Fakty i opinie

stat

SKM zabiera się za projektowanie przystanku Śródmieście

Już podczas budowy wiaduktu w latach 70. pozostawiono miejsce na przystanek Śródmieście. Prace nad jego budową i przedłużeniem linii kolejowej rozpoczną się dopiero w przyszłym roku.
Już podczas budowy wiaduktu w latach 70. pozostawiono miejsce na przystanek Śródmieście. Prace nad jego budową i przedłużeniem linii kolejowej rozpoczną się dopiero w przyszłym roku. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl

Ruszają przetargi związane z budową przystanku SKM Śródmieście w Gdańsku. Inwestycja ma pochłonąć 80 mln zł.



Czy wierzysz, że przystanek SKM Gdańsk Śródmieście powstanie przed Euro 2012?

tak, skoro ruszają przetargi to znaczy, że większośc prac już za nami

10%

trudno powiedzieć, ale to nie jest takie ważne, przystanek ma służyć mieszkańcom, a nie tylko turystom podczas mistrzostw Europy

30%

raczej nie, zostało za mało czasu

23%

myślę, że prace nawet nie ruszą przed Euro 2012

37%
Szybka Kolej Miejska ogłosiła właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla przedłużenia istniejących wydzielonych torów ze stacji Gdańsk Główny do okolic wiaduktu zobacz na mapie Gdańska Biskupia Górka, gdzie pociągi będą zawracać. Pod płytą wiaduktu zobacz na mapie Gdańska w ciągu al. Armii Krajowej zostanie ulokowany peron nowego przystanku. Nie będzie on różnił się od innych modernizowanych przystanków SKM: pojawi się winda, ale na inne udogodnienia na razie nie ma szans.

- Przystanek SKM Śródmieście w chwili jego powstania nie będzie miał schodów ruchomych - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu SKM. - Na pewno ułatwiłyby one komunikację po przykryciu płytą tego obszaru przez miasto.

Na razie nie wiadomo, czy wszystkie kolejki będą kursowały do nowego przystanku, czy też część z nich zakończy bieg w Gdańsku Głównym.

Budowa nowego przystanku i przedłużenie torów pochłonie ok. 80 mln zł. Sfinansowana zostanie w ramach projektu Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Poprzez podniesienie kapitału w SKM dołoży się także Gdańsk. SKM liczy, ze część środków uda się pozyskać także z utworzonego przez rząd Funduszu Kolejowego.

Inwestycja prowadzona pod płytą wiaduktu nie będzie powiązana z miejskimi planami przebudowy tego newralgicznego punktu miasta. Miasto chce w przyszłości całkowicie przebudować ten obszar - zarówno sam wiadukt, jak i najbliższe otoczenie. Ulica 3-go Maja ma być przedłużona w kierunku południa, zaś wiadukt Biskupia Górka ma być przebudowany.

- Wciąż trwa, organizowany przez miasto, konkurs na zagospodarowanie Targu Siennego i Rakowego, które będą częścią węzła. Zwycięzca tego konkursu będzie musiał uzgodnić z miastem układ drogowo-komunikacyjny - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu drogowego w tym rejonie.

Gdańscy urzędnicy przewidują, że rozstrzygnięcie III etapu konkursu na projekt zabudowy Targu Siennego nastąpi pod koniec tego roku. W tym momencie zwycięzca przetargu na dokumentację dla SKM będzie już od kilku miesięcy pracował nad swoim projektem. Tymczasem przetarg SKM nie przewiduje dopasowania przystanku do przyszłego wiaduktu, tym bardziej, że prace przy jego budowie rozpoczną się nie wcześniej, niż za kilka lat.

- Rozpoczęcie zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego planowane jest na początek 2011 r., zaś zakończenie prac powinno nastąpić do końca 2017 roku - mówi Anna Dobrowolska z biura prasowego Urzędu Miasta Gdańsk.

Przystanek SKM powstanie znacznie wcześniej, być może jeszcze przed EURO 2012. - Za rok planujemy rozpocząć przetarg na roboty budowlane. Budowa przystanku Gdańsk Śródmieście mogłaby ruszyć za ok. 15 miesięcy, więc jesienią 2011 r. - dodaje Głuszek.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (128)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.