• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybciej z Gdyni do Warszawy

Mariusz Kurzyk
15 czerwca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 19:24 (15 czerwca 2008)
Dzięki remontowi torów, pociągi na trasie Gdynia - Warszawa będą mogły się poruszać z prędkością nawet 200 km/godz. Dzięki remontowi torów, pociągi na trasie Gdynia - Warszawa będą mogły się poruszać z prędkością nawet 200 km/godz.

Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Gdyni znacznie poprawi infrastrukturę tej drugiej. - Po jej zakończeniu będzie po europejsku - zapewnia zastępca dyrektora PKP PLK.



Od strony Wejherowa wymieniono już 1890 m torów i wybudowano trzy nowe rozjazdy (można je porównać do skrzyżowań drogowych). Wciąż trwają prace od strony Gdańska.

- Już widać, że część węzła w Gdyni już jest nowa i ładna - zapewnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora PKP Polskie Linie Kolejowe. - Jeszcze dwadzieścia miesięcy i tory powinny zostać zrobione. Jednak podróżnego tak naprawdę nie interesuje to, co teraz robimy. Mało to widowiskowe. Można powiedzieć, że grzebiemy się w torach. - dodaje.

Bardziej spektakularny ma być drugi etap prac. Zmodernizowane zostaną perony i przejście podziemne łączące budynek dworca z ulicą Morską. Oczywiście będą też instalowane windy dla niepełnosprawnych.

- Możemy więc mieć pewność, że jest to kwestia dwóch, maksymalnie trzech lat, kiedy cała Gdynia: od torów aż po dach będzie wyglądała przynajmniej po europejsku - dodaje Lewiński. - Kiedy prace się zakończą, do Warszawy możliwa będzie podróż z prędkością nawet 200 km na godzinę - obiecuje.

Będą ją mogły osiągać tylko pociągi z tzw. wychylnym pudłem. Chodzi o tabor, który może się przechylać, aby zniwelować niedogodności związane z ostrymi zakrętami . Oczywiście takich składów w Polsce jeszcze nie ma. PKP liczy jednak, że sytuacja się zmieni, kiedy będą już tory. Miałaby je kupić spółka PKP Intercity.

- Na to przyjdzie czas. Nasze plany są długofalowe. Myślimy o tym - przyznaje Bartłomiej Buczek, dyrektor PKP Intercity.

Korzyści wynikające z modernizacji trasy Gdynia -Warszawa (informacje za PKP PLK):

- skrócenie czasu podróży na trasie Warszawa - Gdynia do 163 min (133 min dla pociągu z wychylnym pudłem), na trasie Warszawa - Katowice do 50 min., Katowice - Zebrzydowice do 30 min., a Katowice -Zwardoń do 35 min.,
- zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h na trasie Warszawa - Gdynia oraz pociągów pasażerskich do 250-350 km/h na trasie Grodzisk Mazowiecki - Zwardoń/Zebrzydowice,
- poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka wypadków dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych (m.in. urządzeń sterowania ruchem kolejowym),
- poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych (zmniejszenie liczby przejazdów w poziomie, nowoczesne urządzenia automatyki kolejowej),
- ograniczenie hałasu i drgań poprzez: zastosowanie szlifowanych szyn bezstykowych, mat antydrganiowych, budowę ekranów akustycznych, wymianę okien,
- zmniejszenie ryzyka zanieczyszczenia wód i gruntów dzięki zastosowaniu systemu drenażu, rowów odprowadzających i osadników,
- zmniejszenie śmiertelności zwierząt oraz zachowanie integralności siedlisk zwierzęcych poprzez: przystosowanie obiektów inżynierskich (mosty, przepusty) do pełnienia funkcji przejść dla zwierząt, instalację urządzeń odstraszających, oświetlenie mostów na Wiśle i Narwi dla poprawienia ich dostrzegania przez ptaki,
- dostosowanie obiektów dla osób niepełnosprawnych dzięki budowie pochylni i wind.

Opinie (105) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    nie ma o czym pisać to napiszemy trochę propagandy...a co tam. mnie nie interesuje to co jest,a nie to co ma być.

    • 0 0

    • (2)

      to co jest, wszyscy widzimy, więc nie ma sensu o tym pisać.

      • 0 0

      • to niech piszą o tym co jest aktualnie zrobione i robione (1)

        a nie tym jakie są plany za 5 lat.

        • 0 0

        • Za 5 lat?

          Optymist(k)a z Ciebie :-) Mają wymienione 2 km torów z ok.400 :-) a podniecają się jakby było czym. I jeszcze ta wymiana taboru kolejowego. Trasę Kwiatkowskiego budowali 34 lata. Na reorganizację PKP należy założyć przynajmniej z 50 :-)

          • 0 0

  • Modernizacje

    kiedys Intercity jechal 3:11 do warszawy... teraz pedzie 5h.... po modernizacjach bedzie 7 pewnie :)))

    • 0 0

  • Kolejny sukces Gdyni ! (13)

    Super, nasze miasto rozwija się w błyskawicznym tempie. Już niedługo skończą budowę SeaTower oraz hali widowiskowo-sportowej.

    • 1 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • (6)

      Największym sukcesem Gdyni tego stulecia jest otwarcie estakady Kwiatkowskiego. Budowa 2,5km drogi zajęła naszym budwniczym raptem 35 lat :)
      Rekord świata :)

      • 0 1

      • sukces? (4)

        Jaki to jest sukces? I tak cała Warszaffka wysiada w Gdańsku, a do nas jedzie powietrze w przepięknych wagonach PKP...

        • 0 1

        • :P (3)

          W Gdyni za czyste powietrze jest i Warszawiacy mdleją jak dostaną tlen do mózgu. Bezpieczniej dla nich wysiadać w zanieczyszczonym Gdańsku ;)

          • 1 0

          • mhm (1)

            tylko że gdyńskie perony śmierdzą rdzą. wiec gdzie tu syf? :P

            • 0 1

            • gdanskie smierdza moczem i odchodami

              toz to noclegownia dla bezdomnych
              jakis czas temu byla tu wypowiedz turystki z Portugalii - podsumowala gdanski dworzec krotko - najgorszy smrod jaki kiedykolwiek miala okazje poznac.....

              • 1 0

          • assad

            a z gdańska i tak 1/2 h szybciej!

            jaki to sukces gdyni ze pkp, skończyła właśnie ten odcinek, to samo z dworcem, tez nie leży to w gesti miasta. Hala widowiskowo-sportowa z prawdziwego zdarzenia to będzie ale na pograniczu gdańska i sopotu. Co do sea towers to wątpliwy sukces gdyni, że w maistracie dobre łapówki poszły i sprzedano najatrakcyjniejszy teren w mieście pod budowę obiektu który nie będzie spełniał żadnej funkcji publicznej i nie będzie ogólnodostępny (pierwotnie z tego co wiem to na taras na samej górze miał być wolny dostęp - i dlaczego juz tak nie będzie???). gdańsk z sopotem potrafią współpracować a gdynia jest taką gorszą siostrą, życze gdyni jak najlepiej, ale puki co drodzy gdynianie pozostał wam tylko dobry PR którym jesteście na codzień karmieni.

            • 0 0

      • co za roznica, sucharskiego nigdy nie skoncza

        • 0 0

    • a z gdańska i tak 1/2 h szybciej!

      jaki to sukces gdyni ze pkp, skończyła właśnie ten odcinek, to samo z dworcem, tez nie leży to w gesti miasta. Hala widowiskowo-sportowa z prawdziwego zdarzenia to będzie ale na pograniczu gdańska i sopotu. Co do sea towers to wątpliwy sukces gdyni, że w maistracie dobre łapówki poszły i sprzedano najatrakcyjniejszy teren w mieście pod budowę obiektu który nie będzie spełniał żadnej funkcji publicznej i nie będzie ogólnodostępny (pierwotnie z tego co wiem to na taras na samej górze miał być wolny dostęp - i dlaczego juz tak nie będzie???). gdańsk z sopotem potrafią współpracować a gdynia jest taką gorszą siostrą, życze gdyni jak najlepiej, ale puki co drodzy gdynianie pozostał wam tylko dobry PR którym jesteście na codzień karmieni.

      • 0 0

    • tradycyjnie już przepychanka kilku portalowych matołków:/ beznadzieja

      • 0 0

    • hahahaha

      powiedz ile macie km dróg rowerowych ?? hahahaha

      • 0 0

    • Błyyyyyyyskawiczne tempo

      He,he przesadziłeś z tą błyskawicą - remont peronów i tuneli w ciągu trzech lat. Dla porównania w Gdańsku w tym czasie ma powstać od zera najnowocześniejsze w Polsce Centrum Medycyny Inwazyjnej. A remoncik dworca się przyda, oj przyda, może wreszcie zadaszą perony...

      • 0 0

    • re:gdynia forever

      tak, jasne i stanie się kolejnym miastem dla buraków z wypchanym portfelem. brudnym i zadeptanym, bo trójmiejskiego parku krajobrazowego w perspektywie najbliższych 20 lat w ogóle ma nie być...

      • 0 0

  • jaka punktualność!!!

    A mnie interesuje czy w związku z powyższym pociąg do W-wy,który i tak wlecze się jak żółw, w wakacje będzie jezdził wg rozkładu czy będzie zakładał opóżnienia.Przy przesiadkach(na międzynarodowy) jest to ważne a bilety chcę kupić 60 dni wcześniej.

    • 0 0

  • (1)

    jasne 30 miesięcy tylko poki co trzeba stalowych nerwów żeby jeżdzić z pkp.
    Albo pociągi przeładowane - ekspresy - 8 osób w przedziale, tłumy na korytarzach syf ogólny jak zawsze ciężko wydłużyć im skład, ale ceny biletów prędko podnoszą. Piękne są założenia ale póki co normalne jest że pociąg ma 30 minutowe opóźnienie i wlecze się tak żę szybciej można dojść na piechotę - zwłaszcza jak wjeżdza do Warszawy - ok. 40 minut zajmuje dojazd do centralnego z idiotycznym staniem na wschodniej.

    • 0 0

    • ups. nie doceniłam pkp 20 miesięcy ;)

      • 0 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • modernizacja?!

    "Kiedy prace się zakończą, do Warszawy możliwa będzie podróż z prędkością nawet 200 km na godzinę - obiecuje" yyyyy... jak to się ma do prędkości osiąganych w Europie zachodniej?:D:D:D

    • 0 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • A może szybciej ze Słupska do Gdańska...

    Naprawdę nie rozumiem, dlaczego nikt z zarządzających SKM nie pomyślał o wprowadzeniu prawdziwej SZYBKIEJ kolejki=sprintera na dalszych ale wciąż lokalnych (bo pomorskich) trasach. Dlaczego trzeba się slimaczyć pociągiem np.do Słupska, który zatrzymuje się na każdej stacji z Gdańska do Gdyni? Co z codziennie dojeżdżającymi kolejką z Rumi do Gdańska albo Gdańska do Gdyni?Dojazd zajmuje koszmarnie długo i nic dziwnego że ludzie wybierają samochod i obwodnicę a potem stanie w korkach bo to i tak szybciej niż "szybką" kolejką. Daleko nam niestety do standardów szybkich lokalnych połączeń jakie są na zachodzie.

    • 0 0

  • bardzo dziekuję za zablokowanie opinii:) Tak się boicie tych nierobów z PKP???

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane