• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słoweńcy wygrali konkurs na projekt kładki na Ołowiankę

Ewa Budnik
9 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Pierwsza nagroda w konkursie. Projekt pracowni Ponting ze Słowenii. Pierwsza nagroda w konkursie. Projekt pracowni Ponting ze Słowenii.

Do zaprojektowania kładki przez Motławę na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska zaproszona zostanie pracownia Ponting z Mariboru w Słowenii, która wygrała międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną przeprawy. W pobitym polu zostawiła prace 67 konkurentów.



Autor zwycięskiej koncepcji, poza nagrodą w wysokości 50 tys. zł, zostanie także zaproszony do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na: opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, projektów wykonawczych, kosztorysu inwestorskiego, harmonogramu prac, pełnienie nadzoru inwestorskiego.

Drugie miejsce i 30 tys. zł trafiło do pracowni architektonicznej AiM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku. Trzecie miejsce zajął projekt pracowni ASA Architekci i ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa, który otrzymał 20 tys. zł.

Całkowita pula nagród wynosi 120 tys. zł.

Zwycięska praca to projekt, który nie narzuca się swoją wielkością i formą, a jednocześnie nawiązuje charakterem do portowego miasta - jej konstrukcja i wygląd sterowni kładki nawiązuje do kabiny dźwigu portowego.

W ocenie komisji konkursowej zwycięska praca spójną i czystą formą wpisuje się w sylwetę miasta, ale jednocześnie posiada własny charakter. Kładka nie ingeruje w nabrzeża i zapewnia pełną pierwotną szerokość toru wodnego. Jej zaletą jest także oszczędne podnoszenie konstrukcji przy zastosowaniu siłowników hydraulicznych.

Międzynarodowy konkurs na projekt kładki miasto Gdańsk ogłosiło w maju tego roku. Do 18 czerwca pracownie miały czas, aby pobrać dokumentację konkursową i złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w konkursie. Ostatecznie, po weryfikacji, na liście uczestników zaproszonych do składania prac znalazło się 130 architektów i pracowni, w przeważającej części z Polski (oczywiście także Trójmiasta), ale też m.in. z Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii.

Termin nadsyłania prac został wydłużony. Ze 130 uczestników zaproszonych do konkursu swoje prace nadesłało ostatecznie 68 pracowni.

Głównym celem ogłoszenia konkursu na kładkę i jej przyszłej budowy jest połączenie Głównego Miasta z Ołowianką, zapewnienie łatwiejszego dostępu do instytucji kultury, umożliwienie mieszkańcom i turystom łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia. Takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w Krakowie. W Gdańsku obudziło sprzeciw środowiska żeglarskiego.

Koszt inwestycji został określony przez inwestora - miasto Gdańsk - na 13 milionów złotych - wraz z budynkiem do obsługi kładki i zagospodarowaniem terenu przyległego. Według założeń konkursowych kładka ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy. Swoim stylem i jakością ma odpowiadać randze miejsca.

Jeden z pomysłów na kładkę, który nie przypadł do gustu sądowi konkursowemu. Autor: Ryszard Gabriel.



Nagrodzeni w konkursie

Pierwsze miejsce
- 50 tys. zł
Pracownia Ponting d.o.o. z Mariboru na Słowenii

Drugie miejsce
- 30 tys. zł
AIM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku

Trzecie miejsce - 20 tys. zł
Autorskie Studio Architektury ASA Sp. z o.o. i Pracownia architektoniczna ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa

Dwa wyróżnienia
- po 10 tys. zł
Magdalena Wroniszewska i Witold Doboszyński z Warszawy

Adam Drohomirecki, Mikołaj Miśkiewicz, Karolina Rochman - Drohomirecki, Marek Białkowski, Jakub Drohimirecki z Trójmiasta

Cztery wyróżnienia honorowe

DIM '84 Dom i Miasto Sp. z o.o. z Warszawy

Monika Kucharska z Poznania, Jarosław Grunwald z Jarocina, Justyna Zbierska - Klamerek z Wrześni, Zbigniew Bucior - Lorenc z Jarocina

Ostrowcy Architekci s.c. z Katowic

Zwarts&Jansa Architects z Amsterdamu i DHV Polska z Warszawy


Skład Sądu Konkursowego
(od momentu ogłoszenia konkursu nastąpiły w nim zmiany):
1. mgr inż. arch. Wiesław Bielawski- Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. polityki przestrzennej;
2. mgr inż. arch. Ryszard Comber- Pomorska Izba Architektów;
3. dr inż. arch. Wiesław Czabański- Wydział Architektury, Politechnika Gdańska;
4. mgr inż. arch. Andrzej Duch - Dyrektor Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków, Urząd Miejski w Gdańsku;
5. dr hab. Beata Szymańska- Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku;
6. mgr inż. mech. Józef Chrostowski- ekspert od maszyn dźwigowych;
7. prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski- Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Politechnika Gdańska;
8. prof. dr hab. inż. Edmund Wittbrodt- Politechnika Gdańska, senator RP;
9. prof. dr hab. inż. Henryk Zobel- Wydział Inżynierii Lądowej, Politechnika Warszawska;
10. Janusz Kaniewski - BA, Transportation Design, IED Torino. Opiekun MA i PhD, Royal College of Design, London, MAIED Torino;
11. kpt Jerzy Wąsowicz- żeglarz i armator.

Poznaj i oceń pomysły architektów
Wystawę prac konkursowych oglądać można do 13 listopada na dziedzińcu im. Jana Heweliusza w gmachu głównym Politechniki Gdańskiej w godz.9 - 16.

Opinie (214) 8 zablokowanych

  • śliczne projekty (3)

    ale kładka nie potrzebna

    • 13 6

    • pisze się "niepotrzebna"

      nieuctwo czy lenistwo?

      • 1 0

    • mów za siebie. Mi potrzebna. (1)

      • 2 4

      • Pan dyrektor?

        • 1 1

  • A kto poniesie koszta eksploatacji ? (6)

    Mam nadzieję, że za otwarcie kładki dla jachtów / statków będą pobierane opłaty. Wysokość jednorazowej opłaty powinna pokryć przynajmniej koszta energii elektrycznej potrzebnej do obsługi całego mechanizmu.

    • 5 18

    • "środowisko żeglarskie" oraz las turistas

      jak ktoś ma jacht lub inną jednostkę za grube tysiaki to i na opłaty mieć musi :)

      • 0 2

    • Bogu dzięki

      Gdyby wygrał Baum, to kładka by miała dziesięć dachów, piętnaście masztów i kilometr zardzewiałych linek, jak jego gdańskie dzieła nawiązujące do upadłej stoczni i pustego portu.

      • 1 0

    • A kto ponosi koszty doprowadzenia pod twój dom drogi? (1)

      Tam tez mieszkaja ludzie, - Dłg ogrody, Sienna.(nie liczac drogich terenów wstydu, gdzie ruiny i płomienie) wiec to tez przejście dla nich poprzez most na kanale na Stępce. To nie tylko inwestycja dla Filharmonii, ale dla mieszkancow i dla rozwoju. Zreszta przed mostem powstala nowa przystan. Moze w koncu miasto zacznie sie rozwijac wzdłóż Mostławy na płn, a nie caly Jarmark tylko pod żurawiem na odcinku 100m.

      • 2 1

      • Kolego, naucz się liczyć

        Wybierz się kochany na drugi brzeg Motławy, chwilowo bez użycia kładki i zobacz, że właśnie przystąpiono tam do rozbiórki ostatnich domów, a 300m dalej jest przystanek tramwjowy (chyba trzy linie) oraz przystanek autobusowy (narazie tylko dwie linie)!?

        • 1 1

    • Koszty nie koszta (1)

      • 1 0

      • Słownik JP PWN:
        l.mn. koszty, alter. koszta.

        Coś jeszcze chcesz dodać?

        • 0 0

  • tnie tkankę miejską :)))))))))))))))

    • 7 2

  • SPECE

    Jury oceniło, że ta praca jest ponadczasowa, nieagresywna, neutralna, niekonkurująca z zabytkową sylwetką miasta i nie narzuca charakteru przyszłej architekturze. Nie wiem co brali ale po wypowiedzi widać, że towar był prima.

    • 9 4

  • a jednak kładka (9)

    Brawo! odetnijmy Gdańsk od morza.

    • 52 161

    • (2)

      A nie zauważyłeś marudo, że kładka jest podnoszona?

      • 29 15

      • I co z tego? (1)

        Nie dość że szpeci Stare Miasto to i tak zatamuje ruch...

        • 13 11

        • powiedz mi gdzie sadzą takich kretynów

          na to się nawet merytorycznie nie da odpowiedzieć, ty nawet nie rozróżniasz Głównego Miasta od Starego Miasta

          • 9 11

    • a wenecja odcieta dziesiatkami kladek (2)

      i tysiace lodek jakos plywaja

      szok, co?

      • 19 8

      • Nie każdy.. ale ten polski tak... (1)

        Bo przecież każdy gdański Kowalski - wilk morski, parkuje swoją barkę własnie pod Żurawiem. Wiec płynąc potem 'po rozwiniętej świeci wodnej Gdanska' do pracy, będzie stać w korku przy Filharmonii :P:PP
        Burzą się najbardziej ci... którzy nawet stopy w życiu nie postawili na burcie. Resztę pseudo żeglarzy zapraszam na zagraniczne wody... bo tam dawno takie rozwiązania już są.

        • 11 6

        • Ach zapomnialam, przeciez polaczek nie wplynie do Mariny za granica....

          skitra swoj orzeszek gratis w szuwarach... i zlapie stopa do centrum.

          • 6 5

    • co tu odcinać? 20 szalenie drogich miejsc jachtowych dla niemców? (2)

      Kladka pociagnie za soba kolejne inwestycje i rozrastanie się Centrum. Wyżyj lepiej za plot co teraz dzieje się 10m od głw promenad i jak teraz wyglada odcinek pobrzeża od Starówki do 'morza'. Bez nowych inwestycji, rozwoju komunikacji pieszej nie ma szansy na rozwój np. Zakładów Mięsnych. I przestan majaczyc, kladka nic nie hamuje. to nie jakis wplyw do akwenu morza Śródziemnego. Radze otworzyc oczy udać sie na spacer i zobaczyc cos poza ul. Długą Gdańszczaninie.

      • 22 10

      • już widzę (1)

        Już widzę jak będzie można na tej kładce polegać jak będzie podnoszona. Przecież nigdy nie będzie można być jej pewnym.

        • 9 11

        • oh tak... bla bla bla... Idz poogladaj tvn

          • 8 7

  • bedzie również atrakcją Gdańska (1)

    BUDOWAĆ!

    • 3 9

    • mamy większe atrakcje w Gdańsku

      np. podziemne śmietniki, ECS, ktorego nikt, poza zatrudnionymi, nie chce, kilka dziur i multum wizualizacji

      • 2 1

  • Kupa kasy wydana na nagrody na konkurs, bez sensu.

    • 7 0

  • Błahahaa. Kładka? Nawet nie zdajecie sobie sprawy jak to jest niemożliwe do wykonania. (1)

    O ile zakład, że kładka wcale nie powstanie? No, o ile?

    • 8 2

    • oby!

      • 6 1

  • Kolejny projekt do szuflady? (2)

    Oby tym razem udało się zrealizować projekt.

    • 31 26

    • bogate miasto

      tylko na obsługę śmietników podziemnych, narzuconych mieszkańcom jako kolejny innowatorski pomysł, miasta nie stać

      • 5 0

    • a 120 tysi przytulone ;)

      • 8 5

  • przeciez to nie pasuje

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane