• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Światła: przyczyna czy lekarstwo na korki?

Michał Brancewicz
15 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nawet latem na skrzyżowaniu Traktu św. Wojciecha z Okopową i Toruńską kierowcy muszą swoje odstać. Nawet latem na skrzyżowaniu Traktu św. Wojciecha z Okopową i Toruńską kierowcy muszą swoje odstać.

Ciężko jest poszerzyć wszystkie drogi w mieście, ale już racjonalne ustawienie sygnalizacji ulicznej może znacznie usprawnić ruch samochodów.



Sygnalizacja świetlna w Trójmiescie:

- Jeśli chodzi o światła, to jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie mieszkańców, posiłkujemy się informacjami od policji, sami wdrażamy swoje pomysły - zapewnia Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego ZDiZ-u. - Każdą sprawę rozpatrujemy, ale oczywiście nie wszystkie potem wprowadzamy w życie.

Takie podejście przekłada się na konkretne liczby. Zarządcy dróg wprowadzają około 35-45 zmian w sygnalizacji rocznie. - Polegają one na generalnej modernizacji systemu w danym obszarze, zaprojektowaniu sygnalizacji od nowa lub drobnych korektach - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu. - Co trzecia interwencja wynika z sugestii mieszkańców.

W Gdańsku zainstalowanych jest 199 systemów sygnalizacji świetlnych, z czego 122 stanowią sygnalizatory akomodacyjne. Co to takiego? Na niektórych skrzyżowaniach czujniki wykrywają np. pojazdy na pasie do lewoskrętu i automatycznie pozwalają im przejechać. Długość zielonego światła jest dostosowana do ilości aut oczekujących na przejazd.

Innym przykładem sygnalizacji akomodacyjnej są światła dla pieszych. W wielu miejscach miasta pieszy zgłasza chęć przejścia poprzez naciśnięcie guzika. Gdyby nie to zgłoszenie zielone światło w ogóle by się nie włączyło i kierowcy mieliby ciągłość ruchu.

Sygnalizacja na poszczególnych skrzyżowaniach jest również programowana na zmienną częstotliwość i długość trwania zielonego światła. Na skrzyżowaniu ul. 3 Maja i Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska działają aż cztery programy dostosowujące odpowiednią częstotliwość i długość świateł do pory dnia.

Mimo to gdańscy kierowcy nie mają wrażenia, że po mieście podróżuje się płynnie i bezproblemowo. Inżynierowie przekonują jednak, że w pewnych miejscach korków nie unikniemy, zwłaszcza na skrzyżowaniach, gdzie przepustowość jest podniesiona do granic możliwości.

Takich newralgicznych miejsce można wymieniać bez liku. Wystarczy spojrzeć na skrzyżowanie Traktu św Wojciecha i Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska. Tutaj sznur aut o poranku ciągnie się - wydawałoby się - w nieskończoność. - Wielokrotnie proszono nas o wydłużenie światła zielonego w ciągu Traktu świętego Wojciecha - mówi kierownik Wawrzonek. - To by jednak nic nie pomogło, gdyż auta w końcu zatrzymałyby się na Hucisku i spowodowały korek aż do Węzła Okopowa. My staramy się przerzucać korki, których nie da się uniknąć w mniej uciążliwe miejsca.

Z podobną sytuacją spotykają się kierowcy chcący wyjechać ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska na Warszawę. Na światłach przy rafinerii tworzą się gigantyczne korki.

- Kierowcy taki problem utożsamiają tylko z pierwszym skrzyżowaniem, jakie napotykają, jednak gdyby nie światła przy rafinerii to taki sam korek tworzyłby się przy Makro albo w Przejazdowie - przekonuje dyrektor Kotłowski. Wtóruje mu Tomasz Wawrzonek. - Przepustowość tamtego skrzyżowania wyczerpała się. W godzinę może przejechać około 1,1 tys aut, a pojawia się o dwieście, trzysta więcej.

Na wielu skrzyżowaniach drogowcy borykają się z dylematem, jak pogodzić bezpieczeństwo z przepustowością. Tak było również na krzyżówce ul. Opackej ze Spacerową zobacz na mapie Gdańska. Światło ze strzałką do skrętu w lewo w ul. Opacką zwiększało bezpieczeństwo, ale zmniejszało przepustowość, dlatego po jakimś czasie zdecydowano się na jej likwidację. Teraz światło zielone dla kierowców jadących w dół trwa dłużej niż dla jadących do góry i jest wykorzystywane przez chcących skręcić w lewo.

Tristar (nie będzie) lekiem na całe zło

Rozwiązaniem nie tylko gdańskich, ale ogólnie trójmiejskich problemów ma być Tristar, czyli system inteligentnego kierowania ruchem. Jednak nawet on, jak twierdzą inżynierowie ruchu, nie będzie w stanie przeciwdziałać blokowaniu się Trójmiasta w godzinach szczytu.

8 czerwca otwarto oferty na projekt budowlany systemu. Najtańsza oferta opiewa na nieco ponad 5 mln zł. Jeszcze w tym tygodniu powinniśmy poznać zwycięzcę, który po podpisaniu umowy będzie miał rok na stworzenie projektu.

W kolejnym etapie wyłoniony zostanie wykonawca, który stworzy całe oprogramowanie i wprowadzi system w tkankę całego Trójmiasta. - Na początku skupimy się na głównych skrzyżowaniach w poszczególnych miastach oraz arteriach potrzebnych do dobrej organizacji Euro 2012 - przekonuje Krzysztof Łutowicz odpowiedzialny za Tristar w dziale inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku.

Opinie (179) 1 zablokowana

  • TRISTAR

    jeszcze jeden sposób na wyciaganie publicznych pieniędzy. Kto na tym zarobi? bo kto zapłaci to wiadomo

    • 2 0

  • najważniejsze światla, nieważne jak działają (1)

    W Gdyni tamują ruch np światła na skrzyżowaniach Piłsudskiego i Władysława IV / niewłaśćiwy cykl prawoskrętu/ z Piłsudskiego/ i na Traugutta/ zupełnie pokręcone bez sensu fazy/

    • 1 1

    • W Gdyni na Morskiej

      Światła załączane przyciskiem przez osobę, która chce przejść, nie zsynchronizowane z resztą świateł. Takie rozwiązanie jest np pomiędzy Swarzewską a Kartuską.

      • 0 0

  • Chłopcy kombinują ? (5)

    1. Gigantyczne korki przy rafinerii powstały właśnie wtedy gdy zainstalowano tam światła ( Ncodziennie jeżdżętątrasą od 25 lat )
    2. Korki na Spacerowej były , są i będą - najdowcipniejszy był remont tej trasy tzw. zieloni - bałwany i przygłupy blokowały rozszerzenie tej trasy i co teraz nadal stoimy w gigantycznych korkach ( chyba większych niż dawniej ) ale za to mamy światła - można poczytać prasę
    3. Korki na skrzyżowaniu Długich Ogrodów z Okopową - (trzypoziomowy wiadukt - kolizyjny - rekord świata głupoty projektantów ) wystarczy zobaczyć że gdy nie ma przejazdu z lewej na wprost z Urzędu wszystko idzie sprawniej - ciekawe czy urzędasy wysuną z tego jakieś wnioski

    • 3 0

    • A co z bezpieczeństwem? (1)

      Ob zgadzam się z Tobą, ale wyobraź sobie, że pracujesz w rafinerii i musisz przejść przez Elbląską z przystanku. Jakby nie było śiwateł zaraz byłby temat czy mają tam ginąć ludzie. Chdzę tam codziennie i wiem co mówię. Bez rozbudowy dróg w mieście żadne światła nie pomogą.

      • 0 0

      • jeżeli to rozbudowa komunikacji szynowej + rowerowej coś zmieni

        samochody to nie jedyne sposoby poruszania się po mieście.

        Im więcej ludzi porusza się pieszo, rowerami i komunikacją publiczną, tym więcej miejsc do parkowania i możliwości ruchu samochodów.

        autor tekstu powinien coś na ten temat napisać: przyjął bezrefleksyjnie punkt widzenia ludzi nie potrafiących odkleić wyobraźni od kierownicy i fotela samochodu

        • 0 0

    • (1)

      Poszerzenie Spacerowej...
      gites, powiedz mi yntelygencie, gdzie ty chcesz dwupasmówkę przez Oliwę poprowadzić...

      • 0 0

      • od zoo do obwodnicy nie było by problemu

        • 0 0

    • Gdzie jest skrzyżownie Długich Ogrodów z Okopową?

      Bo jakoś nie mogę sobie przypomnieć, żeby się te ulice krzyżowały.

      • 0 0

  • adamowicz, szczyt, kotlowski to ludzi którzy zrobili z kwitnącego miasta wiochę (1)

    najwyższy czas, aby poszli do parlamentu afgańskiego - 10-lat udawadniali co potrafią!!!

    • 5 0

    • szczyt rządzi w najbardziej debilnych rozwiązaniach na drogach

      np. skrzyżowanie na chełmie, od armi krajowej

      • 0 0

  • Wielkopolska i Niepodleglosci w Gdyni

    Tam jest chyba ze cztery pary swiatel, a po jaka cholere??? Dlaczego zamiast ronda-jest tam slop na srodku drogi- czasem stoje jak debil cztery razy na swiatlach i czekam niewiadomo na co. Dobrze ze przynajmniej jadac do centrum mozna pojechac Lotnikow. Inny przyklad Nowowiczlinska na skrzyzowaniu z wielkopolska- tam to jakos dzialalo - do czasu. jakis kretyn zrobil "modernizacje" i teraz ani w ta ani w ta- tez powinno byc rondo.

    • 1 0

  • odcinek Grabówek-Chylonia na Morskiej to dramat!!!! (1)

    przykład:
    Jechałem wczoraj z Redy do Redłowa o godzinie 21:30.
    Od Redy do Cisowej przejechałem na zielonej fali bez ani jednego postoju na światłach. A już od skrzyżowania z obwodnicą na Chyloni do Grabówka przy Kauflandzie musiałem zatrzymywać się na KAŻDYCH światłach!!!! Najdziwniejsze było to że w momencie gdy dojeżdżałem do kolejnego skrzyżowania następowała zmiana świateł na czerwone. Jestem w stanie zrozumieć że jechałem wieczorem a światła są dostosowane do nieco wolniejszej jazdy za dnia ale ja jechałem wolno 50km/h a światło czerwone na każdym kolejnym skrzyżowaniu zapalało się w momencie gdy dojeżdżałem do skrzyżowania!!!???

    • 3 1

    • bo tak jest w Gdyni idiotycznie pomyślane.Jeszcze bardziej wnerwiająca jest jazda przez to miasto w godzinach nocnych.Ruchu zero a jadąc przepisowo również jest się zatrzymywanym co kawałek na pustych skrzyżowaniach.Jakiekolwiek argumenty żeby z rozsądkiem zdecydować które światła mają pracować a które pulsować odbijają się od tych idiotów ze ZDIZu jak groch od ściany.Oni wiedzą swoje oni mają swoje badania oni chcą żeby było bezpiecznie i inne bzdury a człowiek się wścieka bo na pustej drodze jedzie w szarpanym tempie jak w godzinach szczytu.Komunikacja wieczorna i nocna jest niepunktualna bo czasy międzyprzystankowe są z czasów kiedy w Gdyni po godzinie 22 było czynnych kilka świateł.Dajmy na to na takiej podrzędnej Świętojańskiej też wszystko działa 24 godziny parodia totalna na ulicy o tak małym ruchu.

      • 1 1

  • ANI RONDA , ANI SYSTEM !!!! TYLKO KŁADKI MOGĄ NAS URATOWAĆ !!!! (1)

    NA ZAROŚLAKU JAK TYLKO ZDARZY AWARIA ŚWIATEŁ KORKA NIE MA ANI NA TRAKCIE , ANI OKOLICZNYCH ULICZKACH :) SZKODA , ŻE TE AWARIE ZDARZAJĄ SIĘ RZADKO :)

    • 3 1

    • kładka do nieba dla nawiedzonych - czy ja dozyję tej chwili??

      taka prosta jkładka, a ile ulgi dałaby

      • 0 0

  • W artykule brakuje jednej podstawowej rzeczy (3)

    Gdzie jest info o mailu na jaki można wysyłać swoje uwagi odnośnie ustawienia świateł ?

    • 10 0

    • (2)

      lepiej im nic nie wysyłać ja do gdyńskiego ZDiZU wysłałem prośbę o wysłanie ekipy sprzątającej na Estakadę bo na chodniku leżą od zimy sterty piachu i do Hutniczej to utrudnia dojazd rowerem to od dwóch tygodni nikt nawet nie raczył odpisać że przyjęli zgłoszenie.Oni mają mieszkańca miasta tam gdzie słońce nie dochodzi.

      • 2 0

      • (1)

        Też kiedyś wysłałem maila na adres znaleziony na stronie UM w Gdańsku i nie otrzymałem żadnej odpowiedzi.
        Nie ma to jak aktywacja społeczeństwa :-)
        W jakim celu oni tam zamieszczają adresy ?

        • 1 0

        • dla jaj wszędzie jest tak samo jak się wchodzi do UM to w pokojach widać tych nierobów w eleganckich krawacikach którzy nic nie robią i wszystkich mają gdzieś.W Gdyni Cisowej nie wieszali flag narodowych dopiero jak zmarł JP2 i nie powiesili z początku wysłałem im ciętą skargę to następnego dnia już były polskie flagi.Wstyd.W tych naszych durnych miastach to obywatel laik wie jak urządzić ruch lepiej od magistrów inżynierów po 5 letnich studiach technicznych.Wstyd.Tych wszystkich Nietupskich Benkowskich Kotłowskich na taczkę i won na rogatki miasta z nierobami niech na pola gnojówkę rozrzucają.UM Gdynia się chwali certyfikatami ISO ciekawe za co.Nawet wizytówski nie umieją zrobić i jest na niej napisany adres al Marszałka "Piłsudzkiego" groteska jednym słowem.

          • 1 0

  • światła w Kowalach na Świętokrzyskiej (2)

    powodują 3 km mkorka, którego nie było, gdy nie było świateł

    • 4 0

    • (1)

      Ale za to pani Zosia z panią Krysią mogą łatwiej wyjechać po zakupach w biedronce, doceń to, dla nich to ważne. ;)

      • 1 1

      • a juz przez chwilę było dobrze, bo poprawili i teraz znowu ...

        .. komus faja odwalila i z powrotem ustawili na korek. brak słów.

        • 0 0

  • ZNAMY TE NUMERY

    Kasiorke wydadzą - a jak korasy były tak będą.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane