• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Informacji Pasażerskiej: prowizorka za 4 mln zł

Krzysztof Koprowski
7 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Monitory typu LCD przy dworcu głównym - całkowicie nieczytelne w słoneczny dzień i pokryte grubą warstwą brudu. Monitory typu LCD przy dworcu głównym - całkowicie nieczytelne w słoneczny dzień i pokryte grubą warstwą brudu.

System Informacji Pasażerskiej to przypuszczalnie najgorzej przeprowadzona inwestycja, jaka została kiedykolwiek poczyniona w gdański transport miejski. Mimo że pierwsze tablice pojawiły się na przystankach już we wrześniu 2009 roku, to i tak wiele pojazdów w ogóle nie jest na nich uwzględnionych. Nie wiadomo także, kiedy system zacznie w pełni funkcjonować.



ZTM przyznaje, że SIP nie działa zgodnie z założeniem. Raptem 60-70 proc. pojazdów jest widocznych w systemie. ZTM przyznaje, że SIP nie działa zgodnie z założeniem. Raptem 60-70 proc. pojazdów jest widocznych w systemie.
Zarząd Transportu Miejskiego wciąż próbuje uruchomić system, jednak prac tych nie ułatwia firma, która zwyciężyła przetarg - konsorcjum Emtal z GMV. Ta pierwsza firma czuje się poszkodowana naliczonymi karami finansowymi, które sięgają po odjęciu pierwszej raty ok. 5/6 całej ceny, czyli. ok. 4 mln zł. Cena była także jedynym kryterium wyboru oferty podczas przetargu.

Zdaniem ZTM system został wprowadzony zdecydowanie zbyt późno i z tego powodu nie planuje płacić wykonawcy całej kwoty. We wrześniu odbyła się rozprawa pojednawcza, na której nie stawił się ZTM, twierdząc, że odsetki zostały naliczone zgodnie z prawem. - W chwili obecnej nic mi nie wiadomo, by Emtal skierował do nas kolejny wniosek do sądu. - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM Gdańsk.

Jednak nie przepychanki finansowe interesują pasażerów, a to, kiedy system wreszcie zacznie działać. - Obecnie tablice pokazują rzeczywisty czas przyjazdu ok. 60 - 70 proc. wszystkich pojazdów. - przyznaje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk.

Czy twoim zdaniem System Informacji Pasażerskiej będzie działać przed wakacjami?

ZTM wciąż pracuje nad polepszeniem działania systemu wraz z GMV. Odbywa się to na zasadzie gwarancji, która została udzielona na 5 lat. Termin ten jest liczony od kwietnia 2010 roku, czyli od chwili odbioru systemu. - System został odebrany pod względem ilościowym, to jest ilości urządzeń i tego, czy zostały poprawnie zamontowane, a nie jakościowym. - tłumaczy Dobaczewski.

Jednocześnie ZTM nie chce podawać, kiedy dokładnie będzie działać system tak jak należy. Padają jedynie zapewnienia, że stanie się to "wkrótce". Wówczas ma ruszyć także zapowiadana od ponad roku strona internetowa, na której każdy pasażer będzie mógł sprawdzić realny czas przyjazdu tramwaju lub autobusu na przystanek. Także ten, gdzie nie ma tablic.

Wiadomo także, że tablice na razie nie będą montowane wraz z wymianą torów we Wrzeszczu i Strzyży. Na przystanki zostaną jedynie wyprowadzone instalacje, które w przyszłości pozwolą ustawić tablice bez potrzeby ingerencji w ułożoną nawierzchnię peronów. Na montaż nowych ekranów trzeba ogłosić nowy przetarg, a na to nie ma pieniędzy w kasie miasta. Przypuszczalnie jednak w przyszłości nie będą już stosowane monitory typu LCD.

- Nie sprawdzają się one na otwartej przestrzeni. Będziemy starać się poprawić na nich widoczność poprzez pokrycie folią oraz inne ustawienie kolorów prezentowanych informacji. Być może dokonamy także pomiędzy przystankami zamiany tablic LCD na LED i odwrotnie - dodaje Dymarski.

Tablice, które już stoją na przystankach, mają być wkrótce także umyte. Obecnie są pokryte sadzą i ptasimi odchodami, co jeszcze bardziej utrudnia odczytanie informacji.

- Od połowy 2010 roku mamy podpisaną umowę z zewnętrzną firmą na regularne mycie ekranów. Dokonano tego już 2-3 razy, a najbliższe mycie zostanie przeprowadzone wtedy, gdy będzie już nieco cieplej - zapewnia kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk.

Miejsca

Opinie (164) ponad 10 zablokowanych

  • Dlaczego jak

    rządzi platforma to nic nie działa i nic się nie udaje? To PO niszczy to piękne miasto od lat.

    • 8 4

  • zacznijmy w końcu postępować tak jak wszyscy inni w cywilizowanym świecie !...

    Nie rozumię po co to bicie piany ???- sprawa jest prosta !- są podpisy ,są nazwiska , za pupe "pacjentów" -zleceniodawce i zleceniobiorce {wykonawce } i już !fuche poprawić -naprawić no chyba ,że ktoś wzioł w łape i sie zgodził żeby taki bubel był.

    • 16 0

  • SIP

    Jest zły z zasady! Jeżeli ekrany nie będzie pokazywać rzeczywistego czasu przyjazdu tramwaju, to są niepotrzebne. Czasy rozkładowe mamy na tablicach. ZTM próbuje czymś błysnąć ale nie posiada odpowiedniej wiedzy. Niech lepiej zajmie się systemowymi przeglądami oraz właściwym przygotowywaniem taboru i infrastruktury linii do ruchu.

    • 15 0

  • "Kryterium była cena", czyli jawnie mówią, że jakość to zło konieczne w ich mniemaniu (2)

    Zauważyć można, że ZTM i SKM mają pewną cechę wspólną: Co przetarg, to szokują ich ceny. Wyobrażają sobie, że zleceniobiorcy to fundacje dobroczynne, a oni są biednymi, dygoczącymi sierotami. Że te firmy nie chcą mieć zysku, a ich pracownicy z rodzinami żywią się tylko powietrzem.

    • 17 2

    • Mogą zapłacić biletami.

      hahaha

      • 2 0

    • W Indiach jest taki kolo co od dziesiecioleci zywi się tylko powietrzem

      Rzad stara się abyśmy do niego dołączyli.

      • 1 0

  • Jedyne skuteczne systemy w Gdańsku to systemy dojenia publicznej i unijnej kasy

    Ku uciesze urzędników i setek różnych firemek, które utylizują ten szmal

    • 19 0

  • A po co urzędnicy mają się interesować czy ekrany będą widoczne dla pasażerów. Ani nie korzystają oni z komunikacji miejskiej ani nie dostaną premii za dobrą robotę ani nie stracą pracy za fuszerkę.

    Powiem wam tak: jakbym ja miał organizować przetarg na coś na czym się nie znam, nie dla siebie, za cudze pieniądze przy pełnej świadomości, że rezultat w żaden sposób nie zmieni mojej sytuacji - to też by mi było wszystko jedno.

    • 8 0

  • są proste sposoby na to by było widac na ekranie nawet w słońcu!!

    Ale mi za to nie płacą!!A urzędasy dostaja premie .wiec napewno nie zamierzam im pomagać .A kolejny raz pokazali brak kompetencji wiec powinno sie ich wywalić z roboty. Za darmo nie pracują ,a wygląda na to ze nie pracują a wypłatę dostają!!!

    • 7 0

  • tak długo jak urzedasy i POlitycy niebendą ponosic odpowiedzialności za to co robią to nic sie nie zmieni

    Niestety ale oni wiedzą ze obojętnie czy się stoi czy się leży kasa sie należy .Stwarzają tylko pozory i produkują kolejne obiecanki przed samymi wyborami.

    • 9 0

  • Sensacja to by była gdyby Budyniowi udało się czegoś

    nie spartolić...

    • 12 0

  • DOBRA RADA (tanio i skutecznie a zarazem najszybciej) (2)

    1. MONITORY POWINNY BYĆ ZAMOCOWANE POD KĄTEM (ZWRÓCONE BARDZIEJ W STR. ZIEMI)
    2. DASZEK NAD MONITOREM POWINIEN BYĆ ZNACZNIE DŁUŻSZY

    moją radę potraktujcie jako prezent

    • 16 0

    • na Klinicznej postawcie te ekrany w POPRZEK na końcu przystanku (1)

      a nie WZDŁUŻ, bo tam ktoś pod tramwaj wpadnie czytając te informacje, albo oberwie lusterkiem tramwajowym. Najbardziej to czytelne są ekrany z przeciwnego przystanku.
      A tak poza tym to jakaś paranoja z tym systemem. Totalne jełopy, i zarząd który na to pozwala i ludzie którzy za to płacą.
      Tylko wykonawcy pozazdrościć. Łatwa kasa. Nie głupi ten co bierze tylko ten co daje...

      • 8 0

      • położenie tablic

        wykonawca postawił je tam gdzie dostał zgodę i wskazał miejsce ZTM. przecież nie wymyślili sobie jak im pasuje

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane