• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (319)
Odcinkowy Pomiar Prędkości miałby powstać między Owczarnią a Matarnią ze środków z Krajowego Planu Odbudowy. Odcinkowy Pomiar Prędkości miałby powstać między Owczarnią a Matarnią ze środków z Krajowego Planu Odbudowy.

Po kilku latach przerwy wraca temat odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy Trójmiasta. Urządzenia rejestrujące prędkość miałyby się pojawić między Matarnią a OwczarniąMapka, a środki na ich instalację mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy.



Odcinkowy pomiar prędkości powinien pojawić się:

Po raz pierwszy realna szansa na poprawę bezpieczeństwa na obwodnicy pojawiła się w czerwcu 2019 roku, gdy gdański oddział GDDKiA zwrócił się do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego z wnioskiem o montaż kamer rejestrujących prędkość między Chylonią a Trasą KwiatkowskiegoMapka oraz między Owczarnią a Matarnią.

Inspekcja do wniosku się przychyliła i wpisała trójmiejską obwodnicę na listę potencjalnych miejsc, gdzie odcinkowy pomiar prędkości mógłby ruszyć. Po dwóch latach analiz okazało się jednak, że trasa S6 jest... zbyt bezpieczna i na montaż kamer nie może liczyć.

Plany drogowców: nawierzchnia na obwodnicy, usterki na Trasie Kaszubskiej Plany drogowców: nawierzchnia na obwodnicy, usterki na Trasie Kaszubskiej

Teraz, po kilku latach przerwy, temat znów wrócił, a o odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy upomniał się poseł Patryk Gabriel z Koalicji Obywatelskiej w interpelacji skierowanej do Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka. W piśmie skierował do ministerstwa dwa pytania:

  • Czy istnieją plany wprowadzenia na obwodnicy Trójmiasta systemu odcinkowego pomiaru prędkości? Jeśli tak, to w jakim terminie i w jakich jej częściach?
  • Ewentualnie jakie inne działania planowane są w celu zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników tej uczęszczanej drogi?

Jest szansa, finansowanie z KPO



Na pismo odpowiedział Paweł Gancarz, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury. Jak podkreślił, instalacja nowych urządzeń rejestrujących prędkość, w tym odcinkowych pomiarów prędkości, przewidziana jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

- Ze środków KPO finansowane są wyłącznie nowe lokalizacje i urządzenia rejestrujące planowane do instalacji na drogach krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. W przypadku odcinkowych pomiarów prędkości dotyczy to głównie lokalizacji na ciągach autostrad i dróg ekspresowych. Wśród rozważanych do realizacji lokalizacji są również urządzenia na tzw. istniejącej obwodnicy Trójmiasta (ciągu dróg ekspresowych S6 i S7), m.in. pomiędzy węzłami Gdańsk Lotnisko a Gdańsk Owczarnia - czytamy w odpowiedzi na interpelację poselską.
Jak tłumaczy przedstawiciel ministerstwa, ostateczna lista zadań zostanie wyłoniona w toku procedury składania wniosku w naborze ze środków Krajowego Planu Odbudowy.


Bezpieczeństwo poprawi Obwodnica Metropolitalna



Gancarz odniósł się też do drugiego pytania, dotyczącego planowanych działań, które mają zwiększyć bezpieczeństwo kierowców na obwodnicy. Zdaniem ministerstwa ma je poprawić m.in. trwająca budowa Obwodnicy Metropolitalnej.

- Z uwagi na obecną sytuację na istniejącej obwodnicy Trójmiasta do realizacji przez Ministerstwo została skierowana budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Inwestycja ta znajduje się już w realizacji, przewidywane zakończenie budowy jest na 2025 r. Jej zadaniem jest m.in. odciążenie ruchu, szczególnie od pojazdów przejeżdżających tranzytem i przekierowanie ich na nowy ciąg drogi ekspresowej. Jednocześnie pragnę wskazać, że w ramach budowy Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem na obwodnicy Trójmiasta realizowany jest system zarządzania ruchem, który po uruchomieniu pozwoli m.in. skutecznie informować użytkowników o warunkach ruchu, utrudnieniach, robotach drogowych itp. - dodał.
14:42 31 STYCZNIA (aktualizacjaakt. 15:33)

Wypadek na obwodnicy na wysokości Kowal (46 opinii)

Obwodnica Trójmiasta - kierunek Łódź, przed węzłem Gdańsk Południe wypadek - informuje czytelnik.

Od redakcji: Jak wyjaśnia Wojewódzkie Stanowisko Koordynacji ratownictwa zderzyły się 2 samochody, na miejscu są 2 zastępy straży pożarnej.
Obwodnica Trójmiasta - kierunek Łódź, przed węzłem Gdańsk Południe wypadek - informuje czytelnik.

Od redakcji: Jak wyjaśnia Wojewódzkie Stanowisko Koordynacji ratownictwa zderzyły się 2 samochody, na miejscu są 2 zastępy straży pożarnej.

Miejsca

Opinie (319) 8 zablokowanych

  • (3)

    Codzienne korki w tym miejscu to jaki sens tam instalowac takie kamery?

    • 39 8

    • (1)

      Korki powstają przez wypadki, które powstają przez ludzi jadących za szybko w miejscu i czasie kiedy powinno się zwolnić.

      • 11 11

      • Na korkownicy to gapiostwo nie prędkość.

        W większości wypadki na obwodnicy to zwykłe gapiostwo, przez prędkość i niedostosowanie jej do warunków na drodze to wypadki są na Słowackiego.

        • 5 4

    • żeby

      nie korki ,byście dawno wąchali kwiatki od spodu

      • 0 0

  • Ok, ale razem ze zmiennym limitem prędkości. (42)

    Sam pomiar nic nie da, w godzinach szczytu i tak nie da się jechać 120. W godzinach szczytu ograniczenie do 90 i będzie mniej wypadków.

    • 94 248

    • "w godzinach szczytu i tak nie da się jechać 120" (20)

      Ale jak jest ruch to sam mówisz, że się nie da jechać 120 więc po co to ograniczenie do 90. Poza tym jak by po obwodnicy jeździło więcej patroli to by się uspokoiło towarzystwo.

      • 41 9

      • Nie (19)

        Żeby było płynniej. Niższa prędkość to więcej samochodów można upchać i uniknie się korków. Zasada stara jak świat

        • 18 38

        • Więcej samochodów da się upchać? (4)

          Czyli rozumiem że dla Ciebie istotna jest ilosć samochodów na metr kwadratowy jezdni, a nie przepustowość. Jak będą stać to w ogóle będzie ich najwięcej.

          • 33 13

          • Wzorek jest trochę bardziej skomplikowany. (3)

            Bo bezpieczna odległość przy dużych prędkościach wymusza zmniejszenie przepustowości. No chyba że niezależnie od prędkości wszyscy sobie siedzą na zderzakach, wtedy z kolei ma się dwa razy dziennie karambol na obwodnicy paraliżujący całą okolicę :)

            • 24 1

            • Bezpieczna prędkość przy 120km/h to 60 m dla 90 45m. (2)

              Na odcinku zakładając 5m na samochód.
              Setny samochód od początku jest oddalony o:
              6,5 km dla 120km/h, co oznacza że dojedzie w 3.25 minuty
              5km dla 90, co oznacza że dojedzie w 3.33 minuty.
              Zatem z prostego rachunku wynika że dla 120km/h mas większą przepustowość.

              • 7 6

              • Jak Ci bezpieczna odległość wyszła liniowo, kiedy droga hamowania rośnie z kwadratem prędkości? (1)

                Jeżeli bezpieczna odległość przy 90km/h to 45m, to przy 120 rośnie do 80m.

                • 7 6

              • Zapraszam do zapoznania się z kodeksem

                Artykuł 19
                "Kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową jest obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Przepisu tego nie stosuje się podczas manewru wyprzedzania."

                • 6 1

        • Jeżeli drogowcy mają takie podejście i tego uczą na studiach to nie wróży nam to nic dobrego. (12)

          • 9 6

          • (9)

            Wiadomo, najszybciej się jedzie startując jak do wyścigu na ćwierć mili i hamując w ostatniej chwili przed zderzakiem poprzedniego pojazdu.

            Do tego każdy wie, że taka jazda jest ekonomiczna i ekologiczna, nie to co toczenie się w sznurku 50km/h.

            • 11 7

            • Kolejny znafca. (8)

              Szybciej się jeździ, jak jedzie się szybciej. Czyli jadąc 120km/h jedzie się szybciej niż jadąc 90 km/h. Wydaje się oczywiste, ale chyba niektórzy tego nie rozumieją. To o czym piszesz, czyli hamowanie przed następny samochodem, wynika z wymuszenia pierwszeństwa przez samochód wjeżdżajacy z prawego pasa. Niestety, ale problemy wynikają z braku umiejętności jazdy kierowców, którzy uważają że mogą wymusić pierwszeństwo, bo chcą wyprzedzić ciężarówkę, podczas gdy sami jadą o 5km/h więcej.

              • 6 24

              • (2)

                A jak niby ma ktoś wjechać skoro wszyscy pędzą 120/h? Zwolnij, ustąp pierwszeństwa wjeżdżającemu na obwodnicę to wtedy nie będzie stłuczek,.

                • 10 6

              • 120 km/h na lewym pasie. (1)

                Na prawym jest zawsze mniejszą prędkość ze względu na ciężarówki. Co do wjeżdżania na obwodnicę to oczywiście trzeba zrobić miejsce, ale nie wpuszczać. Pas rozbiegowy jest po to żeby się rozpędzić do prędkości prawego pas i spokojnie wjechać.

                • 13 0

              • Tak , szczególnie jak włączasz się do ruchu na Chwarznie w kierunku Chyloni

                • 2 3

              • Następny, co "mam dużo na liczniku, to szybko jadę". (3)

                Więcej religii zamiast matematyki, co może pójść źle?

                • 9 5

              • Jeździj 5 na godzinę to będzie super bezpiecznie. (2)

                • 3 6

              • Wystarczy że wszyscy będą jechać w tym samym tempie. (1)

                Rozumiem, że jak masz prawko od miesiąca, wydaje Ci się, że jak wyprzedzasz jak i**ota, szarpiesz i zmieniasz pasy, to jedziesz szybciej, ale to powinno mijać z doświadczeniem.

                • 3 1

              • Nie rozśmieszaj mnie. Prawko od miesiąca...

                Może ty masz za długo i przespałeś zmianę w drogach i samochodach. Jak robiłeś 40 lat temu, to rzeczywiście inny samochód na drodze jest wydarzeniem.
                Mam prawo jazdy od kilkunastu lat i zrobiłem setki tysięcy kilometrów. Jeżeli nie widzisz różnicy pomiędzy normalna jazdą z dopuszczalne prędkością, a powolnym pyrakniem to znaczy że nie znasz się na zegarku.

                • 1 4

              • Szybciej się jeździ jak droga jest pusta. Jak nie jest pusta jeździ się nieszybciej.

                • 3 0

          • To miasto nie odrabia lekcji (1)

            Zobacz Spacerową, niech robią ten Tunel pod Pachołkiem i Nową Spacerową i połączenie z Płażyńskiego to ruch się uspokoi

            • 3 6

            • Tak jak się uspokoił po zbudowaniu tunelu pod Wisłą?

              • 5 3

        • Jak więcej?

          Im wolniej samochód się porusza tym więcej zajmuje czasoprzestrzeni. Powierzchnia (lub objętość) x czas.

          • 1 0

    • W godzinach szczytu nie da się jechać nawet 90. (1)

      Chyba, że masz na myśli jazdę przez 90 minut jazdę od Osowej do Chyloni. Tyle wczoraj mi to zajęło po pracy.

      • 22 1

      • Jedz PKM

        Taniej, książkę poczytasz, szybciej!

        • 3 3

    • Większy problem niż prędkość

      To brak należytych odstępów między samochodami

      • 30 1

    • Raczej zmiennym limitem prędkości w górę (7)

      To droga bezkolizyjna, zabezpieczona barierami energochłonnymi, więc podczas dobrych warunków pogodowych i minimalnego ruchu powinno tam pokazywać nawet 140.

      • 11 23

      • Proponuję 200. (6)

        Jeszcze za mało hałasu i spalin.

        • 12 23

        • 200 to uczciwa wartość (5)

          tym bardziej że przykład Niemiec pokazuje, że nawet bez limitu prędkości większość jedzie maksymalnie 140km/h. U nas też na drogach ekspresowych mało kto jeździ ponad 140. Danie limitu 200km/h żeby fotoradar karał tylko prawdziwych piratów drogowych, jest dobrym rozwiązaniem

          • 18 19

          • Oczywiście. Ustawić limit powyżej mojego łamania prawa :) (3)

            To może jeszcze zróbmy jak w Niemczech, że powyżej pewnej prędkości, OC nie obowiązuje i płacisz sam, a także odpowiadasz za każdy wypadek ze swoim udziałem?

            • 16 10

            • pan myśli jak jakiś agent ubezpieczeniowy (2)

              jak tu pobrać najwięcej składek i wziąć za to jak najmniej zobowiązań...

              • 6 7

              • To akurat nie jest myslenie agenta ubezpieczeniowego

                Agent nie bierze na siebie zobowiązań - to jest rola zakładów ubezpieczeń, które są przez Agenta reprezentowane.
                Agent bierze na siebie (zgodnie z zapisami Ustawy o dystrybucji ubezpieczeń) analizę potrzeb klienta i odpowiada za zaproponowany zakres ubezpieczenia.

                • 6 0

              • To jest normalne.

                Nikt nie będzie brał odpowiedzialności za Twoje łamanie prawa.

                Tylko w Polsce mamy jakieś cuda, gdzie można wymusić pierwszeństwo na jadącym 150 w terenie zabudowanym.

                • 8 0

          • Czyli jak ktoś dostanie za przekroczenie o 10km/h proponowanych 200km/h to będzie prawdziwym piratem?

            • 0 0

    • w godzinach szczytu to mozna obnizyc do 50. szybciej nie polecisz

      • 2 0

    • To 90 i tak niewiele da, jeśli

      ludzie będą dalej jechać innym na zderzaku.

      • 7 0

    • Prędkość nie jest tutaj przyczyną

      Nastawiać kamery mierzące odległość między samochodami i karać internetowo. Gdyby taki pomiar zrobili przez godzinę to myślę, że spokojnie ukarali by z 10tys kierowców. Przez miesiąc mamy problem rozwiązany jak by się posypało kilka set tysięcy mandatów.

      • 8 0

    • Lepiej zabrać się za szeryfów środkowego pasa, jadą po 80 - 90 kmh i blokują środkowy pas (3)

      • 6 6

      • Tam, gdzie jest środkowy pas (2)

        spokojnie możesz wyprzedzić lewym. A ten jadący środkowym może kogoś wyprzedza, np. tira

        • 5 1

        • Nigdy obwodnicą nie jechałeś? (1)

          Przecież na środkowym pasie często są auta nawet gdy na prawym jest pusto a prawo o ruchu drogowym mówi jasno że o ile to możliwe trzeba zająć prawy pas.

          • 2 0

          • Dokładnie

            A jak są 3 pasy ruchu to można wyprzedzac prawym pasem (poza terenem zabudowanym)

            • 2 0

    • Odcinkowy pomiar prędkości

      Odcinkowy pomiar prędkości nic tu nie poprawi ,po prostu powinno być więcej pasów w jedną i drugą stronę co by się nie korkowalo jak jakiś samochód się popsuje

      • 0 1

    • Tusk już działa

      Bardzo ważna sprawa. Miliony na radary zamiast na łatanie dziur w drogach. Logika wariata. Pewnie Szczurek z Gdyni maczał w tym swoje racice.

      • 0 0

    • Skąd takie rozumowanie???

      Może przestań jeździć jak ci za szybko... Proponuję wrócić na rower z takimi rewelacjami...

      • 1 0

  • Pomiar powinien być na całej (4)

    Obwodnicy. Tracimy mnóstwo czasu czasu i pieniędzy przez codzienne dzwony

    • 27 51

    • Wy ludzie serio myślicie, że dzwony są tam przez prędkość? (2)

      W większości przypadków to siedzenie na ogonie i mo.rda w telefonie.

      • 21 5

      • Nie - przez nagłe jej wytracenie.

        • 8 3

      • Prędkość rozpoczyna ten łańcuch zdarzeń. Chyba sam przyznasz, że poruszając się 50km/h mało kto jest w stanie Ciebie na drodze zaskoczyć, a przy 140km/h to już raczej nie ma problemu. Tym bardziej, że droga hamowania rośnie w kwadracie prędkości.

        • 7 1

    • no czasami dzwony tez pisza

      • 0 2

  • Przecież tam zawsze wszystko stoi (1)

    A dzwony nie są przez prędkość tylko przez telefon i nietrzymanie odległości

    • 55 10

    • Dokładnie

      Gapiostwo, telefony i odległość między samochodami, znaczy przede wszystkim odstęp od poprzedzającego auta. Gdy się zagapimy a mamy większą odległość to mamy jakieś szanse aby zareagować, niż od razu ładować w auto z przodu.

      • 4 0

  • To będzie jedyna inwestycja drogowa PO w pomorskim (1)

    • 44 15

    • To pomysły PiS

      • 0 0

  • (3)

    Odkąd lewy pas to dzicz będąca królestwem "szybkich i bezpiecznych", jazda po obwodnicy stała się jak ultimate demoltion derby na amfetaminie. Oczywiście jak przez tą bezmyślna hołotę dochodzi do wypadków, to płacimy my wszyscy, czasem, wyższymi składkami, naprawami zniszczonej infrastruktury, a ci najbardziej wygadani biorą wodę w usta. Odcinkowy pomiar powinien być już od dawna, na całej obwodnicy. Tak samo w tunelu. A co myślą o tym "królowie" życia pędzący swoimi ratalnymi furami do kartongipsuów rozlanych po okolicznych pipidowkach, to mnie nie obchodzi.

    • 51 54

    • Zawiść to duży problem większości Polaków, którym znów w życiu nic nie wyszło. (1)

      • 20 13

      • Zawiść haha? To ludzie nie mają prawa jechać bezpiecznie, jak w cywilizowanym kraju? Przy okazji, polecam popracować w banku lub na windykacji, zobaczysz jakimi zakredytowanymi po kurek gołodupcami są te "elity", którym ponoć wszyscy zazdroszczą.

        • 15 16

    • odcinkowy pomiar powinien być na wszystkich ulicach trójmiasta w takim razie.

      • 0 0

  • (1)

    Lepszy byłby pomiar odcinków pomiędzy zderzakami.

    • 55 0

    • Jedziesz 100km/h to odległość musi być 100m

      Ale jak mam 100m do auta z przodu to 4 auta z prawego wciskają się w mój odstęp i tak jest zawsze! Kontrola odległości powinna być codziennie przez pół roku, może wtedy coś ludzi nauczy.

      • 10 0

  • Polak nie potrafi kierować. (2)

    Ma to w genach.

    • 8 29

    • No zobacz, a za granicą nagle większość potrafi.

      Czyżby to ta obawa wysokich mandatów w np. euro? Bo przecież 500 euro to nie 500 zł.

      • 3 2

    • A niepolak umie?

      3 pas

      • 1 0

  • Kamery nie potrzebne? Niestety tylko bacik i nieuchronna kara temperuje nas Polaków za kierownicą (10)

    Bo dlaczego w innych państwach jesteśmy tacy z dyscyplinowani ?odpowiedzmy sobie sami na to pytanie. Pierwszeństwo pieszych na pasach i wysokie mandaty za nieustąpienie takiemu pieszemu bo mocno przetestowywana teraz zobaczcie jakie są efekty kierowcy jeżdżą coraz lepiej grzeczniej widać dobre efekty tej sytuacji i zmian

    • 47 62

    • lata retoryki wstydu zrobiły swoje (1)

      widać to wszędzie w Internecie

      • 13 8

      • Lata ośmieszania Polaków za granicą spowodowały że wstyd się przyznać do bycia Polakiem.
        Miejmy nadzieję, że ta farsa się skończyła i wracamy do normalności.

        Jednak te 8 lat spowodowało stratę wizerunku naszej Ojczyzny na dekady.

        • 14 6

    • Tak to jest z ludźmi wychowanymi przez bicie, kiedy byli dziećmi. (1)

      Nie ma kary - nie nie ma winy.
      Zero własnej empatii i moralności.

      • 6 7

      • Oj chyba ktoś tutaj ma sam ze sobą.

        • 5 2

    • a czy te kamery beda rejestrowac tych, ktorzy maja strach zjechac na prawy pas i blokuja lewy pas? (1)

      obywatelu, pamietaj, blokujac lewy pas ograniczasz w swojej ograniczonosci wplywy do budzetu

      • 9 6

      • Co to jest "blokowanie lewego pasa"?

        Nie ma czegoś takiego w Prawie o Ruchu Drogowym.

        Jeżeli prawy pas nie jest pusty, możesz jechać lewym z dowolną prędkością.

        • 3 12

    • To zacznij od karania rowerzystów (2)

      oni nagminnie łamią prawo jeżdżąc przez przejścia dla pieszych, po chodniku, na czerwonym świetle, na deptakach, nie ustępują pierwszeństwa, jadą ulicą na zakazie, blokują ruch... ale żaden nie dostanie mandatu bo rowery nie są rejestrowane.

      • 14 8

      • Tak samo jak kierowcy na ulicy obok.

        Jak często przekraczasz prędkość samochodem? Ile mandatów z tej okazji dostałeś?

        Jedyna różnica jest taka, że rowerzyści nie próbują trąbić i przeganiać światłami innych, poprawnie jadących rowerzystów.

        • 5 10

      • Jasne, zwłaszcza na obwodnicy, o której jest artykuł...

        • 2 0

    • Widać wzrostem wypadków na przejściach.

      • 16 0

  • Działkowcy widać mocno działają. (4)

    Mają przebicie skubani, ekrany postawione to teraz dołożymy im jeszcze odcinkowy pomiar ze zmniejszeniem prędkości. Ciekawe czy zaraz teren nie zostanie przechwycony przez dewelopera bo w tym mieście wszystko jest możliwe. Natomiast na nowo oddanej kaszubskiej robi się wałki z zaniżaniem pomiarów hałasu, mimo tego że ludzie mają ekrany to cały dzień przekroczenia, jednak magicznie pomiary łapią się w normach jak wykonawca dokonuje korekty pomiarów i wtedy 0,5 dB pod obowiązującą normą, która jeszcze jakiś czas temu była znacznie niższa.

    • 37 7

    • To juz nie są działki (2)

      To osiedla...

      • 8 1

      • Jeżeli mówisz o Klukowie to ok ...

        ekrany dla nich to jakieś 700m, ale kolejny ponad 1km ekranów (kierunek Gdynia) jest wybudowany dla działkowców.

        • 2 0

      • Rodzinny ogród działkowy to nie osiedle.

        To, że ludzie mają tam postawione nielegalne domy to już ich problem, wyraźnie miejsca te są nazwane: "Rodzinny ogród działkowy Portowiec", "Rodzinny ogród działkowy Klukowo" i ""Rodzinny ogród działkowy Trzy Nurty".

        • 3 0

    • W tym mieście jest masa takich miejsc, gdzie srogo przekraczany jest hałas

      Najlepsze jest zrobienie progów zwalniających pod samym blokiem na drodze, po której jeżdżą samochody ciężarowe

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane