• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności na autobusie na lotnisko wydajmy na PKM

Łukasz Piesiewicz Stowarzyszenie Miasto Wspólne
27 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Autobusy linii 4A będą jeździły jeszcze kilkanaście dni. Zdaniem ZKM Gdynia pasażerowie przesiądą się do pociągów PKM. Autobusy linii 4A będą jeździły jeszcze kilkanaście dni. Zdaniem ZKM Gdynia pasażerowie przesiądą się do pociągów PKM.

- Likwidacja linii autobusowej 4A na lotnisko jest sensowna z ekonomicznego punktu widzenia, ale powinna być też sensowna z punktu widzenia interesów pasażera. Ten warunek zostanie spełniony, jeśli Urząd Miasta Gdyni zaoszczędzoną na likwidacji linii kwotę spożytkuje właśnie na rzecz użytkowników komunikacji zbiorowej - apelują społecznicy z Miasta Wspólnego.



Jak Gdynia powinna spożytkować pieniądze po likwidacji linii 4A?

W piątek poinformowaliśmy, że 10 grudnia przestanie kursować linia 4A, jeżdżąca pomiędzy dworcem kolejowym w Gdyni a lotniskiem w Rębiechowie. Data nie jest przypadkowa, bo tego dnia zostaną uruchomione przystanki Stadion i Karwiny, skąd będą odjeżdżały pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Czytaj więcej o okolicznościach likwidacji linii

Przedstawiciele ZKM Gdynia tłumaczyli, że to najważniejszy powód, dodając jednocześnie, że roczny koszt linii, którą jeździło coraz mniej pasażerów, to 1,4 mln zł. Mieszkańców nie przekonali. Ponad 70 proc., z blisko 3 tys. osób głosujących w naszej ankiecie przy artykule, uznało tę decyzję za złą.

Przedstawiciele Miasta Wspólnego apelują, by zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM, której rozkład nie spełnia oczekiwań pasażerów.

Oto ich propozycje:

Likwidacja linii autobusowej 4A na lotnisko jest sensowna z ekonomicznego punktu widzenia, ale powinna być też sensowna z punktu widzenia interesów pasażera. Ten warunek zostanie spełniony, jeśli Urząd Miasta Gdyni zaoszczędzoną na likwidacji linii kwotę spożytkuje właśnie na rzecz użytkowników komunikacji zbiorowej. Porównanie rozkładu 4A i SKM na lotnisko przez nowe przystanki PKM Karwiny i Stadion pokazuje, że prócz godziny 4 rano, kursy PKM pokrywają się z kursami 4A, jednak linia ta nie służyła tylko jadącym na lotnisko.

Czytaj też: Dlaczego miasta nie dofinansują kursów PKM?

W kwestii zapewnienia pierwszego porannego kursu na lotnisko stowarzyszenie Miasto Wspólne wyręczyło urzędników i podjęło działania, wystosowując pismo do marszałka województwa o jedną, drobną poprawkę w rozkładzie, która ten problem załatwia. Chodzi o skierowanie składu z bazy SKM w Cisowej, jadącego "na pusto" do Wrzeszcza, tak by do Wrzeszcza dojechał przez Karwiny i Lotnisko - z pasażerami z Gdyni.

Społecznicy: nie mamy możliwości robić wszystkiego

Potrzebne są inne działania, wykraczające poza możliwości społeczników. Od dawna jako jedyni zabiegamy o lepszy rozkład połączeń przez otwierane 10 grudnia gdyńskie przystanki PKM. Dlatego ponawiamy w związku z informacją o likwidacji linii 4A apel do prezydenta Wojciecha Szczurka o podjęcie wysiłku finansowego na rzecz wzmocnienia siatki połączeń kolejowych w obrębie Gdyni.

Przypominamy, że roczne wytrasowanie jednego składu na linii PKM to koszt 400 tysięcy złotych. Oszczędności z 4A to 3 dodatkowe składy w ciągu dnia przez cały rok, niejako "dzierżawione" przez gdynian. Skoro my, gdyńscy podatnicy byśmy za nie płacili, to skorzystajmy z nich w jak największym stopniu: niech zaczynają bieg z pasażerami od przystanku w Cisowej lub Chyloni, a na odcinku do Gdyni Karwiny, w PKM-kowych szynobusach niech będą honorowane bilety ZKM.

Społecznicy wskazują, by zaoszczędzone na autobusie środki przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM. Społecznicy wskazują, by zaoszczędzone na autobusie środki przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM.
Rozumiemy, że gdyński samorząd czeka, by PKM był dofinansowywany także przez Gdańsk czy Kartuzy. Dlatego jeśli powyższe rozwiązanie nie znajdzie zrozumienia wśród gdyńskich władz, to warto zastanowić się nad alternatywnym rozwiązaniem, "rekompensatą" za likwidowany 4A. Jeśli nie wzmocnienie kursów PKM, to więcej dojazdowych linii do PKM, skoordynowanych z kursami kolejki. I mówimy tu o krótkich liniach dzielnicowych, które sprawnie i bezpośrednio dowiozą pasażerów do stacji PKM.

Za mało kursów

Na koniec warto przypomnieć, że Gdynia zaoszczędziła właśnie 2 mln złotych planowane w budżecie na dofinansowanie budowanych przez marszałka przystanków Karwiny i Stadion. Te pieniądze należy potraktować jako rezerwę, którą powinno się spożytkować na rozwój projektu PKM dla Gdyni - czy to przez dofinansowanie kursów - w formule, jaką przedstawiliśmy wyżej, czy też poprzez wzmocnienie obsługi stacji PKM przez ZKM.

Dziś zgodnie z propozycją rozkładu, od 10 grudnia na przystankach PKM Karwiny i Stadion będzie się zatrzymywać 21 składów w kierunku Gdyni i 18 składów do Gdańska Wrzeszcza dziennie. To zdecydowanie za mało, by w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w tej inwestycji.

Ostatnie prace przy budowie nowych stacji PKM w Gdyni

Łukasz Piesiewicz Stowarzyszenie Miasto Wspólne

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (159) 3 zablokowane

  • Oszczednosci to niech sobie zrobia na premiach dla urzednikow i PRopagandzie sukcesu

    • 16 0

  • Pierd... Dziadostwo gorzej niż na wsi

    • 7 1

  • Ile kosztuje rocznie ta linia? Co ten autobus jeździ na paliwie rakietowym?

    • 15 0

  • społecznicy z Miasta Wspólnego (3)

    to jaki maja budżet i za co odpowiadają i przed kim ? Tak pytam, bo najlepiej nic nie planować dysponować lub próbować się podczepić "pod coś". Dużo gadać zwłaszcza bez sensu a postprawda to w mediach promuje

    • 3 15

    • Dobrze robią, czytaj ze zrozumieniem (1)

      Jak będzie ten poranny kurs dodatkowy, to dzięki czyjejś interwencji, bo sam się nie zrobił. A Ty co zrobiłeś dla innych?

      • 13 2

      • A co to jest wg. Ciebie Miasto Wspólne ? To jest Stowarzyszenie.

        A jak działają Stowarzyszenia ? Doedukuj się i nie wspominaj więcej o budżecie bo wstyd sobie przynosisz. Pomocy żadnej, ale żeby popiep... to pierwszy.

        • 1 1

    • Już po 15.00 a Ty jeszcze w UM siedzisz?

      • 5 1

  • PKM (1)

    Zastanawiało mnie ( i dalej zastanawia) dlaczego PKM-ka dojeżdża tylko do Gdańska Wrzeszcza.Po wybudowaniu stacji SKM Gdańsk Śródmieście można spożytkować tor i peron z którego odjeżdżały pociągi w Gdańsku Głównym do Nowego Portu jako przystanek końcowy PKM-ki.I niech sobie wtedy wraca do Gdyni przez Wrzeszcz.W obecnej sytuacji aby z Karwin dostać się do Gdańska Głównego to ZAWSZE trzeba się przesiąść. Raz z autobusu do SKM ,a po oddaniu stacji Gdynia Karwiny czaka nas obowiązkowa przesiadka we Wrzeszczu.

    • 15 0

    • PKM jest bezsensownie wpięta w linię 202 zamiast w linię 250.

      A te przesiadki we Wrzeszczu znakomicie dopasowane są. Kiedyś przyjechałem PKM przed 9, w sam raz, żeby pomachać ludziom z SKM odjeżdżającej do Gdańska Gł. Następna po 20 minutach, tak wspaniały takt ma to nasze "metro".

      • 1 0

  • (3)

    A kiedy PKM do Gdyni Północ?

    • 15 0

    • Wtedy kiedy ruszysz 4 litery i zadziałasz. Co uczyniłeś w tej sprawie ? (1)

      Wspomóż takich jak Miasto Wspólne, pomóż przycisnąć Urząd Miejski, bo nigdy nie doczekamy PKM do północnej.

      • 4 2

      • Już załatwiliście nam

        Starowiejską, czy dalej będziecie z takim skutkiem cywilizować Gdynię. Już wam dziękuję..:((

        • 1 1

    • Kiedy pogonimy leniwego szczura!!!

      • 1 1

  • I co ci społecznicy zdziałają jak większość tylko narzeka

    I tak dziwne, że w Gdyni komuś się chce. Myślałem, że już skutecznie spacyfikowane społeczeństwo

    • 7 0

  • szczurek ma to głęboko w d.... przeznaczy na utrzymanie zarządu szczurodromu w Kosakowie i potrzebujących kolesiow typu markos co to okradał miasto na opłatach za parkowanie

    • 6 2

  • 4a

    Najlepiej napisać, że coraz mniej pasażerów jezdzi. Z czego to wnioskują z tych co w krzakach siedzią i na monitoringu i nie widzą ile ludzi jedzie koło 7 i wraca po 17? a pkm wystawi tylko komunikat że ten kurs się nie odbędzie.
    Pamiętajcie że w autobusach w gdyni słychać wasze rozmowy nawet jak siedzicie na końcu przeguba

    • 14 0

  • ilosc kursow

    I ile tych kursów ma niby być? Pkm ma potencjał bo w niecałe pół godziny można się znaleźć na lotnisku z Gdyni głównej. Tylko ze te kursy muszą być. Piękną infrastrukturę pkm lotnisko można sobie popodziwiać o takiej godzina jak 23, gdy wysiądzie się z samolotu. Ale kursem gdziekolwiek to juz nie uraczą. Nawet do Wrzeszcza. To samo tyczy się bardzo wczesnych odlotów. Z Gdyni do lotniska przez wielki kack w ciągu dnia kursów co kot napłakał. Nie ma co, wspaniała inwestycja. Do tego wcale nie awaryjna. Można na nią zawsze polegać.

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane