• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór w Letnicy. "Strefa zamieszkania" czy "tempo 30"?

Maciej Korolczuk
19 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Radni i mieszkańcy Letnicy są przeciwni zmianom zaproponowanym przez GZDiZ. Wkrótce w dzielnicy ma zacząć obowiązywać strefa tempo 30, w miejsce obecnej strefy zamieszkania. Radni i mieszkańcy Letnicy są przeciwni zmianom zaproponowanym przez GZDiZ. Wkrótce w dzielnicy ma zacząć obowiązywać strefa tempo 30, w miejsce obecnej strefy zamieszkania.

Nietypowa sytuacja w Letnicy: drogowcy chcą podwyższyć dopuszczalne tempo poruszania się po dzielnicy, mieszkańcy chcą zachowania obecnego, niższego limitu. Drogowcy: Dziś kierowcy nie wiedzą, jak odczytywać znaki, więc jeżdżą za szybko. Mieszkańcy: Będzie chaos z parkowaniem.



Na ulicy, przy której mieszkasz, obowiązuje:

Obecnie na większości ulic w Letnicy obowiązuje tzw. strefa zamieszkania.

Niebieskie znaki D-40 dają pieszym większą swobodę w poruszaniu się po dzielnicy, np. umożliwiają przekraczanie jezdni w dowolnym miejscu. Ograniczają także prędkość kierowców do 20 km/h. Pozwalają również na parkowanie wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

Wkrótce ma się to jednak zmienić, bo GZDiZ jeszcze w styczniu zamierza na terenie całej dzielnicy wprowadzić tzw. strefę tempo 30.

Od strefy zamieszkania różni się ona przede wszystkim wyższą o 10 km/h dopuszczalną maksymalną prędkością, daje też większą swobodę parkującymogranicza poruszanie się pieszych (mogą przekraczać jezdnię na wyznaczonych przejściach).

  • Zastawione samochodami wąskie ulice Letnicy.
  • Zastawione samochodami wąskie ulice Letnicy.


Mieszkańcy są przeciwni zmianom. Wyliczają powody



- O planowanych zmianach dowiedziałem się jesienią ubiegłego roku - przyznaje Adrian Kowalczyk, radny Letnicy. - Zdając sobie sprawę z problemów, z jakimi mierzy się nasza dzielnica, a więc parkowaniem gdzie popadnie, zwłaszcza w czasie meczów, a także z nadmierną prędkością, jaką kierowcy notorycznie przekraczają na ul. Starowiejskiej, nietrudno przewidzieć skutki planowanych zmian. Podniesienie maksymalnej dopuszczalnej prędkości o 10 km/h czy dopuszczenie swobody parkowania naszych problemów nie rozwiąże, a wręcz przeciwnie - nasili.

Miasto rezygnuje z budowy kompleksu boisk w Letnicy



Obawy radnego nie są odosobnione. W ramach konsultacji z projektem zmian zapoznało się ok. 200 mieszkańców Letnicy. 75 proc. z nich opowiedziało się za pozostawieniem obecnej organizacji ruchu.

  • Znaki informujące kierowców, że wjeżdżają do "strefy zamieszkania", stoją w wielu miejscach dzielnicy. Zdaniem inżynierów ruchu może to być dla kierowców mylące, zwłaszcza na tych ulicach, gdzie strefa nie obowiązuje.
  • Znaki informujące kierowców, że wjeżdżają do "strefy zamieszkania", stoją w wielu miejscach dzielnicy. Zdaniem inżynierów ruchu może to być dla kierowców mylące, zwłaszcza na tych ulicach, gdzie strefa nie obowiązuje.
  • Znaki informujące kierowców, że wjeżdżają do "strefy zamieszkania", stoją w wielu miejscach dzielnicy. Zdaniem inżynierów ruchu może to być dla kierowców mylące, zwłaszcza na tych ulicach, gdzie strefa nie obowiązuje.

Za pośrednictwem dzielnicowego z planowanymi zmianami zapoznali się także policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego. Jak mówi Kowalczyk - także policja była za tym, by w Letnicy nadal obowiązywała "strefa zamieszkania".

Mieszkańcy wskazują, że podniesienie limitu prędkości trudno pogodzić z dbałością o bezpieczeństwo - zwłaszcza w kontekście kolizji, do jakich dochodzi na wąskich i zastawionych ulicach. Do takiego zdarzenia doszło pod koniec października 2021 r., gdy na ul. Suchej w wyjeżdżający z zatoki postojowej samochód uderzyła jadąca z dużą prędkością inna osobówka.

Dopuszczenie parkowania "gdzie popadnie" może też ich zdaniem uniemożliwić w przyszłości dojazd służbom ratunkowym i antagonizować kierowców z pieszymi.



- Poza nadmierną prędkością czy kłopotem z parkowaniem borykamy się też z egzekwowaniem ruchu ciężarówek oraz jazdy "pod prąd". Czy potrzebne nam są kolejne problemy? Czy naprawdę ktoś myśli, że po wprowadzeniu tych zmian będzie bezpieczniej? - dopytuje Kowalczyk.
Jednocześnie zapowiada, że wkrótce uruchomiona zostanie również petycja ws. wstrzymania zmiany organizacji ruchu w Letnicy.

Strefa ma uporządkować zasady poruszania po dzielnicy



Ale i drogowcy mają swoje argumenty. Zdaniem Agaty Lewandowskiej, miejskiego inżyniera ruchu, zmiana ma uporządkować zasady poruszania się po wciąż rozrastającej się dzielnicy. Podkreśla, że wielu kierowców błędnie interpretuje wyjazd z ulicy objętej "strefą zamieszkania" i kontynuuje jazdę na kolejnej ulicy, zakładając, że to droga w terenie zabudowanym, gdzie można jechać 50 km/h.

- Powstająca zabudowa w Letnicy wymusiła budowę wielu dróg wewnętrznych. Zarządzający nimi właściciele lub wspólnoty wprowadzili oznakowanie w formie znaków D-40 "strefa zamieszkania" i D-41 "koniec strefy zamieszkania". One mylą kierowców, którzy myślą, że opuszczając strefę zamieszkania, wyjeżdżają na drogę publiczną, np. ul. SuchąMapka czy Starowiejską lub LetnickąMapka, gdzie - ich zdaniem - obowiązuje ograniczenie do 50 km/h. Takie błędne interpretowanie organizacji ruchu było wielokrotnie zgłaszane do GZDiZ oraz do Zespołu ds. Zarządzania Ruchem przez mieszkańców, szkołę podstawową przy ul. Suchej, zarządy wspólnot mieszkaniowych, straż miejską - wylicza Lewandowska.
Jak dodaje, decyzja o zmianie strefy zamieszkania na strefę "tempo 30" ma na celu głównie uporządkowanie oznakowania i umożliwienie służbom efektywniejsze podejmowanie interwencji związanych z parkowaniem w niedozwolonych miejscach.

Letnica: nowe życie starej dzielnicy. Wideo z grudnia 2018 r.


Letnica: nowe zagłębie mieszkaniowe Gdańska. Materiał ze stycznia 2021 r.

Miejsca

Opinie (222) 5 zablokowanych

  • (1)

    jaki koszmarek! Nigdy nie chciałbym tam mieszkać. kiedyś pyłami z elektrowni zasypali jezoro Zaspa. A teraz tam mieszkają ludzie. Współczuję.

    • 6 2

    • Jeszcze 1 kwatera jest czynna i nadal wysypują.....

      • 0 0

  • Czy ktoś tu w ogóle zna przepisy?

    Nieprawdą jest, że strefą 30 uporządkuje parkowanie, ponieważ właśnie w strefie zamieszkania można parkować tylko w wyznaczonych miejscach. Strefa 30 daje też pierwszeństwo samochodom wszędzie przed pieszymi poza pasami, ale te miasto w takich strefach likwiduje. Tu kolejna nieprawda w artykule. W tempo 30 może pieszy wszędzie przekroczyć jezdnię, ale musi ustąpić samochodowi, w strefie zamieszkania pieszy ma zawsze pierwszeństwo.
    Praktycznie jednak nic to nie zmieni, bo prawa się w Polsce nie egzekwuje. Ktoś widział kontrolę prędkości w strefie 30?

    • 7 0

  • Na złe parkowanie polecam stronę uprzejmiedonosze

    Straż miejska wlepia mandaty, a nic tak nie uczy jak to.

    • 3 0

  • Przy takiej jakości drogi, jej szerokości a także gęstości zaludnienia dopuszczenie do prędkości większej niż 20km to czyste szaleństwo i proszenie się o wypadek. Tylko skończony wariat jeździ tam szybciej.

    • 1 0

  • Letnica

    Dzielnica bidoli z kredytami na dziuplę i autko. Może za 30 lat sąsiedzi z tego samego piętra poznają się

    • 1 3

  • Za parę lat można będzie można podpłynać statkiem pod balkon !!!

    • 3 2

  • Straszne to blokowisko na Letnicy.

    Jak można było do tego dopuścić?
    Miastem rządzą ignoranci, a miejscy planiści uczyli się fachu w piaskownicy.

    • 6 0

  • Podoba mi się odpowiedź w ankiecie nie odróżniam ich od siebie:)))

    • 5 0

  • Letnica zaczyna wygladac jak Chiny.

    • 2 0

  • Czy rzeczywiście w strefie "30" ogranicza się poruszanie pieszych czyli, że mogą przekraczać jezdnię w wyznaczonych przejściach? (1)

    Państwa cytat: "Od strefy zamieszkania różni się ona przede wszystkim wyższą o 10 km/h dopuszczalną maksymalną prędkością, daje też większą swobodę parkującym i ogranicza poruszanie się pieszych (mogą przekraczać jezdnię na wyznaczonych przejściach)."

    Znalazłam inną interpretację dot. przekraczania jezdni w strefie "30".
    Od strefy zamieszkania różni się ona przede wszystkim wyższą o 10 km/h dopuszczalną maksymalną prędkością, daje też większą swobodę parkującym i ogranicza poruszanie się pieszych (mogą przekraczać jezdnię na wyznaczonych przejściach).

    30 km/h właściwa strefa uspokojenia ruchu, stanowiąca odczuwalne ograniczenie w stosunku do obszaru zabudowanego. Ma też inne zalety: znak B-43, określający dopuszczalną prędkość mniejszą lub równą 30 km/h, oznacza ponadto, że umieszczone w strefie urządzenia i rozwiązania wymuszające powolną jazdę mogą nie być oznakowane znakami ostrzegawczymi (§31, ust. 2). W strefach o dopuszczalnej prędkości 30 km/h lub mniejszej, urządzenia i rozwiązania wymuszające powolną jazdę mogą nie być oznakowane znakami ostrzegawczymi (zał. 1, pkt 3.2.44).
    Oprócz tego, jeżeli ma to być rozwiązanie poprawiające bezpieczeństwo i warunki ruchu pieszego, to należy unikać w miarę możliwości wyznaczania przejść dla pieszych w strefie 30 km/h. Jeżeli zastosujemy środki techniczne skutecznie ograniczające prędkość pojazdów do wartości dopuszczalnej, to prawdopodobieństwo poważnych uszkodzeń ciała u pieszych jest niewielkie (patrz rys. 2 prawdopodobieństwo śmierci pieszego przy różnych rozwiązaniach organizacji ruchu), a brak wyznaczonych przejść dla pieszych wymusza na obu kolidujących grupach uczestników ruchu drogowego (pieszych i kierujących pojazdami) zachowanie szczególnej ostrożności.
    Zasadą jest, że w strefie "30" nie wyznacza się przejść dla pieszych.

    • 6 0

    • Dokładnie.

      Nie wiem jakich przepisów uczył się ten inżynier ruchu ale mnie uczono jak piszesz. Albo kobita nic nie wie, albo ja jestem niedouczony jednak

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane