• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybsze przejazdy dzięki buspasom w Gdyni

Patryk Szczerba
19 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej. Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni przyczyniły się do tego, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w godzinach szczytu zmniejszyły się o około 5 minut - wynika z wyrywkowych obserwacji pracowników ZKM Gdynia. Dzięki nim udało się zachować niezmienioną liczbę kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.



Czy powinno przybywać buspasów?

Przypomnijmy:

  1. Budowa buspasów na Morskiej rozpoczęła się w kwietniu zeszłego roku.
  2. Wykonawcą wartych 21 mln zł prac była firma Eurovia.
  3. Prace miały skończyć się na przełomie roku, ale trwały do kwietnia, zaś odbiory zakończyły się w połowie maja.
  4. Powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi.


Buspasy na Morskiej gotowe


Kompleksową, systemową analizę zmian czasów jazdy autobusów i trolejbusów po uruchomieniu buspasów Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zamierza przeprowadzić dwuetapowo - do końca roku.

Już teraz wiadomo jednak, że czas przejazdu trolejbusów i autobusów skrócił się, a buspasy na ul. Morskiej spełniają swoją rolę.

Buspasy na Morskiej: przejazd krótszy o 5 minut



- Z wyrywkowych obserwacji wynika, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w porach największych zatorów drogowych zmniejszyły się o około 5 minut w stosunku do stanu sprzed budowy buspasów. To bardzo znacząca korzyść - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Rozkład jazdy Gdynia



Przedstawiciele ZKM wskazują też na inną korzyść. Uruchomienie buspasów umożliwiło zachowanie niezmienionej liczby kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.

Kto może korzystać z buspasów?


- Zbliżaliśmy się bowiem do sytuacji, w której zaplanowane blisko 20-minutowe postoje wyrównawcze na pętlach w północnej części Gdyni, zaczęły być już niewystarczające - nie zapewniały kierowcom minimum przerw socjalnych i nie gwarantowały punktualnego odjazdu z pętli w przeciwnym kierunku w kolejnym kursie - opowiada Marcin Gromadzki.

ZKM: dzięki buspasom potrzeba mniej autobusów



Gdyby nie nowe buspasy, to do obsługi linii trolejbusowych: 22, 25, 26, 27 i 30 oraz autobusowych: S, 109 i 141, konieczne byłoby skierowanie po jednym pojeździe więcej dla zapewnienia wymaganej długości postojów i punktualności.

- Nastąpiłby więc wymierny wzrost kosztów, który nie wiązałby się z poprawą oferty dla pasażerów, czyli np. wzrostem liczby wykonywanych kursów - wskazuje Gromadzki.
Na razie nie było wniosków do służb związanych z kontrolą tego, kto jeździ po buspasie.

- Zarówno ZDiZ, jak i ZKM nie zwracały się do policji z prośbą o wzmożone kontrole wykorzystania buspasów na ul. Morskiej przez pojazdy nieuprawnione. Natomiast jeszcze przed formalnym uruchomieniem buspasów ZKM poprosił przedstawicieli policji i straży miejskiej o zwrócenie uwagi na samochody ciężarowe (lawety) parkujące na nich w celu załadunku/rozładunku - informuje Wojciech Folejewski zastępca Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Odnośnie bus pasów byłoby miło, gdyby udostępnić je także dla moto

    • 8 9

    • i i hulajnogom (1)

      • 1 3

      • hmm, nie!

        • 2 1

  • szczurek co z węzłem Karwiny i z przebudową skrzyżowania na Witominie. przecież obiecałeś to! (1)

    radni Gdyni zdjęli z tegorocznego budżetu dziesiątki milionów złotych, przeznaczone na utworzenie węzła integracyjnego przy stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Karwinach i wydatki towarzyszące. Warto bowiem przypomnieć, że przy okazji tej inwestycji powstać mają również buspasy wzdłuż ul. Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej. Na te właśnie zadania zdjęta została łącznie kwota aż 33,6 miliona złotych. Oznacza to, że planowana w tym roku budowa węzła się nie rozpocznie.
    Z budżetu gminy zdjęte zostało ponadto 27 mln zł przeznaczone na rozpoczęcie w tym roku rozbudowy ul. Chwarznieńskiej, najważniejszej drogi, prowadzącej do Gdyni Zachód

    • 29 1

    • przyjeżdżam pobiegać samochodem.

      Niestety zabrakło hajsu, bo trzeba było dać na redbulle, openery, i inne biegi uprzykrzające życie mieszkańcom, coby jak najwięcej w sferze morza i marzeń pozostało - wszak to taki urok naszego pięknego miasta.

      • 0 0

  • Buspasy wzdłuż torów kolejowych

    Gdynia - i wszystko jasne.

    • 14 0

  • Czy wszechświat zawaliłby się, gdyby nie wspomniano na samym początko o "współfinansowaniu"?

    Po co w ogóle mi ta wiedza? Bym czasem nie zbierał podpisów za ponownym referendum? 15 lat minęło od ostatniego. Co powiecie na tak długą kadencję Sejmu? Obrońcy demokracji na pewno zgodziliby się. Albo zrobią z twarzyczek pośladeczki.

    • 5 6

  • no coz

    skroci sie czas po to tylko aby utknac w korku na estakadzie albo innej czesci gdyni, dobre!

    • 18 1

  • (3)

    Chyba ktoś jest śmieszny. Ostatnio autobus linii K opóźniony prawie 20 minut....buspas się zakorkował?

    • 21 1

    • Linia K na swojej trasie nie ma bus pasów.

      • 7 3

    • Hmm (1)

      A gdzie ty widziałeś K jadące buspasem na Morskiej? Bo na jego trasie buspas nie występuje.

      • 3 0

      • Ale wystepuja na estakadzie...

        ...

        • 0 0

  • Bezsensy drogowe (1)

    Morska od estakady do dworca spokojnie nadaje się do przebudowy do 3 pasów ruchu, a takie kawałki buspasów to tylko namiastka.
    Paranoją są plany budowy kontrbuspasa na ulicy Chwarznieńskiej w stronę centrum. Już zrobiono parę kontr głupot w mieście dla rowerzystów, wprowadzono skrzyżowania równorzędne dla ulic w centrum z namalowanymi bez sensu liniami zatrzymania dla aut jadących z prawej i teraz jeszcze to. Już widzę czołówkę zaskoczonego kierowcy osobówki z autobusem- t am jest 70 km/h!!!!

    • 22 5

    • Spokojnie, wprowadzimy ograniczenie do 40 km/h

      • 0 0

  • inwestycje w Gdyni

    kończą sie na puszce z farbą,a czasami analizą badaniami za 2,3 mln

    • 23 1

  • Do. Szczurek już dawno stracił dalekowzroczny rozwój Gdyni,wyrzucane pieniądze na pozorowane ulepszenia,czerwoną farbą na ścieżki rowerowe,teraz ,kawałeczki buspasow,zobaczcie jak wygląda w kierunku Oksywia przy dworcu,przy hali strach patrzeć,powalone stare ogrodzenia ,rury, i wielkie dziury w jezdni.To jest tak jak wybieracie osoby,które chca na ciepłej posadzie doczekać końca kadencji, a potem znów obiecanki,taka to Gdynia!!!

    • 22 0

  • Kiedy buspas na Wielkopolskiej? (3)

    Miejsce jest - aż się prosi.

    • 18 9

    • nigdy, chyba cie pogięło (1)

      • 3 4

      • czemu pogieło , ważna droga dla 45 tyś mieszkańców + słoiki którę jadą przez Chwaszczyno i obwodnice

        • 2 0

    • Zabiorą jeden z 2 pasów to się zdziwisz!!!

      Nikt tu nie buduje tylko maluje farba

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane