainteresowani pozyskaniem nowych składów, ale jest jeszcze za wcześnie, by mówić o konkretach. Przygotowujemy się do takiego przedsięwzięcia - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w PKP SKM w Trójmieście.

Na tę chwilę wiadomo, że zakup nowych składów miałby zostać dofinansowany z pieniędzy Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020. Pochodziłyby one z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, nad którym czuwać będzie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Na inwestycje kolejowe - według ministerialnych urzędników - Polska może wykorzystać 40 mld zł.

Problem w tym, że na przyjazd do Trójmiasta nowych składów będzie trzeba poczekać - pojedziemy nimi przed 2020 r. Przed SKM stoi wiele spraw do załatwienia, m.in. wygrana w konkursie na dofinansowanie. Potem jeszcze pozostanie pozyskanie środków finansowych, bo przewoźnik najpierw będzie musiał z własnego portfela zapłacić za zakupiony tabor, a dopiero wtedy pieniądze do niego trafią z kont Unii Europejskiej.

Kwota, jaką SKM wyda na inwestycję będzie niemała. Szacunkowo potrzeba od 200 do 250 mln zł.

Projekt zakupu nowych składów jest połączony z rozbudową linii 250 w kierunku Wejherowa. Dziś kończy się ona w Gdyni Cisowej. Ponadto do projektu ma być wpięta też rozbudowa elektrowozowni SKM w Gdyni Cisowej i umożliwienie wyjazdu z jej terenu w stronę Rumi. Dziś składy SKM mogą ją opuszczać wyłącznie w kierunku Gdańska.

Warto zaznaczyć także, że trwa obecnie modernizacja 20 SKM-ek. W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawi się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Wykonawcą inwestycji jest Bydgoska firma Pesa, która za modernizację składów zażądała ok. 124 mln zł. Ostatnie zmodernizowane kolejki mają przyjechać do Trójmiasta w lipcu tego roku.

W sumie SKM w Trójmieście dysponuje 64 pociągami, w tym czterema niedawno zmodernizowanymi.

Miejsca

Opinie (163) 2 zablokowane

  • Panowie z SKM (1)

    czas uczyc sie od Koleji Mazowieckich!!

    • 6 2

    • to Mazowieccy maja wlasne koleje?

      • 1 1

  • Tylko obietnice (2)

    Wszystkie te zapowiedzi skm są mało warte. Skm miały znacznie częściej jeździć ,jednak w kierunku Wejherowa jeździ mniej pociągów. I w tak zwanych godzinach szczytu skm jeżdzą co pół godziny. Widocznie godziny szczytu są tylko dla podróżnych z Gdańska do Gdyni Cisowej.

    • 6 1

    • Dokładnie.

      • 0 0

    • ????????

      co wy z tym wiejherowem ??? po co to ma tam jezdzić ??? gnój z wioski przywozic ????

      • 0 0

  • nowe wagony

    oby nie były "bydlęce", w których nie ma gdzie d...y posadzić, a trzymać się można powietrza lub delikwenta obok

    • 5 2

  • To jakis zart?

    Wydają kase na instalacje w toaletach z ktorych zabraniaja korzystac.

    • 6 0

  • Linia 250 kończy się w Rumi, a nie w Gdyni Cisowej

    • 2 0

  • ale co dokładnie? (1)

    "przewoźnik przymierza się do nabycia 10 nieużywanych składów pasażerskich - elektrycznych zespołów trakcyjnych" - ok, ale czy to będą nowe en-57? nowy 'kibel' to dalej 'kibel'...

    • 2 0

    • EN57 już nie robią.

      • 0 0

  • proponuje Pendolino

    Malo kosztuje a chodzi ladnie niczym 60 tys zegarek

    • 0 0

  • brawo

    ale ludzie teraz jeżdża w SKM jak bydło... po co mi nowe składy w 2019 roku. haha

    • 0 0

  • Linia 250

    Kończy się w Rumi! Dlaczego SKM nie puści kibli do stacji Rumia? Tylko wprowadzają ludzi w błąd (nawet redaktorów)! Zawsze trzeba czekać niemiłosiernie długo na jakikolwiek pociąg, który łaskawie chciałby zabrać pasażerów dwie stacje dalej,chociaż infrastruktura istnieje! Absurd!

    • 0 1

  • Modernicacja kibli

    Po co w skm kible skoro nie można z nich korzystać na trasie Gdańsk-Wejherowo ?? Lepiej wykorzystać tą przestrzeń na dodatkowe siedzenia lub pieniądze przeznaczyć na klimatyzacje

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane