• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słup, o który zawadzają tramwaje, przesuną dopiero za kilka lat

Szymon Zięba
8 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza

Linię nr 12 obsługują tramwaje Pesy, które pokonują zakręt z niewielkim zapasem. Na słupach zamontowano ostrzeżenia.

Słup trakcyjny na al. AdamowiczaMapka, o który lusterkami wadzą tramwaje N8C, zostanie przesunięty dopiero przy okazji budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska. Urzędnicy argumentują tę decyzję aspektami ekonomicznymi oraz m.in. tym, że "dortmundy" w okolicy pojawiają się sporadycznie. O konkretną datę skorygowania ustawienia słupa jednak trudno: przetargu na Nową Warszawską wciąż nie udało się rozstrzygnąć. Szacunkowy koszt przesunięcia elementu trakcji to ok. 50 tys. zł.



Często korzystasz z tramwaju na al. Adamowicza?

O tym, że popularne w Gdańsku tramwaje N8C mają problem z wjazdem na węzeł integracyjny Ujeścisko, informowaliśmy w czerwcu tego roku. Podczas przejazdów próbnych przez al. Adamowicza okazało się, że skład zahacza lusterkiem o słup trakcyjny. Urzędnicy podkreślali wówczas, że trasa zostanie oddana w momencie, gdy wszystko zostanie już dokładnie sprawdzone, przetestowane i gotowe do użycia

Minęło kilka miesięcy i nic w tej sprawie się nie zmieniło. Problem rozwiązano jedynie doraźnie. Tramwaje N8C przy wjeździe na węzeł integracyjny Ujeścisko, mijając słup, muszą składać lusterko.

- Przeniesienie słupa planowane jest w ramach budowy linii tramwajowej Nowa Warszawska - tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
W praktyce oznacza to, że trudno w tej chwili o dokładną datę korekty ustawienia słupa trakcyjnego. Miasto ma bowiem spory problem z rozstrzygnięciem przetargu na budowę Nowej Warszawskiej. Mimo to urzędnicy z gdańskiego magistratu stoją na stanowisku, że przesunięcie słupa dopiero w tym czasie jest najlepszym rozwiązaniem "ze względów ekonomicznych i logistycznych".

Czytaj też: Aleja Adamowicza aleją zmarnowanych szans

- Prace związane z budową linii tramwajowej Nowa Warszawska wiązać się będą z wyłączeniem trakcji. Podczas wyłączenia będzie można wykonać roboty związane z przesunięciem słupa - uzasadnia Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Przejazdy techniczne po al. Adamowicza. Materiał z maja.

Zaznacza, że opracowywana Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) Nowej Warszawskiej będzie zawierała punkt związany z przesunięciem słupa trakcyjnego na węźle Ujeścisko.

Słup wykonany zgodnie z projektem i przepisami



Co ciekawe, mimo że o słup zahaczają tramwaje, urzędnicy podkreślają, że został on wykonany "zgodnie z dokumentacją projektową", a dokumentacja wykonana została "zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym z obowiązującymi normami w zakresie skrajni".

Ostrzeżenie o możliwości uszkodzenia lustra tramwaju na pętli.
Ostrzeżenie o możliwości uszkodzenia lustra tramwaju na pętli.
- Dokumentacja projektowa uzyskała akceptacje powiązanych jednostek. Z uwagi na fakt, że słup został zaprojektowany i zbudowany zgodnie z obowiązującymi przepisami i zachowaniem wszelkiej staranności, nie toczą się obecnie żadne postępowania z biurem projektowym i wykonawcą - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus.
Z kolei wstępny, szacunkowy koszt przestawienia słupa trakcyjnego określono na ok. 50 tys. złotych.

Linię numer 12 obsługują tramwaje Pesy



O problemy ze słupem na al. Adamowicza zapytaliśmy także przewoźnika. Anna Dobrowolska z Gdańskich Autobusów i Tramwajów tłumaczy, że wspomniana trasa obsługiwana jest przez dwukierunkowe tramwaje Pesa Jazz Duo, które nie wymagają składania lustra.

Tramwaje N8C to jedne z najpopularniejszych składów, jeżdżących po Gdańsku. Na zdjęciu: przejazd specjalny tramwajem na trasie Migowo-Lawendowe Wzgórze z 27.05.2020. Tramwaje N8C to jedne z najpopularniejszych składów, jeżdżących po Gdańsku. Na zdjęciu: przejazd specjalny tramwajem na trasie Migowo-Lawendowe Wzgórze z 27.05.2020.
- Tramwaje N8C pojawiają się na tej trasie sporadycznie, w zależności od bieżącej sytuacji na trasach - podkreśla przedstawicielka GAiT. Dodaje, że złożenia i rozłożenia lusterka w tramwajach N8C dokonuje się, używając odpowiedniego przycisku na pulpicie sterującym w kabinie motorniczego. - Nie było przypadku uszkodzenia lusterka na tym odcinku torowiska - informuje urzędniczka.

Przy wyjeździe z pętli na Chełmie trzeba złożyć lusterko. Tekst z 2007 roku



Jak często "dortmundy" wjeżdżają na węzeł? W Zarządzie Transportu Miejskiego usłyszeliśmy, że np. 2 września linię 12 (jadącą al. Adamowicza) obsługiwało 14 tramwajów Pesa Jazz i jeden N8C.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej


W odpowiedzi na nasze pytanie, czy powodem tego, że trasa obsługiwana jest przez Pesy, a nie N8C, są właśnie problemy ze zmieszczeniem się tych drugich składów na trasie, Anna Dobrowolska poinformowała, że "linię nr 12 obsługuje zajezdnia tramwajowa we Wrzeszczu, gdzie stacjonują tramwaje Pesa Jazz Duo". Z kolei składy N8C stacjonują w zajezdni w Nowym Porcie.

Trzeci miesiąc tramwajów na al. Adamowicza



Na koniec przypomnijmy: pierwsi pasażerowie przejechali tramwajami przez al. Adamowicza we wtorek, 30 czerwca.

W ciągu dnia trasę obsługują tramwaje linii nr 12 - co 10 minut w dni powszednie i co 20 minut w weekendy.

Budowa al. Pawła Adamowicza jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020, a kosztowała ok 243 mln zł.

W pierwszej połowie stycznia tego roku władze miasta i przedstawiciele wykonawcy al. Pawła Adamowicza otworzyli ostatni fragment nowo powstałej trasy łączącej Morenę z Jasieniem.

Ruszyły tramwaje na al. Adamowicza. Materiał z czerwca.

14:05 8 WRZEśNIA 20

Tramwaje składają lusterka przy wjeżdzie na pętlę na Warszawskiej (10 opinii)

Wszystkie tramwaje wjeżdżające na Nowa Warszawską muszą mieć złożone lusterka, a nie tylko Dortmundy. Ale władza mowi ze wszystko jest dobrze: projekt dobry, wykonanie dobre, więc to chyba wina matki natury.
Wszystkie tramwaje wjeżdżające na Nowa Warszawską muszą mieć złożone lusterka, a nie tylko Dortmundy. Ale władza mowi ze wszystko jest dobrze: projekt dobry, wykonanie dobre, więc to chyba wina matki natury.

Opinie (319) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    w nowych cięzarówkach są kamery (3)

    i wyświetlacze w kabinie. Mało wystają i nie kolidują z lusterkami innych pojazdów ciężarowych. Moze to było by tańsze i prostsze

    • 24 15

    • A moze zamiast przestawić słup poprostu lekko go odchylić? (1)

      Duzo przecuez nie brakuje. Moze nie bedzie w pionie ale bedzie praktycznie i na pewno taniej niz przestawiac o kilka cm

      • 1 1

      • proponuję do słupa przyczepić "trytytkamki" poduszkę typu "jasiek" , wtedy lustera nie będą scierały farby ze słupa , albo można też do lusterek tramwajowych doczepić gumki recepturki aby po odgięciu na słupie same wracały do pierwotnej pozycji, następnie zrobić zdjęcie takiego wynalazku i zamieścić w folderze dla turystów o Gdańsku, tuż obok zdjęcia usmiechniętej pani Dulkiewicz , aha i jeszcze podpis pod zdjęciem takie rzeczy zobaczysz tylko w Gdańsku

        • 3 0

    • Fakt są kamery ale one też wystają ok 30 cm i jednak kolidują z lusterkami innych pojazdów tak jest w nowym actrosie

      • 4 0

  • Gdańska niekompetencja w pigułce. A pelikany się cieszą coś się buduję.... Nie dla fuszerek urzędu miasta!!

    • 4 1

  • Ło panie 50 tyś?

    Ja z szwagrem przesuniem za 45 tyś. Skrócim lusterka w paru dortmundach i po robocie!

    • 5 0

  • Mocowanie (21)

    Nie lepiej zmienic mocowanie lusterka?

    • 38 51

    • Nie bo w homologacji jest takie (8)

      • 11 3

      • o czym ty bredzisz człowieku !... (7)

        ... Jeżeli tego typu tramwajów jest mało, to skrócenie uchwytu lusterek o 2 cm nie skończyło by się końcem świata i końcem "świętej" homologacji. Mocowanie lusterka to nie hamulce !. . Mechanicy z serwisu w zajezdni powinni się z tym uporać w jedna noc, tak by nikt się o tym nie dowiedział, kiedy to niby takie ważne. I ręczę tobie, że nikt by tego nigdy nie zauważył, gdyby w mediach o takich bzdurach nie pisali. Nawet sama ekonomia o tym mówi, że należało było to zrobić, jak tylko tą wadę tramwajarze stwierdzili, tym bardziej, kiedy miasto rozwleka swoje racje na lata świetlne . Ludzie, co wy macie w głowach !!???..., zamiast mózgu..., sama sieczka..., ech.... Nie ! , nie bo nie !... i dlatego należy wywalić drugi raz z kasy miejskiej setki tysięcy złotych w coś, co można było załatwić tanim kosztem w dwie godziny. W takim razie woła się tu o pomstę do nieba, a już na pewno po prokuratora ..., gdy ma się do czynienia z taką niekompetencją i niegospodarnością.

        • 16 5

        • (1)

          A siedziałeś w tym tramwaju na miejscu motorniczego i patrzyłeś w lusterko? Sprawdzałeś jaka będzie widoczność, jeśli skróci się mocowanie o te 2 cm?
          Pytam poważnie, bo wypowiadasz się jak stuprocentowy fachura, krzyczysz o pomstę do nieba, itd.
          Pamiętaj, że to jest pojazd, którym wozi się ludzi, na przystankach jest nieprzewidywalny ruch pasażerów, a to wszystko musi być dobrze widoczne dla motorniczego.

          • 8 2

          • nie demonizuj....

            ... patrząc na zdjęcie tego tramwaju to widać , że się da . Tylko trochę chęci , a nie zaraz kombinowanie, jak tu wyskubać kasę z budżetu na nowy most wantowy przez strumyk, lub na tunel pod strefą relaksu z palet . Już pisałem, że lusterko to nie hamulce, więc wyluzuj z tymi oświeconymi i odkrywczymi spostrzeżeniami . PS ....wiesz !, że..., bo ja zawsze myślałem , że tramwaj służy do wożenia lemingów, a ludzi to tylko tak przy okazji i to jeszcze tam, gdzie nie ma słupów , które by na niego czyhały.

            • 2 1

        • (4)

          Pojazdy N8C to plus minus połowa Gdańskiej floty...

          • 3 0

          • no i co z tego ile ich jest !.... (3)

            ...zresztą !..., komentujemy to, o czym tu czytamy, a tu pisze inaczej, niż ty twierdzisz. ...To nie ma znaczenia ten, plus minus, bo setki tysięcy złotych będzie trzeba by poprawić trakcję i jeszcze to nastąpi kiedyś tam, co jest kpiną z rzeczywistości . Gdy dla odmiany, zwyczajnie potrzeba trochę kreatywności i zaangażowania. To nie trudne przecież. No chyba , że mamy w tym drugie dno, czyli dojenie kasy miejskiej bez opamiętania.

            • 3 1

            • (1)

              Nie setki tysięcy, a dokładnie pięćdziesiąt tysięcy.

              • 1 1

              • no taaa....

                ...nie setki, tylko pięćdziesiąt..., no,no, a kiedy już pięćdziesiąt tysięcy, to można wywalić w błoto , bo to taniocha....ech..,.szkoda słów nawet.

                • 2 0

            • n8c mamy naprawdę duzo

              a arcie tylko podają że mało się ich pojawia w okolicy tego słupa :P

              • 2 1

    • Nie dość, że fuszerka zrobiona (5)

      To jeszcze każą się do tej fuszery dostosować. Jak to jest, że na górze ktoś schrzanił sprawę, ale lusterka składają motorniczowie?

      • 20 3

      • Widzisz... (3)

        Problem w tym że nikt w teorii nie zrobił fuszerki... Projektant zaprojektował zgodnie z normą i wymogami prawnymi ale po minimalnej linii oporu. A to że wymogi i normy są nie aktualne to raczej nie wina miasta ani wykonawcy.
        Czy tak to powinno wyglądać? Napewno nie, ale mieszkamy gdzie mieszkamy

        • 9 3

        • ... (1)

          Projektant projektuje wg. danych zamawiającego, czego tu nie rozumieć?

          • 3 1

          • Normy państwowe też musi spełnić.

            • 1 0

        • te tramwaje mają 40 lat

          że tak powiem żadna nowość - miasto dało ciała że nie podało parametrów tramwaju a nie ustawodawca który nie ma szans przewidzieć wszystkich możliwych kombinacji taboru

          • 5 0

      • musi kierownicą lekko w lewo...

        • 16 1

    • znaczyło by to że będąc w d..ie (1)

      zaczynamy się w niej urządzać.

      • 10 0

      • Jarek nas sam urządzi

        nie musisz się niczym martwić

        • 1 2

    • zamilcz albo pomyśl

      • 0 1

    • Można zdjąć zupełnie lusterko.

      • 2 0

    • Ten słup kto stawiał? (1)

      Przedszkolaki ,kto nanosił na plan kto ,kto stawiał ,kto odbierał itd .winni dalej biorą kasą i się śmieją - zaraz się okaże że cała ta ulica jest jak ten słup -jeden wielki bubel.

      • 5 1

      • Umiemy czytać?

        Masz odpowiedzi w tekście...

        • 5 2

  • (2)

    Czyli projektant po nauczaniu on line - czyli niedoszkolony kretyn. Istnieje przepis określający skrajnię ??? Każdy pojazd jest inny.

    • 11 3

    • Inność a komptybilność

      Każdy pojazd powinien (chyba) być budowany pod istniejącą infrastrukturę, a każda nowa infrastruktura powinna być budowana pod istniejąca flotę komunikacji. Jeżeli ta flota składa się z niemieckiego demobilu, który pochodzi z różnych rejonów i ich lokalnych uwarunkowań oraz nowych polskich garażowych spółek, plus niekontrolowanych czynników - to mamy co mamy!

      • 0 0

    • Dla pojazdów szynowych są obrysy skrajni

      • 0 0

  • Najpierw trzeba skończyć prace przy tych inwestycjach a potem odbierać i szumnie otwierać .

    • 3 1

  • bravo dla pis

    • 0 4

  • Może zatrudnić składacza lusterek? Całodobowo.

    • 6 0

  • Ciagle problemy z tym adamowiczem

    • 4 3

  • A ja mam propozycję. (1)

    Wzorem tramwajów niech teraz ten słup dostanie swojego patrona. Proponuję wybitnego wizjonera Stanisława Bareję. Uroczyste nadanie patronatu i montaż okolicznościowej tablicy odbyłby się 31 września.

    • 9 0

    • Ostatnio cały Gdańsk wygląda jakby był planem filmów Barei

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane