• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Informacji Pasażerskiej: prowizorka za 4 mln zł

Krzysztof Koprowski
7 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Monitory typu LCD przy dworcu głównym - całkowicie nieczytelne w słoneczny dzień i pokryte grubą warstwą brudu. Monitory typu LCD przy dworcu głównym - całkowicie nieczytelne w słoneczny dzień i pokryte grubą warstwą brudu.

System Informacji Pasażerskiej to przypuszczalnie najgorzej przeprowadzona inwestycja, jaka została kiedykolwiek poczyniona w gdański transport miejski. Mimo że pierwsze tablice pojawiły się na przystankach już we wrześniu 2009 roku, to i tak wiele pojazdów w ogóle nie jest na nich uwzględnionych. Nie wiadomo także, kiedy system zacznie w pełni funkcjonować.



ZTM przyznaje, że SIP nie działa zgodnie z założeniem. Raptem 60-70 proc. pojazdów jest widocznych w systemie. ZTM przyznaje, że SIP nie działa zgodnie z założeniem. Raptem 60-70 proc. pojazdów jest widocznych w systemie.
Zarząd Transportu Miejskiego wciąż próbuje uruchomić system, jednak prac tych nie ułatwia firma, która zwyciężyła przetarg - konsorcjum Emtal z GMV. Ta pierwsza firma czuje się poszkodowana naliczonymi karami finansowymi, które sięgają po odjęciu pierwszej raty ok. 5/6 całej ceny, czyli. ok. 4 mln zł. Cena była także jedynym kryterium wyboru oferty podczas przetargu.

Zdaniem ZTM system został wprowadzony zdecydowanie zbyt późno i z tego powodu nie planuje płacić wykonawcy całej kwoty. We wrześniu odbyła się rozprawa pojednawcza, na której nie stawił się ZTM, twierdząc, że odsetki zostały naliczone zgodnie z prawem. - W chwili obecnej nic mi nie wiadomo, by Emtal skierował do nas kolejny wniosek do sądu. - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM Gdańsk.

Jednak nie przepychanki finansowe interesują pasażerów, a to, kiedy system wreszcie zacznie działać. - Obecnie tablice pokazują rzeczywisty czas przyjazdu ok. 60 - 70 proc. wszystkich pojazdów. - przyznaje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk.

Czy twoim zdaniem System Informacji Pasażerskiej będzie działać przed wakacjami?

ZTM wciąż pracuje nad polepszeniem działania systemu wraz z GMV. Odbywa się to na zasadzie gwarancji, która została udzielona na 5 lat. Termin ten jest liczony od kwietnia 2010 roku, czyli od chwili odbioru systemu. - System został odebrany pod względem ilościowym, to jest ilości urządzeń i tego, czy zostały poprawnie zamontowane, a nie jakościowym. - tłumaczy Dobaczewski.

Jednocześnie ZTM nie chce podawać, kiedy dokładnie będzie działać system tak jak należy. Padają jedynie zapewnienia, że stanie się to "wkrótce". Wówczas ma ruszyć także zapowiadana od ponad roku strona internetowa, na której każdy pasażer będzie mógł sprawdzić realny czas przyjazdu tramwaju lub autobusu na przystanek. Także ten, gdzie nie ma tablic.

Wiadomo także, że tablice na razie nie będą montowane wraz z wymianą torów we Wrzeszczu i Strzyży. Na przystanki zostaną jedynie wyprowadzone instalacje, które w przyszłości pozwolą ustawić tablice bez potrzeby ingerencji w ułożoną nawierzchnię peronów. Na montaż nowych ekranów trzeba ogłosić nowy przetarg, a na to nie ma pieniędzy w kasie miasta. Przypuszczalnie jednak w przyszłości nie będą już stosowane monitory typu LCD.

- Nie sprawdzają się one na otwartej przestrzeni. Będziemy starać się poprawić na nich widoczność poprzez pokrycie folią oraz inne ustawienie kolorów prezentowanych informacji. Być może dokonamy także pomiędzy przystankami zamiany tablic LCD na LED i odwrotnie - dodaje Dymarski.

Tablice, które już stoją na przystankach, mają być wkrótce także umyte. Obecnie są pokryte sadzą i ptasimi odchodami, co jeszcze bardziej utrudnia odczytanie informacji.

- Od połowy 2010 roku mamy podpisaną umowę z zewnętrzną firmą na regularne mycie ekranów. Dokonano tego już 2-3 razy, a najbliższe mycie zostanie przeprowadzone wtedy, gdy będzie już nieco cieplej - zapewnia kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk.

Miejsca

Opinie (164) ponad 10 zablokowanych

  • Dobaczewski moim zdaniem powinien zostać odsunięty od władzy w ZTM. (1)

    Takie jest moje prywatne zdanie ponieważ mam już dość czytania co kilka tygodni powodów dlaczego akurat teraz nie działa SIP.

    • 15 1

    • Dyrektor odpowiedzialny za SIP

      tj. Włodzimierz Popiołek już podał się do dymisji.

      • 1 1

  • Od kilku lat (1)

    "walczę" z ZTM "w mieście przyjaznym turystom" aby rozkłady jazdy w internecie i na przystankach wyglądały jak np. w Gdyni-aby trasa autobusu lub tramwaju uwidoczniała nazwę ulicy po której jedzie pojazd aby przyjezdnym łatwo było zorientować się jak najwygodniej dostać się do miejsca docelowego.Nazwy przystanków niewiele mówią.Przez kilka lat ZTM odpowiada,że nie ma czasu na takie puperele,są ważniejsze rzeczy.

    • 16 1

    • Co za bzdury!

      Jedź do Gdyni i zobacz jak tam wyglądają rozkłady na przystankach. W jakim są formacie i jak są "czytelne". Potem wróć do Gdańska i przeproś za pisanie bzdur.

      • 3 3

  • Obecnie tablice pokazują rzeczywisty czas przyjazdu ok. 60 - 70 proc. wszystkich pojazdów.?

    Nie wiem jak ZTM liczy procenty ale do 70 to daleko

    • 11 0

  • SIP w autobusach- średniowieczny kalendarz (2)

    A mi się podoba SIP w autobusach. Szczególnie imieniny. Ostatnio np dowiedziałam się, że są imieniny KUNEGUNDY i MARYNY...Zastanawiam się po jakiego czorta te imieniny i jeszcze w dodatku dla imion których nikt nie nosi....aaa bo coś się musi wyświetlać- to rozumiem. Ciekawe czy zrozumieją obcokrajowcy, którzy przyjadą na euro

    • 20 2

    • Dokladnie! (1)

      Tez zawsze sie zastanawiam, po grzyba mi w autobusie akurat sie dowiedziec, kto ma dzisiaj imieniny. Juz lepiej zeby godzina sie dluzej wyswietlala a najlepiej, zeby pokazywalo, jaki bedzie nastepny przystanek.

      • 7 0

      • np.: jedziesz SPÓŹNIONYM tramwajem i widzisz, że właśnie dziś są imieniny Twojego SZEFA ;)

        np.: jedziesz SPÓŹNIONYM tramwajem i widzisz, że właśnie dziś są imieniny Twojego SZEFA ;)
        Wysiadasz, kupujesz kwiaty, i już spokojnie jedziesz dalej ;)
        Przecież po wręczeniu kwiatków szef już Cię nie opitoli ;)))

        • 2 0

  • wina konstrukcji (1)

    Obserwując stacje kolejowe w Holandii, gdzie obecnie wprowadzają podobny system tablic, zauważyłem jedno - ekrany LCD zamontowane są pod kątem ok 25 stopni dając bardzo dobrą widoczność z peronu a jednocześnie chroniąc monitor przed zabrudzeniami i opadami... Wnioski nasuwają się same.

    • 12 0

    • Z tablicy pod kątem 25 stopni g*wno sie zeslizguje?

      • 1 1

  • są przystanki na których ustawiono tablice równolegle

    do torów, tak więc pasażerowie z przeciwległego wiedzą o której przyjedzie tramwaj dla tych z przeciwka :))) to są mózgi dopiero :)))

    • 20 0

  • strona internetowa ZTM to jedna wielka porażka

    • 6 1

  • Czy ZTM...nie stac na pana Czesia z myjka do szyb/?

    Chyba jest firma oprozniajaca kosze na przystankach...wiec ile zajelo by czasu umycie takiego malego zabrudzonego monitora...2 minuty/?

    • 8 0

  • zmiany personalne nic nie zmienią, bo szwankuje cały system sprawowania władzy, kiedy to do was w końcu dotrze?

    • 9 3

  • Dyrekcja ZTM nie radzi sobie nie tylko z SIP ale i z przewozami.

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane