- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (44 opinie)
- 2 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (766 opinii)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (284 opinie)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (406 opinii)
- 5 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (23 opinie)
- 6 15-latek autem na minuty uciekał policji (114 opinii)
Światła: przyczyna czy lekarstwo na korki?
Ciężko jest poszerzyć wszystkie drogi w mieście, ale już racjonalne ustawienie sygnalizacji ulicznej może znacznie usprawnić ruch samochodów.
Takie podejście przekłada się na konkretne liczby. Zarządcy dróg wprowadzają około 35-45 zmian w sygnalizacji rocznie. - Polegają one na generalnej modernizacji systemu w danym obszarze, zaprojektowaniu sygnalizacji od nowa lub drobnych korektach - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu. - Co trzecia interwencja wynika z sugestii mieszkańców.
W Gdańsku zainstalowanych jest 199 systemów sygnalizacji świetlnych, z czego 122 stanowią sygnalizatory akomodacyjne. Co to takiego? Na niektórych skrzyżowaniach czujniki wykrywają np. pojazdy na pasie do lewoskrętu i automatycznie pozwalają im przejechać. Długość zielonego światła jest dostosowana do ilości aut oczekujących na przejazd.
Innym przykładem sygnalizacji akomodacyjnej są światła dla pieszych. W wielu miejscach miasta pieszy zgłasza chęć przejścia poprzez naciśnięcie guzika. Gdyby nie to zgłoszenie zielone światło w ogóle by się nie włączyło i kierowcy mieliby ciągłość ruchu.
Sygnalizacja na poszczególnych skrzyżowaniach jest również programowana na zmienną częstotliwość i długość trwania zielonego światła. Na skrzyżowaniu ul. 3 Maja i Nowe Ogrody działają aż cztery programy dostosowujące odpowiednią częstotliwość i długość świateł do pory dnia.
Mimo to gdańscy kierowcy nie mają wrażenia, że po mieście podróżuje się płynnie i bezproblemowo. Inżynierowie przekonują jednak, że w pewnych miejscach korków nie unikniemy, zwłaszcza na skrzyżowaniach, gdzie przepustowość jest podniesiona do granic możliwości.
Takich newralgicznych miejsce można wymieniać bez liku. Wystarczy spojrzeć na skrzyżowanie Traktu św Wojciecha i Toruńskiej . Tutaj sznur aut o poranku ciągnie się - wydawałoby się - w nieskończoność. - Wielokrotnie proszono nas o wydłużenie światła zielonego w ciągu Traktu świętego Wojciecha - mówi kierownik Wawrzonek. - To by jednak nic nie pomogło, gdyż auta w końcu zatrzymałyby się na Hucisku i spowodowały korek aż do Węzła Okopowa. My staramy się przerzucać korki, których nie da się uniknąć w mniej uciążliwe miejsca.
Z podobną sytuacją spotykają się kierowcy chcący wyjechać ul. Elbląską na Warszawę. Na światłach przy rafinerii tworzą się gigantyczne korki.
- Kierowcy taki problem utożsamiają tylko z pierwszym skrzyżowaniem, jakie napotykają, jednak gdyby nie światła przy rafinerii to taki sam korek tworzyłby się przy Makro albo w Przejazdowie - przekonuje dyrektor Kotłowski. Wtóruje mu Tomasz Wawrzonek. - Przepustowość tamtego skrzyżowania wyczerpała się. W godzinę może przejechać około 1,1 tys aut, a pojawia się o dwieście, trzysta więcej.
Na wielu skrzyżowaniach drogowcy borykają się z dylematem, jak pogodzić bezpieczeństwo z przepustowością. Tak było również na krzyżówce ul. Opackej ze Spacerową . Światło ze strzałką do skrętu w lewo w ul. Opacką zwiększało bezpieczeństwo, ale zmniejszało przepustowość, dlatego po jakimś czasie zdecydowano się na jej likwidację. Teraz światło zielone dla kierowców jadących w dół trwa dłużej niż dla jadących do góry i jest wykorzystywane przez chcących skręcić w lewo.
Rozwiązaniem nie tylko gdańskich, ale ogólnie trójmiejskich problemów ma być Tristar, czyli system inteligentnego kierowania ruchem. Jednak nawet on, jak twierdzą inżynierowie ruchu, nie będzie w stanie przeciwdziałać blokowaniu się Trójmiasta w godzinach szczytu.
8 czerwca otwarto oferty na projekt budowlany systemu. Najtańsza oferta opiewa na nieco ponad 5 mln zł. Jeszcze w tym tygodniu powinniśmy poznać zwycięzcę, który po podpisaniu umowy będzie miał rok na stworzenie projektu.
W kolejnym etapie wyłoniony zostanie wykonawca, który stworzy całe oprogramowanie i wprowadzi system w tkankę całego Trójmiasta. - Na początku skupimy się na głównych skrzyżowaniach w poszczególnych miastach oraz arteriach potrzebnych do dobrej organizacji Euro 2012 - przekonuje Krzysztof Łutowicz odpowiedzialny za Tristar w dziale inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku.
Opinie (179) 1 zablokowana
-
2009-07-15 07:31
(1)
jak ktos uwaza ze siatla w Gdansku sa okey to niech pojedzie Kartuska przy auchanie 4 pary swiatel pomiedzy 2 przystankami na odcinku 400m -> nic tylko podziekowac budyniowi
pozdro- 15 1
-
2009-07-15 07:55
dokladnie, ilość świateł przy auchanie to jest debilizm stulecia
- 7 0
-
2009-07-15 07:34
A drogi....
podobno do 2052 roku mają być wyremontowane wszystkie drogi w gdańsku
- 8 1
-
2009-07-15 07:37
jesli się nie ma pojęcia (1)
to trzeba podpatrzyc jak rozwiazali ten problem inni np w Londynie skrzyżowania z żółtymi kulami
- 2 0
-
2009-07-15 07:57
a jak takie skrzyżowanie wygląda? do czego służą te żółte kule?
- 0 0
-
2009-07-15 07:52
czy to jest taka trudna zagadka??
jest za mało dróg, a za dużo samochodów. Przestańcie snuć jakieś hipotezy od złej sygnalizacji świetnej. Jakby anemicy ruszali jak się zapali zielone to by też szybciej szło.
- 13 1
-
2009-07-15 07:59
Zdecydowanie większość świateł jest przyczyną korków, a szczególnie brak znanej kiedyś zielonej strzałki włączonej na stałe. Obserwuję ,że jak światła są wyłączone na większości skrzyżowań korki jakby mniejsze, kierowcy doskonale sobie radzą. I nic tu nie da kopmuterowe sterowanie.
- 4 2
-
2009-07-15 07:59
Nie ma to jak jazda z włączonymi światłami mijania w mieście;/ 3 razy do roku wymieniam żarówki;/ (7)
- 5 12
-
2009-07-15 08:04
Masz pecha, ja jezdze dwa lata i nie wymienialem ani razu - i nie mam tutaj na mysli niedzielnego spacerku
- 3 0
-
2009-07-15 08:12
(1)
mi np. szczegolnie w mocno sloneczne dni, swiatla mijania u innych pomagaja ich lepiej widziec. i to nie tylko moja opinia. BTW. zarowek od 2 lat tez nie wymienialem
- 6 0
-
2009-07-15 10:15
jeśli masz kłopot z zobaczeniem samochodu w mieście, w słoneczny dzień, to odwiedź okulistę albo oddaj prawo jazdy!
- 1 3
-
2009-07-15 08:27
albo masz jakieś tandetne żarówki albo wielkiego pecha do nich,ja juz 1,5 roku niewymieniałam a jeżdże bardzo dużo..
- 3 0
-
2009-07-15 08:34
A ja wymieniam żarówki, gdy zauważę, że zaczynają słabiej świecić. Jeszcze nigdy mi się nie przepaliły.
Samochodu używam przktycznie codziennie.- 1 1
-
2009-07-15 08:48
Kabelek masz gdzieś nadłamany.
Poważnie, jeździsz po dziurach, kabelek nadłamany przerywa i żarówki mrugają, przez to szybciej wysiadają.
Szukałabym problemu właśnie tam - najpewniej w okolicach kostki przy światłach.- 0 1
-
2009-07-15 20:15
A pomyślałeś mądralo,ze nie tylko kierowcy są użytkownikiem drogi.Istnieją jeszcze tak znienawidzeni przez was piesi dla których samochód jadący z włączonymi światłami jest o wiele lepiej widoczny niż ten,który jedzie bez nich.
- 3 0
-
2009-07-15 08:02
(2)
Światła przy Rafinerii-z tym nalezy coś zrobić.
- 2 2
-
2009-07-15 12:44
(1)
to poczekasz przy makro.
- 0 0
-
2009-07-15 13:11
korek dalej lepszy niż bliżej
korek dalej lepszy niż bliżej(dlatego też np. trzeba jechać do końca kończącego się pasa wykorzystując go, a nie zjeżdżać np. 500m przed końcem)
- 1 0
-
2009-07-15 08:04
usunąć z miasta GKA,GKS,GPU,GWE,GTC,GDA (4)
i korków nie będzie!!!!!
- 15 11
-
2009-07-15 08:18
heh raczej wszystko na W i PO
- 3 1
-
2009-07-15 09:07
heheh (2)
i tym samym nie będzie wiochy na mieście, czyli starych zgruchowaciałych golfów z dudniącymi rynnami i łomoczącym dichem za szybami przyciemnionymi folią.
GKA,GKS,GPU,GWE,GTC,GDA - wracajcie na swoja wies, bo w mieście wasze golfy nikomu nie imponują!!- 4 3
-
2009-07-15 21:30
(1)
jestes glupi jak but
- 1 1
-
2009-07-16 09:28
hehehe, odezwał się mądry. ja przynajmniej mam rację.
Im bardziej stuningowany grat, tym "fajniejsza" rejestracja: GKA wymiata w tej kwestii, a GKS nie pozostaje w tyle.
Ale nie martw się, w Kartuzach, czy Kościerzynie nadal jesteś kimś, tylko popraw wydech, bo jeszcze jest za cichy.- 0 0
-
2009-07-15 08:10
swiatla na Hallera po zjezdzie z czarnego Dworu
A mnie codziennie denerwuja swiatla na Hallera w Brzeznie jak skrecam w lewo z Czarnego Dworu... Kompletnie nikt tam nie przechodzi, a trzeba czekac i tak! Zolte migajace by wystarczylo w zupelnosci...
- 4 1
-
2009-07-15 08:12
Okopowa / Toruńska
Zrobić Okopową przy Urzedzie jednokierunkową (na wjazd do urzędzu) i Toruńską od Rzeźnickiej też jednokierunkową na wyjazd na trakt. Dzięki temu można w krótkim czasie wywalić wszystkie auta jadące tymi ulicami, a wydłużyć zielone na Trakcie. co do tego, że się zrobi korek na Hucisku, to głupiego układu dróg w centrum, ale to inny bajka.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.