- 1 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (619 opinii)
- 2 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (213 opinii)
- 3 15-latek autem na minuty uciekał policji (96 opinii)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (205 opinii)
- 5 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (130 opinii)
- 6 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (181 opinii)
Światła: przyczyna czy lekarstwo na korki?
Ciężko jest poszerzyć wszystkie drogi w mieście, ale już racjonalne ustawienie sygnalizacji ulicznej może znacznie usprawnić ruch samochodów.
Takie podejście przekłada się na konkretne liczby. Zarządcy dróg wprowadzają około 35-45 zmian w sygnalizacji rocznie. - Polegają one na generalnej modernizacji systemu w danym obszarze, zaprojektowaniu sygnalizacji od nowa lub drobnych korektach - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu. - Co trzecia interwencja wynika z sugestii mieszkańców.
W Gdańsku zainstalowanych jest 199 systemów sygnalizacji świetlnych, z czego 122 stanowią sygnalizatory akomodacyjne. Co to takiego? Na niektórych skrzyżowaniach czujniki wykrywają np. pojazdy na pasie do lewoskrętu i automatycznie pozwalają im przejechać. Długość zielonego światła jest dostosowana do ilości aut oczekujących na przejazd.
Innym przykładem sygnalizacji akomodacyjnej są światła dla pieszych. W wielu miejscach miasta pieszy zgłasza chęć przejścia poprzez naciśnięcie guzika. Gdyby nie to zgłoszenie zielone światło w ogóle by się nie włączyło i kierowcy mieliby ciągłość ruchu.
Sygnalizacja na poszczególnych skrzyżowaniach jest również programowana na zmienną częstotliwość i długość trwania zielonego światła. Na skrzyżowaniu ul. 3 Maja i Nowe Ogrody działają aż cztery programy dostosowujące odpowiednią częstotliwość i długość świateł do pory dnia.
Mimo to gdańscy kierowcy nie mają wrażenia, że po mieście podróżuje się płynnie i bezproblemowo. Inżynierowie przekonują jednak, że w pewnych miejscach korków nie unikniemy, zwłaszcza na skrzyżowaniach, gdzie przepustowość jest podniesiona do granic możliwości.
Takich newralgicznych miejsce można wymieniać bez liku. Wystarczy spojrzeć na skrzyżowanie Traktu św Wojciecha i Toruńskiej . Tutaj sznur aut o poranku ciągnie się - wydawałoby się - w nieskończoność. - Wielokrotnie proszono nas o wydłużenie światła zielonego w ciągu Traktu świętego Wojciecha - mówi kierownik Wawrzonek. - To by jednak nic nie pomogło, gdyż auta w końcu zatrzymałyby się na Hucisku i spowodowały korek aż do Węzła Okopowa. My staramy się przerzucać korki, których nie da się uniknąć w mniej uciążliwe miejsca.
Z podobną sytuacją spotykają się kierowcy chcący wyjechać ul. Elbląską na Warszawę. Na światłach przy rafinerii tworzą się gigantyczne korki.
- Kierowcy taki problem utożsamiają tylko z pierwszym skrzyżowaniem, jakie napotykają, jednak gdyby nie światła przy rafinerii to taki sam korek tworzyłby się przy Makro albo w Przejazdowie - przekonuje dyrektor Kotłowski. Wtóruje mu Tomasz Wawrzonek. - Przepustowość tamtego skrzyżowania wyczerpała się. W godzinę może przejechać około 1,1 tys aut, a pojawia się o dwieście, trzysta więcej.
Na wielu skrzyżowaniach drogowcy borykają się z dylematem, jak pogodzić bezpieczeństwo z przepustowością. Tak było również na krzyżówce ul. Opackej ze Spacerową . Światło ze strzałką do skrętu w lewo w ul. Opacką zwiększało bezpieczeństwo, ale zmniejszało przepustowość, dlatego po jakimś czasie zdecydowano się na jej likwidację. Teraz światło zielone dla kierowców jadących w dół trwa dłużej niż dla jadących do góry i jest wykorzystywane przez chcących skręcić w lewo.
Rozwiązaniem nie tylko gdańskich, ale ogólnie trójmiejskich problemów ma być Tristar, czyli system inteligentnego kierowania ruchem. Jednak nawet on, jak twierdzą inżynierowie ruchu, nie będzie w stanie przeciwdziałać blokowaniu się Trójmiasta w godzinach szczytu.
8 czerwca otwarto oferty na projekt budowlany systemu. Najtańsza oferta opiewa na nieco ponad 5 mln zł. Jeszcze w tym tygodniu powinniśmy poznać zwycięzcę, który po podpisaniu umowy będzie miał rok na stworzenie projektu.
W kolejnym etapie wyłoniony zostanie wykonawca, który stworzy całe oprogramowanie i wprowadzi system w tkankę całego Trójmiasta. - Na początku skupimy się na głównych skrzyżowaniach w poszczególnych miastach oraz arteriach potrzebnych do dobrej organizacji Euro 2012 - przekonuje Krzysztof Łutowicz odpowiedzialny za Tristar w dziale inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku.
Opinie (179) 1 zablokowana
-
2009-07-15 10:06
Srebrniki - Słowackiego
Na tym skrzyżowaniu i na przejściu obok trzeba ograniczyć blokowanie ruchu na ul. Słowackiego poza godzinami popołudniowego szczytu (od 14-tej do 17-tej na ul. Srebrniki jest duży ruch). Poza tymi godzinami Słowackiego od ronda Potokowa jest bezsensownie blokowana
- 0 0
-
2009-07-15 10:06
Ty chyba też: "niektórych" pisze się razem.
- 0 0
-
2009-07-15 10:20
Tak naprawdę żeby uniknąć korków trza by wszystko zburzyć i zbudować od nowa
Całe miasto jest idiotycznie zaplanowane już od czasów, gdy powstawało. Bez np. tuneli pod centrum czy dróg ekspresowych przebiegających przed miasto , odpowiedniej ilości parkingów wielopoziomowych i podziemnych w centrum już chyba zawsze będziemy sie tak męczyć.
- 3 1
-
2009-07-15 10:25
Chrzanowskiego - Słowackiego
Na Chrzanowskiego jest dość miejsca aby zrobić lewoskręt (bez zmiany świateł). Bardzo często jeden skręcający w lewo (kilka procent kierowców) blokuje przejazd dla skręcających w prawo. Tak sobie marzę, aby dodatkowo przesunąć przejście dla pieszych na Słowackiego chociaż o kilka metrów dalej.
- 1 1
-
2009-07-15 10:38
Trzeba budowac tunele i estakady na duzych skrzyzowaniach (2)
Takie obiekty moga odciązyc duże skrzyzowania jak Hucisko i inne
- 3 1
-
2009-07-15 11:00
gdzie tam... u nas jest moda na ronda!
- 1 0
-
2009-07-15 17:01
więcej kasy na transport szynowy i rowerowy
próby rozładowania korków przez poszerzanie ulic to tak jak walka z otyłością przez popuszczanie pasa
budowa tuneli i estakad tylko przesuwa korki a nie je rozładowuje.
popatrz co robią w USA: rozwalają estakady budowane w latach 1950-tych (www.streetfilms.org)- 1 1
-
2009-07-15 10:38
Świętokrzyska!!!
znowu sknocili, a już przez chwilę było poprawione... masakra.
- 0 0
-
2009-07-15 10:40
coraz większ paranoja
Może by tak w końcu zacząć myśleć i zacząć budować skrzyżowania bezkolizyjne
- 0 0
-
2009-07-15 10:57
A wszystkiemu winien Antoni Szczyt
Ten facet teraz jest dyrektorem PORD, a wcześniej był (jak go nazywali w urzędzie) "bogiem od skrzyżowań". Zamiast budować rozładowujące ruch ronda, budowali skrzyżowania ze skomplikowaną sygnalizacją, bezsensownymi rozwiązaniami. Na telefon policjantów z drogówki, którzy często interweniowali w sprawie bzdurnych pomysłów Szczyta - dostawali odpowiedź, że ON lepiej wie... A teraz mamy na drogach, to co mamy, a PAN SZCZYT pnie się po drabinie wątpliwej kariery. Nie zna się na niczym, ale jest specjalistą od wszystkiego! To szczyt wszystkiego!
- 1 0
-
2009-07-15 10:59
wylaczajcie te cholerne swiatla w srodku nocy na morenie!!!!!!
przeciez na nich stoja tylko nocne i taksowki!!!!!!!!!!
- 0 0
-
2009-07-15 12:02
korki
Mieszam na Chełmie blisko skrzyżowania Chałubińskiego z Sikorskiego, zauważyłem ze jak były awarie świateł sygnalizacji to w godzinach rano 8 i 16 mimo ze ich było brak to korków nie było a wręcz jazda była bardzo płynna i bezpieczna. Może poprostu je wyłączyć i po korkach. Pod uwagę służbom odpowiedzialnych za światła.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.