• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szykuje się remont 11 tramwajów z Niemiec

Michał Brancewicz
9 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W najbliższych miesiącach 11 tramwajów typu N8C poddanych zostanie modernizacji. W najbliższych miesiącach 11 tramwajów typu N8C poddanych zostanie modernizacji.

Wszystkie są pojazdami typu N8C, z czego dwa z nich to tzw. dortmundy, które ucierpiały podczas zeszłorocznej powodzi, a pozostałe dziewięć to tramwaje sprowadzone z Kassel wymagające wymiany napędów. Według szacunków modernizacja wszystkich pochłonie ok. 4,6 mln zł netto. Wykonawca będzie miał 9 miesięcy na jej przeprowadzenie.



Którymi tramwajami lubisz podróżować?

Tramwaje N8C stanowią najliczniejszą flotę w taborze miejskiego przewoźnika - Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Spółka posiada 62 takie pojazdy, z czego 46 zakupionych zostało z Dortmundu w 2007 roku, a 16 z Kassel siedem lat później. Wszystkie zostały wyprodukowane w latach 1978-1982 i były już poddane modernizacji.

Mimo to część z nich wymaga dalszego remontu.

- Wśród remontowanych pojazdów będą dwa z Dortmundu i dziewięć z Kassel - mówi Alicja Mongird, rzecznik Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
W przypadku tych pierwszych powodem jest zeszłoroczna powódź, w której ucierpiały, więc teraz wymagają naprawy i wymiany części mechanicznych, konserwacji podwozia oraz wymiany części poszycia, a także modernizacji układów napędowych i sterowania.

Natomiast tramwaje sprowadzone z Kassel wymagają wymiany napędów, a jeden z nich, uszkodzony podczas wypadku, dodatkowo odbudowy jednego członu.

Przetarg został podzielony na trzy zadania, GAiT szuka właśnie wykonawcy bądź wykonawców dla poszczególnych części. Spółka wycenia, że modernizacja wszystkich pojazdów może pochłonąć ok. 4,6 mln zł netto.

Oferty można składać do 14 września. Zwycięzcą zostanie podmiot, który najkorzystniej wyceni swoje usługi (80 proc.) oraz zapewni najdłuższą gwarancję (20 proc.). Na realizację będzie miał 9 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Przypomnijmy. Plaga stłuczek i awarii, jaka miała miejsce wiosną sprawiła, że tabor przewoźnika mocno się przerzedził. Czy remont tramwajów nie sprawi, że zabraknie ich do wożenia gdańszczan?

- Zgodnie z umową przewozową w okresie wakacyjnym, w godzinach szczytu, w dni robocze potrzebne są 103 składy do obsługi linii tramwajowych. Obecnie na trasy możemy wypuścić 106 składów - mówi Mongird. - Do końca tygodnia włączone do ruchu będą kolejne dwa tramwaje po modernizacji, a do końca miesiąca trzy składy po drobnych remontach. Następnych sześć tramwajów zostanie naprawionych tak szybko, jak tylko dotrą do nas potrzebne części, będzie to jednak nie później niż do połowy przyszłego miesiąca. Od tego czasu na trasy będziemy w stanie wypuszczać 117 tramwajów.
Do końca roku do ruchu wprowadzone zostaną kolejne trzy wyremontowane składy oraz trzy w pierwszej połowie 2018. Dodatkowo GAiT wybrał dostawcę 15 nowych, dwukierunkowych tramwajów. Umowa z Pesą ma zostać podpisana, jak tylko potwierdzi się otrzymanie unijnych środków, co ma nastąpić na przełomie sierpnia i września.

Opinie (156) ponad 10 zablokowanych

  • Szkoda kasy, tanoej by wyszło wypożyczenie 105tek z innego miasta

    • 11 4

  • Niemcy płakali jak sprzedawali tramwaje, ze szczęścia pozbywając się problemu.

    • 27 2

  • Milo (2)

    Szykuje się zmiana na stanowisku prezydenta Gdanska

    • 13 1

    • Tak, przyjdzie dobra zmiana. W każdym tramwaju (1)

      modernizacja. Kapliczka z matką i mini pomnik smolenski. Przy wejsciu będziesz się żegnał.

      • 7 9

      • i portret jarosława K. w każdym członie tramwaju

        • 6 7

  • Oby ich w niemieckie barwy nie POmalowali

    I nie nadali imienia stumbanfirera

    • 22 4

  • PO promuje wszystko co niemieckie

    • 23 6

  • wypitalać z tym g*wnem

    A nie remontować szrot

    • 25 0

  • niemicki zlom

    Niemcy zarobili bo mieli je złomować a Adamowicz wspierający szwabow je kupil Lisicki przyklasnoł no i mamy zlom ,niedlugo nie będzie czy jezdzić .Już na rozkładach są zmiany a rano od 5do 10 minut czka się te zmiany dużo mówią zaraz nastepną spólkę stworzą by winnych nie bylo !

    • 15 6

  • wiadomość z głównego dziennika (2)

    że po Gdańsku jeżdżą tramwaje w barwach niepolskich.

    • 18 3

    • A po... (1)

      ...Poznaniu;Krakowie czy Wrocławiu to wg ciebie w jakich barwach jeżdżą ?

      • 2 2

      • wejdź na stronę internetową tvp

        i obejrzyj materiał. Na początku, że patron jednego z tramwajów to ktoś z nsdap a potem uwaga i pokazanie jakiegoś szarego tramwaju z komentarzem, że te barwy to relikt przeszłości i za wszystkim stoi budyń.

        • 0 1

  • Dramat

    Zamiasthkupowac polskie nowe i dawać prace to bierzemy złom i jeszcze musimy części z niemieć sprowadzac

    • 14 2

  • No właśnie... Mało kto wie - bo mało kto zagląda w odpowiednie obszary internetu (9)

    Gdzie siedzą komunikacyjni maniacy, że tramwaje N8C, nie tylko te z Kassel, ale wszystkie w ogólności, jakie trafiły do Gdańska nie były, jak się powszechnie myśli w pełni modernizowane, zmodernizowano tylko wnętrza (przy czym mówimy tutaj głównie o wymianie siedzisk oraz ewentualnie nagrzewnic i szyb), kabiny motorniczych i fronty tramwajów oraz przebudowano środkowe człony na niskopodłogowe. Mechanika została praktycznie nieruszona. To właśnie dlatego tak często czytamy o awariach czy wypadkach z udziałem tych tramwajów.

    • 25 1

    • Bo to jest wszystko na pokaz tak jak mówisz (2)

      Te nowe kassele staly w kszakach w niemczech czekając na złomowanie Gdańsk je kupił zrobił z wierzchu mechaniki nie ruszając oznajmił w mediach super zakup a w praktyce 3jeździły a reszta na zajezdni stała bo ciągle awarie miały teraz też tak będzie

      • 8 1

      • mechanikę to ty masz (1)

        w 105-tkach,w niemieckich jest elektronika,stara bo stara ale i tak zbyt skomplikowana dla polskich fachowców...

        • 2 0

        • Nie czepiaj się słówek każdy wie o co chodzi

          • 1 0

    • Najlepsze są drzwi w tych Dortmundach (2)

      ...jakaś niewidzialna siła sprawia, że czasami się nie zamykają z kabiny motorniczego i wówczas tworzy się opóźnienie. Do tego kilka takich nieprzewidzianych dłuższych postojów i mamy spóźnienie w pracy...

      • 4 2

      • (1)

        ta niewidzialna siła to fotokomórka ;)

        • 4 0

        • lub system

          przeciążeniowy wywalający bezpiecznik.....ale co będziesz tłumaczył zwolennikowi teorii"parówek i puszek po piwie"

          • 3 0

    • (2)

      Fakt, napęd jest przystosowany do napięcia 800V a my mamy 600 w trakcji i oni się dziwiąże nie działają:-)

      • 3 0

      • 750V DC

        • 1 0

      • 600 hehe chyba połowę z tego

        Tramwaj siły nie ma jechać a o podstacjach już nie wspomnę z których lat są

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane