• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM przez 15 lat bez konkurencji?

Michał Brancewicz
4 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zawarcie umowy z SKM na 15 lat pozwoliłoby przewoźnikowi na zakup nowego taboru. Zawarcie umowy z SKM na 15 lat pozwoliłoby przewoźnikowi na zakup nowego taboru.

Urząd Marszałkowski przymierza się do zawarcia w 2021 roku długoterminowego kontraktu na obsługę linii kolejowej na trasie Tczew-Gdańsk-Wejherowo-Lębork. Do tej pory taka umowa była zawierana na rok, a najbliższa będzie na trzy lata. Czy to oznacza, że w Trójmieście pojawi się konkurencja dla SKM, czy raczej spółka będzie miała w końcu szansę na rozwój?



Na stronie Urzędu Marszałkowskiego pojawiło się wstępne ogłoszenie dotyczące świadczenia usług kolejowych na trasie Tczew-Gdańsk-Wejherowo-Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa). Umowa miałaby zostać zawarta na 15 lat, począwszy od grudnia 2021 roku.

- Nie kierujemy tego ogłoszenia do konkretnego przewoźnika, tylko do całego rynku przewozów kolejowych. Oczywiście w tym momencie jeszcze nie wiemy jaka będzie sytuacja za trzy lata, ale już teraz deklarujemy chęć podpisania umowy długoterminowej - wyjaśnia Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport kolejowy na Pomorzu.
Ogólne ogłoszenie zostanie jeszcze uszczegółowione m.in. o kryteria taborowe, jakie będzie musiał spełniać przyszły wykonawca przewozów.

Na razie umowy na 3 i 4 lata



To zupełnie nowe podejście samorządowców do organizacji przewozów kolejowych w regionie. Od uruchomienia w 2015 roku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej umowy na obsługę połączeń na SKM i PKM był podpisywane zaledwie na rok. Dopiero najbliższy kontrakt, który zacznie obowiązywać od 9 grudnia został wydłużony na 3 i 4 lata, z podziałem na odcinki:

  • Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa) na okres trzech lat (9.12.2018 - 11.12.2021)
  • Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat (9.12.2018 - 10.12.2022)
  • Kościerzyna - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kartuzy - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kościerzyna - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022


- Trwają ostateczne negocjacje z przedstawicielami SKM i Przewozów Regionalnych. W czwartek chcemy być gotowi do podpisania umów - zapowiada Świlski.
Warto przypomnieć, że w nowym kontrakcie ok. 30 proc. połączeń na trasie PKM przejmą PR, zarówno na trasach z Kościerzyny i Kartuz, jak i na odcinku aglomeracyjnym PKM. Nie ma się to wiązać z żadnymi utrudnieniami w podróżowaniu dla pasażerów.

Trudno wyobrazić sobie konkurencję dla SKM



Jednak dopiero długoterminowa umowa może zmienić jakość przewozów kolejowych w Trójmieście. W jaki sposób?

- Dysponując kontraktem na 15 lat, przewoźnik będzie miał w końcu szansę na prawdziwy, a nie pozorowany rozwój: przede wszystkim duże inwestycjenowy tabor - mówi Paweł Rydzyński, ekspert rynku transportowego ze Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.
Czy długa umowa może skusić innego niż SKM przewoźnika do pojawienia się w Trójmieście.

- Tego bym się nie spodziewał. Musiałby on dysponować taborem w postaci kilkudziesięciu składów, rozbudowanym zapleczem technicznym i ogromnym zespołem ludzi. Czyli wszystkim tym, czym dysponuje dziś SKM - przyznaje Rydzyński. - Oczywiście nie jest wykluczone, że za trzy lata pojawi się w Trójmieście jakiś wielki zagraniczny koncern z dużym kapitałem, ale to raczej mało prawdopodobne.

Samorząd chce mieć spółkę przewozową



Nie należy zapominać, że samorząd województwa od dawna stara się zostać większościowym właścicielem spółki PKP SKM. Wydłużenie kontraktu na przewozy do 15 lat ma być kolejnym gestem pokazującym kolejarzom z Warszawy, jak bardzo władzom Pomorza na tym zależy.

- Większość województw, które powołały własne spółki przewozowe, jak np. Koleje Dolnośląskie, tworzyły je od zera. ale np. największa kolejowa spółka w Polsce, której właścicielem jest samorząd, czyli Koleje Mazowieckie, powstała na bazie tamtejszego oddziału Przewozów Regionalnych. Także w przypadku Pomorza trudno wyobrazić sobie, by w momencie tworzenia własnej spółki, choć częściowo nie skorzystać z potencjału SKM - uważa ekspert ze Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.

Opinie (144) 7 zablokowanych

  • (1)

    Pomorskie powinno przejac SKM z rak warszawskiego PKP I nastepnie polaczyc z PKM I czesciowo regio tworzac koleje pomorskie ...latwiej by sie inwestowalo w rozbudowie torow...np do Gdyni polnocnej czy gdanska poludnie ...moze nawet udalo by sie przywrocic nie ktore trasy na kaszubach albo zulawach

    • 19 10

    • Nie które?

      • 8 2

  • (1)

    Straszny Koszmar Miejski

    • 20 2

    • Z Ciebie jest.

      • 0 1

  • tu radio Sven (2)

    niewiarygodne ale prawdziwe! skm smieje sie w twarz pasazerom (w tym rowniez pieszym pasazerom). jak dlugo? jak dlugo mili panstwo dochodzic bedzie do takich sytuacji w tym nieszczęsnym miescie?

    • 18 4

    • Ma ryja czy głośnik?

      • 0 1

    • pogięło cie

      do końca trolu pachnący

      • 0 0

  • Znowu puste pociagi (1)

    Puszcza do Tczewa 9 pociagow w ciagu dnia ktore beda wozily powietrze. Bo kto kupi bilet miesieczny na przewoznika ktory ma tak malo poczaczen. A kupienie dwoch biletow na SKM i PR to kompletnie nieoplacalne, wspolny bilet zlikwidowano.

    • 20 2

    • Marszalku!

      Marszałkowi urzędnicy znają się na transporcie kolejowym bo z okien widzą pociągi.
      Zabrać urzędasą samochody służbowe i po kilku tygodniach mamy dobrą sprawna komunikacjie!

      • 3 0

  • Jeżeli w specyfikacji przetargu wpiszemy, że 90% kursów ma być wykonywane pociągami retro +30, to SMK wygrywa w cuglach.

    • 26 1

  • Kiedy wrócą tygodniowe bilety na SKM? Kiedy jeden bilet zax140 na wszystko od wiejeZrowa do pryszcza? (1)

    • 8 8

    • A teraz prosimy po polsku.

      • 4 0

  • (3)

    Dlaczego brakuje skm naprzeszkoda odległych trasach? Jaka jest roznica miedzy trasa wejherowo A reda czy Rumia? Dlaczego ochrona skm zwiedza wagony, a nie wyrzuca śmierdzących bezdomali i os.anych sebixow, ktorzy popuscili w pijanym transie?

    • 22 4

    • Jakty, każdy ma prawo jechać (2)

      • 2 4

      • Mają prawo bez biletu? To nowość

        • 2 0

      • Byłem świadkiem, że jednak nie każdy ma praw jechać.
        Na stacji w Rumi do SKM jadącej w kierunku Gdańska chciał wsiąść zalany w trupa ok. 50-latek, mający spore problemy z utrzymaniem równowagi.
        Nie zdąrzył nawet usiąść - został wyprowadzony przez ochronę i tak jak swą podróż rozpoczął w Rumi, tak i w Rumi ją szybko zakończył.

        • 2 0

  • Rozwoj jest dzięki konkurencji a nie monopolowi

    No i ciekawe, co z wspólnym biletem (nie atrapą)?

    • 23 1

  • Hehe...czytanie ze zrozumieniem. Marszałek sądzi, że przejmie SKM więc to obietnica, że da swojej
    spółce kontrakt na 15 lat. Najpierw dusił SKM rocznymi kontraktami i uniemożliwił zakup nowych pociągów a teraz ..no ludzki pan !

    • 14 9

  • skazani na g*wno zwane skm. ile bym dal za porządnego zagranicznego przewoźnika. (6)

    • 21 6

    • Zagraniczny nie zawsze znaczy porządny... (2)

      • 5 1

      • nie mówimy o mongolskim czy indyjskim - w Europie chyba nie ma gorszych przewoźników od SKM (1)

        • 2 0

        • Zgadzam się.

          • 0 0

    • no niestety, ale jak się daje przedłużki na 2 lata, to trudno oczekiwać, że przyjdzie ktoś poważny. Więc tak naprawdę to do marszałka należy mieć zażalenia, za stan SKM, a nie do SKM, któe nie inwestuje, bo nie ma sensu by to robiło, skoro nie wiadomo na ile zostanie "zatrudnione"

      • 2 0

    • No popatrz,

      a ja myślałem, że PR-y u nas mają mniej zmodernizowanego taboru... SKM dwa nowe, prawie 30 po modernie. PR-y nic nowego, jeden lub dwa po modernie... Reszta to pojazdy marszałka... Owszem SKM ma swoje za uszami, ale do Pomorskiego ZPR ich nie równaj, bo nie ma jak.

      • 1 0

    • taka arriva

      wożąca w kuj. - pom. starymi trupami gorszymi od PR czy SKM .
      Spóznienia i syf na codzień.
      Albo autobusowa arriva w Tczewie lub Toruniu to autobusy rodem ze złomowiska.
      I to jest ten super zagraniczny przewożnik.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane