• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stoisz długo na czerwonym? Podjedź do linii

Michał Sielski
23 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Skrzyżowanie ul. Morskiej i Kalksztajnów. Kierowca po prawej tym razem uruchomił pętlę indukcyjną. Innie zatrzymują się jednak jeszcze bardziej nieporadnie i długo czekają na zielone światło. Skrzyżowanie ul. Morskiej i Kalksztajnów. Kierowca po prawej tym razem uruchomił pętlę indukcyjną. Innie zatrzymują się jednak jeszcze bardziej nieporadnie i długo czekają na zielone światło.

Kierowcy skarżą się, że na niektórych skrzyżowaniach muszą czekać trzy zmiany świateł na zieloną strzałkę w lewo. Tymczasem niekiedy sami są sobie winni, bo pętla indukcyjna zmieni światło na zielone praktycznie od razu - ale trzeba na nią najechać, a nie zatrzymywać się kilka metrów przed linią.



Często widzisz kierowców, którzy stają daleko przed światłami?

Z problemem zmiany świateł na skrzyżowaniu ul. Morskiej z ul. Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zwrócił się do nas pan Marcin. Nacz czytelnik często ustawia się tam na lewoskręcie i zauważył powtarzający się problem. Zielone światło dla samochodów skręcających w lewo włącza się tam tylko wtedy, gdy czujnik wykryje oczekujący na przejazd samochód.

- W ostatnią środę znowu był problem. Pierwsza zmiana świateł - u nas "czerwona strzałka w lewo". Druga zmiana świateł (pełen cykl) - stoimy. Trzecia zmiana - stoimy. Okazało się po chwili, że pan w pierwszym samochodzie zatrzymał auto ok. 3-4 m przed linią warunkowego zatrzymania się. Przeszedłem się do niego, podpowiedziałem, aby podjechał bliżej i... światła przełączyły się natychmiast - relacjonuje pan Marcin.

Podobnie działają pętle indukcyjne na większości skrzyżowań w Gdyni. Pętle indukcyjne zamontowane zostały w ramach systemu sterowania sygnalizacją świetlną Tristar, który ma zmniejszyć korki w całym Trójmieście i zapewnić priorytetowy przejazd spóźnionym pojazdom komunikacji publicznej oraz pojazdom uprzywilejowanym, jadącym na sygnale.

Dzięki pętlom ruch jest bardziej płynny, bo jeśli na lewoskręcie nie czekają żadne samochody, auta na głównej drodze nie są zatrzymywane i mogą mieć zielone światło przez długi czas. Gdy pojawi się samochód chcący skręcić, światło się zmieni. Chyba, że kierowca nie podjedzie do linii. Margines jest duży, pętla sięga z reguły co najmniej dwóch metrów od miejsca, w którym należy się zatrzymać. Dla niektórych to jednak wciąż za mało.

- Takie sytuacje zdarzają się nagminnie. Czasem nawet dzwonią do nas kierowcy samochodów czekających na zmianę świateł. Mamy tam monitoring wizyjny, więc instruujemy od razu kierowców, prosząc o podjechanie do linii. Dziwią się, że tak szybko można to "załatwić", tymczasem wystarczy po prostu przestrzegać przepisów i podjeżdżać do linii zatrzymania - podkreśla Karol Kozak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Docelowo pętle będą sukcesywnie zwiększane, by wydłużyć ich zakres oddziaływania, ale to melodia przyszłości - dodaje.

Zobacz wizualizację systemu Tristar.

Miejsca

Opinie (341) ponad 10 zablokowanych

  • To już wiem dlaczego niektórzy jada na czerwonym! I to zwykle gdaniaczki - załączają pętlę żeby zielone się zapalio :) (1)

    dla tego montują pętle za skrzyżowaniami - przyjrzyjcie się!
    I oni tacy społeczniacy jak ci pilnujący ruchu przy jeździe na sÓwak

    • 1 0

    • Dokłądnie

      Poniżej email do trójmiasta z prośbą o sprawdzenie.

      • 0 0

  • brednie za duza kaśe

    bujda na resorach, zachowania świateł są nieprzewidywalne, lepiej by było jakby były zegary i czasie zamiany świateł to zmiejszyłobyby znacznie korki

    • 0 0

  • Kolejny "orzeł" ZDiZ

    "Docelowo pętle będą sukcesywnie zwiększane, by wydłużyć ich zakres oddziaływania, ale to melodia przyszłości"

    Co za głąb. Jeśli kierowcy będą już wiedzieli że pętle sa metr przed linią lub w linii, to po jakimś czasie automatycznie będą się tam ustawiać. Więc po jaką cholerę za jakiś czas, ten zakres ma być zwiększany?

    To właśnie chyba teraz powinno się montować pętle o największym zakresie, a z czasem go zmniejszać.

    Czy jak się zostaje pracownikiem danego przedsiębiorstwa czy urzędu to nagle dostaje się zaćmienia mózgu?

    Jakimś dziwnym trafem oni zawsze wiedzą lepiej

    • 2 0

  • Pętle i drogowcy

    Wysłałem taki email zobaczymy co na to ZDiZ i cała reszta.

    "Witam, piszę w odpowiedzi na temat z tristarem.
    Otóż problem częściowo jest z kierowcami nie dojeżdżającymi do pętli/ linii ale to mniejszy problem już wyjaśniam:

    Większość pętli indukcyjnych to długi prostokąt i mały kwadrat (przynajmniej tak zauważyłem),
    problem w tym że "małe" pętle są umieszczane ZA LINIĄ zatrzymania oraz prawie brak reakcji tristara lub czekanie minimum 2 sekwencji.

    Przykład:

    (skrzyżowanie Morskiej - Grabowo fotka i pętla indukcyjna częściowo za linią zatrzymania w 2011) - obydwa lewo skręty z Morskiej >>> na obecną chwilę tragiczne wykrywanie, tristara
    "Nawrotka" lewo skręt przy centrum handlowym Oliwa (Abrahama i Grunwaldzka) >>> na obecną chwilę tragiczne wykrywanie tristara,
    Skrzyżowanie Grunwaldzkiej - Pomorskiej w stronę Sopotu (fakt mapa z 2011 ale ciężko o aktualny street view).

    Poprawny przykład:

    Skręt do obecnej Riviery (lewoskręt z tzw. Różowej) oraz węzeł Franciszki Cegielskiej z 2011 !

    Dodatkowo absurd od czasu zamknięcia przejazdu z prawej strony estakady w Gdańsku (prawo skręt z Okopowej na Armii Krajowej kierunek Chełm) - zamknięcie przejazdu na wprost oraz pozostawienie programu sygnalizacji świetlnej z przed zamknięcia przejazdu na wprost (wydłużone oczekiwanie na prawo skręt).

    Wystarczy podróż po ulicach i zwrócenie uwagi jak są rozmieszczone pętle w asfalcie - nikt nie pilnuje drogowców czy innych majstrów jak są rozmieszczane, no chyba że projektant tak "machnął" w projekcie
    (inaczej jest jeśli pętle są położone w pierwszej warstwie podczas budowy drogi to nie widać lub kamera zarządza ruchem).

    Proszę o sprawdzenie i aktualizacje tematu, jest to bardzo uciążliwe w codziennych przejazdach autem.

    Pozdrawiam MJ."

    • 3 2

  • Dretwota

    Bez kitu mieszkańcy tego miasta to jakaś komedia. Zrobić im dobrze to narzekają, zrobić im źle też narzekają.

    wystąpcie do urzędników co wam zrobi dobrze a i tak będzie źle.

    a ja i tak myślę, że w gdańsku połowie kierowcom powinni zrobić idioten test bo nie nadaje się do jazdy samochodem.

    idioci którzy nie potrafią się opanować
    idioci którzy krzyczą i trąbią na innych
    idioci którzy myślą, że mają pierwszeństwo skręcając na zielonej strzałce w lewo
    idioci którzy wjeżdżają na skrzyżowanie pomimo, że nie mają możliwości opuszczenia skrzyżowania.
    idioci którzy nie umieją przestrzegać prędkości.
    wygodnisie którzy nie potrafią podwieźć innych do pracy czy domu.

    o waszym idiotyźmie i prawa do ulicy można by książkę napisać a każdego idiotę powinni powiesić na bilbordzie.

    ponoć samochodem jeździ się bezpiecznie tak żeby nie ważne co się będzie działo kierowca bezpiecznie mógł wykonać manewr czy bezpiecznie się zatrzymać

    wy powodujecie wypadki, wy gadacie, że wam ktoś wtargnął na ulicę< wy gadacie, że ktoś gwałtownie się zatrzymał

    a wy bez winy bo nie byliście w stanie nic zrobić i byliście współwinni wypadkowi> ale winny zawsze się broni.

    prawo jazdy ponoć rozdają inteligentnym ludziom tylko szkoda< że nie obowiązuje to naszego kraju

    • 2 3

  • Wsadzcie sobie ten tristar w d*pę

    Miało byc płynnie a są korki f..uj !

    • 1 0

  • podjechanie do linii oznacza że nie widać jakie światło aktualnie świeci

    no chyba że zwiniemy się lekko w bok i na dół obok kierownicy.

    To wygląda tak jakby projekty takich rozwiązań robili ludzie którzy nigdy nie jeździli samochodami.

    • 3 0

  • stoisz na czerwonym

    Dzięki za tę informacje, ja tak zawsze musiałem czekac na skrzyzowaniu Śląskiej i warszawskiej jak zjeżdza się z rózowej drogi. Teraz będe wiedział ja zareagować. Dzięki

    • 1 0

  • Staje się tak zeby widzieć sygnalizator.

    Staje się tak zeby widzieć sygnalizator, a nie na lini żeby właczyc petle. znowu wygrała przetarg najniższa oferta. Może postawią gratis ciecia który bedzie wlaczal swiatła.

    • 2 2

  • drazni mnie to strasznie

    wogole ludzie zostawiaja takie odstepy do nastepnego samochodu a potem sie dziwia ze sa korki.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane