• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM przez 15 lat bez konkurencji?

Michał Brancewicz
4 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zawarcie umowy z SKM na 15 lat pozwoliłoby przewoźnikowi na zakup nowego taboru. Zawarcie umowy z SKM na 15 lat pozwoliłoby przewoźnikowi na zakup nowego taboru.

Urząd Marszałkowski przymierza się do zawarcia w 2021 roku długoterminowego kontraktu na obsługę linii kolejowej na trasie Tczew-Gdańsk-Wejherowo-Lębork. Do tej pory taka umowa była zawierana na rok, a najbliższa będzie na trzy lata. Czy to oznacza, że w Trójmieście pojawi się konkurencja dla SKM, czy raczej spółka będzie miała w końcu szansę na rozwój?



Na stronie Urzędu Marszałkowskiego pojawiło się wstępne ogłoszenie dotyczące świadczenia usług kolejowych na trasie Tczew-Gdańsk-Wejherowo-Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa). Umowa miałaby zostać zawarta na 15 lat, począwszy od grudnia 2021 roku.

- Nie kierujemy tego ogłoszenia do konkretnego przewoźnika, tylko do całego rynku przewozów kolejowych. Oczywiście w tym momencie jeszcze nie wiemy jaka będzie sytuacja za trzy lata, ale już teraz deklarujemy chęć podpisania umowy długoterminowej - wyjaśnia Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport kolejowy na Pomorzu.
Ogólne ogłoszenie zostanie jeszcze uszczegółowione m.in. o kryteria taborowe, jakie będzie musiał spełniać przyszły wykonawca przewozów.

Na razie umowy na 3 i 4 lata



To zupełnie nowe podejście samorządowców do organizacji przewozów kolejowych w regionie. Od uruchomienia w 2015 roku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej umowy na obsługę połączeń na SKM i PKM był podpisywane zaledwie na rok. Dopiero najbliższy kontrakt, który zacznie obowiązywać od 9 grudnia został wydłużony na 3 i 4 lata, z podziałem na odcinki:

  • Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa) na okres trzech lat (9.12.2018 - 11.12.2021)
  • Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat (9.12.2018 - 10.12.2022)
  • Kościerzyna - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kartuzy - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kościerzyna - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022


- Trwają ostateczne negocjacje z przedstawicielami SKM i Przewozów Regionalnych. W czwartek chcemy być gotowi do podpisania umów - zapowiada Świlski.
Warto przypomnieć, że w nowym kontrakcie ok. 30 proc. połączeń na trasie PKM przejmą PR, zarówno na trasach z Kościerzyny i Kartuz, jak i na odcinku aglomeracyjnym PKM. Nie ma się to wiązać z żadnymi utrudnieniami w podróżowaniu dla pasażerów.

Trudno wyobrazić sobie konkurencję dla SKM



Jednak dopiero długoterminowa umowa może zmienić jakość przewozów kolejowych w Trójmieście. W jaki sposób?

- Dysponując kontraktem na 15 lat, przewoźnik będzie miał w końcu szansę na prawdziwy, a nie pozorowany rozwój: przede wszystkim duże inwestycjenowy tabor - mówi Paweł Rydzyński, ekspert rynku transportowego ze Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.
Czy długa umowa może skusić innego niż SKM przewoźnika do pojawienia się w Trójmieście.

- Tego bym się nie spodziewał. Musiałby on dysponować taborem w postaci kilkudziesięciu składów, rozbudowanym zapleczem technicznym i ogromnym zespołem ludzi. Czyli wszystkim tym, czym dysponuje dziś SKM - przyznaje Rydzyński. - Oczywiście nie jest wykluczone, że za trzy lata pojawi się w Trójmieście jakiś wielki zagraniczny koncern z dużym kapitałem, ale to raczej mało prawdopodobne.

Samorząd chce mieć spółkę przewozową



Nie należy zapominać, że samorząd województwa od dawna stara się zostać większościowym właścicielem spółki PKP SKM. Wydłużenie kontraktu na przewozy do 15 lat ma być kolejnym gestem pokazującym kolejarzom z Warszawy, jak bardzo władzom Pomorza na tym zależy.

- Większość województw, które powołały własne spółki przewozowe, jak np. Koleje Dolnośląskie, tworzyły je od zera. ale np. największa kolejowa spółka w Polsce, której właścicielem jest samorząd, czyli Koleje Mazowieckie, powstała na bazie tamtejszego oddziału Przewozów Regionalnych. Także w przypadku Pomorza trudno wyobrazić sobie, by w momencie tworzenia własnej spółki, choć częściowo nie skorzystać z potencjału SKM - uważa ekspert ze Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.

Opinie (144) 7 zablokowanych

  • Konkurencja musi być (5)

    Taryfiarze mają ubera co jezdzi nielegalnie-ale mają a skm to ma konkurencje w pendolino i jakimś tlk. Pojawienie się rywala powoduje i frustrację ale zarazem pobudza pobiedziec do zmian, do konkurowania...może puścić tramwaje na tory skm, np. taką 105... bedzie chociaż ta sama epoka standardu i technologii

    • 66 11

    • Lepiej ręczne drezyny

      • 1 0

    • Taksiarze

      mają problem ale tak to jest w życiu. Dla konsumenta uber to super sprawa. Bo to jest przesada, że taksa z Oliwy do śródmiescia kosztuje 50 zeta. Ja kumam, że mają firmy, koszty, zusy ale musza się odnaleźć w tej sytuacji albo zmienić pracę. Tak samo z skm, konkurencja wymusza zmiany, zwiększa wymagania. Jednak ja w tym układzie nie widzę szans. To nie stragan z kapustą, że pyk nagle znajdzie się ktoś z kapitałem i zapleczem. Jedynie dobre skonstruowanie umowy pozwoli na jakieś zmiany. Choć czarno to widzę

      • 1 0

    • (2)

      Uber jeździ legalnie - poznaj najpierw temat zanim się wypowiesz.

      • 9 4

      • jeździ legalnie, ale pasażerów zarobkowo już przewozi nielegalnie (1)

        można za to wyłapać 8 tys zł kary. Podobna sytuacja jest gdybyś przewoził towar zarobkowo ciężarówką bez licencji na przewóz rzeczy. Głupio nie głupio taki mamy klimat - poznaj temat zanim się wypowiesz bo tego ci nie powiedzą na szkoleniu ubera a jak wpadniesz to się na ciebie wypną.

        • 3 3

        • a abonament rtv płacisz, bo te licencje to podobny poziom absurdu

          mam prawo jazdy i mogę ludzi wozić do woli, ale jak ktoś mi da złotówkę to jestem przestępcą...

          • 5 1

  • Rozwiązanie jest banalne szanowny Panie Marzałku!!!

    Urząd Marzałkowski kupuje z dotacji europejkich Tabor który jemu a nie przewoznikowi odpowiada.
    Przewoznik zwany dalej Organizatorem Zarządza tym Taborem.
    Ale musi wygrać przetarg np. zapewniając określnoną cenę za przewóz i odpowiednią stopę zwrotu dla Urzędu który za te pieniądze kupuje kolejny tabor.
    Wszytko oczywicie ubezpieczone od wandalizmu/zniszczenia.

    Jak organizator nie wywiązuje się z umowy np. z powodu opóznień/braku kursów itd to robi się kolejny przetarg.

    Tabor należy do społeczeństwa a nie prywaciarzy

    • 0 1

  • Nie, nie i jeszcze raz NIE! Tylko nie SKM! Dosyć tego burdelu!

    • 1 1

  • Niemcy powinni tu kierować firmą transportu kolejowego (1)

    • 2 7

    • Już kierowali. Za Hitlera.

      • 0 0

  • (1)

    Straszny Koszmar Miejski

    • 20 2

    • Z Ciebie jest.

      • 0 1

  • Tyle lat a problemy cały czas te same... (6)

    Opóźnienia, fetor w przedziałach, brud i menele, niemiła obsługa, idiotyczne taryfy biletowe. I nie zmienia się nic...

    • 200 9

    • (1)

      ceny biletow za te 'udogodnienia' rosna

      • 25 1

      • Ceny za wszystko rosna i jeszcze urosna jak podniosa ceny za nasz za*ebisty prad z wegla. Do kogo bedziesz mial wtedy pretensje?

        • 0 0

    • (1)

      "fetor w przedziałach, brud i menele, niemiła obsługa" - witamy w Polsce.

      • 5 2

      • SKM-ka to zwierciadło narodowe

        • 6 1

    • Usamorządowienie SKM teraz?!

      Oczywiście zwalimy na PiS, "Warszawa blokuje" - ciemnotaa kupi to.
      Panie Struk, co żeś Pan robił w "złotych latach" Tuska i Kopacz, kiedy PKP (w tym SKM) były w Waszych rękach?

      • 10 3

    • Zapomniałeś o naćpanych dopalaczami sebixach, w barwach pewnego klubu piłkarskiego z Gdyni, którzy po godzinie 20;00 są utrapieniem w pociągach na odcinku od Gdyni do Wejherowa...

      • 19 7

  • skm elblag

    kiedy wroci skm do elblaga?

    • 2 0

  • Niestety polski beton wciąż trzyma się mocno (5)

    Polski Bus zrewolucjonizował rynek przejazdów autobusowych, UBER robi rewolucje na rynku taksówek, czekamy na gracza z zagranicy który własna głowa przebije postkomunistyczny beton panujący na rynku kolejowym.

    • 26 4

    • Polski bus był ekspertem od leżenia w rowie.

      • 0 3

    • (2)

      W kujawsko pomorskirm zrobila to arriva. Na nasza PKM tez miala ochote, ale marszalek jej nie wpuscil

      • 8 2

      • arriva

        śmiech pusty,
        stary tabor, rozklekotane autobusy i notoryczne spóznienia.
        Też mi przewożnik do porównywania.

        • 0 3

      • Ten marszałek to Żyd i Judasz jednocześnie

        • 5 0

    • polski bus ?

      najłatwiej jeżdzić na kilku dochodowych liniach
      a 99 % podróżujących niech się głowi jak dojechać.

      • 0 3

  • Słupsk, Bytów, Chojnice- też łożą na miasto wojewódzkie a nawet dojechać tam niedługo nie będą mogły. (2)

    a w gdańsku zawsze słyszy się roszczenia, i zarzuty na słoiki.

    • 8 0

    • Z Bytowa to już żaden pociąg nie jeździ. (1)

      "Kolejową komunikację pasażerską w Bytowie zlikwidowano w 1991 roku.

      W 2008 z dworca w Bytowie wyruszył specjalny pociąg „Transcassubia”, który zawiózł bytowskich Kaszubów na X Zjazd Kaszubów do Gdańska. 4 lipca 2009 z okazji XI Zjazdu Kaszubów pociągi specjalne „Transcassubia” przywiozły uczestników z Helu, Gdyni i Chojnic. W lipcu 2012 z dworca kolejowego w Bytowie wyruszył kolejny pociąg specjalny „Transcassubia” na XIV Zjazd Kaszubów do Sopotu. W sezonie letnim 2016 Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych uruchomiło w dni wolne od pracy połączenie pasażerskie z Lipuszem. "

      I to na tyle.

      • 1 0

      • Regularne pociągi pasażerskie przestały dojeżdżać do Bytowa w 1993 roku (od strony Lipusza).

        • 0 0

  • Co z mordercą z SKM? Kto to jest, że sprawa tak przycichła?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane