• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stoisz długo na czerwonym? Podjedź do linii

Michał Sielski
23 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Skrzyżowanie ul. Morskiej i Kalksztajnów. Kierowca po prawej tym razem uruchomił pętlę indukcyjną. Innie zatrzymują się jednak jeszcze bardziej nieporadnie i długo czekają na zielone światło. Skrzyżowanie ul. Morskiej i Kalksztajnów. Kierowca po prawej tym razem uruchomił pętlę indukcyjną. Innie zatrzymują się jednak jeszcze bardziej nieporadnie i długo czekają na zielone światło.

Kierowcy skarżą się, że na niektórych skrzyżowaniach muszą czekać trzy zmiany świateł na zieloną strzałkę w lewo. Tymczasem niekiedy sami są sobie winni, bo pętla indukcyjna zmieni światło na zielone praktycznie od razu - ale trzeba na nią najechać, a nie zatrzymywać się kilka metrów przed linią.



Często widzisz kierowców, którzy stają daleko przed światłami?

Z problemem zmiany świateł na skrzyżowaniu ul. Morskiej z ul. Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zwrócił się do nas pan Marcin. Nacz czytelnik często ustawia się tam na lewoskręcie i zauważył powtarzający się problem. Zielone światło dla samochodów skręcających w lewo włącza się tam tylko wtedy, gdy czujnik wykryje oczekujący na przejazd samochód.

- W ostatnią środę znowu był problem. Pierwsza zmiana świateł - u nas "czerwona strzałka w lewo". Druga zmiana świateł (pełen cykl) - stoimy. Trzecia zmiana - stoimy. Okazało się po chwili, że pan w pierwszym samochodzie zatrzymał auto ok. 3-4 m przed linią warunkowego zatrzymania się. Przeszedłem się do niego, podpowiedziałem, aby podjechał bliżej i... światła przełączyły się natychmiast - relacjonuje pan Marcin.

Podobnie działają pętle indukcyjne na większości skrzyżowań w Gdyni. Pętle indukcyjne zamontowane zostały w ramach systemu sterowania sygnalizacją świetlną Tristar, który ma zmniejszyć korki w całym Trójmieście i zapewnić priorytetowy przejazd spóźnionym pojazdom komunikacji publicznej oraz pojazdom uprzywilejowanym, jadącym na sygnale.

Dzięki pętlom ruch jest bardziej płynny, bo jeśli na lewoskręcie nie czekają żadne samochody, auta na głównej drodze nie są zatrzymywane i mogą mieć zielone światło przez długi czas. Gdy pojawi się samochód chcący skręcić, światło się zmieni. Chyba, że kierowca nie podjedzie do linii. Margines jest duży, pętla sięga z reguły co najmniej dwóch metrów od miejsca, w którym należy się zatrzymać. Dla niektórych to jednak wciąż za mało.

- Takie sytuacje zdarzają się nagminnie. Czasem nawet dzwonią do nas kierowcy samochodów czekających na zmianę świateł. Mamy tam monitoring wizyjny, więc instruujemy od razu kierowców, prosząc o podjechanie do linii. Dziwią się, że tak szybko można to "załatwić", tymczasem wystarczy po prostu przestrzegać przepisów i podjeżdżać do linii zatrzymania - podkreśla Karol Kozak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Docelowo pętle będą sukcesywnie zwiększane, by wydłużyć ich zakres oddziaływania, ale to melodia przyszłości - dodaje.

Zobacz wizualizację systemu Tristar.

Miejsca

Opinie (341) ponad 10 zablokowanych

  • już dawno przestałem się zatrzymywać na czerwonym

    • 3 1

  • Aha

    Kierowcy winni za ignorancje projektantow. Spoko.

    • 6 0

  • a w gdańsku światła tragedia (1)

    • 1 1

    • W Gdansku przede wszystkim swiatel jest za duzo.

      Przeregulowane skrzyzowania wpuszczajace samochody widma z ulic gdzie najprostsze podporzadkowanie kiedys dzialalo swietnie i plynnie.

      • 1 1

  • (2)

    Ups, jeżdżę od pięciu lat ale dopiero z tego artykułu dowiaduję się o czymś takim jak czujnik włączający światło.

    Może by tak łaskawie poinformować społeczność zmotoryzowanych?

    • 7 2

    • a jak maja poinformowac? (1)

      do kazdego kierowcy list wyslac?

      • 0 2

      • proponuje SPIEWANY TELEGRAM!

        o kierowco z sinej dali
        wjedz na petle by ze stali
        indukcyjnosc zadzialala
        i zielone swiatlo dala

        ze co? linia jest za bliska?
        swiatla nie widzisz co blyska?
        przeciez w POlsce marionetek
        kazdy jezdzi kabrioletem!

        • 5 1

  • ach ta mechanizacja

    • 1 0

  • Sygnalizator

    Do inteligentnych inz inaczej .Kierowcy czesto staja przed lina zeby nie zadzierac do gory przez kilka minut glowy obserwujac sygnalizator swietlny.Jesli montuja petle to nie na lini a przynajmniej metr do poltora przed

    • 5 0

  • Roweru nie łapie. (3)

    Zdarzają się miejsca z pętlą indukcyjną w miejscach, gdzie teoretycznie można jechać rowerem, a faktycznie nie można przejechać przez skrzyżowanie, ponieważ pętla nie rozpoznaje rowerzysty. Takie miejsce jest na przykład przy wyjeździe z parkingu przed Urzędem Miejskim w Rumi.

    • 1 2

    • (2)

      To przejdź przez przejście dla pieszych ... będzie szybciej. Ps. wszędzie ci rowerzyści. ...

      • 3 1

      • Myślisz, że teraz już tak nie robię? Ale tak nie powinno być!

        • 0 0

      • przejdź?Może przejedź.Nie po to jadę rowerem by z nim spacerować

        • 0 1

  • (2)

    jasne........a przpisy mowia o ilinii warunkowego zatrzymania sie.....kto na nia najedzie to juz jest mandat w razie stawionego fotoradaru............zgdzam sie z jednym z przedowcow....skad ludzie maja o tym wiedziec....

    • 3 1

    • Czytamy. Czytamy! (1)

      I rozumiemy!! Nie jest mowa o NAJECHANIU na linię warunkowego zatrzymania, ale o PODJECHANIU do linii. Im bliżej, tym lepiej. To wszystko. Takie to trudne??

      • 0 3

      • takie głupie, ze aż trudno tego słuchać

        Niedługo do obsługi buta trzeba będzie szkończyć uniwesytet robotniczy

        • 2 0

  • pętle indukcyjne to technologia znana w polsce od 10 lat !!!

    a nadal dziwi :) no cóż ! Należy poruszyć temat wyświetlaczy odliczających czas do zmiany świateł - tam gdzie są montowane usprawniają ruch . Czemu system za kilka milinów nie posiada tego prostego i sprawnego narzędzia? - to pytanie chyba dla prokuratury !!!

    • 5 0

  • A może tak montować pętle dalej od linii zatrzymania?

    Sytuacja: widzę czerwone więc zwalniam i zatrzymuję się na linii - uruchamiam pętlę i ruszam. A jakby pętla była zamontowana dalej - widzę czerwone, więc zwalniam, uruchamiam pętlę i nie muszę się zatrzymywać - oszczędność paliwa i płynność ruchu.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane