• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorząd województwa dołoży 40 mln zł do mostu w Sobieszewie

Maciej Naskręt
2 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Tak będzie wyglądał most zwodzony w Sobieszewie.


Władze samorządu województwa pomorskiego dały zielone światło dla przyszłej budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie. Jeśli miasto złoży dobry projekt o dofinansowanie, dostanie nawet 40 mln zł.



Czy wydatek 75 mln zł na most zwodzony to dużo?

Jest dobra aura wokół planowanej budowy mostu zwodzonego nad Martwą Wisłą w Sobieszewie zobacz na mapie Gdańska. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ma zamiar dofinansować gdańską inwestycję.

- Jeśli projekt budowy mostu w Sobieszewie będzie bardzo dobry, niewkluczone, że inwestycję dofinansujemy kwotą 40 mln zł. Będzie ona pochodzić z funduszu operacyjnego Unii Europejskiej na lata 2014-2020 - tłumaczy Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Przypomnijmy: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego jest dysponentem pieniędzy przekazanych przez Unię Europejską na m.in infrastrukturę transportową w regionie.

- To bardzo dobra informacja dla mieszkańców. Jednak czekamy na bardziej zdecydowane działanie ze strony gdańskiego magistratu. Liczymy na szybszą budowę obiektu. Przypomnę jedynie, że prezydent Gdańska obiecywał nowy most już podczas pierwszej kadencji. Teraz trwa już trzecia kadencja - zauważa Monika Leńska, przewodnicząca zarządu Rady Osiedla Wyspa Sobieszewska.

ZDiZ chce wydać 5,6 mln zł na remont mostu pontonowego.

Również władze Gdańska nie kryją zadowolenia z decyzji samorządu województwa. - Jest to świetna informacja - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta miasta Gdańska.

Budowa mostu zwodzonego ma pochłonąć 75 mln zł. Skoro 40 mln zł już zagwarantowały władze województwa, a 20 mln zł planuje wydać Gdańsk, by rozpocząć budowę przeprawy brakuje 15 mln zł. Skąd wziąć te pieniądze?

- Będziemy ubiegać się m.in. o dotację z budżetu centralnego - tłumaczy zastępca prezydenta. A czy brakujące 15 mln zł, nie powinna dołożyć przyległa do Sobieszewa gmina Pruszcz Gdański, która z budowy mostu również skorzysta? - Powinna. Jednak nie jest to bogata gmina i na pieniądze stamtąd nie liczę - dodaje Bojanowski.

Choć inwestycja na Wyspie Sobieszewskiej ma zagwarantowane finansowanie z samorządu województwa, nie oznacza to, że przybliża się jej rozpoczęcie budowy. Ma to nastąpić po 2014 r.

Budową nowego mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską w imieniu Gdańska miałby się zająć Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. Obiekt w Sobieszewie powstanie nieco na północ od istniejącego mostu pontonowego i zastąpi starą przeprawę. Most ma mieć dwa uchylne przęsła. Projekt przewiduje m.in. budowę ścieżek rowerowych, a także chodników.

Tak wyglądają przęsła most pontonowego.

Miejsca

Opinie (180) 6 zablokowanych

  • Te 20 ml za wieżę ciśnień też na most przeznaczyć.

    Jeśli nie ma mostu to po co budować wieżę ciśnień z platformą widokową.

    • 3 2

  • A kiedy zrobita droga z lotniska do banina ? (1)

    2 razy budyn na mniejscupoprosze.

    • 1 3

    • O drogę z Banina pytaj swojego wójta,

      a nie prezydenta Gdańska. Chciało się tam wybudować i tam płacić podatki to niech twój wójt zadba o twoją drogę.

      • 0 0

  • Dobre pytanie

    dla ilu osób chcemy wydać 100 baniek ?
    Bo do rezerwatu pooglądać ptaszki to ja mogę rowerem i promem pojechać.

    • 3 4

  • Może w końcu Wyspa stanie się perełką. (11)

    Życzę włodarzom Gdańska, aby popatrzyli na Wyspę jak na inwestycję. Jeżeli wreszcie zostanie poprawiona infrastruktura, spowoduje to również budowę większej liczby hoteli i napływ większej liczby turystów. Dla niezorientowanych podaję, że opłata klimatyczna to 2PLN dziennie od głowy. Do tego dochodzą podatki z CIT i bardzo, bardzo wysokie podatki od nieruchomości. Wyspa to tylko 3,5 tys. stałych mieszkańców, ale aż 36 km kw. Miasto chętnie sprzedaje również grunty na wyspie, a Skarb Państwa posiada ich bardzo dużo. Myślę, że od wielu lat Wyspa jest po prostu dojona i nie dostaje nic w zamian. Po co ludzie mają jeździć do Krynicy, jak mogliby zamieszkać rzut beretem od Gdańska? Warunek jest jednak jeden - infrastruktura. Nie mogą gubić tłumików na moście, uciekać z wózkami w krzaki z braku chodników jak nadjeżdża samochód, gubić elementów zawieszenia na dziurawych drogach, pić wody która nie spełnia norm od lat. Lata zaniedbań robią swoje, czas aby doinwestować ją trochę, a ona w zamian da znacznie więcej do budżetu Miasta. Źle się dzieje, że antagonizowani są mieszkańcy Gdańska, bo w ich wspólnym interesie jest, aby ta dzielnica przynajmniej dorównała infrastrukturalnie pozostałym dzielnicom.

    • 20 4

    • (4)

      Inna opcja to natura. Zielona wyspa bez ruchu kołowego, z odtworzoną szatą roślinną na wzór naturalnej. Agroturystyka w takim miejscu miałaby nie mniejsze wzięcie, niż hotele w stylu majami bicz.

      • 0 0

      • Lepsze do zarabiania jest Miami Beach, ryczące skutery, dyskoteki i burdele, kasyna, quady (3)

        koncerty i inne atrakcje. My tego nie lubimy - wolimy cisze i spokój. Należymy do elity ale dużą kasę zarabia się na rozrywkach.

        • 1 0

        • Tu chyba nie ma miejsca na promenady, skutery etc. (2)

          Nie zapominajmy, że ta Wyspa ma status wyspy ekologicznej i w takim nurcie powinny następować zmiany. Nie oznacza to, że na tym nie da się zarobić. Ludzie z wypchanymi portfelami tez szukają ciszy i spokoju. Nie chcą jednak narażać swoich nisko zawieszonych cacek na przygody na moście albo na ul. Świbnieńskiej. Inną grupą są rodziny. Jedna 4 osobowa rodzina to 4 x 2 PLN do kasy misata dziennie za sam nocleg, a inne wydatki?
          Dla mnie jako turysty chore i niezrozumiałe było, że w deszczu mnie kierowca wysadza przed mostem, bo nie zarezerwowałem sobie miejsca siedzącego. A wytłumaczcie to obcokrajowcowi? Teraz wiem, bezpieczeństwo, można sobie głowę obtłuc przejeżdżając przez most na stojąco, ale perspektywa drałowania kilka setek metrów niezależnie od aury i z nadzieją, że kierowca po drugiej stronie na ciebie zaczeka nie jest zachęcająca. Jak turysta ma jeszcze ze sobą walizki, to dopiero jest przywitanie na Wyspie :). Popatrzcie jaki to wizerunek robi nie tylko dla Wyspy , ale i całego Gdańska.

          • 4 0

          • Znaczy... (1)

            ...jak turysta nie zaparkuje przednimi kołami w samym morzu, to już nie wypocznie? Dajcie se siana, samochód to nie pępek świata.

            • 0 0

            • Tu nie chodzi o to aby wjechał samochodem do morza

              Kto był na wyspie ten wie, że na plażę zwykle trzeba drałować o co najmniej kilkaset km przez las. Tu chodzi aby turysta mógł bezpiecznie dojechać do wyspy, niezależnie, czy samochodem, czy autobusem (taki przypadek też opisałem z autopsji), czy rowerem i po niej się poruszać. Wtedy ma większą szansę, że odpocznie zamiast sie stresować.

              • 3 0

    • ta perełką, no jasne stary (3)

      szczególnie z tą hałdą fosforów niedaleko, już widzę te tłumy w maskach gazowych.

      • 0 2

      • Tej hałdy juz prawie nie widać, bo jest przykryta zielenią. (2)

        Na wyspie po włączeniu do Gdańska więcej groźniejszych "proekologicznych" inwestycji zrobiono, co przyczyniło się na wiele lat do zahamowania, lub zmniejszenia ruchu turystycznego na wyspę.
        Np. składowisko popiołów, już zrekultywowane, czy rurę ściekową (już znacznie mniej trującą). Nie przesadzajmy zatem z tymi fosfogipsami. Woda "pitna" na razie jest groźniejsza i chęć przechadzki wzdłuż drogi 501 z Sobieszewa do Świbna niż ta górka.

        • 2 1

        • (1)

          Ta wyspa cała wygląda jak teren "powojskowy". Trelinka, płyty jumbo, pozostałości wojskowych instalacji. Poza sennym "centrum" z kilkoma sklepami i 3 średniej klasy hotelami na krzyż NIC więcej tam nie ma. Całą infrastrukturę trzeba w zasadzie zbudować od zera. Warto? Są w Gdańsku ciekawsze miejsca oczekujące inwestycji.

          • 1 0

          • Czy warto. Odpowiedź jest kilkadzisiąt kilomentrów od wyspy.

            Chodzi mi o Krynicę Morską. Tam jest mniej niż 1500 mieszkańców i dochód na mieszkańca jeden z wyższych w kraju? Wielu słyszało o Krynicy Morskiej w Polsce, a o Wyspie? Nawet w Trójmieście trudno niektórym zlokalizować to miejsce. Przecież ci co przyjadą na Wyspę zostawią całość swoich pieniędzy dla Gdańska. Gdańsk ma najwyższy potencjał rozwoju ze wszystkich dużych miast w Polsce właśnie ze względu na różnorodność, ale jest on kompletnie nie wykorzystywany. Może rozwijać się w wielu branżach: przemysł, transport, logistyka, nauka, turystyka i to w wielu wydaniach, tylko schylić się i czerpać.
            Jeżdżę często do Rzeszowa. Zapraszam aby zobaczyć, jak miasto na peryferiach kraju wygląda. Dwu i trzypasmowe (niedziurawe) trasy przecinają miasto, zadbane ulice, ładna starówka, zakłady jakimś cudem nie poupadały, miasto się rozwija. Jak to możliwe, na takim zaścianku, gdzie nic niema w okolicy? Skoro nie miejsce to może ludzie jacyś inni? Dodam, że w tym "ciemnogrodzie", gdzie bardziej na prawo jest tylko ściana, od lat rządzi SLDowiec. Jednak nie wtrąca się w sacrum, tylko sprawnie rządzi miastem, co widać ... Mieszkańcy nie wydają się podzieleni tylko zjednoczeni wokół miasta.

            • 1 0

    • To jest bardzo przykre jak ludzie są podburzani. Jak chce się ukryc swoją niegospodarnośc, to na lekarzy, a jak nie na lekarzy to na nauczycieli, że mało pracują, a ja nie na nauczycieli to na mundurowych, a jak nie na mundurowych to na wysparzy, że chca bezpiecznie jeździc do domu.
      No niech politycy zrobia porządek we wszystkich grupach zawodowych, ale by byc bardziej wiarygodnymi niech zaczną od siebie. No niech Pan Adamowicz pomieszka z 6 miesięcy na wyspie i powie wtedy, że mu nie przeszkadza ten mostek i zakatek zaniedbany przez władze miasta prze 40 lat.

      • 0 1

    • Ale most stały powinien być na śmiałej Wiśle i nowoczesna droga przez Stogi do Trasy Sucharskiego.

      • 0 1

  • UKARAĆ TWÓRCE FILMIKU !

    ZOBACZCIE CO Z MOSTEM ZROBIŁ ! ODERWAŁ KAWAŁ DOBREJ KONSTRUKCJI.

    • 1 1

  • Proponuję

    wyciąg krzesełkowy na hałdę fosfogipsów, z wyspy, nad rzeką. Na samej hałdzie centrum sportów zimowych. Skoro już jest, niech się przyda.

    • 6 1

  • niewkluczone

    niewykluczone

    • 1 0

  • Skąd wziąć dodatkowe 15 mln ???

    odpowiedz dla urzedasów zlecić wybudowanie mostu za 40 mln i jeszcze zostanie na basen. Czasem może zrezygnowań z łapuwy i zrobić coś pro publico bono..

    • 2 1

  • Za 76 mln. mozna wybudować trzy takie mosty (1)

    pazerne, bez kwalifikacji i wiedzy fachowej urzędasy zlecają wyceny tylko "zaprzyjaźnionym "firmom

    • 9 3

    • Gdyby zbudować most stały na śmiałej Wiśle to nawet z nowo zbudowaną nowoczesną drogą do Trasy Sucharskiego byłoby sporo taniej.

      • 0 1

  • To ja już rozumiem czemu w kolejnych wyborach wciąż wybierają Budynia!

    Czekają aż ten most wybuduje!!

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane