• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę

24 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tramwaje na Morenę kursują regularnie od 31 sierpnia i od tego czasu nieustannie pojawią się głosy krytyki w zakresie zmian w komunikacji. Tramwaje na Morenę kursują regularnie od 31 sierpnia i od tego czasu nieustannie pojawią się głosy krytyki w zakresie zmian w komunikacji.

Nowa trasa tramwajowa na Morenę (Piecki-Migowo) wciąż budzi kontrowersje ze względu na nieprzemyślane rozwiązania. Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego proponuje wdrożenie szeregu poprawek, które powinny ułatwić podróż tramwajami oraz przesiadanie się na pętli Siedlce.



Jak oceniasz organizację komunikacji miejskiej po otwarciu trasy na Morenę?

Zgodnie ze Strategią Rozwoju Gdańsk 2030 Plus, działania podejmowane przez jednostki miasta powinny dążyć do poprawy jakości i konkurencyjności transportu zbiorowego w porównaniu z transportem indywidualnym. Zakładane jest, aby w perspektywie najbliższych piętnastu lat udział podróży samochodem osobowym został ograniczony na rzecz zwiększonego udziału podróży pieszych, rowerowych i transportem zbiorowym.

Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

(...)

Na nowej trasie zdiagnozowano następujące problemy, pogarszające jakość i konkurencyjność publicznej komunikacji miejskiej, w stosunku do stanu sprzed otwarcia trasy tramwajowej: wydłużenie czasu przejazdu i spadek komfortu jazdy.

Czas przejazdu uległ wydłużeniu zarówno z powodu dodatkowych przesiadek, jakie zostały wprowadzone po otwarciu inwestycji, jak również z uwagi na mniejszą prędkość komunikacyjną tramwajów niż autobusów przed otwarciem inwestycji.

Rozkładowa prędkość komunikacyjna na odcinku Brętowo zobacz na mapie Gdańska - Siedlce zobacz na mapie Gdańska (prędkość średnia zawierająca czas jazdy i postojów na przystankach i sygnalizacji świetlnej) wynosi obecnie około 17,5 km/h. Z uwagi na notoryczne opóźnienia tramwajów, realna prędkość komunikacyjna (według obliczeń PSSTM) wynosi około 13,1 km/h.

Na odcinku Siedlce - Hucisko zobacz na mapie Gdańska (stan docelowy), rozkładowa prędkość komunikacyjna tramwaju wynosi 15 km/h, a rozkładowa prędkość autobusów wynosiła na tym samym odcinku 25 km/h. Dla pasażerów korzystających z połączeń Jasień - Śródmieście, czas przejazdu (z rezerwą 3 minut na przesiadkę) wzrósł o około 8 minut, czyli o 40 proc.

Czytaj też: ZTM bije się w piersi i zmieni rozkłady jazdy

(...)

Pętla na Siedlcach jest nie tylko niewygodna dla pasażerów, ale trudna w manewrowaniu dla kierowców autobusów. Pętla na Siedlcach jest nie tylko niewygodna dla pasażerów, ale trudna w manewrowaniu dla kierowców autobusów.
Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego proponują jak najszybsze wprowadzenie następujących zmian, które mogą skutkować znaczącą poprawą warunków podróżowania:

- wprowadzenie bezwzględnego priorytetu dla transportu tramwajowego na odcinku Brętowo/Migowo - Hucisko, dzięki czemu będzie można zwiększyć rozkładową prędkość komunikacyjną (zmniejszyć czas przejazdu) oraz zmniejszyć powstające notorycznie opóźnienia (cel: prędkość komunikacyjna na całym odcinku minimum 20 km/h),

- polepszenie koordynacji pomiędzy autobusami i tramwajami na węźle integracyjnym Siedlce, tak aby zminimalizować czas oczekiwania, wprowadzenie stałych i opisanych w rozkładzie jazdy godzin skomunikowań, stworzenie rozwiązania umożliwiającego określenie czasu oczekiwania skomunikowanych linii w razie opóźnienia na jednej z nich (obecnie brak łączności między autobusami i tramwajami) (cel: czas oczekiwania na przesiadkę nie dłuższy niż 2 min),

Niewystarczająca przestrzeń dla pasażerów na pętli Siedlce. Niewystarczająca przestrzeń dla pasażerów na pętli Siedlce.
- usunięcie szyb i ławek na przystankach węzła integracyjnego Siedlce, aby zwiększyć przestrzeń oczekiwania dla pasażerów, wykonanie dodatkowego miejsca oczekiwania (poczekalni) dla pasażerów. W przypadku zmniejszenia czasu oczekiwania (proponowanego punkcie powyżej) ilość koniecznych ławek zostaje zminimalizowana. Możliwe zastosowanie podpórek dla pasażerów stojących na końcach przystanku (cel: poprawa jakości i bezpieczeństwa przesiadek),

- zwiększenie częstotliwości odjazdów linii 4, wprowadzenie całodziennego kursowania przez wszystkie dni tygodnia oraz koordynacja linii z autobusami. Jeżeli nie jest to możliwe, powrót do schematu obsługi autobusami pełnego odcinka. Obecnie pasażerowie z autobusów przesiadają się do zatłoczonych tramwajów i nie mogą liczyć na miejsce siedzące (cel: zwiększenie podaży miejsc w pojazdach na odcinku Siedlce - Hucisko),

- wprowadzenie wyraźnie oznaczonych w rozkładzie jazdy i na wyświetlaczach przystankowych kursów pojazdów dostosowanych do potrzeb osób korzystających z wózków elektrycznych (rampy). Umożliwi to planowanie podróży osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Obecnie tylko około 1/3 tramwajów obsługujących nową linię wyposażona jest w rampy, a pojazdy przypisywane są do linii w sposób losowy (cel: pełna jasność informacji o dostępności pojazdu z rampą),

- wprowadzenie dodatkowego punktu kontrolnego na pętli Siedlce dla systemu informacji pasażerskiej autobusów. Obecnie wjeżdżający pojazd automatycznie zmienia kierunek na wyświetlaczu po otwarciu drzwi na przystanku końcowym, co wywołuje niepotrzebny chaos informacyjny. Pasażerowie oczekujący na przeciwnym przystanku zaczynają przechodzić przez tory, aby wsiąść do autobusu kończącego bieg. Zmiana wyświetlanego krańca dopiero po ruszeniu z przystanku końcowego i przejechaniu na punkt postojowy, byłaby znacznie lepszym rozwiązaniem (cel: brak błędnych informacji na przystanku),

- brakuje zegarów na nowych wyświetlaczach SIP montowanych w wiatach przystankowych, przez co podawane informacje są niepełne. Dodanie niewielkiego zegara cyfrowego nad wyświetlaczami może uzupełnić system informacji (cel: montaż zegarów na każdym z przystanków),

- brak wyświetlaczy SIP na pętli Siedlce, proponujemy montaż brakujących [zgodnie z zapowiedziami GIK tablice SIP mają docelowo się tutaj pojawić - dop. red.]

Czytaj też: Będą zmiany na pętli na Siedlcach

Zdaniem stowarzyszenia na nowej trasie oraz wzdłuż ul. Kartuskiej należy dać tramwajowi priorytet na światłach. Zdaniem stowarzyszenia na nowej trasie oraz wzdłuż ul. Kartuskiej należy dać tramwajowi priorytet na światłach.
W dłuższej perspektywie członkowie Stowarzyszenia proponują wprowadzenie daleko idących zmian:

- dostosowanie przystanków do obsługi pojazdów niskopodłogowych, bez konieczności wysuwania rampy dla osób niepełnosprawnych. W tym celu należy podnieść wysokość krawędzi przystanku z obecnego poziomu 22 cm do przynajmniej 30 cm ponad poziom główki szyny (najlepiej do 35 cm, co jest poziomem podłogi tramwaju). Aby wykonać proponowaną modyfikację, należy również dostosować tabor do możliwości otwarcia drzwi podczas obsługi wysokiego przystanku (modyfikacja systemu otwierania środkowych drzwi w wagonach N8C).

Estakada tramwajowa z ograniczeniem prędkości do 15 km/h. Estakada tramwajowa z ograniczeniem prędkości do 15 km/h.
- przebudowa rozwiązań torowych na estakadzie prowadzącej do przystanku PKM Brętowo. Proponuje się zastosowanie rozwiązań wykorzystywanych na kolei, z wykorzystaniem szyn odbojnicowych, zabezpieczających wykolejony wagon przez niekontrolowanym zjazdem poza obręb estakady. Dzięki temu będzie możliwe bezpieczne prowadzenie ruchu tramwajów z pełną prędkością,

- przebudowa rozjazdów z zastosowaniem krzyżownic głębokorowkowych i zwrotnic ryglowanych oraz zmiany w "Instrukcji dla kierowców i motorniczych ZKM Gdańsk". Umożliwi to zwiększenie dopuszczalnej prędkości na rozjazdach i skrzyżowania torów z obecnej 10 km/h do maksymalnej zgodnej z geometrią toru,

- przebudowa pętli Siedlce. Z uwagi na brak miejsca uznajemy że niemożliwe jest poprawne prowadzenie przesiadek w schemacie drzwi w drzwi. Jednak możliwe byłoby przesunięcie przystanku końcowego dla autobusów poza przystanki tramwajowe i wykonanie osobnego przystanku ze strefą dojścia poniżej 50 m. Jednocześnie proponujemy wykonanie całościowego przykrycia węzła przesiadkowego dachem, aby zwiększyć komfort poruszania się po przystankach i zrezygnować z podpór lokalnych daszków ograniczających przestrzeń peronową.

Niektórych z wymienionych elementów, stanowiących utrudnienia w poruszaniu się transportem zbiorowym, nie da się zminimalizować bez zmiany schematu działania systemu komunikacji publicznej. Z uwagi na to, że w wielu miastach istnieją doskonale działające systemy oferujące podróże bezpośrednie, jak również wzorowe sieci przesiadkowe, nie chcemy wywoływać dyskusji nad celowością zmiany wybranego modelu przesiadkowego.

Czytaj też: Tramwaj na Morenę: między 4 minus a 3 z dużym plusem

Spotkanie ws. zmian w komunikacji miejskiej

25 września o godz. 18 w szkole podstawowej przy ul. Azaliowej zobacz na mapie Gdańska odbędzie się spotkanie ws. wprowadzonych zmian w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwaju na Morenę. W spotkaniu obecność zapowiedzieli Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej oraz Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5

Opinie (248) 10 zablokowanych

  • Bełkot

    "Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę" - artykuł na dwie strony a nie wynika z niego co ci miłośnicy chcą zmienić w tramwaju. Może siedzenia, umiejscowienie kasowników lub kolor? Kto wie?

    • 5 1

  • Niedźwiednik- porażka

    Dotarcie na Niedźwiednik po zmianach to tragedia.Przesiadka na Morenie miała być szybka.Tymczasem rozkład jazdy 184 i 283 ma się nijak do rzeczywistości.W godzinach szczytu oba notorycznie się spóźniają.Często też jadą jeden za drugim.
    Osobnym tematem jest stan autobusów 283.To jakieś stare, brudne, zdezelowane graty z pozarywanymi siedzeniami.Państwo z UM i ZTM powinni obowiązkowo jeździć do i z pracy komunikacją miejską.Tak w nagrodę.

    • 5 0

  • durne zmianyu (1)

    Pętla przy ul. Witosa, na której pasażerowie autobusu 174 mają się przesiadać totalna porażka i jaskrawy przykład głupoty ZTM. tramwaj linii 11 na który musimy się przesiadać ma rozkład jazdy nie przystający do kursów autobusu 174. Autobus ten jest zresztą zawsze opóźniony w stosunku do zakładanego czasu przejazdu. W rezultacie przyjeżdża kiedy 11 już odjechała lub właśnie odjeżdża. A następny tramwaj 11 za 22-23 minuty. Więc się czeka na pętli, na wygwizdowie. A co tam będzie jesienią i zimą, kiedy wiatr, deszcz, śnieg? I po co wydłużono bezmyślnie czas przejazdu o te dodatkowe 22-23 minuty oczekiwania. A w ogóle łącznie z przesiadką na ul. Witosa, czas przejazdu Dworzec PKP - Otomin ( w stosunku do starej trasy 174) wydłużył się o dobre 30 minut.
    Na trasie powrotnej autobus linii 174 robi sobie rundkę po Chełmie zupełnie niepotrzebną, bo i tak ma długą trasę. A dodatkowo ok. 10 min. Czyli powrót w stosunku do starej trasy dłuższy o ok. 40 min.
    I to jest ta poprawa.
    A tak na marginesie:
    1. Kto widział od 31.08.2015 r. samochody kontroli ruchu na trasach z Moreny, Kokoszek, Otomina? Albo na pętlach przesiadkowych?
    Bo natychmiast widać by było czarno na białym o ile wydłużono czas przejazdu!!!
    2. Warszawa, Katowice budują węzły przesiadkowe całkowicie zadaszone. A u nas projektanci z bożej łaski projektują zakładając chyba klimat z południa Polski.

    • 11 0

    • Nie umiesz czytać rozkładu jazdy?

      Nie pisz głupot, przecież na Cieszyńskiego jeździ co parę minut tramwaj.

      Cieszyńskiego
      174 | 2 | 6 | 7
      05:23 | 05:28 |
      06:05 | 06:05 | 06:09 | 06:12
      06:58 | 07:05 | 06:59 | 07:02
      07:43 | 07:45 | 07:49 | 07:52
      08:43 | 08:49 | 08:43 | 08:43
      09:26 | 09:29 | |
      10:30 | 10:37 | 10:43 |
      11:26 | 11:29 | 11:43 |
      12:26 | 12:29 | 12:43 |
      13:31 | 13:37 | 13:43 |
      14:35 | 14:35 | 14:39 | 14:42
      15:38 | 15:45 | 15:39 | 15:42
      16:41 | 16:45 | 16:49 | 16:42
      17:44 | 17:49 | 17:53 |
      18:00 | 18:09 | 18:03 | 18:14
      18:40 | 18:49 | 18:40 |
      19:40 | 19:48 | 19:43 |
      20:36 | 20:52 | 20:40 |
      21:35 | 21:52 | 21:38 |
      22:52 | 22:52 | 22:57 |

      • 0 0

  • Warto czasami przyjrzec innym krajom.... (2)

    Najlepszym rozwiazaniem byloby wprowadzenie tzw szybkiej komunikacji , linii autobusu zatrzymujacego sie na kilku przystankach w drodze do celu. Np do dworca we Wrzeszczu. Takie rozwiazanie funkcjonuje np. w niemczech, schnellbus ktory kursuje na neuralgicznych trasach gdze duzo ludzi moze dojechac szybko do pracy .

    • 12 0

    • szybka komunikacja?!

      Ale to już w Gdańsku było. Pamięta może i wielu np. autobus 101 Gdańsk- Gdynia, albo 129 Stogi- Przymorze?

      • 0 0

    • Nie tylko w niemczech, również w innych miastach w Polsce. Tzw linie pośpieszne, czy sławna poznańska pestka - szybki tramwaj.

      • 1 0

  • apel (1)

    Zaplanujcie na nowo rozkłady autobusów i tramwajów. Przedtem jak były 142 i 183
    nie było tłoku ani problemu z dojazdem do Targu Rakowego. Teraz po zmianach
    to tylko usiąść i płakać. 184 z Niedźwiednika ma wydłużoną trasę do Wileńskiej.
    Alternatywa albo jechać dłużej 184 albo łapać tramwaj na Warneńskiej i telepać się do Nowych Ogrodów. Zamiast krócej to jadę dłużej i jeszcze na dodatek przesiadka. Kto to planował?

    • 9 1

    • Głupota

      Rozwiązanie jest łatwe, niech skrócą 184 do stacji Jasień PKM. Kto się nie przesiądzie w Brętowie albo na Kolumba miałby pecha. Od 15. grudnia PKM będzie jeździła częściej do dworca głównego. Brakuje tylko wspólny bilet, ale to wina wojewody.

      • 0 1

  • Trasa na Morene (1)

    Uprzejmie prosze o przywrocenie autobusow linii 142 i 183
    . Mysle ze wiele osób byloby uszczesliwionych. Dlaczego je zlikwidowano?

    W tej chwili w tramwajach ludzie jada jak przyslowiowe sledzie w beczce. Czy to tak mialo wygladac?

    • 12 2

    • Brak możliwości zawracania tramwajów

      Największym problemem jest brak możliwości zawracania tramwajów jadących z Moreny do śródmieścia. Kiedyś była pętla na placu Solidarności. Tramwaje jadące z Witosa zawracały na Hucisku, ale na skrzyżowaniu Nowe Ogrody/3 maja/Hucisko tramwaj z Moreny jadący w kierunku śródmieścia nie może skręcić w kierunku przystanku Śródmieścia SKM, Bramy Wyżynnej. Mógłby zawracać na Morenę. Tak można by zwiększyć takt. Na Jana z Kolna musiała być możliwość zawracania.

      • 0 0

  • Ciekawe kto poniesie koszt ponownej przebudowy przystanków. (1)

    Nie tylko przystanki na nowej trasie, ale wszystkie w ostatnich latach przebudowane przystanki, są za niskie. To jest po prostu skandal, że kładzie się nowe krawężniki i płyty chodnikowe na tej samej wysokości co stare. Teraz będzie trzeba wymienić krawężniki na wszystkich przystankach, bo do włodarzy miasta dotarła wiadomość, którą niemieckie Kassel miało już w latach 1980, po wprowadzeniu pierwszych autobusów niskopodłogowych. Gdańsk cieszył się, że dostawał ikarusu ze schodami, a Niemcy wypróbowywali jak skrócić czas przejazdu, przyspieszając wsiadanie i wysiadanie do pojazdów niskopodłogowych. Popieram wymianę krawężników na wysokość 30 cm.

    Czy ktoś wyliczył, czy jeżeli każdy tramwaje dojeżdżając do skrzyżowania włączy sobie zielone światło, dojdzie do jednego wielkiego korku wzdłuż linii tramwajowej? W Niemieckim Bochum kursuje metro na uniwersytet. Ze wzglądu na koszt budowano pozostawiono część trasy metra pomiędzy pasami ulicy szybkiego ruchu takiej jak trasa W-Z w Gdańsku. Metro tylko na 3 skrzyżowaniach krzyżuje ruch indywidulany. Dojeżdża metro do skrzyżowania, włącza sobie zielona falę i może przejechać przez skrzyżowanie. Działa to tylko jeżeli takt kursowania nie jest niższy niż 5 minut. Z metra na tej linii korzysta codziennie 86 tyś pasażerów, żeby tyle pasażerów przewieść, takt w godzinach szyto spada do 2-3 minut. Problem wy tym, żeby nie musiało wyhamować metro, motorniczy musi dużo wcześniej mieć pewność, ze skrzyżowanie jest puste. Prowadzi to do sytuacji w której samochody po prostu na niektórych relacjach nie dostawały już zielonego światła. Równolegle do trasy metra można było przejechać przez skrzyżowanie, skręcić w lewo, krzyżując trasę tramwajową już nie. Powstawały wielkie korki. Dokładnie to może stać się również w Gdańsku. Jeżeli tramwaj na skrzyżowaniu będzie miał zawsze zielone światło.

    Jeżeli pasażerom nadal przeszkadza, że 156 i 174 zmieniły trasę, dlaczego nie kursują obydwie linie do pętli Witosa? Niech Gdańsk zlikwiduje wszystkie autobusy dojeżdżające do miasta oprócz 100 i sprawa będzie załatwiona. Nikt nie będzie narzekał. Problemem są różne bilety na PKM, SKM, PR i ZTM i brak wspólnego biletu Metropolitalnego Związeku Komunikacyjngo.

    • 2 1

    • chłopie wróć na ziemię ;)

      Tu nie chodziło o udogodnienia dla pasażerów tylko o to jak z rozmachem wykorzystać środki z UE! ...

      • 1 0

  • Ławki na pętli Siedlce... (1)

    Zabawnie jest gdy w porannym tłoku tramwaj zatrzyma się tak, że drzwi otwierają się dokładnie naprzeciw ławki. Ani wysiąść, ani wsiąść. Pętla byłaby OK gdyby przebywało na niej 5 osób, a nie 100. Wydaje mi się też, że na pętli zapomniano o naklejeniu znaków zakazu palenia na przystanku.

    • 8 1

    • No co ty przecież tak fajnie to rozplanowali!

      No co ty... taka ładna pętla dla motorniczych nowa całkiem powstała;)

      Pasażer na Siedlcach = sardynki w oleju w puszce

      • 0 0

  • Zapomnieli dopisać!

    Ile kasy miasto wywaliło na ta inwestycję?
    Jak długa i kosztowna jest lista poprawek do zrobienia w niecały miesiąc po otwarciu?

    Nie wiem jak uważacie Wy, ale dla mnie za tą prowizorkę to ktoś powinien gruuuubo beknac!

    Ograniczenie na estakadzie?? Przecież jak tam tramwajarz przycisnie to 50 trupów piętro niżej drapac bedziemy z asfaltu! Siedlce węzłem przesiadkowym? Ten Peron przez Wielkie "P" w ogóle jakieś normy spełnia?? Dwie osoby się na nim minąć nie mogą bez zejścia na torowisko.... Projektant tej roboty chyba robił to pierwszy raz albo chlal na potęgę za te miliony!

    • 8 0

  • KURSY 168 NAWET BEZ JEDNEGO PASAŻERA !!! (3)

    codziennie rano po 5-ej czekam na pętli Siedlce na tramwaj w kierunku Centrum .... od poniedziałku obserwuję autobus linii 168, który odjeżdża z pętli Siedlce o 5.11 w kierunku Kiełpina .... Przez ostatnie 4 dni na pętli nie wsiadł do niego ŻADEN pasażer !!!! (autobus rozpoczyna trasę od pętli, a nie z Wrzeszcza) Wcześniej tego autobusu nie było, więc jego pojawienie się w rozkładzie, to chyba skutek "poprawek" w rozkładach jazdy wprowadzonych przez ZTM od 21 września .....Po co ten autobus, który od pętli wozi tylko powietrze, zamiast pasażerów .... Przecież zmiany wprowadzone od poniedziałku przez ZTM miały być wynikiem korekt wcześniejszych niedoszacowań, co do ilości pasażerów .... a tu AUTOBUS-WIDMO, którego nikt na "cudownym" węźle przesiadkowym nie potrzebuje ..... Chyba kolejny autobus "niezgrany" z tramwajami ... Oj, "mędrcy"z ZTM-u.... Chyba znowu trzeba będzie robić korektę korekty rozkładu jazdy! Aż strach się bać, co tym razem wymyślicie ...

    • 19 4

    • (1)

      Pewnie dlatego, że autobus musi pojechać do Kiełpina żeby zabrać stamtąd ludzi. Z nieba tam nie spadnie.

      • 7 0

      • Wystarczylby pierwszy kurs

        Z dworca.

        • 2 0

    • może jakaś łapanka na pasażera...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane