• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TBM czeka na tunel pod Pachołkiem?

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz części maszyny TBM pod plandekami w porcie


Przy ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańskaul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska - na terenach portowych - pod plandekami składowane są niemal od dwóch lat części maszyny TBM "Damroka", która drążyła tunel pod Martwą Wisłą. Możliwe, że kret będzie też drążyć tunel pod Pachołkiem.



Czy Gdańsk powinien dalej korzystać z technologii TBM przy budowie kolejnych tuneli?

Przypomnijmy, że maszyna TBM (z ang. Tunnel Boring Machine) przypłynęła do Gdańska w 2013 r. z Niemiec na zamówienie generalnego wykonawcy tunelu pod Martwą Wisłą - hiszpańskiej firmy OHL (Obrascón Huarte Lain). Zakup urządzenia o wadze 2,2 tys. ton, 91 m długości i 12,5 m średnicy pochłonął nieco ponad 80 mln zł.

Zasadą jest, że niemiecki producent maszyn drążących tunele - firma Herrenknecht - odbiera je po zakończeniu pracy. Podzespoły wykorzystywane są przy konstrukcjach innych "kretów". Tak też miało być w przypadku gdańskiego TBM. Firmy budowlane takie jak OHL nie mają wiedzy i technologii, by przebudować kreta i wykorzystać go na innej budowie w Polsce czy Europie.

Jednak po zakończeniu prac pod Martwą Wisłą - w czerwcu 2014 r. - maszyna nie trafiła z powrotem do niemieckiego producenta. Właściciel zmagazynował części TBM-a na terenach stoczniowych przy ul. Wielopole i ul. Ku Ujściu i przykrył je plandekami. Dlaczego?

- Maszyna będzie teraz czekać na drążenie tunelu pod Pachołkiem w Oliwie - powiedział nam jeden z pracowników wyższego szczebla z firmy OHL, który chce pozostać anonimowy.
Wspomniany obiekt ma powstać do 2020 r. razem z Drogą Zieloną i ul. Nową Spacerową w Gdańsku.

  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
"Damroka" pasowałaby do nowego tunelu

Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdą stronę, czyli podobne parametry, co tunel pod Martwą Wisłą. Dlatego wydaje się, że 12,5-metrowa średnica "Damroki" idealnie pasowałaby do stworzenia przejścia pod oliwskim wzniesieniem.

Ponadto badania geologiczne prowadzone w ostatnich latach w obrębie Pachołka przekonują o wysokim stanie wód gruntowych, które spływają tam w kierunku zatoki. Oczywiście siły działające na maszynę TBM byłyby dużo mniejsze niż pod Martwą Wisłą, dlatego częściowo należałoby maszynę zmodernizować.

Kolorem brązowym został oznaczony odcinek tunelowy na Drodze Zielonej - tzw. tunel pod Pachołkiem. Kolorem brązowym został oznaczony odcinek tunelowy na Drodze Zielonej - tzw. tunel pod Pachołkiem.
Gdańsk jednak wydrąży tunel pod Pachołkiem

Gdy rodził się pomysł budowy tunelu pod Pachołkiem urzędnicy nie przesądzali, jaka technologia zostanie tam wykorzystana. Teraz te założenia zaczynają się krystalizować.

- Tunel pod Pachołkiem będziemy na pewno drążyć maszyną TBM. To nowoczesna i tania technologia budowy takich obiektów. Będziemy mieli większe pole manewru niż w przypadku innych technologii, bowiem zaczynamy z powierzchni ziemi, a nie - jak w przypadku tuneli pod Martwą Wisłą - z kilkunastu metrów pod ziemią - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Urzędnicy jednak nie chcą powiedzieć, czy "Damrokę" będzie można wykorzystać do budowy tunelu pod Pachołkiem. Na użycie tej konkretnej maszyny ma wpływ wiele czynników i zalecają poczekać do chwili zakończenia prac projektowych. Wtedy ich wiedza będzie dużo większa.

w czerwcu 2014 r. maszyna TBM zakończyła oficjalnie pracę pod Martwą Wisłą


Co może zrobić OHL?

Jeśli generalny wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą nie zwróci maszyny do producenta, bądź w najbliższym czasie jej nie odsprzeda, z pewnością stanie do przetargu na budowę tunelu pod Pachołkiem. Wtedy składowany w Gdańsku TBM może okazać się asem w rękawie OHL-u.

Gdyby jednak nie udało mu się wygrać, maszynę może sprzedać zwycięzcy. Firma może także pracować na budowie przyszłego generalnego wykonawcy jako podwykonawca posiadający zaawansowaną technologię.

Nieoficjalnie ustaliśmy, że dokończenie inwestycji pod Martwą Wisłą już kosztowało Hiszpanów dodatkowe 100 mln zł, ale po podliczeniu wszystkich kosztów na koniec budowy ta kwota może wzrosnąć nawet do 200 mln zł. Utrzymanie maszyny w Gdańsku może być sposobem hiszpańskiej firmy na rekompensatę strat powstałych na budowie tunelu między brzegami Martwej Wisły.

Uroczyste uruchomienie maszyny TBM w maju 2013 r.

Miejsca

Opinie (259) 5 zablokowanych

  • eko jazda

    Moje zasady eko jazdy są następujące :
    1. załóżmy , że kierowca stoi na czerwonym świetle na skrzyżowaniu z zamiarem skrętu w prawo .Światła zmieniają się na zielone i co się dzieje ? Kierowca gwałtownie wciska gaz i ostro skręca z piskiem opon wchodząc w wiraż . Tutaj eko ma coś do powiedzenia , w zakręt wchodzi się powoli i delikatnie , a po jego wykonaniu dopiero wrzucamy 3 bieg wyrównując tor jazdy .
    2. Sprawa gazu. Gazu nie wciskamy tylko POPYCHAMY stopą . Nie ważne jest czy do dechy czy 3/4 , ważne że delikatnie . Spowoduje to , że chętniej zwolnimy nie przekraczając dozwolonej szybkości . W moim przypadku do pracy ze 140 zwolniłem do 90 . po tankowaniu pod korek okazało się że nie 8 ale 5 benzyny. No i silnik nie wyje .
    3. Sprawa hamulców . Hamulec również popychamy można poćwiczyć zimą tak żeby nie włączył się ABS jest optymalnie. Trzeba też spróbować cofnąć fotel max do tyłu , żeby dostosować usadowienie się.
    4. Sprawa hamulców nr 2 . Nie zakleszczamy hamulców na tarczach przy dohamowaniu wiele osób wam nie będzie mogło powiedzieć , że nadużywacie tego.
    5. Hamowanie silnikiem. Jeśli zmieniasz biegi w sposób taki że czekasz aż obroty spadną do minimum i wrzucasz bieg wyższy wtedy , to jeśli wrzucisz bieg niższy przy minimalnych obrotach to zahamujesz silnikiem .
    6. Taki jeszcze jeden element stosowany tylko podczas dnia . Można jechać blisko krawędzi jezdni okazuje się , że nagle polskie drogi są szerokie robi się jakieś 1,5 metra między przeciwnymi strumieniami ruchu . Często przepuszczałem tak motory , raz jechał na czołowe 0,1 sekundy w oku no i się udało .Tylko trzeba uważać na pieszych nie wolno tak jechać w nocy .
    7. Porada na zimę . Pozwól silnikowi nagrzać się zanim włączysz ogrzewanie zimny silnik nie da ciepła . Ewentualnie w miarę podgrzewania możesz ewentualnie dodawać temperatury - on się chętnie podzieli i w razie mrozów nie będzie go tracić na początku jeśli max ;
    8. Traktuj podgrzewanie jak prędkościomierz - w zasadzie jak turbo nagrzany kierowca ma więcej p.....e w głowie dłużej pojeżdzisz na swoim silniku , o ile jeszcze nie nadaje się na żyletki .
    9. Inne . Można oczywiście wyjąć koło zapasowe , można też negocjować z serwisem ustawienie spalania LPG na mniejsze. Mi się udało to ustawili 4 litry mniej na sto .Można ? Można .
    10. Dzięki wolniejszej jeździe unikniesz na dłużej stłuczenia przedniej szyby .
    11. Częściowo te zasady można zastosować na rowerze .
    12. Nie zajeżdżajcie drogi TIRom , one ważą 30 ton i kierowca musi kopać w hamulec , a jak mu się nie uda to w was wjeżdża .

    • 2 9

  • Ile lat będziemy w tym ciemnogrodzie. (1)

    Cały świat buduje tunele pod miastami i rzekami, buduje wieżowce po 150-300m wysokości , tylko nie u nas .Zawsze się coś ludziom nie podoba, i rację miał kiedyś Wyspiański, że w tym naszym zaścianku trudno coś zrobić. Czy tak ma być zawsze?????

    • 7 11

    • zobaczymy jak tobie pod oknami wybuduja 2 pasy

      • 4 3

  • chyba wam sie z tym tunelem w D popzewracało!!!

    kretyni co wy chcecie autostrade z tirami zafundować w pasie nadmorskim ?
    wasze niedoczekanie ,ludzie wyjda na ulice protesty i blokady !

    • 8 10

  • taaam?

    a nie pod Wisłą na Wyspę Sobieszewską?
    nie pod portem z Oksywia do Gdyni?

    Pachołek nie potrzebuje dziury, tam droga może prowadzić górą!
    A jak by już drążyć , to nie trzeba za pomocą tbm! taniej klasyczńie!

    • 0 7

  • SCHOWAĆ DROGĘ ZIELONĄ W OTWARTYM WYKOPIE

    2m poniżej gruntu i 2m lekkiego wzniesienia przy samej drodze, do tego lekkie kładki dla pieszych przy każdej ścieżce na plażę, całość obsadzić drzewami i krzewami - unikniemy hałasu.

    • 9 1

  • na trasę słowackiego z damroką...

    powinni zrobić tunel przy etc tzw. brakujący odcinek trasy słowackiego,a po drugie czegoś tu nie rozumiem ,damroka jest własnością chyba gdańska ,przecież gdańsk bulił za tunel i za maszynę także...

    • 3 2

  • (1)

    Budowanie tunelu to tymczasowe rozwiązanie problemu. Wiocha będzie pchała się do miasta w coraz większej ilości i kolejne korki są tylko kwestią czasu. Porobić parkingi żeby wiocha miała gdzie dojechać i przesiąść się na środek komunikacji miejskiej. Trójmiasto (to prawdziwe, nie wioski które się pod nie podczepiają) powinno przedewszystkim dbać o swoich mieszkańców i pieszych. Zamiast tego likwiduje się przejścia dla pieszych i minimalizuje czaś na przekroczenie jezdni. W Oliwie przejście przez Grunwaldzką na jednym świetle graniczy z cudem. Starsza osoba nie ma szans aby nawet przejść przez jej połowę.

    • 6 5

    • Cosik mi się wydaje, że to ty jesteś największa wiocha

      • 1 5

  • Protesty mieszkańców Zaspy i Przymorza są uzasadnione, ale pomyślmy....

    W sumie chodzi o około 4 kilometrowy odcinek pomiędzy al. Hallera a ul Rybacką. Teren jest nadmorski, bez niespodzianek pod ziemią (chyba, że trafi się bryły bursztynu), więc co za problem metodą zwyczajnej odkrywki wykonać rów ze ściankami bocznymi o szerokości tych 25 m i głębokości 6 m, a potem przykryć go betonowymi płytami i zasypać 1,5 m warstwą ziemi ? Można to zrobić na całym dyskusyjnym odcinku albo na fragmencie i rozjazdy-skrzyżowania wykonać jako naziemne. Większy koszt w porównaniu do całości to doprawdy kilka procent (zapewne mniej niż 5%!) A wynikowe rozwiązanie co najmniej genialne! Dodatkowo ruch na istniejących drogach zmniejszy się co najmniej o 70%. Pomysł można rozszerzyć o wprowadzenie pod ziemię na tym odcinku linii tramwajowej. I to byłby dodatkowy HIT!

    • 1 1

  • A tymczasem w Gdyni u szczurasow trzeba stac na przejazdach kolejowych na i z Hutniczej... Taki to nierozgarniety bufon szczurek, mistrz opowiesci z mchu i paproci wal dla Gdynian przygotowal, ze miasto zadluzone po uszy z najwyzszymi podatkami "ma" szczurodrom w Kosakowie a tuneli pod torami NIE

    • 2 0

  • BUDOWAĆ

    Osowa od 40 lat jest dzielnicą Gdańska. Od 40 lat niewiele się nią miasto interesuje. Cała para poszła w dzielnice południowe. Ktoś pisał, że tunel spowoduje napływ wiochy do Gdańska. Otóż jest dokładnie odwrotnie. Wiocha i słoiki z Włocławka, Inowrocławia, Ostródy, Lidzbarka, Elbląga osiedlają się w dzielnicach południowych kupując tanie mieszkania w blokowiskach, których brak na Osowej, a nie brak na Szadółkach, Kowalach, Górnej Oruni. Popatrzcie na rejestracje samochodów w tych dzielnicach. Ktoś inny pisał, że po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą mieszkańcy Zaspy i Przymorza będą błagać o tunel pod Pachołkiem. Miał rację Tiry zakorkują te dzielnice. Większość negatywnie piszących to zapewne (ale nie wszyscy) elektorat PiSu popierający Jaworskiego. Przypominam, że ten geniusz ekonomii rozłożył Stocznię Gdańską. Pcha się do Gdańska chociaż nie ma nic z nim wspólnego - urodzony we Włocławku, studiował w Poznaniu. Tunel pod Pachołkiem jest najlepszym rozwiązaniem jakie w tej chwili istnieje. Należy go jak najszybciej wybudować!

    • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane