• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot chce przywrócenia gdyńskiej linii 21

Patryk Szczerba
31 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (313)
Trwa rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21. Trwa rozmowa Sopotu i Gdyni na temat przywrócenia na trasę linii 21.

Władze Sopotu rozmawiają z władzami Gdyni na temat przywrócenia na trasę zlikwidowanej w ostatnich dniach trolejbusowej linii 21. - Mamy nadzieję, że połączenie uda się przywrócić - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent miasta.



Czy liczba połączeń ZKM między Sopotem i Gdynią powinna zostać przywrócona?

Najstarsza linia trolejbusowa w Gdyni



Trolejbus 21, łączący Sopot ze śródmieściem Gdyni, jeździł od blisko 80 lat. Linia była pierwszą uruchomioną w Gdyni, a trolejbusy zaczęły jeździć w niej tuż po wojnie w 1946 roku.

W ostatnich latach uzupełniała pospieszną linię S. Obydwa połączenia wielu wybierało jako alternatywę dla Szybkiej Kolei Miejskiej.

Trasa zlikwidowanej linii 21. Trasa zlikwidowanej linii 21.
Linia 21 została zlikwidowana podczas ostatniej zmiany rozkładu jazdy w Gdyni. Cięcia wywołały krytykę nie tylko gdynian. Okazuje się, że z niezadowoleniem przyjęły to także władze Sopotu, które w 2022 roku dopłaciły do funkcjonowania linii 330 tys zł.

Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji Nowy rozkład ZKM Gdynia. Więcej informacji

Sopot rozmawia z Gdynią na temat przywrócenia linii 21



Trwają rozmowy władz obu miast na temat przywrócenia połączenia.

- To jedna z trzech najpopularniejszych sopockich linii, doskonale uzupełniająca się z linią S. Trolejbusy kursowały w godzinach nauki i chętnie korzystali z nich uczniowie. Linia 21 była także popularna wśród seniorów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że obecny czas jest trudny dla samorządów. Mamy jednak nadzieję, że linię 21 uda się przywrócić. Komunikacja zbiorowa, zwłaszcza ta ekologiczna, jest ważna dla Sopotu jako uzdrowiska - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



Władze Gdyni: powodem cięć w komunikacji konieczność ekonomiczna



Władze Gdyni tłumaczą, że cięcia w rozkładzie wynikają z trudnej sytuacji miejskiego budżetu.

- Pomimo że wpływy do budżetu miasta Gdyni mają być niższe o 126 mln złotych, na komunikację miejską i tak udało się wygospodarować o 15 mln więcej niż w roku ubiegłym. Niestety, w dobie szalejącej inflacji i dramatycznych podwyżek cen energii i paliw, kwota większa aż o 15 mln nie tylko nie pozwala zwiększyć liczby kursów, a wręcz wystarcza tylko na mniejszą ich liczbę niż w 2022 roku - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Katarzyna Gruszecka-Spychała przyznaje, że rozmowy z Sopotem są prowadzone.

- Podejmowaliśmy trudne, poprzedzone dogłębną analizą ekonomiczną i społeczną, decyzje co do cięć. Cięcia zawsze są trudne i przykre, jednak wybieraliśmy takie, które będą dla mieszkańców możliwie najmniej dolegliwe. Obecnie omawiamy z Sopotem o możliwości poprawy sytuacji - dodaje.
Przypomnijmy: linia 21 została zlikwidowana wraz z 10 innymi liniami. Te zmiany przyniósł nowy, obowiązujący od poniedziałku rozkład. Spowodował zarówno zmiany pozytywne dla mieszkańców (wydłużenie części linii, nowe przystanki, zwiększenie częstotliwości niektórych kursów), jak i negatywne (głównie likwidację 11 linii autobusowych i trolejbusowych oraz przerwę w funkcjonowaniu komunikacji nocnej).



Rozkład ZKM Gdynia: protesty po zmianach



Po ogłoszeniu decyzji o likwidacji linii uaktywniły się rady dzielnic z różnych części miasta, tworząc petycje do władz Gdyni z prośbą o przywrócenie linii jeżdżących na ich terenie. Tak postąpiła m.in. Dąbrowa i Wielki Kack, wnioskując o pozostawienie w kształcie sprzed zmian linii 23 oraz Pustki Cisowskie, zwracając się z petycją o przywrócenie linii trolejbusowych 34, 30 oraz autobusowej W.

Podpisy pod petycjami rady dzielnic zbierają zarówno w formie papierowej, jak i przez Internet. Same petycje mają zostać złożone w urzędzie w piątek, 3 lutego.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (313) 7 zablokowanych

  • Ręce opadają ...

    Mam nadzieję, że ci sprawni intelektualnie inaczej z UM będą konsekwentni w swoich działaniach i zlikwidują bus-pasy, które poza generowaniem korków nic pozytywnego nie wnoszą. Skoro likwidują komunikację, to po co bus-pasy? A tak zachęcali do korzystania z komunikacji publicznej ... żenada, brak słów.

    • 8 0

  • Jeszcze sentymentalne zdjęcie 21 jak zajeżdżał na skwer, kiedyś będzie miało wartość historyczno edukacyjna, w tych czasach widać nie do zrealizowania taki kurs

    • 5 0

  • Komunikacja (1)

    To bezmyślne decyzje a nie trudne.119 raz na godzinę,a na Chrzanowskiego jest przychodnia,W zlikwidowany,21 odpadł,rzeczywiście miasto z marzeń.

    • 18 0

    • Dlaczego 182 został zlikwidowany. Jedna ze starszych linii.

      • 1 0

  • I tak dobrze że nie wycieli z rozkładu czy nie zmniejszyli frekwencji 101 bo jedzie tylko w jeden dzień w roku więc trochę trzeba czekać na następny autobus

    • 5 0

  • Gdańszczanie chcą autobusu 101 (1)

    Powroty są super

    • 8 0

    • Gdynia tez by chciała tzn mieszkańcy a nie władze

      • 1 0

  • Propozycja (1)

    Niech pan Szczurek i jego współpracownicy przejadą się po południu linia S. Autobusy są przeładowane. Wszystko przez likwidację linii W i 21. Czy ktoś wogole pytał się o zdanie pasażerów? Czy miasto zlikwidowało linie drogą losowania.

    • 10 0

    • Oni

      nawet ul.swietojanską się nie przejdą
      a tam też rozpadlina i obskurnosc aż bije po oczach.

      • 2 0

  • (3)

    Jestem mieszkańcem Gdańska od lat 70. Nie korzystałem z trajtka 21, ale to taka linia symbol. Była zawsze. To tak jakby w Gdańsku zlikwidować tramwaj 6, albo autobus 124. Widać, że źle się tam w śledziowie dzieje.

    • 55 3

    • (2)

      Ale zmieniono trasę 3 która niemal od zawsze jeździła ze Stogów do Brzeźna. Tak więc zostawmy sentymenty na boku.

      • 0 2

      • (1)

        Rozbawiłeś mnie. Długo mieszkasz w Gdańsku?

        • 3 0

        • a ty znasz całą historie komunikacji miejskiej? 101 też był kultowy tak jak P, T i wiele innych. Dodam iż większość linii z obecnymi numerami nie ma wiele wspólnego z pierwotnymi planami danych tras. Jeśli kult dla ciebie sprowadza się tylko do numeru to gratuluje

          • 0 0

  • Skandal!

    Gdynia jest źle zarządzana, głupio wydała pieniądze na lotnisko, kolejną halę widowiskową w 3mieście, krzyż na Kamiennej Górze.
    Teraz oszczędza, bo brakuje pieniędzy na rzeczy bardzo potrzebne zwykłym mieszkańcom. Likwiduje linię trolejbusową, z której korzysta np. młodzież jeżdżąca do szkół.
    To jest skandal! Linia ma pozostać!!!

    • 7 2

  • Zdaję sobie sprawę, że Gdynia to nie Warszawa ale bez przesady. Warszawa od wielu lat nie podniosła cen biletów na komunikację miejską. jest to zachęta zarówno dla Warszawiaków, osób dojeżdżających do pracy czy szkoły z poza stolicy , a także dla turystów ,żeby nie poruszać się po mieście samochodem. System opłat za bilety jest jasny i zrozumiały. U nas tworzy się buspasy, żeby za chwilę zlikwidować część linii: ma zostać wdrożony system Fala (niezbyt przyjazny dla mieszkańca, a co dopiero ma powiedzieć przyjezdny). Na dodatek czeka nas kolejna podwyżka. No "cudownie"!
    No cóż pozostaje powiedzieć "uśmiechnij się jesteś w Gdyni"

    • 8 0

  • Przywrócić linie 23 do Kaczych Buków

    Przywrócić linie 23 na trasie do Kaczych Buków

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane