• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór w Letnicy. "Strefa zamieszkania" czy "tempo 30"?

Maciej Korolczuk
19 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Radni i mieszkańcy Letnicy są przeciwni zmianom zaproponowanym przez GZDiZ. Wkrótce w dzielnicy ma zacząć obowiązywać strefa tempo 30, w miejsce obecnej strefy zamieszkania. Radni i mieszkańcy Letnicy są przeciwni zmianom zaproponowanym przez GZDiZ. Wkrótce w dzielnicy ma zacząć obowiązywać strefa tempo 30, w miejsce obecnej strefy zamieszkania.

Nietypowa sytuacja w Letnicy: drogowcy chcą podwyższyć dopuszczalne tempo poruszania się po dzielnicy, mieszkańcy chcą zachowania obecnego, niższego limitu. Drogowcy: Dziś kierowcy nie wiedzą, jak odczytywać znaki, więc jeżdżą za szybko. Mieszkańcy: Będzie chaos z parkowaniem.



Na ulicy, przy której mieszkasz, obowiązuje:

Obecnie na większości ulic w Letnicy obowiązuje tzw. strefa zamieszkania.

Niebieskie znaki D-40 dają pieszym większą swobodę w poruszaniu się po dzielnicy, np. umożliwiają przekraczanie jezdni w dowolnym miejscu. Ograniczają także prędkość kierowców do 20 km/h. Pozwalają również na parkowanie wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

Wkrótce ma się to jednak zmienić, bo GZDiZ jeszcze w styczniu zamierza na terenie całej dzielnicy wprowadzić tzw. strefę tempo 30.

Od strefy zamieszkania różni się ona przede wszystkim wyższą o 10 km/h dopuszczalną maksymalną prędkością, daje też większą swobodę parkującymogranicza poruszanie się pieszych (mogą przekraczać jezdnię na wyznaczonych przejściach).

  • Zastawione samochodami wąskie ulice Letnicy.
  • Zastawione samochodami wąskie ulice Letnicy.


Mieszkańcy są przeciwni zmianom. Wyliczają powody



- O planowanych zmianach dowiedziałem się jesienią ubiegłego roku - przyznaje Adrian Kowalczyk, radny Letnicy. - Zdając sobie sprawę z problemów, z jakimi mierzy się nasza dzielnica, a więc parkowaniem gdzie popadnie, zwłaszcza w czasie meczów, a także z nadmierną prędkością, jaką kierowcy notorycznie przekraczają na ul. Starowiejskiej, nietrudno przewidzieć skutki planowanych zmian. Podniesienie maksymalnej dopuszczalnej prędkości o 10 km/h czy dopuszczenie swobody parkowania naszych problemów nie rozwiąże, a wręcz przeciwnie - nasili.

Miasto rezygnuje z budowy kompleksu boisk w Letnicy



Obawy radnego nie są odosobnione. W ramach konsultacji z projektem zmian zapoznało się ok. 200 mieszkańców Letnicy. 75 proc. z nich opowiedziało się za pozostawieniem obecnej organizacji ruchu.

  • Znaki informujące kierowców, że wjeżdżają do "strefy zamieszkania", stoją w wielu miejscach dzielnicy. Zdaniem inżynierów ruchu może to być dla kierowców mylące, zwłaszcza na tych ulicach, gdzie strefa nie obowiązuje.
  • Znaki informujące kierowców, że wjeżdżają do "strefy zamieszkania", stoją w wielu miejscach dzielnicy. Zdaniem inżynierów ruchu może to być dla kierowców mylące, zwłaszcza na tych ulicach, gdzie strefa nie obowiązuje.
  • Znaki informujące kierowców, że wjeżdżają do "strefy zamieszkania", stoją w wielu miejscach dzielnicy. Zdaniem inżynierów ruchu może to być dla kierowców mylące, zwłaszcza na tych ulicach, gdzie strefa nie obowiązuje.

Za pośrednictwem dzielnicowego z planowanymi zmianami zapoznali się także policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego. Jak mówi Kowalczyk - także policja była za tym, by w Letnicy nadal obowiązywała "strefa zamieszkania".

Mieszkańcy wskazują, że podniesienie limitu prędkości trudno pogodzić z dbałością o bezpieczeństwo - zwłaszcza w kontekście kolizji, do jakich dochodzi na wąskich i zastawionych ulicach. Do takiego zdarzenia doszło pod koniec października 2021 r., gdy na ul. Suchej w wyjeżdżający z zatoki postojowej samochód uderzyła jadąca z dużą prędkością inna osobówka.

Dopuszczenie parkowania "gdzie popadnie" może też ich zdaniem uniemożliwić w przyszłości dojazd służbom ratunkowym i antagonizować kierowców z pieszymi.



- Poza nadmierną prędkością czy kłopotem z parkowaniem borykamy się też z egzekwowaniem ruchu ciężarówek oraz jazdy "pod prąd". Czy potrzebne nam są kolejne problemy? Czy naprawdę ktoś myśli, że po wprowadzeniu tych zmian będzie bezpieczniej? - dopytuje Kowalczyk.
Jednocześnie zapowiada, że wkrótce uruchomiona zostanie również petycja ws. wstrzymania zmiany organizacji ruchu w Letnicy.

Strefa ma uporządkować zasady poruszania po dzielnicy



Ale i drogowcy mają swoje argumenty. Zdaniem Agaty Lewandowskiej, miejskiego inżyniera ruchu, zmiana ma uporządkować zasady poruszania się po wciąż rozrastającej się dzielnicy. Podkreśla, że wielu kierowców błędnie interpretuje wyjazd z ulicy objętej "strefą zamieszkania" i kontynuuje jazdę na kolejnej ulicy, zakładając, że to droga w terenie zabudowanym, gdzie można jechać 50 km/h.

- Powstająca zabudowa w Letnicy wymusiła budowę wielu dróg wewnętrznych. Zarządzający nimi właściciele lub wspólnoty wprowadzili oznakowanie w formie znaków D-40 "strefa zamieszkania" i D-41 "koniec strefy zamieszkania". One mylą kierowców, którzy myślą, że opuszczając strefę zamieszkania, wyjeżdżają na drogę publiczną, np. ul. SuchąMapka czy Starowiejską lub LetnickąMapka, gdzie - ich zdaniem - obowiązuje ograniczenie do 50 km/h. Takie błędne interpretowanie organizacji ruchu było wielokrotnie zgłaszane do GZDiZ oraz do Zespołu ds. Zarządzania Ruchem przez mieszkańców, szkołę podstawową przy ul. Suchej, zarządy wspólnot mieszkaniowych, straż miejską - wylicza Lewandowska.
Jak dodaje, decyzja o zmianie strefy zamieszkania na strefę "tempo 30" ma na celu głównie uporządkowanie oznakowania i umożliwienie służbom efektywniejsze podejmowanie interwencji związanych z parkowaniem w niedozwolonych miejscach.

Letnica: nowe życie starej dzielnicy. Wideo z grudnia 2018 r.


Letnica: nowe zagłębie mieszkaniowe Gdańska. Materiał ze stycznia 2021 r.

Miejsca

Opinie (222) 5 zablokowanych

  • Ok (1)

    Dobra decyzja, oznakowanie danego obszaru znakami D40 i D41 musi być uzasadnione, możliwością spełnienia wszystkich warunków zawartych w definicji strefy zamieszkania, a niestety przy dużym natężeniu ruchu pojazdów w tym rejonie, raczej nikt nie pozwoliłby na zabawę dziecka do lat 7 bez nadzoru osoby dorosłej na jezdni.

    • 38 12

    • bez sensu

      krok w tył

      • 2 2

  • Na złe parkowanie polecam stronę uprzejmiedonosze

    Straż miejska wlepia mandaty, a nic tak nie uczy jak to.

    • 3 0

  • Czy ktoś tu w ogóle zna przepisy?

    Nieprawdą jest, że strefą 30 uporządkuje parkowanie, ponieważ właśnie w strefie zamieszkania można parkować tylko w wyznaczonych miejscach. Strefa 30 daje też pierwszeństwo samochodom wszędzie przed pieszymi poza pasami, ale te miasto w takich strefach likwiduje. Tu kolejna nieprawda w artykule. W tempo 30 może pieszy wszędzie przekroczyć jezdnię, ale musi ustąpić samochodowi, w strefie zamieszkania pieszy ma zawsze pierwszeństwo.
    Praktycznie jednak nic to nie zmieni, bo prawa się w Polsce nie egzekwuje. Ktoś widział kontrolę prędkości w strefie 30?

    • 7 0

  • To naprawdę już naprawdę getto

    • 3 0

  • Legenda głosi że istnieją kierowcy którzy ogarniają co to strefa zamieszkania (5)

    ja takiego jeszcze nie spotkałem w swoim długim życiu. Standard to otrąbienie pieszego w takim miejscu i zwyzywanie.

    • 40 6

    • Niech tylko by mnie tam ktoś otrąbił za to, że idę przepisowo po przejściu,,,,;)

      • 1 0

    • Robić zdjęcie , nagrywać , dzwonić po policję. (3)

      W ostateczności kamieni dużo leży .

      • 12 7

      • Widać nudzisz się w życiu.

        • 1 1

      • taaa kamerka na czapce (1)

        • 5 0

        • I folia pod czapką :)

          • 9 0

  • No właśnie (1)

    Rzeczywiście powinni kierowcy jeździć wolniej, bo szaleją tam strasznie plus nie znają się na znakach (skrzyżowanie równorzędnych) kiedy masz pierwszeństwo nagle ktoś ci wyjeżdża wymuszając, bo wielu ludzi nie zna tego znaku, porazka

    • 9 0

    • Uważajmy na dzieci....

      • 1 0

  • dzielnica zatłoczona a SKMki dalej brak (2)

    • 20 3

    • (1)

      Bo PKP rozebralo linie

      • 3 0

      • Miasto nie zabroniło,nie myśli perspektywicznie.....

        • 1 0

  • Mądrzejsi od nas już to wiedzą (1)

    Przeciętna prędkość samochodu na drodze będzie taka, na jaką droga pozwoli. Ograniczenia ograniczeniami i ostatecznie łatwo je olać. Więc tam gdzie ma być prędkość 30 mądrzejsi od nas budują drogi, gdzie 30 wyjdaje się odpowiednią prędkością. Wąsko + drzewa blisko + szykany + przewężenia + wyjazdy z posesji = żadne ograniczenie do 30 nie będzie potrzebne. U nas powoli się to przebija i właśnie niedawno w pewnym miejscu w Gdyni tak zrobiono: zwężenie dwóch pasów do jedego spowodowało że ilość przypadków wyprzedzania z prawej strony tuż przed przejściem spadła do zera (a wszystko w strefie ograniczenie do 30).

    • 12 4

    • Od ciebie każdy jest widać mądrzejszy. Gratuluję ślepego zaufania.

      • 1 0

  • Nowa Wyzwolenia

    Nowa Letnica czeka wciąż na budowę ulicy Nowa Wyzwolenia.

    • 3 1

  • Magistrat tak nieprzyjazny jest, tylko rydwanem moze co? Nie patrzcie na chorą lewacką Unie

    Naychmiast tempo 70 km

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane