• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności na autobusie na lotnisko wydajmy na PKM

Łukasz Piesiewicz Stowarzyszenie Miasto Wspólne
27 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Autobusy linii 4A będą jeździły jeszcze kilkanaście dni. Zdaniem ZKM Gdynia pasażerowie przesiądą się do pociągów PKM. Autobusy linii 4A będą jeździły jeszcze kilkanaście dni. Zdaniem ZKM Gdynia pasażerowie przesiądą się do pociągów PKM.

- Likwidacja linii autobusowej 4A na lotnisko jest sensowna z ekonomicznego punktu widzenia, ale powinna być też sensowna z punktu widzenia interesów pasażera. Ten warunek zostanie spełniony, jeśli Urząd Miasta Gdyni zaoszczędzoną na likwidacji linii kwotę spożytkuje właśnie na rzecz użytkowników komunikacji zbiorowej - apelują społecznicy z Miasta Wspólnego.



Jak Gdynia powinna spożytkować pieniądze po likwidacji linii 4A?

W piątek poinformowaliśmy, że 10 grudnia przestanie kursować linia 4A, jeżdżąca pomiędzy dworcem kolejowym w Gdyni a lotniskiem w Rębiechowie. Data nie jest przypadkowa, bo tego dnia zostaną uruchomione przystanki Stadion i Karwiny, skąd będą odjeżdżały pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Czytaj więcej o okolicznościach likwidacji linii

Przedstawiciele ZKM Gdynia tłumaczyli, że to najważniejszy powód, dodając jednocześnie, że roczny koszt linii, którą jeździło coraz mniej pasażerów, to 1,4 mln zł. Mieszkańców nie przekonali. Ponad 70 proc., z blisko 3 tys. osób głosujących w naszej ankiecie przy artykule, uznało tę decyzję za złą.

Przedstawiciele Miasta Wspólnego apelują, by zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM, której rozkład nie spełnia oczekiwań pasażerów.

Oto ich propozycje:

Likwidacja linii autobusowej 4A na lotnisko jest sensowna z ekonomicznego punktu widzenia, ale powinna być też sensowna z punktu widzenia interesów pasażera. Ten warunek zostanie spełniony, jeśli Urząd Miasta Gdyni zaoszczędzoną na likwidacji linii kwotę spożytkuje właśnie na rzecz użytkowników komunikacji zbiorowej. Porównanie rozkładu 4A i SKM na lotnisko przez nowe przystanki PKM Karwiny i Stadion pokazuje, że prócz godziny 4 rano, kursy PKM pokrywają się z kursami 4A, jednak linia ta nie służyła tylko jadącym na lotnisko.

Czytaj też: Dlaczego miasta nie dofinansują kursów PKM?

W kwestii zapewnienia pierwszego porannego kursu na lotnisko stowarzyszenie Miasto Wspólne wyręczyło urzędników i podjęło działania, wystosowując pismo do marszałka województwa o jedną, drobną poprawkę w rozkładzie, która ten problem załatwia. Chodzi o skierowanie składu z bazy SKM w Cisowej, jadącego "na pusto" do Wrzeszcza, tak by do Wrzeszcza dojechał przez Karwiny i Lotnisko - z pasażerami z Gdyni.

Społecznicy: nie mamy możliwości robić wszystkiego

Potrzebne są inne działania, wykraczające poza możliwości społeczników. Od dawna jako jedyni zabiegamy o lepszy rozkład połączeń przez otwierane 10 grudnia gdyńskie przystanki PKM. Dlatego ponawiamy w związku z informacją o likwidacji linii 4A apel do prezydenta Wojciecha Szczurka o podjęcie wysiłku finansowego na rzecz wzmocnienia siatki połączeń kolejowych w obrębie Gdyni.

Przypominamy, że roczne wytrasowanie jednego składu na linii PKM to koszt 400 tysięcy złotych. Oszczędności z 4A to 3 dodatkowe składy w ciągu dnia przez cały rok, niejako "dzierżawione" przez gdynian. Skoro my, gdyńscy podatnicy byśmy za nie płacili, to skorzystajmy z nich w jak największym stopniu: niech zaczynają bieg z pasażerami od przystanku w Cisowej lub Chyloni, a na odcinku do Gdyni Karwiny, w PKM-kowych szynobusach niech będą honorowane bilety ZKM.

Społecznicy wskazują, by zaoszczędzone na autobusie środki przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM. Społecznicy wskazują, by zaoszczędzone na autobusie środki przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM.
Rozumiemy, że gdyński samorząd czeka, by PKM był dofinansowywany także przez Gdańsk czy Kartuzy. Dlatego jeśli powyższe rozwiązanie nie znajdzie zrozumienia wśród gdyńskich władz, to warto zastanowić się nad alternatywnym rozwiązaniem, "rekompensatą" za likwidowany 4A. Jeśli nie wzmocnienie kursów PKM, to więcej dojazdowych linii do PKM, skoordynowanych z kursami kolejki. I mówimy tu o krótkich liniach dzielnicowych, które sprawnie i bezpośrednio dowiozą pasażerów do stacji PKM.

Za mało kursów

Na koniec warto przypomnieć, że Gdynia zaoszczędziła właśnie 2 mln złotych planowane w budżecie na dofinansowanie budowanych przez marszałka przystanków Karwiny i Stadion. Te pieniądze należy potraktować jako rezerwę, którą powinno się spożytkować na rozwój projektu PKM dla Gdyni - czy to przez dofinansowanie kursów - w formule, jaką przedstawiliśmy wyżej, czy też poprzez wzmocnienie obsługi stacji PKM przez ZKM.

Dziś zgodnie z propozycją rozkładu, od 10 grudnia na przystankach PKM Karwiny i Stadion będzie się zatrzymywać 21 składów w kierunku Gdyni i 18 składów do Gdańska Wrzeszcza dziennie. To zdecydowanie za mało, by w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w tej inwestycji.

Ostatnie prace przy budowie nowych stacji PKM w Gdyni

Łukasz Piesiewicz Stowarzyszenie Miasto Wspólne

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (159) 3 zablokowane

  • Przystanki PKM są raptem dwa,

    przy czym ten w Redłowie nie jest skomunikowany z niczym. Autobus 4A służył wielu ludziom jako dojazd do pracy, a nie na lotnisko. Teraz w najlepszym razie będą musieli się raz przesiadać. Z autobusu/trolejbusu do PKM a potem może jeszcze na autobus w Gdańsku. Pomijając już rozkład jazdy PKM który mógłby posłużyć jako przykład niedostosowania do potrzeb. A ja osobiście nie wierzę,żeby pieniądze zaoszczędzone na likwidacji autobusu znacząco wpłynęły na częstotliwość kursowania PKM.

    • 14 0

  • Alternatywy

    Kazda chyba linia ZKM ma swoja alternatywe. Jak nie z jednej strony, to da sie dojechac z drugiej. Absolutnie nie rozumiem likwidacji wlasnie tej jednej z wazniejszych alternatyw!! Ostatnia sytuacja na PKM - opoznienie wynosi ok 10 min na Kacku, pomimo mini dworca nikt nie informuje co sie dzieje, dzwonie na infolinie i krzycze do pozostalych czekajacych pasazerow ze kurs jest odwolany. Tylko dzieki temu ze czekal ze mna ktos z samochodem, zdazylam na samolot. A gdyby nie to? tco taksowka? o 8 rano "od tak" to tez nie taka prosta sprawa. Jezeli nastepnym razem sie spoznie na samolot koszt dodatkowego biletu powedruje do inteligentnych od zmian. Obiecuje.

    • 9 0

  • Parkingi

    W listopadzie przylecialem samolotem z Dortmundu do Gdanska i zkorzystalem z Pomorskiej Kolei Metropolitarnej.Bardzo szybko i sprawnie dojechalem do Gdyni Glownej.Jestem przerazony przystankoni ktore mijalem po drodze .Praktycznie nie ma parkingow dla samochodow. Na przystanku Rebiechowo jest kilka a samochodow 20 razy wiecej ktore stoja na chodnikach i na polu. Parkingi to slaba strona planowanych inwestycji . Poczty ,dworce szpitale.szkoly przedszkola urzedy itd. maja bardzo male albo wcale. W niemczech byl taki facet co przed ponad 70 laty budowal autostrady i parkingi ktore do dzisiaj dobrze sluza. W polsac o tym sie jeszcze nie mysli.Polska nigsy nie dorowna europie nawet za 100 lat.

    • 5 0

  • Skandal

    Dlaczego w innych krajach otwiera się dodatkowe linie czy kursy komunikacji na lotnisko a u nas likwiduje... Żenujące i beznadziejne rozwiązanie ,które rozwiazaniem nie jest , mimo ,że czasem autobus miał niewielkie opóźnienia zawsze dotarł na czas czego nie można powiedzieć o kolejkach skm, czy pkm wystarczy drzewo na torach , awaria wodociągu i paraliż ....

    • 10 0

  • (1)

    Autobus powinien zostac jako alternatywa dla awaryjnej PKM oraz dlatego, ze PKM ma skandalicznie malo kursow.
    Rozklad jazdy autobusu powinien zostac tylko zmodyfikowany, tak, zeby nie dublowal sie z linia.
    Czyli np. PKM jedzie o 12 to autobus o 12.30 itd.
    Wtedy mialoby to wszystko sens.

    • 10 0

    • Podzielam opinię

      • 0 0

  • I co? Mędrcy z ZKM, zmieniliście zdanie?

    Mam nadzieję, że rozsądek weźmie górę...
    Głupio byłoby napisać na FB, że takie super miasto Gdynia olewa mieszkańców-pasażerów i turystów. Bo olewa!
    Do 10 grudnia zostało 12 dni. Dużo czasu na trafną decyzję.

    • 2 1

  • dojazd

    Jak mam dojechać do pracy w okolicach lotniska na 9? być 35 minut szybciej czy 10 minut spóźnionym? jak wrócić kończąc o 17? czekac do 18:07 bo wcześniejszy jedzie o 16:59? i za to mam dopłacać 100 zł do biletu? :( już lepszy rozkład mają połączenia z Kartuzami, Gdynio why

    • 0 1

  • Dojazd do przystanku Gdynia Stadion PKM

    Zlikwidowana linia autobusowa, to może warto otworzyć nowa, która będzie woziła pasażerów z Witomino, Sokółki, Chwarzna pasażerów na przystanek Gdynia Stadion. Skorzystaja tez na tym wszyscy pracownicy biurowców na Łużyckiej. Bus pas na Małokackiej powstał, ale rozkład autobusów to jakaś paranoja! Jak zacząć korzystać z komunikacji miejskiej, jak nie ma połączeń?

    • 0 1

  • Likwidacja lini 4A

    Od 11 lat jeździłem tą linią z Gdyni ul. Armii Krajowej na Lotnisko, teraz jeżdżę samochodem, tak władze Gdyni chcą przekonać ludzi, do przesiadki z samochodów na komunikację miejską, mam nadzieję że te władze, ze Szczurkiem na czele się zmienią, coraz gorzej w tej naszej Gdyni.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane