• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopocki woonerf już gotowy. Oficjalne otwarcie w sobotę

Krzysztof Koprowski
10 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przebudowa ulicy w sąsiedztwie Monciaka

Takiej przestrzeni w Sopocie jeszcze nie było. W sobotę oficjalnie otwarty zostanie przebudowany układ ulic w nadmorskiej części miasta. Oprócz ochrony przed podtopieniami mieszkańcy i turyści zyskali całkowicie nową przestrzeń publiczną urządzoną w formie woonerfu. Zniknął podział na jezdnię i chodniki, a piesi mają do dyspozycji całą szerokość pasa drogowego.



Jak oceniasz metamorfozę ulic w Dolnym Sopocie?

O planowanych wielkich zmianach na ul. ParkowejMapka oraz poprzecznie poprowadzonych względem niej ulicach pisaliśmy po raz pierwszy w listopadzie 2020 r., kiedy inwestycja była na etapie wyboru wykonawcy.

Dzisiaj metamorfozę ulic można ocenić bezpośrednio w terenie i bez wątpienia jest to prawdziwa rewolucja w podejściu do projektowania przestrzeni publicznej w Sopocie.

Zamiast tradycyjnego podziału na jezdnię i chodnik, pełniący przede wszystkim funkcję parkingu, cały pas drogowy zyskał jednolitą nawierzchnię i wysokość zgodnie z zasadami kreowania woonerfów (więcej na ich temat oraz samej nazwy pod treścią artykułu).

Przesuń aby
porównać

Miejsca postojowe wreszcie nie utrudniają życia pieszym



Wyjątek stanowią jedynie miejsca postojowe, które wyłożono kostką brukową. Co warto podkreślić, przestrzeń parkingowa - w przeciwieństwie do wcześniejszego postoju aut na chodnikach - została usytuowana w taki sposób, aby nie utrudniać ruchu pieszego.

W ramach inwestycji pojawiły się także nasadzenia niskiej roślinności, drzew oraz elementy małej architektury. Ostatecznie zrezygnowano natomiast z montażu "Bramy do morza", która miała wieńczyć ul. PoniatowskiegoMapka. Jak tłumaczą urzędnicy, decyzja ta jest wynikiem konsultacji z konserwatorem zabytków.

Przesuń aby
porównać

Wyniesione skrzyżowania oraz strefa zamieszkania



Zmiany wprowadzono również na równoległej ul. GrunwaldzkiejMapka, gdzie wyniesiono skrzyżowania wraz z przejściami dla pieszych na wysokości ul. ChrobregoMapka oraz Traugutta - Książąt PomorskichMapka.

Wszystkie ulice pod względem organizacji ruchu zostały włączone do strefy zamieszkania, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h, a pieszy ma prawo poruszać się całą szerokością drogi.

Całkowita modernizacja infrastruktury podziemnej



Metamorfoza ulic w Sopocie to nie tylko nowe zagospodarowanie naziemnej części pasa drogowego, ale też przebudowa infrastruktury podziemnej, która była podstawą całej inwestycji.

Jak wyliczają urzędnicy, w ramach robót wykonano siedem kanałów głównych kanalizacji deszczowej wraz z uzbrojeniem oraz pięć wpustów samooczyszczających i zespołów podczyszczających wody opadowe przed odprowadzeniem ich do potoku Haffnera zlokalizowanego w ul. Chrobrego.

  • Ulice objęte pracami budowlanymi, na których utworzono woonerfy.
  • Brama, która miała powstać na ul. Poniatowskiego. Z pomysłu ostatecznie zrezygnowano.
  • Koniec ul. Poniatowskiego, gdzie miała pojawić się konstrukcja bramy.
  • Wyniesione skrzyżowanie ul. Grunwaldzkiej z Traugutta i Książąt Pomorskich.
Ponadto ułożono ok. 1,2 km kanału deszczowego wraz z wpustami ulicznymi typu górskiego. Przebudowano też odwodnienie skrzyżowania ul. Chrobrego, Traugutta i Grunwaldzkiej.

Na terenie objętym inwestycją powstały przyłącza posesyjne, umożliwiające włączenie w miejski system kanalizacji deszczowej i odprowadzenie nadmiaru wód opadowych niezagospodarowanych na posesji.

Inwestycja obejmowała jednocześnie wykonanie nowej instalacji gazowej, oświetlenia w technologii LED (ustawiono 61 nowych lamp) oraz urządzenie dwóch stanowisk ładowania pojazdów elektrycznych.

Inwestycja zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców



- Po wielu konsultacjach z mieszkańcami tego rejonu zdecydowaliśmy, że planując inwestycję mającą chronić dolny taras miasta przed zalewaniem, możemy jednocześnie uspokoić ruch i zmienić wygląd tej części Sopotu. Jestem przekonany, że będzie to jedna z najpiękniejszych przestrzeni publicznych w Polsce - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Balans między ruchem rowerowym, samochodowym i pieszym to rozwiązania stosowane w wielu europejskich miastach i jak pokazuje doświadczenie, bardzo poprawiają jakość życia nie tylko okolicznych mieszkańców, ale wszystkich użytkowników tych przestrzeni.
  • Przebudowane ulice na woonerf w Dolnym Sopocie.
  • Przebudowane ulice na woonerf w Dolnym Sopocie.
  • Przebudowane ulice na woonerf w Dolnym Sopocie.
  • Przebudowane ulice na woonerf w Dolnym Sopocie.
  • Przebudowane ulice na woonerf w Dolnym Sopocie.

Oficjalne otwarcie woonerfu w sobotę o godz. 12



Choć nowy układ uliczny jest już w pełni dostępny dla pieszych, rowerzystów i kierowców, w najbliższą sobotę, 11 czerwca, o godz. 12:00 na skrzyżowaniu Parkowa - KordeckiegoMapka nastąpi oficjalne otwarcie woonerfu.

Przewidziano wspólną paradę w kierunku Muzeum Sopotu oraz rodzinny festyn na terenie muzeum do godz. 15:30. W programie m.in. gry i zabawy dla dzieci i rodzin, występy wokalne i taneczne, warsztaty kreatywne.

  • Przebudowane ulice na woonerf w Dolnym Sopocie.
  • Przebudowane ulice na woonerf w Dolnym Sopocie.
  • Przebudowane ulice na woonerf w Dolnym Sopocie.
  • Przebudowane ulice na woonerf w Dolnym Sopocie.
  • Przebudowane ulice na woonerf w Dolnym Sopocie.
  • Przebudowane ulice na woonerf w Dolnym Sopocie.

Metamorfoza ulic za ponad 12 mln zł



Koszt przebudowy dróg po stronie Gminy Miasta Sopot to ok. 11,972 mln zł. Dodatkowo 1,4 mln zł wyłożyła Pomorska Spółka Gazownictwa, która korzystając z szeroko zakrojonych prac drogowych, zmodernizowała infrastrukturę gazową.

Przebudowa ulic była realizowana w ramach dwóch projektów ze wsparciem unijnym:
  1. Zagospodarowanie wód opadowych w zlewniach cieków i kanałów zlokalizowanych na terenie Sopotu, uchodzących do Zatoki Gdańskiej,
  2. Modernizacja oświetlenia ulicznego w Sopocie z zastosowaniem najnowszych technologii.

Inwestycja została także sfinansowana w kwocie 1,7 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

Za przygotowanie dokumentacji projektowej odpowiedzialne było Biuro Projektowo-Consultingowe HydroEco z Gdańska oraz Instal-Tech z Gdańska (w zakresie instalacji gazowej). Prace budowlane powierzono wyłonionej w przetargu Firmie Budowlano-Drogowej MTM z Gdyni.

Z Holandii do Polski. Jak nazwać po polsku woonerf?


Pierwszy polski woonerf w Łodzi, będący inspiracją dla kolejnych realizacji w kraju. Pierwszy polski woonerf w Łodzi, będący inspiracją dla kolejnych realizacji w kraju.
Woonerfy to forma kształtowania przestrzeni publicznej, która w ostatnich latach podbija europejskie miasta. Po raz pierwszy zastosowano ją w Holandii już w latach 70. XX wieku, gdzie woonerf po niderlandzku oznacza ulicę do mieszkania.

W Polsce pierwszy woonerf zrealizowano w 2014 r. w Łodzi, zaś w Trójmieście - w Gdyni na ul. Abrahama w 2019 r.

Co znamienne, obie inwestycje - w Łodzi oraz Gdyni - były realizowane w ramach środków budżetu obywatelskiego, ponieważ włodarzom brakowało odwagi politycznej, aby wprowadzić taką formę zagospodarowania, w której potrzeby kierowców nie będą stanowiły priorytetu w podziale przestrzeni.

Wciąż brakuje polskiego odpowiednika słowa "woonerf", zaś często przywoływana (także w komentarzach na naszym portalu) "strefa zamieszkania" tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z założeniami typowego woonerfu, w ramach którego nie ma fizycznego podziału na jezdnię i chodniki.

Ponadto przestrzeń woonerfu powinna być projektowana przede wszystkim z myślą o potrzebach pieszych z uwzględnieniem elementów małej architektury oraz zieleni, czego "strefa zamieszkania" jako definicja z zakresu organizacji ruchu nie obejmuje.

W Łodzi próbowano stosować określenie "podwórzec miejski", które jednak nie zawsze odpowiadało charakterowi okolicznej zabudowy, czego najlepszym przykładem jest właśnie Sopot z zabudową willową, a nie zwartym zespołem kamienic z głębokimi podwórzami typowymi dla śródmieścia Łodzi.


Wydarzenia

Otwarcie woonerfu w Sopocie

w plenerze, festyn, warsztaty

Opinie (205) 9 zablokowanych

  • Współczuję mieszkańcom, a Ci co tłumaczą to tym, że teraz nikt nie będzie tam pędził to się mylą, bo pędzą turyści, taxi, ubery i nadal będą pędzić, a oprócz tego nawaleni imprezowicze będą chodzić samym środkiem a mieszkańcy będą stać i czekać aż łaskawie pato zejdzie na bok. Mieszkańcy to akurat jeżdżą najwolniej w takich miejscach.

    • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    Tak powinny wyglądać wszystkie boczne ulice nie tylko w Sopocie ale w całym Trójmieście. Przynajmniej można wygodnie przejść bez zbędnego stresu z powodu pędzących aut.

    • 99 29

    • Gorzej jak jesteś mieszkańcem, jeździsz tam 20km/h a banda naprutych turystów stwierdzi, że środek ulicy jest ich.

      • 3 3

    • Może być,w Gdansku też by tak można zrobić z ul.Wyzwolenia.Bardzo dużo ludzi mieszka na tym osiedlu.

      • 6 1

    • Przejdź się i zobacz

      Jak w rzeczywistości wygląda respektowanie "strefy zamieszkania" przez naszych kierowców. Sopot się szybko wzbogaci, jeżeli patrole będą wystawiały mandaty lub naje wstydu, gdy na Parkowej wydarzy się tragedia z powodu potrącenia.... niestety takie pomysły nie sprawdzają się wśród dziczy za kierownicą.

      Druga kwestia, to że wjazd powinien być wyłącznie dla mieszkańców - tam jest za mało miejsc parkingowych, by zmieścili się mieszkańcy i turyści, a i natężenie ruchu by się zmniejszyło.

      • 7 3

    • Dlaczego konserwator wojewódzki wyraził zgodę na taką samowolę. Powinna być , na całej długości położona łamana kostka grafitowa (ta duża o wym 10x10x10cm).

      • 4 10

  • Ładnie

    • 1 4

  • Opinia wyróżniona

    Na lokalnych uliczkach nie powinno się wydzielać chodników - tylko znak strefa zamieszkania (7)

    Chodniki są zwykle wąskie i zastawione samochodami, a w strefie trzeba jeździć wolno i pieszy ma pierwszeństwo. Zyskuje się wiecej miejsca i dla pieszych i dla aut. Oczywiście parkowanie tak by dało się przejść i przejechać.

    • 116 17

    • W strefie zamieszkania (1)

      Wolno parkować jedynie na wyznaczonych miejscach. Na nowych osiedlach to nie problem, ale tam gdzie ilość ogólniedostępnych miejsc jest śladowa, to właściciele aut mają po prostu przerąbane.

      • 6 2

      • Parking masz pod SKM

        • 2 0

    • A nie jest to trochę bez sensu? Sopot, to miejsce, gdzie przyjeżdżają tysiące ludzi

      z Polski czy Europy. Czy oczekujemy, że każdy z nich będzie się znał na poruszaniu po tym woo-coś tam? Ja sam nie wiem, jak sie zachowam, jeżeli wjadę w uliczkę, gdzie nie ma wydzielonego chodnika dla pieszych (wydzielonego chociaż farbą) czy miejsc postojowych.
      Miłościwie przemilcza się kwestię zarazy naszych dróg i chodników - rowerzystów, którzy i tak za nic mają przepisy, co widać na filmikach na tym portalu. Oni nie jeżdżą z prędkością 5km/h, ale zdecydowanie szybciej. Teraz wyobraźmy sobie sytuację, kiedy jedną przestrzeń zajmują: kierowca, rowerzysta i pieszy. Znając rowerzystów, ci się nie zatrzymają, kierowca auto będzie zdezorientowany, a pieszy będzie myślał, że ma pierwszeństwo. Zawsze wydawało mi się, że motorem takich zmian jest bezpieczeństwo, ale tutaj jest to postawione na głowie. Z Holanddi ogromny odstek ludzi jeździ rowerami, więc trudno mwić, jak to będzie działać u nas. Poza tym, to co zawsze powtarzam - czas, żeby odnowiono szpetne, zapuszczone ponad 100 letnie kamienice, a nie pakować kasę w takie rozwiązania

      • 10 17

    • i tak i nie, bo najpierw ludzie musieliby się nawzajem zacząć szanować (1)

      a w polskich warunkach obstawiam gazowanie na takiej chodniko-ulicy, klekotanie passatem pieszym po piętach, bo przecież to ULICA i złaź na bok chamie, pan jedzie.

      • 22 5

      • błędne założenie

        Wielu włodarzy tak mówi, nie da się bo ktoś zginie. Zobacz co się stało jak dano ludziom pierwszeństwo na pasach. Zwyczajnie jest więcej stłuczek w okolicach przejść dla pieszych, a w zasadzie było, bo kierowcy statystycznie już zrozumieli. Nie ma jakiejś fali potrąceń na pasach. To samo z strefami zamieszkania. Jak ktoś będzie bardzo agresywny w aucie, to w końcu trafi na silniejszego i w czapę dostanie :) Trzeba zwyczajnie te strefy wprowadzać, a ludzie się nauczą.

        • 21 4

    • (1)

      bo w cywilizowanych krajach chodniki służą pieszym i nie można na nich parkować, a w dzikich krajach stoją na nich auta.

      • 22 4

      • bo w cywilizowanych krajach

        Masz kompleksy....

        • 9 19

  • W kodeksie drogowym (5)

    nazywa się to "strefa zamieszkania". Po polsku. Woonerfa w kodeksie nie ma.

    • 36 12

    • to że czegoś nie ma w kodeksie, nie znaczy, że to nie istnieje (2)

      skurczoną wyobraźnię warto poszerzać

      • 1 6

      • Skoro nie ma w kodeksie (1)

        To tak, dla prawa to nie istnieje, zwłaszcza jeśli chodzi o kwestię ew. wykroczeń.

        • 5 2

        • To się doda i będzie. Kapewu?

          • 0 2

    • (1)

      Strefa zamieszkania w Polsce ma chodniki zawalone złomem samochodziarzy.

      • 7 9

      • No to już jest pole do popisu dla SM. To do tej formacji należy egzekwowanie przepisów odnośnie parkowania, więc jej należy pytać dlaczego jest tak, a nie inaczej.

        • 5 1

  • Co jest gotowe? (5)

    • 31 8

    • (3)

      woonerf

      • 9 2

      • (2)

        po polsku to 'podwórzec miejski'

        • 11 1

        • Dobrze że chociaż "komputer" zostawili :)

          • 0 0

        • To źle brzmi

          Cóż to za dziwny pomysł, żeby w Polsce stosować rodzime nazewnictwo, skoro można tak bardziej "po światowemu". Łuuunerf rulez!

          • 9 2

    • Woonerd

      • 2 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Gotowy woonerf w Sopocie

    Szlachta chce podwórzec. Mości Panowie.

    • 3 0

  • Pracowałem przy tym projekcie

    Jest tak jak być powinno nowe instalacje piękna nawierzchnia bez podziału na chodniki i pas ruchu piękne alejki tak jak to powinno wyglądać w tym miejscu idealne nowoczesne oświetlenie drzewa piękna zieleń lawenda każdy turysta doceni i każdy Sopocianin także już nie długo kolejna piękna ulica w Sopocie 3 maja .

    • 0 6

  • Wincyj znakow

    Zakazu nakazu informacyjnych bo za mało nastawiane. Dodatki proszę rozrysować na pow poziomej wincyj by było za co mandaty dawać. Naprawdę nie można ograniczyć się z tymi znakami? Zrobili taki ładny deptako uliczkę a znaki dalej szpecą nawet wiecjw ich jest

    • 1 0

  • o matko co za zylc

    a nazwa to od jakiejś choroby?

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane