• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stoisz długo na czerwonym? Podjedź do linii

Michał Sielski
23 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Skrzyżowanie ul. Morskiej i Kalksztajnów. Kierowca po prawej tym razem uruchomił pętlę indukcyjną. Innie zatrzymują się jednak jeszcze bardziej nieporadnie i długo czekają na zielone światło. Skrzyżowanie ul. Morskiej i Kalksztajnów. Kierowca po prawej tym razem uruchomił pętlę indukcyjną. Innie zatrzymują się jednak jeszcze bardziej nieporadnie i długo czekają na zielone światło.

Kierowcy skarżą się, że na niektórych skrzyżowaniach muszą czekać trzy zmiany świateł na zieloną strzałkę w lewo. Tymczasem niekiedy sami są sobie winni, bo pętla indukcyjna zmieni światło na zielone praktycznie od razu - ale trzeba na nią najechać, a nie zatrzymywać się kilka metrów przed linią.



Często widzisz kierowców, którzy stają daleko przed światłami?

Z problemem zmiany świateł na skrzyżowaniu ul. Morskiej z ul. Kalksztajnów zobacz na mapie Gdyni w Gdyni zwrócił się do nas pan Marcin. Nacz czytelnik często ustawia się tam na lewoskręcie i zauważył powtarzający się problem. Zielone światło dla samochodów skręcających w lewo włącza się tam tylko wtedy, gdy czujnik wykryje oczekujący na przejazd samochód.

- W ostatnią środę znowu był problem. Pierwsza zmiana świateł - u nas "czerwona strzałka w lewo". Druga zmiana świateł (pełen cykl) - stoimy. Trzecia zmiana - stoimy. Okazało się po chwili, że pan w pierwszym samochodzie zatrzymał auto ok. 3-4 m przed linią warunkowego zatrzymania się. Przeszedłem się do niego, podpowiedziałem, aby podjechał bliżej i... światła przełączyły się natychmiast - relacjonuje pan Marcin.

Podobnie działają pętle indukcyjne na większości skrzyżowań w Gdyni. Pętle indukcyjne zamontowane zostały w ramach systemu sterowania sygnalizacją świetlną Tristar, który ma zmniejszyć korki w całym Trójmieście i zapewnić priorytetowy przejazd spóźnionym pojazdom komunikacji publicznej oraz pojazdom uprzywilejowanym, jadącym na sygnale.

Dzięki pętlom ruch jest bardziej płynny, bo jeśli na lewoskręcie nie czekają żadne samochody, auta na głównej drodze nie są zatrzymywane i mogą mieć zielone światło przez długi czas. Gdy pojawi się samochód chcący skręcić, światło się zmieni. Chyba, że kierowca nie podjedzie do linii. Margines jest duży, pętla sięga z reguły co najmniej dwóch metrów od miejsca, w którym należy się zatrzymać. Dla niektórych to jednak wciąż za mało.

- Takie sytuacje zdarzają się nagminnie. Czasem nawet dzwonią do nas kierowcy samochodów czekających na zmianę świateł. Mamy tam monitoring wizyjny, więc instruujemy od razu kierowców, prosząc o podjechanie do linii. Dziwią się, że tak szybko można to "załatwić", tymczasem wystarczy po prostu przestrzegać przepisów i podjeżdżać do linii zatrzymania - podkreśla Karol Kozak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Docelowo pętle będą sukcesywnie zwiększane, by wydłużyć ich zakres oddziaływania, ale to melodia przyszłości - dodaje.

Zobacz wizualizację systemu Tristar.

Miejsca

Opinie (341) ponad 10 zablokowanych

  • Docelowo to nasi dzielni inżynierowie drogowi (1)

    powinni pomyśleć o umieszczeniu w feralnych miejscach choćby niewielkich symboli pętli indukcyjnej. Bo na kursach nauki jazdy nie uczą jak zaglądać pod asfalt bez pomocy radaru albo rentgena. Jak zwykle - komunikacja leży na obu łopatkach!

    • 8 1

    • docelowo to jest nie potrzebne nikomu , to tylko ściema żeby szmal wyprowadzić

      • 2 0

  • Nieprawda, co ktoras zmiane swiatel i tak zapali sie zielone!

    Niezaleznie czy wykryto pojazd czy nie.

    • 2 0

  • To dlatego z Wejherowa nie mogłem wjechać do Trójmiasta (1)

    musiałem przez lasy jeżdzić.

    • 3 1

    • Ale smieszne trolu.

      • 0 0

  • Niestety (2)

    na motocykle nie działa!

    • 10 0

    • A rowerzyści tym bardziej.

      O.

      • 2 0

    • i bardzo dobrze

      • 1 4

  • Urzędnik wiedział, ale nie powiedział użytkownikom drogi przez dwa lata ......

    Jak widać na zdjęciu samochody nie dojeżdżają do linii, bo stając na niej nie widać świateł sygnalizacji, dlatego pętla indukcyjna zamiast usprawniać staje się przyczyną korków !!!!!!! Kolejna wpadka gdyńskich urzędasów. Żeby chociaż powiadomili użytkowników drogi o swojej fanaberii, to można byłoby wziąć poprawkę na ich głupotę.

    • 15 1

  • oznakowanie

    W Niemczech gdy jest zainstalowana pętla indukcyjna, to jest również znak informujący aby podjeżdzać do samej linii....

    • 7 0

  • No to może jakieś tabliczki o tych pętlach powiesić?

    No bo skąd mamy wiedzieć, że akurat na tym skrzyżowaniu jest pętla.
    Ludzie spoza Trójmiasta mogą w ogóle nie wiedzieć, że istnieje coś takiego jak pętla indukcyjna.

    • 8 0

  • Co z rowerzystami? (1)

    Proszę autora artykułu by spytał o oficjalne stanowisko zarządu dróg: co ma zrobić rowerzysta, którego nie wykryje pętla indukcyjna przed sygnalizatorem? Co ma zrobić kierujący drewnianą furmanką, której również taka pętla nie wykryje? Widzę tu podstawę do skierowania sprawy na drogę sądową: dyskryminacja z uwagi na materiał z którego wykonany jest pojazd.

    • 9 5

    • Rowerzysci

      Najpierw chca drogi rowerowe a potem i tak jezdza po ulicach.

      • 1 1

  • Panie redaktorze - autorze aurtykułu - prześlij komentarze internauttów do Tristaru (1)

    Dawno nie widziałem artykułu, gdzie ludzie są tak zgodni.
    Sprawy od przekaxzania:
    - pętla jest pod światłami - za blisko skrzyżowania,
    - potrzebne są tabliczki informujące o tych pętlach
    - pętle nie wykrywają jednośladów.

    • 16 0

    • wysyłać złodziejom info że ukradli kasę?

      bez sensu

      • 1 0

  • "Melodia przyszłości" ? (2)

    Urzędnik (p. Karol Kozak) mówiący o "melodii przeszłości' powinien ją sobie grać na flecie na zielonej trawce.
    Trzeba było od razu dobrze zamontować, a nie zwalać na kierowców własną nieudolność.

    • 11 3

    • owoc bezstresowego chowu tzw. młodzieży

      • 1 0

    • Bo ten pan to przemądrzały arogant

      zreszta doprosic sie w ZDiZ o jakas zmiane-zapomnij,oni uważaja ze wszystko jest ok i dobrze zrobione .

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane