- 1 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (504 opinie)
- 2 15-latek autem na minuty uciekał policji (69 opinii)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (135 opinii)
- 4 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (126 opinii)
- 5 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (177 opinii)
- 6 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (82 opinie)
Światła: przyczyna czy lekarstwo na korki?
Ciężko jest poszerzyć wszystkie drogi w mieście, ale już racjonalne ustawienie sygnalizacji ulicznej może znacznie usprawnić ruch samochodów.
Takie podejście przekłada się na konkretne liczby. Zarządcy dróg wprowadzają około 35-45 zmian w sygnalizacji rocznie. - Polegają one na generalnej modernizacji systemu w danym obszarze, zaprojektowaniu sygnalizacji od nowa lub drobnych korektach - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu. - Co trzecia interwencja wynika z sugestii mieszkańców.
W Gdańsku zainstalowanych jest 199 systemów sygnalizacji świetlnych, z czego 122 stanowią sygnalizatory akomodacyjne. Co to takiego? Na niektórych skrzyżowaniach czujniki wykrywają np. pojazdy na pasie do lewoskrętu i automatycznie pozwalają im przejechać. Długość zielonego światła jest dostosowana do ilości aut oczekujących na przejazd.
Innym przykładem sygnalizacji akomodacyjnej są światła dla pieszych. W wielu miejscach miasta pieszy zgłasza chęć przejścia poprzez naciśnięcie guzika. Gdyby nie to zgłoszenie zielone światło w ogóle by się nie włączyło i kierowcy mieliby ciągłość ruchu.
Sygnalizacja na poszczególnych skrzyżowaniach jest również programowana na zmienną częstotliwość i długość trwania zielonego światła. Na skrzyżowaniu ul. 3 Maja i Nowe Ogrody działają aż cztery programy dostosowujące odpowiednią częstotliwość i długość świateł do pory dnia.
Mimo to gdańscy kierowcy nie mają wrażenia, że po mieście podróżuje się płynnie i bezproblemowo. Inżynierowie przekonują jednak, że w pewnych miejscach korków nie unikniemy, zwłaszcza na skrzyżowaniach, gdzie przepustowość jest podniesiona do granic możliwości.
Takich newralgicznych miejsce można wymieniać bez liku. Wystarczy spojrzeć na skrzyżowanie Traktu św Wojciecha i Toruńskiej . Tutaj sznur aut o poranku ciągnie się - wydawałoby się - w nieskończoność. - Wielokrotnie proszono nas o wydłużenie światła zielonego w ciągu Traktu świętego Wojciecha - mówi kierownik Wawrzonek. - To by jednak nic nie pomogło, gdyż auta w końcu zatrzymałyby się na Hucisku i spowodowały korek aż do Węzła Okopowa. My staramy się przerzucać korki, których nie da się uniknąć w mniej uciążliwe miejsca.
Z podobną sytuacją spotykają się kierowcy chcący wyjechać ul. Elbląską na Warszawę. Na światłach przy rafinerii tworzą się gigantyczne korki.
- Kierowcy taki problem utożsamiają tylko z pierwszym skrzyżowaniem, jakie napotykają, jednak gdyby nie światła przy rafinerii to taki sam korek tworzyłby się przy Makro albo w Przejazdowie - przekonuje dyrektor Kotłowski. Wtóruje mu Tomasz Wawrzonek. - Przepustowość tamtego skrzyżowania wyczerpała się. W godzinę może przejechać około 1,1 tys aut, a pojawia się o dwieście, trzysta więcej.
Na wielu skrzyżowaniach drogowcy borykają się z dylematem, jak pogodzić bezpieczeństwo z przepustowością. Tak było również na krzyżówce ul. Opackej ze Spacerową . Światło ze strzałką do skrętu w lewo w ul. Opacką zwiększało bezpieczeństwo, ale zmniejszało przepustowość, dlatego po jakimś czasie zdecydowano się na jej likwidację. Teraz światło zielone dla kierowców jadących w dół trwa dłużej niż dla jadących do góry i jest wykorzystywane przez chcących skręcić w lewo.
Rozwiązaniem nie tylko gdańskich, ale ogólnie trójmiejskich problemów ma być Tristar, czyli system inteligentnego kierowania ruchem. Jednak nawet on, jak twierdzą inżynierowie ruchu, nie będzie w stanie przeciwdziałać blokowaniu się Trójmiasta w godzinach szczytu.
8 czerwca otwarto oferty na projekt budowlany systemu. Najtańsza oferta opiewa na nieco ponad 5 mln zł. Jeszcze w tym tygodniu powinniśmy poznać zwycięzcę, który po podpisaniu umowy będzie miał rok na stworzenie projektu.
W kolejnym etapie wyłoniony zostanie wykonawca, który stworzy całe oprogramowanie i wprowadzi system w tkankę całego Trójmiasta. - Na początku skupimy się na głównych skrzyżowaniach w poszczególnych miastach oraz arteriach potrzebnych do dobrej organizacji Euro 2012 - przekonuje Krzysztof Łutowicz odpowiedzialny za Tristar w dziale inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku.
Opinie (179) 1 zablokowana
-
2009-07-15 08:17
TRISTAR
jeszcze jeden sposób na wyciaganie publicznych pieniędzy. Kto na tym zarobi? bo kto zapłaci to wiadomo
- 2 0
-
2009-07-15 08:25
najważniejsze światla, nieważne jak działają (1)
W Gdyni tamują ruch np światła na skrzyżowaniach Piłsudskiego i Władysława IV / niewłaśćiwy cykl prawoskrętu/ z Piłsudskiego/ i na Traugutta/ zupełnie pokręcone bez sensu fazy/
- 1 1
-
2009-07-15 08:43
W Gdyni na Morskiej
Światła załączane przyciskiem przez osobę, która chce przejść, nie zsynchronizowane z resztą świateł. Takie rozwiązanie jest np pomiędzy Swarzewską a Kartuską.
- 0 0
-
2009-07-15 08:27
Chłopcy kombinują ? (5)
1. Gigantyczne korki przy rafinerii powstały właśnie wtedy gdy zainstalowano tam światła ( Ncodziennie jeżdżętątrasą od 25 lat )
2. Korki na Spacerowej były , są i będą - najdowcipniejszy był remont tej trasy tzw. zieloni - bałwany i przygłupy blokowały rozszerzenie tej trasy i co teraz nadal stoimy w gigantycznych korkach ( chyba większych niż dawniej ) ale za to mamy światła - można poczytać prasę
3. Korki na skrzyżowaniu Długich Ogrodów z Okopową - (trzypoziomowy wiadukt - kolizyjny - rekord świata głupoty projektantów ) wystarczy zobaczyć że gdy nie ma przejazdu z lewej na wprost z Urzędu wszystko idzie sprawniej - ciekawe czy urzędasy wysuną z tego jakieś wnioski- 3 0
-
2009-07-15 08:54
A co z bezpieczeństwem? (1)
Ob zgadzam się z Tobą, ale wyobraź sobie, że pracujesz w rafinerii i musisz przejść przez Elbląską z przystanku. Jakby nie było śiwateł zaraz byłby temat czy mają tam ginąć ludzie. Chdzę tam codziennie i wiem co mówię. Bez rozbudowy dróg w mieście żadne światła nie pomogą.
- 0 0
-
2009-07-15 17:05
jeżeli to rozbudowa komunikacji szynowej + rowerowej coś zmieni
samochody to nie jedyne sposoby poruszania się po mieście.
Im więcej ludzi porusza się pieszo, rowerami i komunikacją publiczną, tym więcej miejsc do parkowania i możliwości ruchu samochodów.
autor tekstu powinien coś na ten temat napisać: przyjął bezrefleksyjnie punkt widzenia ludzi nie potrafiących odkleić wyobraźni od kierownicy i fotela samochodu- 0 0
-
2009-07-15 09:01
(1)
Poszerzenie Spacerowej...
gites, powiedz mi yntelygencie, gdzie ty chcesz dwupasmówkę przez Oliwę poprowadzić...- 0 0
-
2009-07-15 09:29
od zoo do obwodnicy nie było by problemu
- 0 0
-
2009-07-15 09:06
Gdzie jest skrzyżownie Długich Ogrodów z Okopową?
Bo jakoś nie mogę sobie przypomnieć, żeby się te ulice krzyżowały.
- 0 0
-
2009-07-15 08:40
adamowicz, szczyt, kotlowski to ludzi którzy zrobili z kwitnącego miasta wiochę (1)
najwyższy czas, aby poszli do parlamentu afgańskiego - 10-lat udawadniali co potrafią!!!
- 5 0
-
2009-07-16 07:48
szczyt rządzi w najbardziej debilnych rozwiązaniach na drogach
np. skrzyżowanie na chełmie, od armi krajowej
- 0 0
-
2009-07-15 08:41
Wielkopolska i Niepodleglosci w Gdyni
Tam jest chyba ze cztery pary swiatel, a po jaka cholere??? Dlaczego zamiast ronda-jest tam slop na srodku drogi- czasem stoje jak debil cztery razy na swiatlach i czekam niewiadomo na co. Dobrze ze przynajmniej jadac do centrum mozna pojechac Lotnikow. Inny przyklad Nowowiczlinska na skrzyzowaniu z wielkopolska- tam to jakos dzialalo - do czasu. jakis kretyn zrobil "modernizacje" i teraz ani w ta ani w ta- tez powinno byc rondo.
- 1 0
-
2009-07-15 08:43
odcinek Grabówek-Chylonia na Morskiej to dramat!!!! (1)
przykład:
Jechałem wczoraj z Redy do Redłowa o godzinie 21:30.
Od Redy do Cisowej przejechałem na zielonej fali bez ani jednego postoju na światłach. A już od skrzyżowania z obwodnicą na Chyloni do Grabówka przy Kauflandzie musiałem zatrzymywać się na KAŻDYCH światłach!!!! Najdziwniejsze było to że w momencie gdy dojeżdżałem do kolejnego skrzyżowania następowała zmiana świateł na czerwone. Jestem w stanie zrozumieć że jechałem wieczorem a światła są dostosowane do nieco wolniejszej jazdy za dnia ale ja jechałem wolno 50km/h a światło czerwone na każdym kolejnym skrzyżowaniu zapalało się w momencie gdy dojeżdżałem do skrzyżowania!!!???- 3 1
-
2009-07-15 09:04
bo tak jest w Gdyni idiotycznie pomyślane.Jeszcze bardziej wnerwiająca jest jazda przez to miasto w godzinach nocnych.Ruchu zero a jadąc przepisowo również jest się zatrzymywanym co kawałek na pustych skrzyżowaniach.Jakiekolwiek argumenty żeby z rozsądkiem zdecydować które światła mają pracować a które pulsować odbijają się od tych idiotów ze ZDIZu jak groch od ściany.Oni wiedzą swoje oni mają swoje badania oni chcą żeby było bezpiecznie i inne bzdury a człowiek się wścieka bo na pustej drodze jedzie w szarpanym tempie jak w godzinach szczytu.Komunikacja wieczorna i nocna jest niepunktualna bo czasy międzyprzystankowe są z czasów kiedy w Gdyni po godzinie 22 było czynnych kilka świateł.Dajmy na to na takiej podrzędnej Świętojańskiej też wszystko działa 24 godziny parodia totalna na ulicy o tak małym ruchu.
- 1 1
-
2009-07-15 08:55
ANI RONDA , ANI SYSTEM !!!! TYLKO KŁADKI MOGĄ NAS URATOWAĆ !!!! (1)
NA ZAROŚLAKU JAK TYLKO ZDARZY AWARIA ŚWIATEŁ KORKA NIE MA ANI NA TRAKCIE , ANI OKOLICZNYCH ULICZKACH :) SZKODA , ŻE TE AWARIE ZDARZAJĄ SIĘ RZADKO :)
- 3 1
-
2009-07-16 23:31
kładka do nieba dla nawiedzonych - czy ja dozyję tej chwili??
taka prosta jkładka, a ile ulgi dałaby
- 0 0
-
2009-07-15 08:56
W artykule brakuje jednej podstawowej rzeczy (3)
Gdzie jest info o mailu na jaki można wysyłać swoje uwagi odnośnie ustawienia świateł ?
- 10 0
-
2009-07-15 09:07
(2)
lepiej im nic nie wysyłać ja do gdyńskiego ZDiZU wysłałem prośbę o wysłanie ekipy sprzątającej na Estakadę bo na chodniku leżą od zimy sterty piachu i do Hutniczej to utrudnia dojazd rowerem to od dwóch tygodni nikt nawet nie raczył odpisać że przyjęli zgłoszenie.Oni mają mieszkańca miasta tam gdzie słońce nie dochodzi.
- 2 0
-
2009-07-15 09:35
(1)
Też kiedyś wysłałem maila na adres znaleziony na stronie UM w Gdańsku i nie otrzymałem żadnej odpowiedzi.
Nie ma to jak aktywacja społeczeństwa :-)
W jakim celu oni tam zamieszczają adresy ?- 1 0
-
2009-07-15 18:50
dla jaj wszędzie jest tak samo jak się wchodzi do UM to w pokojach widać tych nierobów w eleganckich krawacikach którzy nic nie robią i wszystkich mają gdzieś.W Gdyni Cisowej nie wieszali flag narodowych dopiero jak zmarł JP2 i nie powiesili z początku wysłałem im ciętą skargę to następnego dnia już były polskie flagi.Wstyd.W tych naszych durnych miastach to obywatel laik wie jak urządzić ruch lepiej od magistrów inżynierów po 5 letnich studiach technicznych.Wstyd.Tych wszystkich Nietupskich Benkowskich Kotłowskich na taczkę i won na rogatki miasta z nierobami niech na pola gnojówkę rozrzucają.UM Gdynia się chwali certyfikatami ISO ciekawe za co.Nawet wizytówski nie umieją zrobić i jest na niej napisany adres al Marszałka "Piłsudzkiego" groteska jednym słowem.
- 1 0
-
2009-07-15 09:00
światła w Kowalach na Świętokrzyskiej (2)
powodują 3 km mkorka, którego nie było, gdy nie było świateł
- 4 0
-
2009-07-15 09:18
(1)
Ale za to pani Zosia z panią Krysią mogą łatwiej wyjechać po zakupach w biedronce, doceń to, dla nich to ważne. ;)
- 1 1
-
2009-07-15 10:36
a juz przez chwilę było dobrze, bo poprawili i teraz znowu ...
.. komus faja odwalila i z powrotem ustawili na korek. brak słów.
- 0 0
-
2009-07-15 09:01
ZNAMY TE NUMERY
Kasiorke wydadzą - a jak korasy były tak będą.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.