• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Informacji Pasażerskiej: prowizorka za 4 mln zł

Krzysztof Koprowski
7 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Monitory typu LCD przy dworcu głównym - całkowicie nieczytelne w słoneczny dzień i pokryte grubą warstwą brudu. Monitory typu LCD przy dworcu głównym - całkowicie nieczytelne w słoneczny dzień i pokryte grubą warstwą brudu.

System Informacji Pasażerskiej to przypuszczalnie najgorzej przeprowadzona inwestycja, jaka została kiedykolwiek poczyniona w gdański transport miejski. Mimo że pierwsze tablice pojawiły się na przystankach już we wrześniu 2009 roku, to i tak wiele pojazdów w ogóle nie jest na nich uwzględnionych. Nie wiadomo także, kiedy system zacznie w pełni funkcjonować.



ZTM przyznaje, że SIP nie działa zgodnie z założeniem. Raptem 60-70 proc. pojazdów jest widocznych w systemie. ZTM przyznaje, że SIP nie działa zgodnie z założeniem. Raptem 60-70 proc. pojazdów jest widocznych w systemie.
Zarząd Transportu Miejskiego wciąż próbuje uruchomić system, jednak prac tych nie ułatwia firma, która zwyciężyła przetarg - konsorcjum Emtal z GMV. Ta pierwsza firma czuje się poszkodowana naliczonymi karami finansowymi, które sięgają po odjęciu pierwszej raty ok. 5/6 całej ceny, czyli. ok. 4 mln zł. Cena była także jedynym kryterium wyboru oferty podczas przetargu.

Zdaniem ZTM system został wprowadzony zdecydowanie zbyt późno i z tego powodu nie planuje płacić wykonawcy całej kwoty. We wrześniu odbyła się rozprawa pojednawcza, na której nie stawił się ZTM, twierdząc, że odsetki zostały naliczone zgodnie z prawem. - W chwili obecnej nic mi nie wiadomo, by Emtal skierował do nas kolejny wniosek do sądu. - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM Gdańsk.

Jednak nie przepychanki finansowe interesują pasażerów, a to, kiedy system wreszcie zacznie działać. - Obecnie tablice pokazują rzeczywisty czas przyjazdu ok. 60 - 70 proc. wszystkich pojazdów. - przyznaje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk.

Czy twoim zdaniem System Informacji Pasażerskiej będzie działać przed wakacjami?

ZTM wciąż pracuje nad polepszeniem działania systemu wraz z GMV. Odbywa się to na zasadzie gwarancji, która została udzielona na 5 lat. Termin ten jest liczony od kwietnia 2010 roku, czyli od chwili odbioru systemu. - System został odebrany pod względem ilościowym, to jest ilości urządzeń i tego, czy zostały poprawnie zamontowane, a nie jakościowym. - tłumaczy Dobaczewski.

Jednocześnie ZTM nie chce podawać, kiedy dokładnie będzie działać system tak jak należy. Padają jedynie zapewnienia, że stanie się to "wkrótce". Wówczas ma ruszyć także zapowiadana od ponad roku strona internetowa, na której każdy pasażer będzie mógł sprawdzić realny czas przyjazdu tramwaju lub autobusu na przystanek. Także ten, gdzie nie ma tablic.

Wiadomo także, że tablice na razie nie będą montowane wraz z wymianą torów we Wrzeszczu i Strzyży. Na przystanki zostaną jedynie wyprowadzone instalacje, które w przyszłości pozwolą ustawić tablice bez potrzeby ingerencji w ułożoną nawierzchnię peronów. Na montaż nowych ekranów trzeba ogłosić nowy przetarg, a na to nie ma pieniędzy w kasie miasta. Przypuszczalnie jednak w przyszłości nie będą już stosowane monitory typu LCD.

- Nie sprawdzają się one na otwartej przestrzeni. Będziemy starać się poprawić na nich widoczność poprzez pokrycie folią oraz inne ustawienie kolorów prezentowanych informacji. Być może dokonamy także pomiędzy przystankami zamiany tablic LCD na LED i odwrotnie - dodaje Dymarski.

Tablice, które już stoją na przystankach, mają być wkrótce także umyte. Obecnie są pokryte sadzą i ptasimi odchodami, co jeszcze bardziej utrudnia odczytanie informacji.

- Od połowy 2010 roku mamy podpisaną umowę z zewnętrzną firmą na regularne mycie ekranów. Dokonano tego już 2-3 razy, a najbliższe mycie zostanie przeprowadzone wtedy, gdy będzie już nieco cieplej - zapewnia kierownik działu informatyki w ZTM Gdańsk.

Miejsca

Opinie (164) ponad 10 zablokowanych

  • Moim zdaniem problem Gdańska polega na tym, że rozdzielenie funkcji organizatora i przewoźnika jest u nas zrobione dla picu. Nie ma nawet prawdziwej centrali ruchu. Ale 200.000.000,00 na nowe tramwaje się znalazło. Gdańsk jest doskonałym przykładem na to, że kiepskiej organizacji nie można zamaskować furą pieniędzy. Z drugiej strony rozumiem tą pokrętną logikę: łatwiej przyjąć czyjeś 200mln niż postarać się żeby naprawy hamulców nie były tylko na papierze.

    • 7 1

  • LINIA 'PROSZĘ NIE WSIADAĆ' TO LINIA SPECJALNA. (2)

    KTO NIE ZNA SPRAWY I PISZE BZDURY NIECH SIĘ SCHOWA. LINIA TA SŁUŻY DO PRZEWOZU BYŁEGO PREZYDENTA RP LECHA WAŁĘSY Z RÓŻNYCH MIEJSC MIASTA W KIERUNKU BAŻYŃSKIEGO.
    KTO NIE CZYTA PRASY NIE WIE CHYBA ŻE PREZYDENT ZRZEKŁ SIĘ OCHRONY BOR I KORZYSTANIA Z POJAZDÓW BOR.
    A WIĘC NA KONIEC DO WSZYSTKICH PIENIACZY : ZACZNIJCIE SIĘ INTERESOWAĆ A NIE PISZECIE COŚ O CZYM NIE WIECIE.

    • 1 2

    • (1)

      jak zrezygnował to ,,z całym dobrodziejstwem inwentarza"czyli jeżdzi jak wszyscy!!!!!!!!!!

      • 1 0

      • ALE PREZYDENT WYKUPIŁ OD ZTM PRAWO DO KORZYSTANIA Z TRAMWAJU W KAŻDEJ POTRZEBIE

        • 1 0

  • kolejna kompromitacja gdanska

    • 3 0

  • pierwszy raz w zyciu wsiadem dzis do tramwaju w gdansku

    zepsul sie po 3 przystankach

    • 4 0

  • Kapuściane głąby

    Księgowi rezydenci z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, weźcie się za pługi, radła i sochy. Żuławy czekają. Gdzie wam do cywilizacji i monitorów LCD z taką wyobrażnią? Dolina krzemowa jest nie na wasze tępę mózgi.

    • 5 0

  • system odebrany pod względem ilościowym...

    W normalnym świecie zamówień, kontraktów, podwykonawstwa wylali by takiego dyrektora na zbity pysk, ale oprócz niego jeszcze innych odpowiedzialnych za nadzór jakości i odbiory techniczne.

    Pod 'względem ilościowym' to sobie tramwaje i autobusy liczycie chyba, bo sprawne ('odbiór jakościowy') to już za bardzo nie są...

    • 2 0

  • ZATWIERDZIL - PREZYDENT MIASTA GDANSKA

    jak mu bylo ? nie pamietam - za dlugo juz tam siedzi i zapomnial ze ludzie to to co mu płaci.

    • 1 0

  • taniość widzę, widzę taniość..., mówi wam to coś ?

    ZTM tanio chciał to ma, firma żeby tanio dała nie całkiem system kompletny,
    no i mamy

    • 2 0

  • EMTAL chwali się na swojej stronie SIPem w Gdańsku (1)

    Ja bym się na ich miejscu raczej nie przyznawał
    przecież to jawna ANTY reklama ;)))

    "W trakcie realizacji jest też pierwszy w Polsce duży system dynamicznej informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym w Gdańsku."

    maczali też palce w gdańskim bilecie elektronicznym :(

    • 1 0

    • przetargi

      system obsługuje ZTM. pozmieniali tyle linii, kursów etc że pewnie nie wszystko potrafili wpisac do programu. a dostawca dostarcza to co zamawia zamawiajacy. System został odebrany więc taki też został jak widać zamówiony. Trudno karać producenta samochodu za to co robi z nim uzytkownik.

      • 0 0

  • Wstyd za te

    obrzydliwe, nieczytelne, domki baby jagi na kurzej stopie

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane