• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stoisz długo na czerwonym? Podjedź do linii

Michał Sielski
23 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Skrzyżowanie ul. Morskiej i Kalksztajnów. Kierowca po prawej tym razem uruchomił pętlę indukcyjną. Innie zatrzymują się jednak jeszcze bardziej nieporadnie i długo czekają na zielone światło. Skrzyżowanie ul. Morskiej i Kalksztajnów. Kierowca po prawej tym razem uruchomił pętlę indukcyjną. Innie zatrzymują się jednak jeszcze bardziej nieporadnie i długo czekają na zielone światło.

Kierowcy skarżą się, że na niektórych skrzyżowaniach muszą czekać trzy zmiany świateł na zieloną strzałkę w lewo. Tymczasem niekiedy sami są sobie winni, bo pętla indukcyjna zmieni światło na zielone praktycznie od razu - ale trzeba na nią najechać, a nie zatrzymywać się kilka metrów przed linią.



Często widzisz kierowców, którzy stają daleko przed światłami?

Z problemem zmiany świateł na skrzyżowaniu ul. Morskiej z ul. Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zwrócił się do nas pan Marcin. Nacz czytelnik często ustawia się tam na lewoskręcie i zauważył powtarzający się problem. Zielone światło dla samochodów skręcających w lewo włącza się tam tylko wtedy, gdy czujnik wykryje oczekujący na przejazd samochód.

- W ostatnią środę znowu był problem. Pierwsza zmiana świateł - u nas "czerwona strzałka w lewo". Druga zmiana świateł (pełen cykl) - stoimy. Trzecia zmiana - stoimy. Okazało się po chwili, że pan w pierwszym samochodzie zatrzymał auto ok. 3-4 m przed linią warunkowego zatrzymania się. Przeszedłem się do niego, podpowiedziałem, aby podjechał bliżej i... światła przełączyły się natychmiast - relacjonuje pan Marcin.

Podobnie działają pętle indukcyjne na większości skrzyżowań w Gdyni. Pętle indukcyjne zamontowane zostały w ramach systemu sterowania sygnalizacją świetlną Tristar, który ma zmniejszyć korki w całym Trójmieście i zapewnić priorytetowy przejazd spóźnionym pojazdom komunikacji publicznej oraz pojazdom uprzywilejowanym, jadącym na sygnale.

Dzięki pętlom ruch jest bardziej płynny, bo jeśli na lewoskręcie nie czekają żadne samochody, auta na głównej drodze nie są zatrzymywane i mogą mieć zielone światło przez długi czas. Gdy pojawi się samochód chcący skręcić, światło się zmieni. Chyba, że kierowca nie podjedzie do linii. Margines jest duży, pętla sięga z reguły co najmniej dwóch metrów od miejsca, w którym należy się zatrzymać. Dla niektórych to jednak wciąż za mało.

- Takie sytuacje zdarzają się nagminnie. Czasem nawet dzwonią do nas kierowcy samochodów czekających na zmianę świateł. Mamy tam monitoring wizyjny, więc instruujemy od razu kierowców, prosząc o podjechanie do linii. Dziwią się, że tak szybko można to "załatwić", tymczasem wystarczy po prostu przestrzegać przepisów i podjeżdżać do linii zatrzymania - podkreśla Karol Kozak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Docelowo pętle będą sukcesywnie zwiększane, by wydłużyć ich zakres oddziaływania, ale to melodia przyszłości - dodaje.

Zobacz wizualizację systemu Tristar.

Miejsca

Opinie (341) ponad 10 zablokowanych

  • A w takim Strzebielinie/droga na Słupsk/potrafili powiesić tabliczki-chcesz zielone podjedż do lini!!! jakież to proste!!!

    • 0 0

  • coś tam spieprzyli

    W Tychach, gdzie mieszkam pętle indukcyjne nie są nowością. Są jednak dużo większe niż 2-3 metry przez skrzyżowaniem. W dodatku jest ich kilka. Pozwala to na ocenienie, która kolejka przed światłami jest dłuższa, a jak akurat jesteś jedynym jadącym z danego kierunku to system wie, że podjeżdżasz do skrzyżowanie a nie że już na nim stoisz. Jak masz szczęście to przejeżdżasz przez skrzyżowanie bez zatrzymywania, mimo, że wcześniej było na nim czerwone.
    Ciekawe, czy w trójmieście przewidzieli awarię pętli indukcyjnej, czy raczej będzie się stało w nieskończoność

    • 0 0

  • pętle srętle (26)

    szkoda, że roweru ta pętla nie wykrywa i stoisz jak ten debil na czerwonym przez kilka cykli świateł i jedziesz i tak na czerwonym!

    • 123 35

    • to jedz na sciezke rowerowa! (3)

      i nie zawracaj gitary kierowcom

      • 22 29

      • (2)

        wszędzie masz ścieżki przygłupie?W Kacku na tych małych uliczkach co krzyżują się z Wielkopolską?

        • 12 12

        • (1)

          A tam jest tristar? Na malych uliczkach krzyzujacych sie z Wielkopolska?

          • 15 3

          • oczywiście że jest uważasz że zmienialiby światła tylko na głównym ciągu?Zmieniali wszystkie lampy skrzynki sterownicze instalowali wszędzie nowe pętle indukcyjne więc system działa na całym obszarze skrzyżowania więc na wylotach z bocznych dróg też

            • 0 0

    • (13)

      A gdzie dokładnie tak jest, oraz jak często się to zdarza?..

      • 1 2

      • (9)

        wszędzie gdzie np pętla indukcyjna decyduje o uruchomieniu dla danego kierunku zielonego światła.Prosty przykład krzyżówka ulic Inżynierskiej i Wielkopolskiej.Nie ma tam dróg rowerowych ani przejazdów zatem zgodnie z prawem rowerzysta musi jechać w jezdni i co?Sam widziałem na własne oczy że gdy nic z tej ulicy nie chce wyjechać to nie zmienia się dla niej w ogóle światło jest permanentna czerwień i tak samo będzie kiedy pojawi się rowerzysta na rowerze wykonanym z karbonu aluminium czy nawet stali bo stali w rowerze jest za mało żeby prymitywny XIX wieczny drut zatopiony w asfalcie go wzbudził.W ten sposób ci debile sami prowokują ludzi by łamali przepisy i się narażali ale przecież są czujniki ruchu wideodetekcja podczerwień no ale po co przecież ma być tanio prawda?

        • 23 6

        • (1)

          Widziałeś że gdy nic nie jedzie,.. Alle czy widziałeś rowerzystę stojącego tam. NIE!

          • 2 1

          • sam jestem rowerzystą pajacu i działanie pętli indukcyjnych mam przećwiczone na sobie 99,9% że nie zmieni światła.Dla tych urządzeń jeśli nie masz na sobie pół tony stali to cię nie ma

            • 1 0

        • to rób tak jak wszyscy (5)

          Zejdz z roweru i przeprowadz go po pasach. Chyba korona z głowy nie spadnie?

          • 15 14

          • (1)

            Na zachodzie jest to normą. Rowerzyści przed lewoskrętem zjeżdżają na chodnik, schodzą z roweru i po pasach przeprowadzają go.

            • 3 2

            • g.. prawda na zachodzie dodatkowo umieszcza się czujniki podczerwieni takie same jak te co otwierają automatyczne drzwi w galeriach handlowych czy sklepach.W ten sposób nie ma możliwości by nie obleczony w stal użytkownik drogi nie dostał zielonego światła.Ale to troszkę kosztuje a jak wiemy u nas się robi po taniości czyli g..no

              • 1 0

          • motocykli też sporo pętli nie wykrywa, a po pasach się motka nie przeprowadzi (1)

            • 12 2

            • Mi jedna pętla malucha nie wykrywa! Ale może dlatego, że był chirurgicznie zmniejszany i teraz obroża też jest mniejsza...

              • 1 1

          • i do pracy

            Zamiast 30 minut jedż około godziny - nie po to jeźdżę rowerem by go prowadzić.

            • 6 4

        • www

          przesiądź się na samochód i nie marudź

          • 14 20

      • (2)

        W Gdańsku (i okolicach) spotkałem się z dwoma takimi skrzyżowaniami, a dokładniej Jabłoniowa-Przywidzka i Staropolska-Zeusa. Lewoskręt tam jest sterowany czujnikami, które rowerów nie wychwytują. Albo więc przejadę na czerwonym, albo będę stał w nieskończoność (lub do wyłączenia sygnalizacji w nocy).

        • 9 5

        • I jeszcze

          Wyjazd z galeri baltyckiej

          • 3 0

        • Poczekaj aż ktoś przyjedzie "poważnym" pojazdem

          albo drugim rowerem - może dwa wykrywa, dla jednego nie opłaca się przełączać świateł.

          • 13 3

    • mozesz przeciez jechac w samochodzie rowerem

      • 0 1

    • Do Ss (4)

      Nie mam nic do rowerzystów, którzy poruszają się po jezdni, ale krew mnie zalewa jak wyprzedzam takiego pajaca, podjeżdżam do skrzyżowania , zatrzymuje się na czerwonym a on mnie łyka po czym zjeżdża na chodnik i na czerwonym przelatuje na przejściu dla pieszych i 200 metrów dalej zjeżdża z powrotem.

      Panowie albo zapier..lacie ulicą albo chodnikiem,
      Jak wam ktoś wchodzi na ścieżkę to wielka obraza, ale jak wy wjeżdżacie na chodnik to już jest dobrze?

      • 28 3

      • no pewnie (3)

        Rower ma takie samo prawo do korzystania z chodnika jak pieszy.

        • 0 30

        • Kolego jak dla mnie to możesz nawet zapiuerdalać po liniach wysokiego napięcia (2)

          ale wy rowerzyści wymagacie od innych uczestników ruchu więcej niż sami możecie dać.

          • 21 6

          • Kiedyś uderzyłem w rowerzystę (na lewo skręcie) (1)

            rower pomykał oczywiście po przejściu dla pieszych na czerwonym, facet padł jak kawka, zadzwoniłem po pogotowie i po policję bo gościu zarysował mi zderzak w aucie.
            Facet się podniósł i powiedział ze pójdę siedzieć jak policja przyjedzie bo chciałem go zabić....

            Przyjechał patrol policji i gościu dostał 250pln mandatu za spowodowanie kolizji 100pln za wymuszenie pierszeństwa i 100pln za przejazd na czerwonym świetle

            Pozdrawiam wszystkich rowerowych, którzy myślą że czerwone na przejściu jest mniej dotkliwe jak czerwone na pasie

            • 30 0

            • dokladnie mi ostatnio tez taki niedouczony wyskoczyl,

              Na szczęście zdarzyem zahamować. Gościu coś tam pierdoczyl ale nie chciało mi się z nim gadać... Kiedyś moze ktoś inny mu wytłumaczy... Może SW. Piotr?

              • 10 0

    • w takiej sytuacji wbij się na chodnik , prawie zawsze pomaga :D

      • 8 7

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Co z rowerzystami? (1)

    Proszę autora artykułu by spytał o oficjalne stanowisko zarządu dróg: co ma zrobić rowerzysta, którego nie wykryje pętla indukcyjna przed sygnalizatorem? Co ma zrobić kierujący drewnianą furmanką, której również taka pętla nie wykryje? Widzę tu podstawę do skierowania sprawy na drogę sądową: dyskryminacja z uwagi na materiał z którego wykonany jest pojazd.

    • 9 5

    • Rowerzysci

      Najpierw chca drogi rowerowe a potem i tak jezdza po ulicach.

      • 1 1

  • drazni mnie to strasznie

    wogole ludzie zostawiaja takie odstepy do nastepnego samochodu a potem sie dziwia ze sa korki.

    • 1 0

  • Staje się tak zeby widzieć sygnalizator.

    Staje się tak zeby widzieć sygnalizator, a nie na lini żeby właczyc petle. znowu wygrała przetarg najniższa oferta. Może postawią gratis ciecia który bedzie wlaczal swiatła.

    • 2 2

  • (9)

    najlepiej linie zatrzymania przed przejściem a sygnalizator centralnie nad przejściem i nic nie widać bez przybliżenia się do szyby i zadarcia głowy w górę

    • 297 14

    • Racja! (1)

      Te linie sa wymierzone TRAGICZNIE.

      Czasami nawet z opcja przytulania kierownicy potrzebuje miec jakies 3-4 metry zapasu zeby sygnalizator widziec. Moze jadac jakims smartem z szyba na pol dachu da sie zobaczyc sygnalizator stojac bezposrednio przed linia? Komus sie udalo?

      • 21 2

      • Tak potwierdzam testy były robione Tico

        • 0 0

    • poniekąd masz racje (1)

      Ale zazwyczaj jest jeszcze sygnalizator po prawej stronie, a na jezdniach jedno kierunkowych nawet i po lewej.

      • 2 18

      • a jego światła widać z tylnego fotela dla pasażera.

        • 3 2

    • szklany dach

      będzie idealnym rozwiązaniem :)

      • 0 0

    • Polecam nieco pochylić głowę. (1)

      • 2 53

      • Wyprobowalem Twoj sposob i musze z przykroscia stwierdzic, ze nie dziala

        bo zamiast sygnalizatora widze dywanik :)

        • 38 1

    • Pewnie tfu-rcy systemu zalozyli, ze kierowcy maja oczy na czulkach jak u slimakow.

      Albo ze przez szyberdach mozna leb wystawic.

      Wiekszosc skrzyzowan w Gdansku tak ma linie namalowane ze sygnalizacji z nich nie widac.

      • 24 2

    • popieram, jest masa punktów w Gdańsku i Gdyni, gdzie poprawnie stojąc zderzakiem nad linią nie widać sygnalizatora. Wszystkie od zawsze tu było robione na odpier...

      • 70 2

  • (6)

    Uwielbiam amatorów za fajerą. Stanie taki 5m przed linią a jak już jakimś cudem zaświeci się zielone to zanim ruszy swoim 20-letnim bolidem i przejedzie przez skrzyżowanie to następny samochód ma już czerwone. No bo przecież on nie może ruszyć dynamicznie - szkoda paliwa, opon, żarówek i czego tam jeszcze. Za brak dynamicznej jazdy też powinny być mandaty, może kapelusznicy nauczyliby się jeździć i by się zorientowali, że nie są sami na drodze i inni też chcą jak najszybciej przejechać skrzyżowanie.

    • 13 11

    • (4)

      Zapomniałem dodać, że właśnie dlatego kierowcy mocniejszych i szybszych aut walczą o pole position, bo jak mają ruszać za takimi ślimakami to im się ciśnienie podnosi.

      • 7 6

      • dodaj jeszcze że nie brałeś leków dzisiaj i jesteś niespełna rozumu

        • 1 0

      • Racja

        Co racja to racja, ale zawsze jakieś BMW się przede mną wlecze. Prośba- jeździjcie prawym pasem ;)

        • 4 0

      • My kobiety nie lubimy szybkich narwańców hahahaha

        Po twoim poście współczuje twojej dziewczynie, skoro nie masz cierpliwości hahahaha

        • 0 3

      • Wygrywają

        pole position na każdym skrzyżowaniu bo na każdym i tak stoją na czerwonym świetle.

        • 3 1

    • prawnie

      każdy kto ma prawo jazdy ,może poruszać się po drogach,są dla wszystkich ,kapeluszników też ,nie tylko dla młodych w bmw,pomyśl ,może to twój wujek,dziadek,albo ktoś nie całkiem sprawny dla kogo jazda samochodem nie jest sensem życia,tylko sposobem na przemieszczenie z miejsca na miejsce

      • 2 1

  • to troche smieszne i nienormalne !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (14)

    Kto z Zakopanego czy Grojca ma wiedziec ze Jest jaks '' Petla indukcyjna '' na ktora musi najechac !!!!!!!!!!!!!............Ludzie ! To trzeba inaczej oznaczac aby kazdy wiedzial , widzial etc. bo skad goral ma o tym wiedziec a i tak samo my skad bedziemy wiedzieli o petli indukcyjnej jak nie bedzie na MAXA oznaczona. Na pomarnczowo te pasy pomalowac i wielkimi literami oznaczyc lub cos podobnego a jeszcze lepiej taki pas zrobic na cala dlugosc samochodu ktory stanie przed swiatlami..

    • 153 110

    • jak zauważyć pętle iindukcyjną (9)

      pętla to przewód który znajduje się w asfalcie a umieszcza się go w nacięcia w drodze a potem zalewa wypełnieniem. No i dlatego na jezdni widać takie prostokąty przed sygnalizacją.

      • 25 0

      • Mylicie sie wszyscy !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (8)

        Doskonale wiem jak dziala petla indukcyjna lecz jest cos takiego jak tzw. czynnik psychologiczny i tu jest problem !!!!!!!!!!!!!.....polega to na tym ze na calym swiecie jest zasada '' ZATRZYMAJ SIE PRZED LINIA ''' ,,,czy to parkingi czy przerozne inne oznakowania na tzw. placach etc etc etc . bo logika nakazuje od wiekow cos takiego jak '' nie przekraczanie lini '' i tak swiat to przyjal i nie mozna dzis mowic '' masz wjechac na linie '' lub na prostokaty przypominajace linie !.....system musi byc tak opracowany aby przed linia sie zatrzymac i aby tzw. petla zadzialala wiec ona musi byc umieszczona przed namalowana linia a nie w lini lini bo najzwyczajniej wszystkie zasady na swiecie sa tak opracowane ze linia sluzy jako element granicy czegos i nie nalezy go przekraczac !...wiec nie mozna dzis mowic ze maja wjechac na linie bo nie zmieni sie tak zasad swiata i dlatego nalezy to umiescic przed '' linia '' !. Po to sa granice i linie aby wyznaczaly cos czego sie nie przekracza i zawsze sie mowi ;;; zatrzymaj sie przed linia taka czy inna '' ! .........ktos poprostu tgo nie wzial pod uwage . Czy jak sa paski dzielace miejsca na placu ktory sluzy za tzw. parking stawiacie samochody na '' lini '' czy miedzy liniami ktore sa elementami oddzielajacymi ?.... i tak samo tu nalezy zmienic zasady aby byly zgodne z tym co od tysiecy lat stosuje swiat i tyle.

        • 22 22

        • chciałeś zabłysnąć wyszło "jak zawsze" :)))

          • 1 0

        • (6)

          Kolego!
          Przeczytaj artykuł jeszcze raz (a najlepiej 3x ) zastanów się nad jego treścią a potem napisz komentarz. Pętle są przed linią, a problem polega na "miszczach" którzy zatrzymują się 2-3 metry przed linią więc pętli nie uruchamiają...

          • 23 0

          • to ty kolego przeczyta bo jasno objasniono w naglowku ! (3)

            iz na linie trzeba najechac ''' !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ale ok . to nalezy tak skonstruowac system aby uwzglednic srednia dlugosc samochodow i umiescic ta petle nie przed linia , nie w lini lub nie za dlugoscia samochodu etc. lecz znalezc punkt srodkowy ktory wlaczy system nawet jak samochod bedzie 3 metry przed linia bo moze faktycznie petla jest umieszczona za bardzo z tzw. przodu bo ten kto to opracowal bral pod uwage tylko idealnych kierowcow i myslal ze wszyscy sa idealni , czytaja zasady i beda podjezdzac idealnie przed linie bo np. 15 centymetrow przed jest petla etc. czyli nonsens ktory nic nie uwzgledil w miejskim zgielku i jak pokazano nawet 2 metry to zbyt malo .. Zycie niestety i spolecznosc to nie organizm ktory mozna zaprogramowac wiec kazdy system musi byc planowany tak aby uwzgledial rozne przypadki a nie tylko jeden idealny . Swiata sie nie zmini niestety tylko do niego nalezy dostosowywac wszelkie wynalazki i innowacje a i tak swiat nie funkconuje tak jak by wielu chcialo . Watpie zeby ci innowatorzy przewidzieli cos takiego jak teraz po testowaniu prosta zmiana tego bo sie beda tlumaczyc ;;; zalano asfaltem wiec ma zostac i co ? innowatorzy rowniez sa do bani bo prawdziwy innowator bierze pod uwage mozliwosc latej wymiany czy szybkiej zmiany takich innowacji. Moze sie myle ale jezeli nie uwzglediono w tym pomysle szybkiej mozliwosci teraz zmiany po testowaniu czyli zmian odleglosci to innowatorzy tez popelnili wielka gafe . Innowacja musi byc z mozliwoscia zmian dlatego ze to innowacja a nie cos co jest od tysiecy lat juz sprawdzone . I co teraz ? bo wydano ogromny szmal . Nie wiem jak to wyglada z technicznego punktu ale jezeli to jest zalane asfaltem to glupota bo moim skromnym zdaniem to powinno byc nalozone w jakiejs formie na powierzchni mimo ze by szybciej sie zuzywalo etc. ale jest wtedy mozliwosc zmian szybko i sprawnie jak odklejanie plastra ! moze sie myle bo nie ja to wymyslilem ale cos mi tu pachnie stara raczej szkola innowacji po najprostszej lini czyli w asfalt zalac i jest git .

            • 5 15

            • oj, pomyśl i poczytaj... :) (1)

              Przeczytaj tekst "ze zrozumieniem" a nie trzymaj się tytułu czy pojedynczych słów. Z artykułu wynika, że należy zatrzymać się na linii (nie 3 metry przed i nie najeżdżając na nią - pamiętam jeszcze czasy, gdy milicja potrafiła wypisać mandat gdy ktoś zaparkował metr przed linią). Inna sprawa to sygnalizatory nad jezdnią, patrzenie na które kosztuje ból szyi gdy się zatrzymamy przepisowo...ale może chodzi o to by wyeliminować kierowców niesprawnych...:( A co z rowerami? Po chodniku nie wolno, a przez skrzyżowanie (na którym policzono, ze jest mało rowerów) nie przejedziesz; czyli do drogi rowerowej rower prowadzisz albo niesiesz...
              Problemów, wątków jest tu wiele, ale zasadniczy jest jeden: ZATRZYMUJ POJAZD ZGONIE Z PRZEPISAMI.

              • 5 2

              • Ktory przepis nakazuje zatrzymanie sie na lini warunkowego zatrzymania?

                Mnie uczyli tak ze najlepiej tej lini nie przekraczać i zatrzymać się troszkę przed nią

                • 4 4

            • sam se czytaj

              Napisali: DO linii podjechać, a nie NA linię! I to jest zasadnicza różnica! I stosuj sie do tego, bo przez takiego palanta stałam niedawno na lewoskręcie z Niepodległości na Haffnera przez trzy zmiany.

              • 9 1

          • (1)

            problem jest też palancie że pieszemu który nacisnął przycisk nie zapala się zielone a po uruchomieniu nowego cyklu lampka na przycisku gaśnie może to też jest wina pieszego a nie g..nych sterowników i g..nych programów napisanych przez sowicie opłaconych kretynów?

            • 1 2

            • widac po tym slownictwie '' palancie '' ze wychowano cie patologicznie !

              koledzy tez pija ? bo slownictwo masz rynsztokowe ..pomijajac cala wypowiedz potwierdzasz tylko swoj brak kultury i wychowania ! niestety .

              • 3 4

    • System mógłby być oznaczony, ale nie musi...

      Właściwie dlaczego domagać się specjalnego oznakowania skrzyżowania, skoro regulują to przepisy ruchu drogowego? Każdy kierowca pierwszy na skrzyżowaniu ma obowiązek stawać na linii zatrzymywania się. Koniec.

      • 1 0

    • bzdury pleciesz

      Każdy kierowca chyba wie o ile zdał egzamin na prawo jazdy, że należy najechać na linię....i nie ważne czy jest z gór czy z nad morza:-( dziwne, że tak mało ludzi wie i Tristar:(

      • 0 0

    • (1)

      Ale przecież są linie które oznaczają gdzie się trzeba zatrzymać. Takie białe, grube, nazywane liniami zatrzymania. To, że ktoś nie zna swojego samochodu i nie wie gdzie się kończy jego przód to już inny problem. Nie wspominając o tym, że tacy ludzie korki wydłużają.

      • 63 14

      • Trochę techniki i się gubią. Nie nauczysz, bo nie chcą. Potrafią jeździć tylko po sołtysowych polach. Pojedzie taki za granicę i robi rodakom wizytówkę.

        • 22 4

  • stoisz na czerwonym

    Dzięki za tę informacje, ja tak zawsze musiałem czekac na skrzyzowaniu Śląskiej i warszawskiej jak zjeżdza się z rózowej drogi. Teraz będe wiedział ja zareagować. Dzięki

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane