• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stoisz długo na czerwonym? Podjedź do linii

Michał Sielski
23 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Skrzyżowanie ul. Morskiej i Kalksztajnów. Kierowca po prawej tym razem uruchomił pętlę indukcyjną. Innie zatrzymują się jednak jeszcze bardziej nieporadnie i długo czekają na zielone światło. Skrzyżowanie ul. Morskiej i Kalksztajnów. Kierowca po prawej tym razem uruchomił pętlę indukcyjną. Innie zatrzymują się jednak jeszcze bardziej nieporadnie i długo czekają na zielone światło.

Kierowcy skarżą się, że na niektórych skrzyżowaniach muszą czekać trzy zmiany świateł na zieloną strzałkę w lewo. Tymczasem niekiedy sami są sobie winni, bo pętla indukcyjna zmieni światło na zielone praktycznie od razu - ale trzeba na nią najechać, a nie zatrzymywać się kilka metrów przed linią.



Często widzisz kierowców, którzy stają daleko przed światłami?

Z problemem zmiany świateł na skrzyżowaniu ul. Morskiej z ul. Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zwrócił się do nas pan Marcin. Nacz czytelnik często ustawia się tam na lewoskręcie i zauważył powtarzający się problem. Zielone światło dla samochodów skręcających w lewo włącza się tam tylko wtedy, gdy czujnik wykryje oczekujący na przejazd samochód.

- W ostatnią środę znowu był problem. Pierwsza zmiana świateł - u nas "czerwona strzałka w lewo". Druga zmiana świateł (pełen cykl) - stoimy. Trzecia zmiana - stoimy. Okazało się po chwili, że pan w pierwszym samochodzie zatrzymał auto ok. 3-4 m przed linią warunkowego zatrzymania się. Przeszedłem się do niego, podpowiedziałem, aby podjechał bliżej i... światła przełączyły się natychmiast - relacjonuje pan Marcin.

Podobnie działają pętle indukcyjne na większości skrzyżowań w Gdyni. Pętle indukcyjne zamontowane zostały w ramach systemu sterowania sygnalizacją świetlną Tristar, który ma zmniejszyć korki w całym Trójmieście i zapewnić priorytetowy przejazd spóźnionym pojazdom komunikacji publicznej oraz pojazdom uprzywilejowanym, jadącym na sygnale.

Dzięki pętlom ruch jest bardziej płynny, bo jeśli na lewoskręcie nie czekają żadne samochody, auta na głównej drodze nie są zatrzymywane i mogą mieć zielone światło przez długi czas. Gdy pojawi się samochód chcący skręcić, światło się zmieni. Chyba, że kierowca nie podjedzie do linii. Margines jest duży, pętla sięga z reguły co najmniej dwóch metrów od miejsca, w którym należy się zatrzymać. Dla niektórych to jednak wciąż za mało.

- Takie sytuacje zdarzają się nagminnie. Czasem nawet dzwonią do nas kierowcy samochodów czekających na zmianę świateł. Mamy tam monitoring wizyjny, więc instruujemy od razu kierowców, prosząc o podjechanie do linii. Dziwią się, że tak szybko można to "załatwić", tymczasem wystarczy po prostu przestrzegać przepisów i podjeżdżać do linii zatrzymania - podkreśla Karol Kozak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Docelowo pętle będą sukcesywnie zwiększane, by wydłużyć ich zakres oddziaływania, ale to melodia przyszłości - dodaje.

Zobacz wizualizację systemu Tristar.

Miejsca

Opinie (341) ponad 10 zablokowanych

  • kierowcy poprostu stosują zasadę bezpiecznej odległości.co w tym złego.

    niech podregulują trochę tą linię indukcyjną.

    • 4 0

  • Gdzie dokladnie znajduje sie ten czujnik? I na jakich jeszcze skrzyżowaniach? (1)

    Czy w Sopocie - zjazd w Podjazd też jest?

    • 2 1

    • W Sopocie jest na krzyżówce Niepodległości - 3 Maja

      • 1 0

  • Albo najezdzasz na petle indukcyjna, albo widzisz syganlizator - wybor nalezy do ciebie :D (2)

    Jak najade na linie, to musze otworzyc okno i wystawic glowe na zewnatrz zeby zobaczyc jakie jest swaitlo na syganlizatorze. Nie wiem czy ktos to testowal, jezeli tak, to chyba wzieli liliputa do tego. Chyba zrobie sobie dodatkowe lusterko skierowane w syganliaztor, pionowo w gore.

    Jak zwykla, zero myslenia - "Unia dala, to zrobimy, a czy dziala - who cares, byleby pieniadze byly wydane".

    • 11 1

    • (1)

      Albo kupujesz sobie samochód ze szklanym dachem, względnie z szyberdachem. Nie jęcz.

      • 0 3

      • No, albo kabrio. Na zimę jak znalazł :P

        • 1 0

  • hahahahaha

    W Sopocie staliśmy z mężem około 15 min na pasie do skrętu, prawie korek zrobilismy, chyba wszyscy mielismy taką wiedze :) bo jednak nikt nie trąbił . Wezwalismy " do awarii świateł" Policje, która nam wyjasniła działania "pętli indukcyjnej" Teraz podjeżdzamy tak na wszelki wypadek tuz pod linię :)

    • 1 0

  • Co za durna, tendencyjna i piętnująca ankieta!!! Chamstwo

    • 4 2

  • Petli nie można było oczywiście zamontowac 5m przed światłami (2)

    Poza tym, skąd kierowcy mają wiedzieć, ze takowa pętla jest na danym skrzyżowaniu?

    Mam wrażenie że w Polsce drogowcy to tacy kawalarze z tendencjami ro rebusów i szarad. A to znaki postawią wg "jakiegoś pomysłu", a to przebieg drogi jest superaśny. A teraz pętle indukcyjne montują na liniach, podczas gdy przepis nakazuje zatrzymać się przed linią a nie na linii.

    • 13 2

    • Tak przepis nakazuje zatrzymac sie przed linią (1)

      dokładnie bezpośrednio przed ta linią a nie 1,2 długości aut wcześniej....

      • 1 4

      • Jesli zachowasz się tak jak piszesz, to w 9/10 przypadków nie widzisz sygnalizatora

        • 3 0

  • chyba strzałkę w prawo !!!!!!!

    ....

    • 2 0

  • Pretensje, a gdzie jest informacja o petli indukcyjnej ?

    • 5 1

  • baran ktory wstawil petle indukcyjna w miejscu (1)

    gdzie nie widac juz swiateł, gdy sie nie ma przeżroczystego dachu na Nowej Słowackiego na wysokosci Kosciuszki - musiał byc baranem do entej albo wyjatkowo tępym uzytkownikiem samochodu. kto nie wierzy niech sprawdzi.

    • 6 1

    • człowiek czasami ma wrazenie, ze wszyscy myslący konstruktorzy naszych dróg to są juz dawno w anglii lub norwegii

      a tutaj zostaly same popłuczyny co każą sie tytułowac "panie inzynierze"

      • 0 0

  • i znowu ten bystry pan Kozak

    chyba pora zmienic pracownika w ZDiZ

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane