- 1 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (31 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (253 opinie)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (316 opinii)
- 4 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (113 opinii)
- 5 Pościg między autami na trzypasmówce (64 opinie)
- 6 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (10 opinii)
SKM planuje zakup nowych składów do 2020 r.
Spółka SKM planuje zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowe składy miałyby pojechać linią 250 z Gdyni do Gdańska pod koniec tej dekady.
- Oczywiście jak najbardziej jesteśmy zainteresowani pozyskaniem nowych składów, ale jest jeszcze za wcześnie, by mówić o konkretach. Przygotowujemy się do takiego przedsięwzięcia - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w PKP SKM w Trójmieście.
Na tę chwilę wiadomo, że zakup nowych składów miałby zostać dofinansowany z pieniędzy Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020. Pochodziłyby one z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, nad którym czuwać będzie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Na inwestycje kolejowe - według ministerialnych urzędników - Polska może wykorzystać 40 mld zł.
Problem w tym, że na przyjazd do Trójmiasta nowych składów będzie trzeba poczekać - pojedziemy nimi przed 2020 r. Przed SKM stoi wiele spraw do załatwienia, m.in. wygrana w konkursie na dofinansowanie. Potem jeszcze pozostanie pozyskanie środków finansowych, bo przewoźnik najpierw będzie musiał z własnego portfela zapłacić za zakupiony tabor, a dopiero wtedy pieniądze do niego trafią z kont Unii Europejskiej.
Kwota, jaką SKM wyda na inwestycję będzie niemała. Szacunkowo potrzeba od 200 do 250 mln zł.
Projekt zakupu nowych składów jest połączony z rozbudową linii 250 w kierunku Wejherowa. Dziś kończy się ona w Gdyni Cisowej. Ponadto do projektu ma być wpięta też rozbudowa elektrowozowni SKM w Gdyni Cisowej i umożliwienie wyjazdu z jej terenu w stronę Rumi. Dziś składy SKM mogą ją opuszczać wyłącznie w kierunku Gdańska.
Warto zaznaczyć także, że trwa obecnie modernizacja 20 SKM-ek. W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. W kabinie maszynisty pojawi się nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).
Wykonawcą inwestycji jest Bydgoska firma Pesa, która za modernizację składów zażądała ok. 124 mln zł. Ostatnie zmodernizowane kolejki mają przyjechać do Trójmiasta w lipcu tego roku.
W sumie SKM w Trójmieście dysponuje 64 pociągami, w tym czterema niedawno zmodernizowanymi.
Miejsca
Opinie (163) 2 zablokowane
-
2014-02-18 12:14
Panowie z SKM (1)
czas uczyc sie od Koleji Mazowieckich!!
- 6 2
-
2014-02-18 13:06
to Mazowieccy maja wlasne koleje?
- 1 1
-
2014-02-18 12:18
Tylko obietnice (2)
Wszystkie te zapowiedzi skm są mało warte. Skm miały znacznie częściej jeździć ,jednak w kierunku Wejherowa jeździ mniej pociągów. I w tak zwanych godzinach szczytu skm jeżdzą co pół godziny. Widocznie godziny szczytu są tylko dla podróżnych z Gdańska do Gdyni Cisowej.
- 6 1
-
2014-02-18 22:12
Dokładnie.
- 0 0
-
2014-02-19 03:10
????????
co wy z tym wiejherowem ??? po co to ma tam jezdzić ??? gnój z wioski przywozic ????
- 0 0
-
2014-02-18 12:28
nowe wagony
oby nie były "bydlęce", w których nie ma gdzie d...y posadzić, a trzymać się można powietrza lub delikwenta obok
- 5 2
-
2014-02-18 13:02
To jakis zart?
Wydają kase na instalacje w toaletach z ktorych zabraniaja korzystac.
- 6 0
-
2014-02-18 14:41
Linia 250 kończy się w Rumi, a nie w Gdyni Cisowej
- 2 0
-
2014-02-18 14:56
ale co dokładnie? (1)
"przewoźnik przymierza się do nabycia 10 nieużywanych składów pasażerskich - elektrycznych zespołów trakcyjnych" - ok, ale czy to będą nowe en-57? nowy 'kibel' to dalej 'kibel'...
- 2 0
-
2014-02-21 00:09
EN57 już nie robią.
- 0 0
-
2014-02-18 15:14
proponuje Pendolino
Malo kosztuje a chodzi ladnie niczym 60 tys zegarek
- 0 0
-
2014-02-18 15:42
brawo
ale ludzie teraz jeżdża w SKM jak bydło... po co mi nowe składy w 2019 roku. haha
- 0 0
-
2014-02-18 16:06
Linia 250
Kończy się w Rumi! Dlaczego SKM nie puści kibli do stacji Rumia? Tylko wprowadzają ludzi w błąd (nawet redaktorów)! Zawsze trzeba czekać niemiłosiernie długo na jakikolwiek pociąg, który łaskawie chciałby zabrać pasażerów dwie stacje dalej,chociaż infrastruktura istnieje! Absurd!
- 0 1
-
2014-02-18 16:19
Modernicacja kibli
Po co w skm kible skoro nie można z nich korzystać na trasie Gdańsk-Wejherowo ?? Lepiej wykorzystać tą przestrzeń na dodatkowe siedzenia lub pieniądze przeznaczyć na klimatyzacje
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.