• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Światełko w tunelu dla kolei na północ Gdyni

Maciej Naskręt
1 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Kolej na Oksywie i do Kosakowa to inwestycja, na którą czeka kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Gdyni. Kolej na Oksywie i do Kosakowa to inwestycja, na którą czeka kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Gdyni.

Kolejarze deklarują chęć rozbudowy linii kolejowej na północ Gdyni. Mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, czy Oksywia muszą się jednak uzbroić się w cierpliwość, miałoby to bowiem nastąpić w latach 2021 - 2027. Pociągi pojadą też do Kokoszek i dalej w kierunku Kartuz zjeżdżając z linii PKM w Karczemkach.



Czy budowa kolei na północ Gdyni rozładuje korki?

W spółce PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzone są prace planistyczne związane z nową perspektywą finansową Unii Europejskiej na lata 2021 - 2027. Ich efektem będzie lista inwestycji planowanych do realizacji w tych latach, które najlepiej będą wpisywać się w sieciowy charakter transportu kolejowego, a tym samym będą mogły istotnie przyczynić się do zwiększenia liczby pasażerów oraz przewożonych ładunków.

Urząd marszałkowski, jako organizator transportu kolejowego na terenie województwa, zgłosił do PLK kilka projektów do realizacji. Wśród nich jest rozbudowa linii kolejowej w kierunku Kosakowa i Oksywia.

Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90 ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na Estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać do szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana. Decyzja będzie uwarunkowana dalszymi ustaleniami z właściwymi organami rządowymi i samorządowymi oraz dostępnością środków finansowych.

Linia kolejowa na północ Gdyni. Linia kolejowa na północ Gdyni.

Na kolej czeka 70 tys. mieszkańców



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie z powodu remontu - za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą. A wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż marzenia o nowej linii przez port.


Powstanie by-pass PKM-ki przez Starą Piłę



PKP Polskie Linie Kolejowe po staraniach m.in miłośników kolei, podjęły decyzję o konieczności przeprowadzenia remontu linii kolejowej nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Glincz. Powód?

Ma to być trasa objazdowa na czas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna realizowanej w ramach projektu pn. "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, Etap I". Po zakończonej modernizacji odcinek objazdowy ma zostać otwarty dla ruchu towarowego i pasażerskiego, jako alternatywne połączenie Gdańska z Kartuzami i Kościerzyną.

Zakres prac ma obejmować wymianę nawierzchni torowej wraz ze wzmocnieniem podtorza, odbudowę urządzeń do obsługi podróżnych w Kokoszkach, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, doposażenie linii w urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, remont wybranych obiektów inżynieryjnych oraz remont istniejących przejazdów kolejowo-drogowych.
Plan rozbudowy linii na Kaszubach. Plan rozbudowy linii na Kaszubach.

Miejsca

Opinie (235) 5 zablokowanych

  • Nie dajcie się oszukać. (4)

    Ze Szczurkiem nigdzie nie pojedziecie

    • 23 3

    • prędzej popłyniecie

      finansowo

      • 9 0

    • Ale my tak chcemy taki zastój i marazm bo nasz Prezydent naj naj naj najlepszy jest i basta! Co tam korki i dziurawe drogi, albo krzywe chodniki. To nie jest istotne kiedy my żyjemy tu w Gdyni wyobrażeniem ze jetesmy Dubajem północy . Inni mogą nam zazdrości takiego zastoju miasta , przynajmniej mamy dużo makiet, laurek , planów i 100mln zdefraudowane na lotnisku . Które miasto tak ma ? Ha żadne tylko Gdynia i tylko Prez. Szczurek.

      • 3 1

    • a z horala pojedziemy

      ramie w ramie z argentyna jako bankrutemten czlowiek jak mialem praktyki w bct to jak sie go czegokolwiek spytalem to nic nie wiedzial.NIC!! mial stanowisko pod swoj tylek zeby brac kase .a nie wiedzial zupelnie nic.myslisz ze jak bylby prezydentem nie byloby to samo??identycznie!!

      • 1 1

    • i nie polecicie z lotniska

      • 1 0

  • Skoro kolejarze deklarują rozbudowę linii kolejowej w latach 2021-2027

    to nie oznacza, że będą jeździć pociągi na północ Gdyni !!!
    Oznacza to tylko tyle, że mają w planach rozbudowę tej linii w tych konkretnych podanych latach !!!
    Wszystko zależy od uruchomienia procedur przetargowych, rozstrzygnięcia przetargów, tego jak ( i czy w ogóle ) Wykonawcy doprowadzą prace do końca, czy w ogóle będą na to pieniądze.
    A po wszystkim powiedzą, że trzeba jeszcze rozstrzygnąć przetargi na dostawę pociągów ( z terminem dostawy 360 dni ) i wtedy ewentualnie będzie można powiedzieć, że jest światełko w tunelu.
    Na razie to jest bardzooooo mglista perspektywa.....

    • 17 0

  • normalnie super, jezu jak sie ciesze

    wrócimy z zoną z pracy to sobie dzisiaj zrobimy dziecko, to byc moze , ale nie na pewno uda sie dziecinie przejechac pociagiem z Gdyni na Obłuze przed 50 urodzinami.

    • 17 1

  • Bla bla bla bla.... i tak od 10 lat

    • 16 0

  • Większy problem będzie za chwilę z Wiczlinem (4)

    Czy ktoś panuje nad rozwojem miasta? Co z realizacją kolei wg zatwierdzonych planów zagospodarowania terenu?

    • 18 2

    • kolej jest niemodna

      bedzie lotnisko
      na 100 lecie Gdyni chcemy zeby lotnisko było w kazdej dzielnicy, plus jedno extra kolo szkoly filmowej do obsługi ruchu z holiłód

      • 9 0

    • Spokojnie. Wszelkich odpowiedzi udzieli:

      Biuro Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni, dyrektor Marek Karzyński
      58 669-89-00

      • 6 0

    • ten problem już jest, polecam podróż w godzinach szczytu

      • 4 0

    • na Wiczlino nie planuje sie PKMki wcale

      • 1 0

  • Szczur jest gorszy nawet od mieszkaniowego szambiarza

    • 11 1

  • czekac 10 lat? na co ja sie grzecznie pytam? (1)

    Nie potraficie czy nie chcecie poszerzyc ulicy Kwiatkowskiego i jeszcze 10 lat czekac na kolej? Przeciez tory i perony juz istnieja wystarczy lekki lifting istniejacej infrastruktury kolejowej i puscic pociagi to chyba nie jest zaden problem? No chyba ze MTM czy Invest Komf..t nie zajmuje sie tego typu robotami no to jest problem trzeba oglosic oficjalny przetarg

    • 31 0

    • a czekaj sobie na co lubisz

      na tramwaj, na podwyzke, na wiatr co rozgoni ciemne skłebione zasłony, w Gdyni masz wybór , tu sie ..czeka

      • 6 0

  • ZUZA (1)

    obiecanki przedwyborcze a kiedy tunel na ul puckiej w gdyni 40 lat czekam na usprawnienie tej trasy jak kwiatkowskiego zablokuja pucka sie nie przecisniemy to bedziemy jechac do rumi zeby przez debogorze kosakowodostac sie do gdyni polnocnej smiechu warte i tragedia

    • 24 0

    • nie da się

      • 8 0

  • A propos jednego biletu (1)

    Skoro: "Urząd marszałkowski, jako organizator transportu kolejowego na terenie województwa", to powinien emitować, jeden wspólny bilet, albo powołać jednego organizatora transportu publicznego - metropolitalnego, a ten emitował by jeden bilet.

    • 14 0

    • Nie może. Prezydenci muszą się dogadać

      ZKM są spółkami miejskimi. Autobusy i tramwaje organizuje Miasto.

      • 1 0

  • Ok...ale....

    Na Hutniczej trzeba wybudować tunel .

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane