• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności na autobusie na lotnisko wydajmy na PKM

Łukasz Piesiewicz Stowarzyszenie Miasto Wspólne
27 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Autobusy linii 4A będą jeździły jeszcze kilkanaście dni. Zdaniem ZKM Gdynia pasażerowie przesiądą się do pociągów PKM. Autobusy linii 4A będą jeździły jeszcze kilkanaście dni. Zdaniem ZKM Gdynia pasażerowie przesiądą się do pociągów PKM.

- Likwidacja linii autobusowej 4A na lotnisko jest sensowna z ekonomicznego punktu widzenia, ale powinna być też sensowna z punktu widzenia interesów pasażera. Ten warunek zostanie spełniony, jeśli Urząd Miasta Gdyni zaoszczędzoną na likwidacji linii kwotę spożytkuje właśnie na rzecz użytkowników komunikacji zbiorowej - apelują społecznicy z Miasta Wspólnego.



Jak Gdynia powinna spożytkować pieniądze po likwidacji linii 4A?

W piątek poinformowaliśmy, że 10 grudnia przestanie kursować linia 4A, jeżdżąca pomiędzy dworcem kolejowym w Gdyni a lotniskiem w Rębiechowie. Data nie jest przypadkowa, bo tego dnia zostaną uruchomione przystanki Stadion i Karwiny, skąd będą odjeżdżały pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Czytaj więcej o okolicznościach likwidacji linii

Przedstawiciele ZKM Gdynia tłumaczyli, że to najważniejszy powód, dodając jednocześnie, że roczny koszt linii, którą jeździło coraz mniej pasażerów, to 1,4 mln zł. Mieszkańców nie przekonali. Ponad 70 proc., z blisko 3 tys. osób głosujących w naszej ankiecie przy artykule, uznało tę decyzję za złą.

Przedstawiciele Miasta Wspólnego apelują, by zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM, której rozkład nie spełnia oczekiwań pasażerów.

Oto ich propozycje:

Likwidacja linii autobusowej 4A na lotnisko jest sensowna z ekonomicznego punktu widzenia, ale powinna być też sensowna z punktu widzenia interesów pasażera. Ten warunek zostanie spełniony, jeśli Urząd Miasta Gdyni zaoszczędzoną na likwidacji linii kwotę spożytkuje właśnie na rzecz użytkowników komunikacji zbiorowej. Porównanie rozkładu 4A i SKM na lotnisko przez nowe przystanki PKM Karwiny i Stadion pokazuje, że prócz godziny 4 rano, kursy PKM pokrywają się z kursami 4A, jednak linia ta nie służyła tylko jadącym na lotnisko.

Czytaj też: Dlaczego miasta nie dofinansują kursów PKM?

W kwestii zapewnienia pierwszego porannego kursu na lotnisko stowarzyszenie Miasto Wspólne wyręczyło urzędników i podjęło działania, wystosowując pismo do marszałka województwa o jedną, drobną poprawkę w rozkładzie, która ten problem załatwia. Chodzi o skierowanie składu z bazy SKM w Cisowej, jadącego "na pusto" do Wrzeszcza, tak by do Wrzeszcza dojechał przez Karwiny i Lotnisko - z pasażerami z Gdyni.

Społecznicy: nie mamy możliwości robić wszystkiego

Potrzebne są inne działania, wykraczające poza możliwości społeczników. Od dawna jako jedyni zabiegamy o lepszy rozkład połączeń przez otwierane 10 grudnia gdyńskie przystanki PKM. Dlatego ponawiamy w związku z informacją o likwidacji linii 4A apel do prezydenta Wojciecha Szczurka o podjęcie wysiłku finansowego na rzecz wzmocnienia siatki połączeń kolejowych w obrębie Gdyni.

Przypominamy, że roczne wytrasowanie jednego składu na linii PKM to koszt 400 tysięcy złotych. Oszczędności z 4A to 3 dodatkowe składy w ciągu dnia przez cały rok, niejako "dzierżawione" przez gdynian. Skoro my, gdyńscy podatnicy byśmy za nie płacili, to skorzystajmy z nich w jak największym stopniu: niech zaczynają bieg z pasażerami od przystanku w Cisowej lub Chyloni, a na odcinku do Gdyni Karwiny, w PKM-kowych szynobusach niech będą honorowane bilety ZKM.

Społecznicy wskazują, by zaoszczędzone na autobusie środki przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM. Społecznicy wskazują, by zaoszczędzone na autobusie środki przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM.
Rozumiemy, że gdyński samorząd czeka, by PKM był dofinansowywany także przez Gdańsk czy Kartuzy. Dlatego jeśli powyższe rozwiązanie nie znajdzie zrozumienia wśród gdyńskich władz, to warto zastanowić się nad alternatywnym rozwiązaniem, "rekompensatą" za likwidowany 4A. Jeśli nie wzmocnienie kursów PKM, to więcej dojazdowych linii do PKM, skoordynowanych z kursami kolejki. I mówimy tu o krótkich liniach dzielnicowych, które sprawnie i bezpośrednio dowiozą pasażerów do stacji PKM.

Za mało kursów

Na koniec warto przypomnieć, że Gdynia zaoszczędziła właśnie 2 mln złotych planowane w budżecie na dofinansowanie budowanych przez marszałka przystanków Karwiny i Stadion. Te pieniądze należy potraktować jako rezerwę, którą powinno się spożytkować na rozwój projektu PKM dla Gdyni - czy to przez dofinansowanie kursów - w formule, jaką przedstawiliśmy wyżej, czy też poprzez wzmocnienie obsługi stacji PKM przez ZKM.

Dziś zgodnie z propozycją rozkładu, od 10 grudnia na przystankach PKM Karwiny i Stadion będzie się zatrzymywać 21 składów w kierunku Gdyni i 18 składów do Gdańska Wrzeszcza dziennie. To zdecydowanie za mało, by w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w tej inwestycji.

Ostatnie prace przy budowie nowych stacji PKM w Gdyni

Łukasz Piesiewicz Stowarzyszenie Miasto Wspólne

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (159) 3 zablokowane

  • 4A (1)

    Cały ten artykuł opisuje trasę PKM do Wrzeszcza, a nie na Lotnisko więc jaka to oszczędność szczególnie dla pasażera, który będzie zmuszony do korzystania z usług TAXI i to one wyjdą na tym najlepiej!!!

    • 13 2

    • Boże, do Wrzeszcza przez Osowę. Kobieto, obudź się

      • 1 2

  • autobus

    Ten autobus to przynajmniej jeździł. Rzadko, ale jeździł. Czego nie zawsze można powiedzieć o PKM.

    • 17 1

  • PKM powstała na gruzach dawnej przedwojennej lini kolejowej. (1)

    Dobrze, że Istnieje. Tylko trzeba obniżyć ceny biletów. A wagony będą pełne pasażerów.

    • 6 2

    • Bo są puste....

      • 1 1

  • 4A był super!

    Aż łezka sie kręci..
    Przydal by się autobus ktory, jezdzi z Gdyni do Gdańska obwodnicą i na każdym zjezdzie ma przystanek ;)

    • 16 0

  • Dokladnie brakuje autobusu obwodnicowego ktory zachacza o kazdy wezeł.moglby zaczynac w cisowej a konczyc w pruszczu

    • 12 0

  • Poniedziałek 27.11.2017

    Czym mieszkaniec Gdyni (nie mający samochodu) miałby dzisiaj rano na lotnisko, przy założeniu, że autobus 4A jest już zlikwidowany, a pociąg PKM nie kursuje z powodu podmycia torów???
    Proszę o odpowiedź przedstawiciela Urzędu Miasta Gdynia, ZKM Gdynia oraz PKM.

    Mnie, jako mieszkańca Gdyni (mieszkam tu od urodzenia), nie interesuje wydawanie MOICH ciężko zarobionych pieniędzy i oddanych Miastu w formie podatków, na imprezy typu Opener, loty Red Bull'a itp. itd. - służących rozrywce osób przyjezdnych.
    Interesuje mnie jakie propozycje ma Miasto dla mnie, mieszkańca. Co mi proponuje, oferuje. Jak chce mi ułatwić życie w mieście i całej aglomeracji. Póki co, nie ułatwia.
    Zrozumcie, to Wy jesteście dla mieszkańców, a nie my dla Was.

    Proszę jeszcze raz rozpatrzyć decyzję o likwidacji linii 4A. Linia jest potrzebna, o czym świadczą liczne opinie mieszkańców pod artykułami na ten temat.

    Licząc na zwycięstwo rozsądku nad suchą ekonomią,

    Pozdrawiam.

    • 28 1

  • zlikwidujcie trajtki

    Przecież są autobusy a zaoszczędzoną kasę przeznaczcie na PKM do Oksywia

    • 8 1

  • To co jest obecnie to jakiś chyba żart a nie kolej

    Pociąg z Wrzeszcza do Gdyni co 15 minut przez cały dzień, w weekendy co pół godziny, co najmniej! I elektryfikacja jak najszybciej, bo teraz te szynobusy wloką się często niemiłosiernie. Inaczej nie ma w ogóle o czym mówić jako alternatywa dla auta, kto normalny będzie tym czymś jechać i ryzykował, ze jak się spóźni albo nie przyjedzie następny pociąg będzie za 1,5 godziny? Pomijam już absurdalny rozkład, gdzie brak jest chociaż namiastki taktu i to, że PKM nie ma swojego, wydzielonego peronu we Wrzeszczu i w Gdyni Głównej, tak trudno to było załatwić z PKP?

    • 14 2

  • Redakcjo, (1)

    czy według Was wyrażenie "z punktu widzenia interesów pasażera" jest do końca poprawne?

    • 1 0

    • Interesujące

      Interes pasażera znajduje się ok 80 cm nad ziemia punkt widzenia ograniczony rozporkiem

      • 0 1

  • "z ekonomicznego punktu widzenia" ... czy parkingi "służbowe" przy urzędach są płatne?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane