• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stoisz długo na czerwonym? Podjedź do linii

Michał Sielski
23 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Skrzyżowanie ul. Morskiej i Kalksztajnów. Kierowca po prawej tym razem uruchomił pętlę indukcyjną. Innie zatrzymują się jednak jeszcze bardziej nieporadnie i długo czekają na zielone światło. Skrzyżowanie ul. Morskiej i Kalksztajnów. Kierowca po prawej tym razem uruchomił pętlę indukcyjną. Innie zatrzymują się jednak jeszcze bardziej nieporadnie i długo czekają na zielone światło.

Kierowcy skarżą się, że na niektórych skrzyżowaniach muszą czekać trzy zmiany świateł na zieloną strzałkę w lewo. Tymczasem niekiedy sami są sobie winni, bo pętla indukcyjna zmieni światło na zielone praktycznie od razu - ale trzeba na nią najechać, a nie zatrzymywać się kilka metrów przed linią.



Często widzisz kierowców, którzy stają daleko przed światłami?

Z problemem zmiany świateł na skrzyżowaniu ul. Morskiej z ul. Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zwrócił się do nas pan Marcin. Nacz czytelnik często ustawia się tam na lewoskręcie i zauważył powtarzający się problem. Zielone światło dla samochodów skręcających w lewo włącza się tam tylko wtedy, gdy czujnik wykryje oczekujący na przejazd samochód.

- W ostatnią środę znowu był problem. Pierwsza zmiana świateł - u nas "czerwona strzałka w lewo". Druga zmiana świateł (pełen cykl) - stoimy. Trzecia zmiana - stoimy. Okazało się po chwili, że pan w pierwszym samochodzie zatrzymał auto ok. 3-4 m przed linią warunkowego zatrzymania się. Przeszedłem się do niego, podpowiedziałem, aby podjechał bliżej i... światła przełączyły się natychmiast - relacjonuje pan Marcin.

Podobnie działają pętle indukcyjne na większości skrzyżowań w Gdyni. Pętle indukcyjne zamontowane zostały w ramach systemu sterowania sygnalizacją świetlną Tristar, który ma zmniejszyć korki w całym Trójmieście i zapewnić priorytetowy przejazd spóźnionym pojazdom komunikacji publicznej oraz pojazdom uprzywilejowanym, jadącym na sygnale.

Dzięki pętlom ruch jest bardziej płynny, bo jeśli na lewoskręcie nie czekają żadne samochody, auta na głównej drodze nie są zatrzymywane i mogą mieć zielone światło przez długi czas. Gdy pojawi się samochód chcący skręcić, światło się zmieni. Chyba, że kierowca nie podjedzie do linii. Margines jest duży, pętla sięga z reguły co najmniej dwóch metrów od miejsca, w którym należy się zatrzymać. Dla niektórych to jednak wciąż za mało.

- Takie sytuacje zdarzają się nagminnie. Czasem nawet dzwonią do nas kierowcy samochodów czekających na zmianę świateł. Mamy tam monitoring wizyjny, więc instruujemy od razu kierowców, prosząc o podjechanie do linii. Dziwią się, że tak szybko można to "załatwić", tymczasem wystarczy po prostu przestrzegać przepisów i podjeżdżać do linii zatrzymania - podkreśla Karol Kozak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Docelowo pętle będą sukcesywnie zwiększane, by wydłużyć ich zakres oddziaływania, ale to melodia przyszłości - dodaje.

Zobacz wizualizację systemu Tristar.

Miejsca

Opinie (341) ponad 10 zablokowanych

  • zdjęcie (1)

    Ze zdjęcia wynika, że kolesiowi, który stanął ponad 2 m od linii zapaliło się zielone - więc o co chodzi? Kto zatrzymuje się 4 m od linii??

    • 2 0

    • ktoś kto nie widzi sygnalizacji stająć tuż przed nią

      • 0 0

  • Bardzo przydatny artykol

    Kiedys tam stalem noca z 20min zaraz po przebudowie tego skrzyzowania tyle ze w lewo w strone lidla juz myslalem ze jestem w ukrytej kameze kierowcy rezygnowali z przeciwka np itp masakra sam podjechalem pusto myslalem ze cos niedziala ale.cudem sie zmienilo a dzieki wam wiem wreszcie o co chodzi dzieki wielkie:) ostatnio macie bardzo ciekawe newsy przydatne i z naszej metropoli Brawo za wyjasnienie zagadki przekaze dalej zmniejszajac korki;)

    • 0 0

  • system może i ok...

    ale po jakiego czorta te linie są tak blisko świateł? Chyba, żeby kierowca czatował na światłach z przywartą do piersi kierownicy i z twarzą na przedniej szybie... bo inaczej sygnalizacji nie widać!!!! Albo linie dalej, albo sygnalizację niżej! Ja np. jestem wysoki i inaczej nie dam rady. Stając tuż przed linią - sygnalizacji nie widzę... i tu nie chodzi o lekkie obniżenie głowy...

    • 2 0

  • Droga redakcjo!

    Czemu w ankiecie pietnujecie kierowcow ktorzy staja tak, zeby widziec sygnalizator?

    Nie twierdze, ze linie stopu sa zle namalowane. Bo jak ktos ma widocznosc pozwalajaca pod sama linie podjechac to nie ma sensu tych linii przesuwac, zeby wszyscy dalej od skrzyzowania stali. Zachowanie kierowcow jest tu racjonalne.

    • 4 0

  • Pętle nie reagują na motocykle

    A co mam zrobić jeżeli pętla nie reaguje na mój motocykl? Jechać na czerwonym???

    • 5 0

  • Jak się zatrzyma na lini zatrzymania

    to nie widać świateł.

    Ja zatrzymuję się 4-5 m od świateł aby je widzieć. Jeśli bliżej, to światła zachodzą za dach. Brak jest powtórzonych świateł na niższej wysokości.

    I tak w zgodzie z przepisami władza utrudnia życie.

    • 2 0

  • w cywilizowanych krajach

    W cywilizowanych krajach umieszczona jest tabliczka informująca o systemie włączania świateł i pokazująca gdzie ma się zatrzymać kierowca!

    • 3 0

  • Dziękuję ci Citroenie, żeś wymyślił szybę Zenith zachodzącą na dach !!! (2)

    • 2 0

    • podziękujesx (1)

      Jak Ci kamień zbije...i 3000 złotych pęknie...:-P

      • 0 1

      • A od czego są ubezpieczenia? Nie rozśmieszaj mnie. Miałem auto ze szklanym dachem i nic się nie działo a nawet gdyby się działo to od tego jest AC.

        • 0 1

  • BARANY Z ,,ELDRO"

    Po przeróbkach wszystkie pętle indukcyjne dla tramwai są tuż przed sygnalizatorem.Teraz tramwaj musi czekać aż wszyscy przejadą .W krajach Unii tramwaj ma priorytet pętla jest co najmniej 100m wcześniej, a to dla was pasażerów , żebyście mogli szybciej lub wolniej dojechać do celu.

    • 0 0

  • dziwne...

    A nie może się palić zielona strzałka zawsze jak tylko nie jadą inni? Skoro zapala się zawsze jak najedziesz? Zresztą i tak musisz przepuścić innych, więc po co ta pętla?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane