• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybsze przejazdy dzięki buspasom w Gdyni

Patryk Szczerba
19 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej. Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni przyczyniły się do tego, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w godzinach szczytu zmniejszyły się o około 5 minut - wynika z wyrywkowych obserwacji pracowników ZKM Gdynia. Dzięki nim udało się zachować niezmienioną liczbę kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.



Czy powinno przybywać buspasów?

Przypomnijmy:

  1. Budowa buspasów na Morskiej rozpoczęła się w kwietniu zeszłego roku.
  2. Wykonawcą wartych 21 mln zł prac była firma Eurovia.
  3. Prace miały skończyć się na przełomie roku, ale trwały do kwietnia, zaś odbiory zakończyły się w połowie maja.
  4. Powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi.


Buspasy na Morskiej gotowe


Kompleksową, systemową analizę zmian czasów jazdy autobusów i trolejbusów po uruchomieniu buspasów Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zamierza przeprowadzić dwuetapowo - do końca roku.

Już teraz wiadomo jednak, że czas przejazdu trolejbusów i autobusów skrócił się, a buspasy na ul. Morskiej spełniają swoją rolę.

Buspasy na Morskiej: przejazd krótszy o 5 minut



- Z wyrywkowych obserwacji wynika, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w porach największych zatorów drogowych zmniejszyły się o około 5 minut w stosunku do stanu sprzed budowy buspasów. To bardzo znacząca korzyść - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Rozkład jazdy Gdynia



Przedstawiciele ZKM wskazują też na inną korzyść. Uruchomienie buspasów umożliwiło zachowanie niezmienionej liczby kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.

Kto może korzystać z buspasów?


- Zbliżaliśmy się bowiem do sytuacji, w której zaplanowane blisko 20-minutowe postoje wyrównawcze na pętlach w północnej części Gdyni, zaczęły być już niewystarczające - nie zapewniały kierowcom minimum przerw socjalnych i nie gwarantowały punktualnego odjazdu z pętli w przeciwnym kierunku w kolejnym kursie - opowiada Marcin Gromadzki.

ZKM: dzięki buspasom potrzeba mniej autobusów



Gdyby nie nowe buspasy, to do obsługi linii trolejbusowych: 22, 25, 26, 27 i 30 oraz autobusowych: S, 109 i 141, konieczne byłoby skierowanie po jednym pojeździe więcej dla zapewnienia wymaganej długości postojów i punktualności.

- Nastąpiłby więc wymierny wzrost kosztów, który nie wiązałby się z poprawą oferty dla pasażerów, czyli np. wzrostem liczby wykonywanych kursów - wskazuje Gromadzki.
Na razie nie było wniosków do służb związanych z kontrolą tego, kto jeździ po buspasie.

- Zarówno ZDiZ, jak i ZKM nie zwracały się do policji z prośbą o wzmożone kontrole wykorzystania buspasów na ul. Morskiej przez pojazdy nieuprawnione. Natomiast jeszcze przed formalnym uruchomieniem buspasów ZKM poprosił przedstawicieli policji i straży miejskiej o zwrócenie uwagi na samochody ciężarowe (lawety) parkujące na nich w celu załadunku/rozładunku - informuje Wojciech Folejewski zastępca Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • (5)

    Nasuwa się pytanie: czy warto było wydać tyle milionów aby zyskać 5 min ?

    • 40 11

    • nie warto

      Szczurek jeździ do pracy i tak samochodem.

      • 10 3

    • to zrób taniej (1)

      to nie przykręcanie budki dla ptaków ziomeczku...

      • 3 4

      • czyli potwierdzasz że drogo jak na 5 min oszczędności.

        • 2 3

    • (1)

      Warto było. Przynajmniej poszło na drogi a nie kolejny pomnik..

      • 4 0

      • Wykonawca?

        :)

        • 1 0

  • (3)

    Super. A co z pozostałymi uczestnikami ruchu? Buspas ok, ale nie popadajmy w skrajność- tak jak na ul. Chwarznienskiej w przyszłości. Śmiać mi się chce. Nikt na sile mnie nie zmusi do jakiejś komunikacji miejskiej. Wole stać w koreczku

    • 32 27

    • no to stój, droga wolna

      a nie, przecież w korku tkwisz XD

      • 9 4

    • Nikt cie tez nie zmusi do uzywania mozgu. (1)

      • 0 2

      • Ma mózg - stad woli stać w klimatyzowanym autku bez d**ila jak ty obok

        Niż może jeszcze cię dotykać bo taki ścisk i wąchać twój pot

        • 2 1

  • To się nazywa ambitny cel... (1)

    "zachować niezmienioną liczbę kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej".

    • 30 5

    • To nie był cel a efekt. Wbrew pozorom istotny. Ale najpierw trzeba włączyć wyobraźnię żeby to zrozumieć.

      • 2 4

  • (3)

    5 minut?! Naprawdę szaleństwo. Ciekawe ile dłużej jadą kierowcy aut osobowych? Buspasy tak, ale nie kosztem innych. Za chwilę będą robić cyrk z Chwarznienskiej.

    • 31 22

    • 5minut x 100 pasażerów autobusu (2)

      kontra niech by nawet i 20minut x 1 kierowca auta

      Sory, stój w korku, samochodziarzu.

      Buspasy kosztem samochodów - taki jest jedyny logiczny kierunek rozwoju miast.

      • 8 3

      • W jakich godzinach 100 pasażerów? To może od godz. 9:00 do 14 :00 likwidujemy buspasy?! Propozycja.

        • 1 2

      • a czemu 20min x 1 kierowca?

        • 1 0

  • "Według władz miasta, dzięki odcinkom buspasów pojazdy komunikacji miejskiej pokonają ul. Morską nawet o 10 minut szybciej." To jak to jest Panie prezydencie miało być 10 minut jest około 5?

    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Gdynia-buspasy-na-ul-Morskiej-gotowe-n133649.html#tri

    • 24 3

  • w tym roku 153 metry nowej drogi rowerowej, 300 metrów buspasa raz na kilka lat (1)

    w tym tempie szczurek rozwiąże problemy komunikacyjne za 30 lat.

    • 38 3

    • J na to liczy! Żeby być przy korycie przez kolejne lata

      • 0 0

  • Do autora artykułu, dlaczego nie podał Pan w metrach jak długie są te buspasy (1)

    • 30 1

    • Około 1,200metrow

      • 2 1

  • Teraz już tylko 5 minut, coż za zmiana zdania ;D

    Przed budową mówili o prawie 15 minutach zaoszczędzonych, żeby lepiej brzmiało, po przebudowie w kwietniu mówili o 10 minutach

    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Gdynia-buspasy-na-ul-Morskiej-gotowe-n133649.html

    Widać jak te ich pomiary mają się do rzeczywistości... Zresztą te buspasy powinny być na całości, a nie jakieś pitolki 100 czy 200-metrowe. Z przystanku przy Biedronce trzeba wyjechać na jezdnię, żeby zaraz zjechać na pas ruchu, mogli to inaczej rozwiązać.

    PS. Na Chwarznieńskiej też mówią o skróconym czasie 15 minut ,po budowie kontrabuspasa, a skończy się na 5 minutach, ale PR to PR :)

    • 27 1

  • A Morska i tak regularnie zalewana

    Kilka lat temu remont, w tym roku też kosztowny remont i ścieżki rowerowe a jak burza to Morską płyniemy.

    • 30 2

  • A dedykowane pasy ruchu...

    To za darmo?
    Takie to "oszczednosci".

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane