- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (167 opinii)
- 2 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (108 opinii)
- 3 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (216 opinii)
- 4 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (63 opinie)
- 5 Nocna komunikacja do poprawki (252 opinie)
- 6 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (460 opinii)
Słoweńcy wygrali konkurs na projekt kładki na Ołowiankę
Do zaprojektowania kładki przez Motławę na Ołowiankę zaproszona zostanie pracownia Ponting z Mariboru w Słowenii, która wygrała międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną przeprawy. W pobitym polu zostawiła prace 67 konkurentów.
Drugie miejsce i 30 tys. zł trafiło do pracowni architektonicznej AiM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku. Trzecie miejsce zajął projekt pracowni ASA Architekci i ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa, który otrzymał 20 tys. zł.
Całkowita pula nagród wynosi 120 tys. zł.
Zwycięska praca to projekt, który nie narzuca się swoją wielkością i formą, a jednocześnie nawiązuje charakterem do portowego miasta - jej konstrukcja i wygląd sterowni kładki nawiązuje do kabiny dźwigu portowego.
W ocenie komisji konkursowej zwycięska praca spójną i czystą formą wpisuje się w sylwetę miasta, ale jednocześnie posiada własny charakter. Kładka nie ingeruje w nabrzeża i zapewnia pełną pierwotną szerokość toru wodnego. Jej zaletą jest także oszczędne podnoszenie konstrukcji przy zastosowaniu siłowników hydraulicznych.
Międzynarodowy konkurs na projekt kładki miasto Gdańsk ogłosiło w maju tego roku. Do 18 czerwca pracownie miały czas, aby pobrać dokumentację konkursową i złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie. Ostatecznie, po weryfikacji, na liście uczestników zaproszonych do składania prac znalazło się 130 architektów i pracowni, w przeważającej części z Polski (oczywiście także Trójmiasta), ale też m.in. z Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii.
Termin nadsyłania prac został wydłużony. Ze 130 uczestników zaproszonych do konkursu swoje prace nadesłało ostatecznie 68 pracowni.
Głównym celem ogłoszenia konkursu na kładkę i jej przyszłej budowy jest połączenie Głównego Miasta z Ołowianką, zapewnienie łatwiejszego dostępu do instytucji kultury, umożliwienie mieszkańcom i turystom łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w Krakowie. W Gdańsku obudziło sprzeciw środowiska żeglarskiego.
Koszt inwestycji został określony przez inwestora - miasto Gdańsk - na 13 milionów złotych - wraz z budynkiem do obsługi kładki i zagospodarowaniem terenu przyległego. Według założeń konkursowych kładka ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy. Swoim stylem i jakością ma odpowiadać randze miejsca.
Jeden z pomysłów na kładkę, który nie przypadł do gustu sądowi konkursowemu. Autor: Ryszard Gabriel.
Pierwsze miejsce - 50 tys. zł
Pracownia Ponting d.o.o. z Mariboru na Słowenii
Drugie miejsce - 30 tys. zł
AIM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku
Trzecie miejsce - 20 tys. zł
Autorskie Studio Architektury ASA Sp. z o.o. i Pracownia architektoniczna ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa
Dwa wyróżnienia - po 10 tys. zł
Magdalena Wroniszewska i Witold Doboszyński z Warszawy
Adam Drohomirecki, Mikołaj Miśkiewicz, Karolina Rochman - Drohomirecki, Marek Białkowski, Jakub Drohimirecki z Trójmiasta
Cztery wyróżnienia honorowe
DIM '84 Dom i Miasto Sp. z o.o. z Warszawy
Monika Kucharska z Poznania, Jarosław Grunwald z Jarocina, Justyna Zbierska - Klamerek z Wrześni, Zbigniew Bucior - Lorenc z Jarocina
Ostrowcy Architekci s.c. z Katowic
Zwarts&Jansa Architects z Amsterdamu i DHV Polska z Warszawy
Skład Sądu Konkursowego (od momentu ogłoszenia konkursu nastąpiły w nim zmiany):
1. mgr inż. arch. Wiesław Bielawski- Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. polityki przestrzennej;
2. mgr inż. arch. Ryszard Comber- Pomorska Izba Architektów;
3. dr inż. arch. Wiesław Czabański- Wydział Architektury, Politechnika Gdańska;
4. mgr inż. arch. Andrzej Duch - Dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków, Urząd Miejski w Gdańsku;
5. dr hab. Beata Szymańska- Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku;
6. mgr inż. mech. Józef Chrostowski- ekspert od maszyn dźwigowych;
7. prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski- Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska;
8. prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt- Politechnika Gdańska, senator RP;
9. prof. dr hab. inż. Henryk Zobel- Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska;
10. Janusz Kaniewski - BA, Transportation Design, IED Torino. Opiekun MA i PhD, Royal College of Design, London, MAIED Torino;
11. kpt Jerzy Wąsowicz- żeglarz i armator.
Wystawę prac konkursowych oglądać można do 13 listopada na dziedzińcu im. Jana Heweliusza w gmachu głównym Politechniki Gdańskiej w godz.9 - 16.
Opinie (214) 8 zablokowanych
-
2012-11-09 15:28
śliczne projekty (3)
ale kładka nie potrzebna
- 13 6
-
2012-11-09 21:12
pisze się "niepotrzebna"
nieuctwo czy lenistwo?
- 1 0
-
2012-11-09 15:29
mów za siebie. Mi potrzebna. (1)
- 2 4
-
2012-11-09 19:17
Pan dyrektor?
- 1 1
-
2012-11-09 13:07
A kto poniesie koszta eksploatacji ? (6)
Mam nadzieję, że za otwarcie kładki dla jachtów / statków będą pobierane opłaty. Wysokość jednorazowej opłaty powinna pokryć przynajmniej koszta energii elektrycznej potrzebnej do obsługi całego mechanizmu.
- 5 18
-
2012-11-09 21:09
"środowisko żeglarskie" oraz las turistas
jak ktoś ma jacht lub inną jednostkę za grube tysiaki to i na opłaty mieć musi :)
- 0 2
-
2012-11-09 20:47
Bogu dzięki
Gdyby wygrał Baum, to kładka by miała dziesięć dachów, piętnaście masztów i kilometr zardzewiałych linek, jak jego gdańskie dzieła nawiązujące do upadłej stoczni i pustego portu.
- 1 0
-
2012-11-09 13:28
A kto ponosi koszty doprowadzenia pod twój dom drogi? (1)
Tam tez mieszkaja ludzie, - Dłg ogrody, Sienna.(nie liczac drogich terenów wstydu, gdzie ruiny i płomienie) wiec to tez przejście dla nich poprzez most na kanale na Stępce. To nie tylko inwestycja dla Filharmonii, ale dla mieszkancow i dla rozwoju. Zreszta przed mostem powstala nowa przystan. Moze w koncu miasto zacznie sie rozwijac wzdłóż Mostławy na płn, a nie caly Jarmark tylko pod żurawiem na odcinku 100m.
- 2 1
-
2012-11-09 19:31
Kolego, naucz się liczyć
Wybierz się kochany na drugi brzeg Motławy, chwilowo bez użycia kładki i zobacz, że właśnie przystąpiono tam do rozbiórki ostatnich domów, a 300m dalej jest przystanek tramwjowy (chyba trzy linie) oraz przystanek autobusowy (narazie tylko dwie linie)!?
- 1 1
-
2012-11-09 14:14
Koszty nie koszta (1)
- 1 0
-
2012-11-09 14:38
Słownik JP PWN:
l.mn. koszty, alter. koszta.
Coś jeszcze chcesz dodać?- 0 0
-
2012-11-09 21:03
tnie tkankę miejską :)))))))))))))))
- 7 2
-
2012-11-09 20:39
SPECE
Jury oceniło, że ta praca jest ponadczasowa, nieagresywna, neutralna, niekonkurująca z zabytkową sylwetką miasta i nie narzuca charakteru przyszłej architekturze. Nie wiem co brali ale po wypowiedzi widać, że towar był prima.
- 9 4
-
2012-11-09 12:56
a jednak kładka (9)
Brawo! odetnijmy Gdańsk od morza.
- 52 161
-
2012-11-09 13:07
(2)
A nie zauważyłeś marudo, że kładka jest podnoszona?
- 29 15
-
2012-11-09 19:21
I co z tego? (1)
Nie dość że szpeci Stare Miasto to i tak zatamuje ruch...
- 13 11
-
2012-11-09 19:25
powiedz mi gdzie sadzą takich kretynów
na to się nawet merytorycznie nie da odpowiedzieć, ty nawet nie rozróżniasz Głównego Miasta od Starego Miasta
- 9 11
-
2012-11-09 14:12
a wenecja odcieta dziesiatkami kladek (2)
i tysiace lodek jakos plywaja
szok, co?- 19 8
-
2012-11-09 14:24
Nie każdy.. ale ten polski tak... (1)
Bo przecież każdy gdański Kowalski - wilk morski, parkuje swoją barkę własnie pod Żurawiem. Wiec płynąc potem 'po rozwiniętej świeci wodnej Gdanska' do pracy, będzie stać w korku przy Filharmonii :P:PP
Burzą się najbardziej ci... którzy nawet stopy w życiu nie postawili na burcie. Resztę pseudo żeglarzy zapraszam na zagraniczne wody... bo tam dawno takie rozwiązania już są.- 11 6
-
2012-11-09 14:45
Ach zapomnialam, przeciez polaczek nie wplynie do Mariny za granica....
skitra swoj orzeszek gratis w szuwarach... i zlapie stopa do centrum.
- 6 5
-
2012-11-09 13:08
co tu odcinać? 20 szalenie drogich miejsc jachtowych dla niemców? (2)
Kladka pociagnie za soba kolejne inwestycje i rozrastanie się Centrum. Wyżyj lepiej za plot co teraz dzieje się 10m od głw promenad i jak teraz wyglada odcinek pobrzeża od Starówki do 'morza'. Bez nowych inwestycji, rozwoju komunikacji pieszej nie ma szansy na rozwój np. Zakładów Mięsnych. I przestan majaczyc, kladka nic nie hamuje. to nie jakis wplyw do akwenu morza Śródziemnego. Radze otworzyc oczy udać sie na spacer i zobaczyc cos poza ul. Długą Gdańszczaninie.
- 22 10
-
2012-11-09 14:40
już widzę (1)
Już widzę jak będzie można na tej kładce polegać jak będzie podnoszona. Przecież nigdy nie będzie można być jej pewnym.
- 9 11
-
2012-11-09 14:44
oh tak... bla bla bla... Idz poogladaj tvn
- 8 7
-
2012-11-09 18:24
bedzie również atrakcją Gdańska (1)
BUDOWAĆ!
- 3 9
-
2012-11-09 19:15
mamy większe atrakcje w Gdańsku
np. podziemne śmietniki, ECS, ktorego nikt, poza zatrudnionymi, nie chce, kilka dziur i multum wizualizacji
- 2 1
-
2012-11-09 18:20
Kupa kasy wydana na nagrody na konkurs, bez sensu.
- 7 0
-
2012-11-09 17:24
Błahahaa. Kładka? Nawet nie zdajecie sobie sprawy jak to jest niemożliwe do wykonania. (1)
O ile zakład, że kładka wcale nie powstanie? No, o ile?
- 8 2
-
2012-11-09 17:37
oby!
- 6 1
-
2012-11-09 12:59
Kolejny projekt do szuflady? (2)
Oby tym razem udało się zrealizować projekt.
- 31 26
-
2012-11-09 17:26
bogate miasto
tylko na obsługę śmietników podziemnych, narzuconych mieszkańcom jako kolejny innowatorski pomysł, miasta nie stać
- 5 0
-
2012-11-09 13:33
a 120 tysi przytulone ;)
- 8 5
-
2012-11-09 17:20
przeciez to nie pasuje
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.