• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybsze przejazdy dzięki buspasom w Gdyni

Patryk Szczerba
19 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej. Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni przyczyniły się do tego, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w godzinach szczytu zmniejszyły się o około 5 minut - wynika z wyrywkowych obserwacji pracowników ZKM Gdynia. Dzięki nim udało się zachować niezmienioną liczbę kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.



Czy powinno przybywać buspasów?

Przypomnijmy:

  1. Budowa buspasów na Morskiej rozpoczęła się w kwietniu zeszłego roku.
  2. Wykonawcą wartych 21 mln zł prac była firma Eurovia.
  3. Prace miały skończyć się na przełomie roku, ale trwały do kwietnia, zaś odbiory zakończyły się w połowie maja.
  4. Powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi.


Buspasy na Morskiej gotowe


Kompleksową, systemową analizę zmian czasów jazdy autobusów i trolejbusów po uruchomieniu buspasów Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zamierza przeprowadzić dwuetapowo - do końca roku.

Już teraz wiadomo jednak, że czas przejazdu trolejbusów i autobusów skrócił się, a buspasy na ul. Morskiej spełniają swoją rolę.

Buspasy na Morskiej: przejazd krótszy o 5 minut



- Z wyrywkowych obserwacji wynika, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w porach największych zatorów drogowych zmniejszyły się o około 5 minut w stosunku do stanu sprzed budowy buspasów. To bardzo znacząca korzyść - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Rozkład jazdy Gdynia



Przedstawiciele ZKM wskazują też na inną korzyść. Uruchomienie buspasów umożliwiło zachowanie niezmienionej liczby kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.

Kto może korzystać z buspasów?


- Zbliżaliśmy się bowiem do sytuacji, w której zaplanowane blisko 20-minutowe postoje wyrównawcze na pętlach w północnej części Gdyni, zaczęły być już niewystarczające - nie zapewniały kierowcom minimum przerw socjalnych i nie gwarantowały punktualnego odjazdu z pętli w przeciwnym kierunku w kolejnym kursie - opowiada Marcin Gromadzki.

ZKM: dzięki buspasom potrzeba mniej autobusów



Gdyby nie nowe buspasy, to do obsługi linii trolejbusowych: 22, 25, 26, 27 i 30 oraz autobusowych: S, 109 i 141, konieczne byłoby skierowanie po jednym pojeździe więcej dla zapewnienia wymaganej długości postojów i punktualności.

- Nastąpiłby więc wymierny wzrost kosztów, który nie wiązałby się z poprawą oferty dla pasażerów, czyli np. wzrostem liczby wykonywanych kursów - wskazuje Gromadzki.
Na razie nie było wniosków do służb związanych z kontrolą tego, kto jeździ po buspasie.

- Zarówno ZDiZ, jak i ZKM nie zwracały się do policji z prośbą o wzmożone kontrole wykorzystania buspasów na ul. Morskiej przez pojazdy nieuprawnione. Natomiast jeszcze przed formalnym uruchomieniem buspasów ZKM poprosił przedstawicieli policji i straży miejskiej o zwrócenie uwagi na samochody ciężarowe (lawety) parkujące na nich w celu załadunku/rozładunku - informuje Wojciech Folejewski zastępca Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Sukces goni sukces!!!

    • 29 5

    • i tak od lat, brawo Gdynia i jej mieszkańcy

      niektórych od lat zadość i sukcesy Gdyni zżera

      • 0 0

    • tobie wszystko jedno bo i tak tu nie mieszkasz

      ale dla mieszkańców jeżdżących codziennie do pracy to ma znaczenie

      • 7 6

  • Bezsensy drogowe (1)

    Morska od estakady do dworca spokojnie nadaje się do przebudowy do 3 pasów ruchu, a takie kawałki buspasów to tylko namiastka.
    Paranoją są plany budowy kontrbuspasa na ulicy Chwarznieńskiej w stronę centrum. Już zrobiono parę kontr głupot w mieście dla rowerzystów, wprowadzono skrzyżowania równorzędne dla ulic w centrum z namalowanymi bez sensu liniami zatrzymania dla aut jadących z prawej i teraz jeszcze to. Już widzę czołówkę zaskoczonego kierowcy osobówki z autobusem- t am jest 70 km/h!!!!

    • 22 5

    • Spokojnie, wprowadzimy ograniczenie do 40 km/h

      • 0 0

  • Gdynia wypada fatalnie w kwestii komunikacji (11)

    Ehhh... Możemy się oszukiwać, dalej patrzeć na liczbę aktywistów-rowerzystów w komentarzach i na forach, ale prawda jest taka, że samochód (osobowy) nadal pozostaje najpopularniejszym środkiem komunikacji. I przewaga nad pozostałymi środkami transportu jest ogromna. Fakt, że kierowcom nie chce się kłócić i wdawać w jałowe dyskusje (na których od razu zostają zasypani hasłami "sprzedaj samochód", "balchosmrodziarz" itd...) sprawia, że dostajemy fałszywy obraz Trójmiasta (w szczególności Gdyni), jako miejsca, gdzie wszystko działa doskonale dzięki rozwojowi ścieżek rowerowych, buspasów i komunikacji miejskiej.
    Prawda niestety jest zupełnie inna, a PR (także prezentowany na tym portalu) mydli oczy, ale nie zmienia faktów. Gdynia wypada najgorzej w kolejnych raportach mówiących o czasach dojazdu czy korkach (niedawno wyszły raporty TomTom i Yanosika). Dlatego wszystko ładnie, pięknie, pogratulować Gdyni można dobrego PR-u, ale nie dobrej organizacji ruchu.
    A żeby pokazać, jak dobry jest ten PR, polecam rzucenie okiem na zdjęcie w artykule opublikowanym wczoraj na tym portalu i mówiącym o remoncie ul. Abrahama. To sprzed remontu wygląda oczywiście dużo gorzej, ale zwróćcie Drodzy Czytelnicy uwagę na to, jak zdjęcie jest zrobione - inna pora dnia, roku, nasłonecznienie, inne nasycenie kolorów. Na tym nowszym to wcale nie brak samochodów świadczy o poprawie stanu ulicy, tylko prosty remont - wyrównanie jej oraz lepsza jakość zdjęcia. Ot, takie gdyńskie budowanie wizerunku. Ładne zdjęcie, trochę ideologii mówiącej o tym, jak to jest fajnie, a faktycznych realizacji i efektów brak. I tak samo jest z buspasami i promowaniem komunikacji miejskiej. Dobrze, że jest, ale nie dajmy się oszukać, że to wszystko jest takie dobre dla mieszkańców Gdyni.

    • 39 8

    • (2)

      Blachosmrodziarz. Sprzedaj samochód. truciciel miasta.

      • 4 8

      • Kup sobie mózg !

        • 0 0

      • Dzięki

        :D

        • 5 2

    • (4)

      "nadal pozostaje najpopularniejszym środkiem komunikacji" Ty tak powaznie? na calej morskiej w godzinach szczytu jest tyle ludzi w autach co w jednym skladzie skm

      • 4 4

      • No i co z tego?

        Porownajesz nieporownywalne...

        • 0 1

      • tylko do SKM najpierw trzeba dotrzeć

        I w tym tkwi problem.
        Jesli jesteś szczęściarzem i mieszkasz w odległości 5min. piechotą od przystanku kolejowego, wygrałeś (!) życie.
        Każda przesiadka to drastyczny wzrost czasu przejazdu oraz jego kosztów (wspólna i rozsądna taryfa przewoźników!). Co dopiero zamieszkanie na peryferiach czy ościennych gminach. Dlatego większość działań podejmowanych przez "administrację" (bo zarządzać nie potrafią) jest demagogią i pozoranctwem. A ich wynikiem na pewno nie będzie ograniczenie ilości samochodów.

        • 4 1

      • Co nie znaczy, ze mam skm jezdzic...

        • 2 1

      • Poważnie

        Poważnie. Tak wynika z danych zbieranych przez instytucje zajmujące się tym tematem.

        • 2 0

    • zgadza się

      Niebawem Gdynia stanie. Tylko transport szynowy na odpowiednim poziomie jest w stanie poprawić sytuację.

      • 1 0

    • co więcej (1)

      to spostrzeżenie można przełożyć na szeroko rozumianą jakość życia mieszkańców Gdyni. Mam czasem wrażenie, że mieszkańcy i samorządność ze szczurkiem mieszkają w dwóch innych miastach. Mnóstwo szumnych zapowiedzi i obietnic jak to będzie wspaniale jak "się już wybuduje". Tymczasem "się nie buduje" lub buduje rzeczy, które w większości przypadków problemów mieszkańców nie rozwiązują. W mieście nie ma niezależnych mediów stojących w kontrze do obecnej władzy, dzięki czemu króluje urzędowa propaganda.

      • 14 0

      • bo to czysta, mentalna "komuna"

        Robić a nie zrobić, dążyć i obiecywać a nie realizować. Nosić "teczki i sztandary" a nie "cegły i worki". Pozbyć się oceny i konsekwencji.
        "Wizjonerować" a na boku robić swoje...
        Bo to urzędnicza klasa wybrana...

        • 9 0

  • Buspasy trzeba zbudowac a nie niszczyc istniejacy ruch!! (2)

    A ile więcej trzeba stać w korku samochodem po likwidacji jednego pasa ruchu ?!! Buspasy się buduje a nie likwiduje pas ruchu dla smierdzacych autobusów !!

    • 7 4

    • Ten istniejący ruch to jędrne wielki korek. (1)

      Aut przybywa. I tak tam by się korkowało. A przy buspasie da się przejechać. Plus może kierowcy przesiada się do autobusów, wtedy korki zmaleją.

      • 2 0

      • Jako kierowca odpowiadam. Nigdy! Nigdy się nie przesiąde do autobusu czy innego dziadostwa!

        • 1 2

  • (3)

    Super. A co z pozostałymi uczestnikami ruchu? Buspas ok, ale nie popadajmy w skrajność- tak jak na ul. Chwarznienskiej w przyszłości. Śmiać mi się chce. Nikt na sile mnie nie zmusi do jakiejś komunikacji miejskiej. Wole stać w koreczku

    • 32 27

    • Nikt cie tez nie zmusi do uzywania mozgu. (1)

      • 0 2

      • Ma mózg - stad woli stać w klimatyzowanym autku bez d**ila jak ty obok

        Niż może jeszcze cię dotykać bo taki ścisk i wąchać twój pot

        • 2 1

    • no to stój, droga wolna

      a nie, przecież w korku tkwisz XD

      • 9 4

  • Bus taxi moto!!!!!!!!!!!!!!

    Moto moto!!!!!!

    • 0 0

  • Hahah bus pasy???? A na rodzie przy sadzie mozna zgubic silnik lub zawieszenie

    Takich nierówności w centrum miasta???? Nie ma żadne miasto w trojmiescie

    • 2 0

  • Czas by Hutnicza i Kwiatkowskiego były dwujezdniowe

    .unruga tez powinna byc dwupasmowa jest miejsce a ciagle sie ja zaweża....a na puckiej z umruga nie rondo tylko światła....romda robia korki.....

    • 0 0

  • co oni do lawet mają ? przeciez laweta nie parkuje tam 5 minut - zabiera popsuty pojazd i w drogę

    bo gdzie ma ładowac zepsuty samochód ?
    Na drodze ?
    Na chodniku - nie wolno !!! na drodze zrobi korek na pół kilometra.
    Kolega jest laweciarzem i w 5 minut ma padnietaą furę na pace
    A naprawdę trzeba zasuwac i miec wprawę żeby w 5 minut sie zmieścić.
    A żeby auto na lawete wciągnąc to potrzeba ok 20 metrów zająć.

    To sa sytuacje awaryjne i trzeba je umiec zrozumieć
    Ludzie pracujący "na drodze" to rozumieją.
    Inaczej to dopiero byście mieli "przejezdne miasto"

    • 1 1

  • mocarstwo...

    Podobnie jak jesteśmy w czołówce miast z drogami rowerowymi, rozpoczynamy walkę o dominację w konkurencji "buspas". Kryterióm jest oczywiste i wypróbowane własnie na ściezkach rowerowych. Liczy sie ilość a nie jakość i sens ich tworzenia.
    Ścieżki "budowane" są tam gdzie się uda je wcisnąć, najlepiej bezkosztowo. No chyba, że budowana jest "rowerowa estakada" - wtedy to musi kosztować. Sens i użytkowość budowy jest poza oceną i logiką. Dlatego powstają odcinki prowadzące do nikąd, przypominające talerz spagetti czy maznięte farbą. Tam gdzie ich obecność jest logiczną oczywistością, próżno ich szukać. Za to łatwo mozna tam znaleźć Straż Miejską.

    Liczy sie długość i wskaźnik w rankingu. Czyli premia.

    Dlatego należy spodziewać się powstawania "buspass" nawet tam, gdzie autobusu nie uświadczysz. I pewnie w wersji "kontr" również.

    Tak oto w pocie czoła pracują pozbawieni nadzoru urzędnicy, których "kwiat" własnoręcznie wybraliśmy. Ponieważ problemów rozwiązać "nie da się", to wytwarzają protezy. A te przecież nie muszą być doskonałe. Bo "się nie da".

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane