• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM przez 15 lat bez konkurencji?

Michał Brancewicz
4 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zawarcie umowy z SKM na 15 lat pozwoliłoby przewoźnikowi na zakup nowego taboru. Zawarcie umowy z SKM na 15 lat pozwoliłoby przewoźnikowi na zakup nowego taboru.

Urząd Marszałkowski przymierza się do zawarcia w 2021 roku długoterminowego kontraktu na obsługę linii kolejowej na trasie Tczew-Gdańsk-Wejherowo-Lębork. Do tej pory taka umowa była zawierana na rok, a najbliższa będzie na trzy lata. Czy to oznacza, że w Trójmieście pojawi się konkurencja dla SKM, czy raczej spółka będzie miała w końcu szansę na rozwój?



Na stronie Urzędu Marszałkowskiego pojawiło się wstępne ogłoszenie dotyczące świadczenia usług kolejowych na trasie Tczew-Gdańsk-Wejherowo-Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa). Umowa miałaby zostać zawarta na 15 lat, począwszy od grudnia 2021 roku.

- Nie kierujemy tego ogłoszenia do konkretnego przewoźnika, tylko do całego rynku przewozów kolejowych. Oczywiście w tym momencie jeszcze nie wiemy jaka będzie sytuacja za trzy lata, ale już teraz deklarujemy chęć podpisania umowy długoterminowej - wyjaśnia Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport kolejowy na Pomorzu.
Ogólne ogłoszenie zostanie jeszcze uszczegółowione m.in. o kryteria taborowe, jakie będzie musiał spełniać przyszły wykonawca przewozów.

Na razie umowy na 3 i 4 lata



To zupełnie nowe podejście samorządowców do organizacji przewozów kolejowych w regionie. Od uruchomienia w 2015 roku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej umowy na obsługę połączeń na SKM i PKM był podpisywane zaledwie na rok. Dopiero najbliższy kontrakt, który zacznie obowiązywać od 9 grudnia został wydłużony na 3 i 4 lata, z podziałem na odcinki:

  • Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork (obecnie częściowo obsługiwana przez SKM, bez Pruszcza i Tczewa) na okres trzech lat (9.12.2018 - 11.12.2021)
  • Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat (9.12.2018 - 10.12.2022)
  • Kościerzyna - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kartuzy - Gdańsk (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022
  • Kościerzyna - Gdynia (obsługiwana przez SKM) na okres czterech lat 9.12.2018 - 10.12.2022


- Trwają ostateczne negocjacje z przedstawicielami SKM i Przewozów Regionalnych. W czwartek chcemy być gotowi do podpisania umów - zapowiada Świlski.
Warto przypomnieć, że w nowym kontrakcie ok. 30 proc. połączeń na trasie PKM przejmą PR, zarówno na trasach z Kościerzyny i Kartuz, jak i na odcinku aglomeracyjnym PKM. Nie ma się to wiązać z żadnymi utrudnieniami w podróżowaniu dla pasażerów.

Trudno wyobrazić sobie konkurencję dla SKM



Jednak dopiero długoterminowa umowa może zmienić jakość przewozów kolejowych w Trójmieście. W jaki sposób?

- Dysponując kontraktem na 15 lat, przewoźnik będzie miał w końcu szansę na prawdziwy, a nie pozorowany rozwój: przede wszystkim duże inwestycjenowy tabor - mówi Paweł Rydzyński, ekspert rynku transportowego ze Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.
Czy długa umowa może skusić innego niż SKM przewoźnika do pojawienia się w Trójmieście.

- Tego bym się nie spodziewał. Musiałby on dysponować taborem w postaci kilkudziesięciu składów, rozbudowanym zapleczem technicznym i ogromnym zespołem ludzi. Czyli wszystkim tym, czym dysponuje dziś SKM - przyznaje Rydzyński. - Oczywiście nie jest wykluczone, że za trzy lata pojawi się w Trójmieście jakiś wielki zagraniczny koncern z dużym kapitałem, ale to raczej mało prawdopodobne.

Samorząd chce mieć spółkę przewozową



Nie należy zapominać, że samorząd województwa od dawna stara się zostać większościowym właścicielem spółki PKP SKM. Wydłużenie kontraktu na przewozy do 15 lat ma być kolejnym gestem pokazującym kolejarzom z Warszawy, jak bardzo władzom Pomorza na tym zależy.

- Większość województw, które powołały własne spółki przewozowe, jak np. Koleje Dolnośląskie, tworzyły je od zera. ale np. największa kolejowa spółka w Polsce, której właścicielem jest samorząd, czyli Koleje Mazowieckie, powstała na bazie tamtejszego oddziału Przewozów Regionalnych. Także w przypadku Pomorza trudno wyobrazić sobie, by w momencie tworzenia własnej spółki, choć częściowo nie skorzystać z potencjału SKM - uważa ekspert ze Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.

Opinie (144) 7 zablokowanych

  • Stare składy przeszły modernizację

    Wierzycie w to, że po wygranym przetargu SKM kupi nowe, jeśli te mogą być użytkowane przez kolejne 10-15 lat ? nie ma na to szans !

    • 7 1

  • Co za bzdury!!! (1)

    To wlasnie pojawienie sie konkurencji w końcu przyczyniłoby sie do rozwoju usług SKM. Inaczej bedą mieli w du-ie jakość usług, bo ludzie i tak bedą z tego korzystać nie mając alternatywy.

    Jednocześnie ekspert twierdzi, ze konkurenta i tak żadnego nie widać, bo potrzebny duzy tabor, zaplecze techniczne i ludzie. Wiec długoterminowe kontrakty tylko rozleniwia SKM w inwestycjach i jeszcze bardziej bedą lecieć w „organ rozrodczy mężczyzny”

    Pana eksperta proponuje wysłać na doszkalanie. I przymusić do regularnej jazdy Skm na przestrzeni kolejnych 15 lat, aby mógł zweryfikowac swoją teorie z praktyka.

    • 13 2

    • Tak i koniecznie wysłać pokazać jak wygląda kolejowa komunikacja podmiejska w innych miastach w Polsce, pomorskie to jeden wielki ŻART.

      • 2 0

  • I właśnie dlatego

    gdy wracam do Trójmiasta z Krakowa, Warszawy, Wrocławia, to mam wrażenie, że trafiłam do skansenu kolejowego.

    • 18 3

  • Konkurencja jest zdrowa

    Zdecydowanie powinni pojawic sie nowi przewoznicy

    • 9 3

  • Kiedy wrócą tygodniowe bilety na SKM? Kiedy jeden bilet zax140 na wszystko od wiejeZrowa do pryszcza? (1)

    • 8 8

    • A teraz prosimy po polsku.

      • 4 0

  • ZHKD (2)

    Kiedy darmowe przejazdy dla zasłużonych honorowych krwiodawców?

    • 4 4

    • Dawcy spermy też. W końcu powiększamy populację

      • 4 1

    • Kiedy SKM będzie samorządowa

      • 2 2

  • Proponuję zobaczyć

    Ile kosztuje bilety na wszystko w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu. W Trójmieście mamy najdroższa i najbardziej zawodna komunikację w całej Polsce. Bilet metropolitany powinien kosztować max 100zl a nie 235zl. To jest 2820zl do 1200zl rocznie. To my płacimy na tych wszystkich prezesów spółki i spoleczki.

    • 14 2

  • Utrudnienia w podziale na kilku przewoźników

    "Nie ma się to wiązać z żadnymi utrudnieniami w podróżowaniu dla pasażerów." - utrudnienia pojawiły się od samego początku podziału na dwóch przewoźników. Teraz albo kupujesz dwa bilety miesięczne, albo masz do dyspozycji tylko połowę jeżdżących pociągów na odcinku Lębork-Gdańsk. Jeśli UM już wymyśla takie podziały to mogliby z łaski swojej zagwarantować pasażerom wspólne bilety lub honorowanie biletów u drugiego przewoźnika...

    • 7 0

  • Precz z betonem

    A nie mozna zrobic wlasnej spolki do obslugi kolei regionalnych lacxnie z pkm a linie skm zostawic skm? Tylko ta jedna linie? Czy musimy byc dkazani na beton? Tu nie tylko zmiana wlascicielska czy finsmsowania potrzebna, tu musi byc zmiana filozofii i myslenia !

    • 6 0

  • Skmkowicz

    Skm powinno sie unicestwicz a nie dawac kontrakt na 15 lat

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane