• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Informacji Pasażerskiej: prowizorka za 4 mln zł

Krzysztof Koprowski
7 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Monitory typu LCD przy dworcu głównym - całkowicie nieczytelne w słoneczny dzień i pokryte grubą warstwą brudu. Monitory typu LCD przy dworcu głównym - całkowicie nieczytelne w słoneczny dzień i pokryte grubą warstwą brudu.

System Informacji Pasażerskiej to przypuszczalnie najgorzej przeprowadzona inwestycja, jaka została kiedykolwiek poczyniona w gdański transport miejski. Mimo że pierwsze tablice pojawiły się na przystankach już we wrześniu 2009 roku, to i tak wiele pojazdów w ogóle nie jest na nich uwzględnionych. Nie wiadomo także, kiedy system zacznie w pełni funkcjonować.



ZTM przyznaje, że SIP nie działa zgodnie z założeniem. Raptem 60-70 proc. pojazdów jest widocznych w systemie. ZTM przyznaje, że SIP nie działa zgodnie z założeniem. Raptem 60-70 proc. pojazdów jest widocznych w systemie.
Zarząd Transportu Miejskiego wciąż próbuje uruchomić system, jednak prac tych nie ułatwia firma, która zwyciężyła przetarg - konsorcjum Emtal z GMV. Ta pierwsza firma czuje się poszkodowana naliczonymi karami finansowymi, które sięgają po odjęciu pierwszej raty ok. 5/6 całej ceny, czyli. ok. 4 mln zł. Cena była także jedynym kryterium wyboru oferty podczas przetargu.

Zdaniem ZTM system został wprowadzony zdecydowanie zbyt późno i z tego powodu nie planuje płacić wykonawcy całej kwoty. We wrześniu odbyła się rozprawa pojednawcza, na której nie stawił się ZTM, twierdząc, że odsetki zostały naliczone zgodnie z prawem. - W chwili obecnej nic mi nie wiadomo, by Emtal skierował do nas kolejny wniosek do sądu. - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM Gdańsk.

Jednak nie przepychanki finansowe interesują pasażerów, a to, kiedy system wreszcie zacznie działać. - Obecnie tablice pokazują rzeczywisty czas przyjazdu ok. 60 - 70 proc. wszystkich pojazdów. - przyznaje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk.

Czy twoim zdaniem System Informacji Pasażerskiej będzie działać przed wakacjami?

ZTM wciąż pracuje nad polepszeniem działania systemu wraz z GMV. Odbywa się to na zasadzie gwarancji, która została udzielona na 5 lat. Termin ten jest liczony od kwietnia 2010 roku, czyli od chwili odbioru systemu. - System został odebrany pod względem ilościowym, to jest ilości urządzeń i tego, czy zostały poprawnie zamontowane, a nie jakościowym. - tłumaczy Dobaczewski.

Jednocześnie ZTM nie chce podawać, kiedy dokładnie będzie działać system tak jak należy. Padają jedynie zapewnienia, że stanie się to "wkrótce". Wówczas ma ruszyć także zapowiadana od ponad roku strona internetowa, na której każdy pasażer będzie mógł sprawdzić realny czas przyjazdu tramwaju lub autobusu na przystanek. Także ten, gdzie nie ma tablic.

Wiadomo także, że tablice na razie nie będą montowane wraz z wymianą torów we Wrzeszczu i Strzyży. Na przystanki zostaną jedynie wyprowadzone instalacje, które w przyszłości pozwolą ustawić tablice bez potrzeby ingerencji w ułożoną nawierzchnię peronów. Na montaż nowych ekranów trzeba ogłosić nowy przetarg, a na to nie ma pieniędzy w kasie miasta. Przypuszczalnie jednak w przyszłości nie będą już stosowane monitory typu LCD.

- Nie sprawdzają się one na otwartej przestrzeni. Będziemy starać się poprawić na nich widoczność poprzez pokrycie folią oraz inne ustawienie kolorów prezentowanych informacji. Być może dokonamy także pomiędzy przystankami zamiany tablic LCD na LED i odwrotnie - dodaje Dymarski.

Tablice, które już stoją na przystankach, mają być wkrótce także umyte. Obecnie są pokryte sadzą i ptasimi odchodami, co jeszcze bardziej utrudnia odczytanie informacji.

- Od połowy 2010 roku mamy podpisaną umowę z zewnętrzną firmą na regularne mycie ekranów. Dokonano tego już 2-3 razy, a najbliższe mycie zostanie przeprowadzone wtedy, gdy będzie już nieco cieplej - zapewnia kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk.

Miejsca

Opinie (164) ponad 10 zablokowanych

  • Władze miasta nie panuja nad tym co się dzieje w ZTM. (1)

    Pan Prezydent widocznie "łyka te kity prezesa ZTM jak smaczne ciepłe bułeczki".
    Nie ma zielonego pojęcia o transporcie miejskim, przyjął Pana Jerzego chyba po znajomości wiedząc, że się do tego nie nadaje.
    Wstyd. Nikt z władz miasta się tym nie przejmuje, może czas najwyższy na odsunięcie od władz nieudolne osoby?

    • 62 2

    • sam ztm nie panuje nad tym,a wladze widza czubek wlasnego nosa.

      zeidzcie na ziemie albo sie obudzcie.

      • 1 0

  • moje miasto

    • 0 1

  • Wstyd za te

    obrzydliwe, nieczytelne, domki baby jagi na kurzej stopie

    • 4 0

  • taniość widzę, widzę taniość..., mówi wam to coś ?

    ZTM tanio chciał to ma, firma żeby tanio dała nie całkiem system kompletny,
    no i mamy

    • 2 0

  • ZATWIERDZIL - PREZYDENT MIASTA GDANSKA

    jak mu bylo ? nie pamietam - za dlugo juz tam siedzi i zapomnial ze ludzie to to co mu płaci.

    • 1 0

  • system odebrany pod względem ilościowym...

    W normalnym świecie zamówień, kontraktów, podwykonawstwa wylali by takiego dyrektora na zbity pysk, ale oprócz niego jeszcze innych odpowiedzialnych za nadzór jakości i odbiory techniczne.

    Pod 'względem ilościowym' to sobie tramwaje i autobusy liczycie chyba, bo sprawne ('odbiór jakościowy') to już za bardzo nie są...

    • 2 0

  • Kapuściane głąby

    Księgowi rezydenci z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, weźcie się za pługi, radła i sochy. Żuławy czekają. Gdzie wam do cywilizacji i monitorów LCD z taką wyobrażnią? Dolina krzemowa jest nie na wasze tępę mózgi.

    • 5 0

  • Jacy specjaliści w ZTM taki system (11)

    Porażka

    • 76 1

    • Urzedasy nic niepotrafią dobrze zrobic a jeszce dostaja potem premie za to! (3)

      To zawsze niekompetentna osoba dostaje prace !!I to jest ich wina wystarczyło zaznaczyć ze ekrany maja byc widoczne nie tylko w nocy ale i w dzień w słońcu!!
      Kazdy z tych urzedasów ma teraz smartfona i ma laptopa i dokladnie wie ze nic w dzień w słoncu na nich nie zobaczy .Ale skoro sa oni az tak ciemni to wywalic ich na zbity pysk na kase do biedronki !!Tam sie powinni sprawdzic.

      • 5 1

      • gwarantuję, że nie mam ;P (1)

        • 0 0

        • Bo ty zwykły urzędas jesteś i nie masz zdolności decyzyjnych.

          • 0 0

      • W urzędach potrzeba funkcji kierownika projektu jak to jest w poważnych prywatnych firmach. Jest efekt to kierownik dostaje premię, nie ma efektu to kierownik przestaje być kierownikiem.

        • 4 0

    • Eee tam (5)

      Systemu nie robiło ZTM tylko zewnętrznie wynajęte firmy. To one mają problem nie ZTM. Co to dal nich za interes po odjęciu kar- jak wyjdą na zero to będzie dobrze... Pasażerowie narzekają,że system działa źle, ale kiedyś takiego systemu nie było i też ludzie podróżowali. Moim zdaniem z igły widły, dobrze że ZTM się rozwija.

      • 5 6

      • (1)

        No dobrze, ale komunikację w mieście organizuje ZTM a nie prywatne firmy. Pasażerów na prawdę nie obchodzi kto dostał zlecenie tylko czy system działa czy nie. A nie działa, więc pretensje są kierowane do ZTM, moim zdaniem słusznie. Poza tym to ZTM decyduje o tym, że na niektórych przystankach tablice stoją równolegle do torów i są widoczne tylko z przeciwległego przystanku. Niestety, wymiana tramwajów no nowe to nie wszystko (a kosztuje sporo). Inne miasta mają stare pojazdy (dobrze zadbane) i wzorową organizację - moim zdaniem lepszy model.

        • 3 0

        • tramwaje i ich konserwacja to chyba działka ZKM

          • 1 0

      • Łuki, czy Ty kiedykolwiek wyjchałeś poza swoją dzielnicę?

        Takie systemy działają i to nie tylko na świecie, ale także w innych miastach w Polsce (np. w Warszawie). Wystarczy tam pojechać i zobaczyć jak taki system jest zorganizowany. Tam w autobusach, tramwajach, nie mówiąc o metrze wyświetlane są nazwy przystanków. W nowszych modelach pojazdów przystanki są też zapowiadane głosowo. Wyświetlacze na przystankach działają i są czytelne. System działa tam od kilku, jeśli nie kilkunastu lat. To dlaczego w Gdańsku jest taki problem z jego uruchomieniem? To nie jest technologia kosmiczna.

        Kiedyś nie było wielu udogodnień i ludzie jakoś żyli. Ale teraz są i chcemy z nich korzystać.

        • 3 0

      • (1)

        Problemem jest pewnie umowa z zewnętrzna firmą. W umowie mogą być różne rzeczy. Urzędnicy zazwyczaj w ogóle się nie znają na elektronice i najczęściej podpisują umowy takie które nie są wcale korzystne dla miasta. Najlepszym przykładem niekorzystnej umowy był browar Gdański, który został oddany za małe pieniądze dla grupy żywiec i która go od razu zamknęła a która miała inwestować w ten browar pieniądze.

        • 3 0

        • No tak, a pewnie urzędasy już odbiór podpisali i pewnie niewiele się da z tym zrobić. Zapłaciliśmy duże pieniądze za system który nie działa i nie będzie nigdy działał....

          • 3 0

    • Ja tam bym nie przesądzał, bo nie znam sprawy ale tak z życia to po prostu w Polsce słabo się zna standardy zarządzania takimi projektami, nie mówiąc już o inżynierii takich systemów (którą musi znać zamawiający, a jak nie to powinien kogoś do tego wynająć).

      Np. jeśli zamówienie ma stałą cene to zamawiający jest zobowiązany dostarczyć konkretny projekt (nie wymagania) rozwiązania oraz określić kryteria jakościowe odbioru przed podpisaniem umowy, w przeciwnym razie dostawca poda najniższą wycenę która spełni zapisy kontraktowe a produkt nie będzie "działał". Gwarancja nie jest od tego aby "polepszać system" ale aby usuwać usterki w już istniejącej funkcjonalności.
      Jeśli tak było to zamiast się sądzić polecam zapłacić dostawcy za faktyczne koszty ulepszeń. No chyba, że te dwa elementy były spełnione (kryteria odbioru, projekt rozwiązania) a wykonawca się nie wywiązał z zakresu umowy, to wtedy jest już jego wina

      • 2 0

  • LINIA 'PROSZĘ NIE WSIADAĆ' TO LINIA SPECJALNA. (2)

    KTO NIE ZNA SPRAWY I PISZE BZDURY NIECH SIĘ SCHOWA. LINIA TA SŁUŻY DO PRZEWOZU BYŁEGO PREZYDENTA RP LECHA WAŁĘSY Z RÓŻNYCH MIEJSC MIASTA W KIERUNKU BAŻYŃSKIEGO.
    KTO NIE CZYTA PRASY NIE WIE CHYBA ŻE PREZYDENT ZRZEKŁ SIĘ OCHRONY BOR I KORZYSTANIA Z POJAZDÓW BOR.
    A WIĘC NA KONIEC DO WSZYSTKICH PIENIACZY : ZACZNIJCIE SIĘ INTERESOWAĆ A NIE PISZECIE COŚ O CZYM NIE WIECIE.

    • 1 2

    • (1)

      jak zrezygnował to ,,z całym dobrodziejstwem inwentarza"czyli jeżdzi jak wszyscy!!!!!!!!!!

      • 1 0

      • ALE PREZYDENT WYKUPIŁ OD ZTM PRAWO DO KORZYSTANIA Z TRAMWAJU W KAŻDEJ POTRZEBIE

        • 1 0

  • pierwszy raz w zyciu wsiadem dzis do tramwaju w gdansku

    zepsul sie po 3 przystankach

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane