• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będzie wyglądać zelektryfikowana PKM i nowy przystanek

Michał Brancewicz
18 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak będzie wyglądał nowy przystanek na trasie PKM - Gdańsk Firoga.
  • Gdańsk Firoga będzie miał nr 6@, co nawiązuje do bliskości firm z branży IT.

Jeszcze w tym roku rozpoczną się poszukiwania wykonawcy elektryfikacji linii PKM i nowego przystanku Gdańsk Firoga. Sama budowa przewidywana jest na lata 2021-2023. Prace muszą być skoordynowane z elektryfikacją i rozbudową linii 201, za którą odpowiadają Polskie Linie Kolejowe.



Korzystasz z linii PKM?

Prace nad projektem budowlanym i wykonawczym elektryfikacji i nowego przystanku, który powstanie między Matarnią a lotniskiem, trwały od początku 2019 roku i kosztowały ok. 2,5 mln zł.

- Obecnie trwają odbiory projektów i procedowane jest pozwolenie na budowę, którego wydanie spodziewane jest w drugiej połowie 2020 roku - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Jeszcze w tym roku PKM zamierza ogłosić przetarg na wykonawcę prac budowlanych, których realizacja przewidywana jest w latach 2021-2023. Termin ten jest uzależniony od ostatecznego ustalenia z PKP PLK finalnego zakresu obu projektów.

Chodzi bowiem o to, że linie kolejowe nr 248 i 253, po których kursują pociągi PKM łączą się w Rębiechowie z linią nr 201 zarządzaną przez PKP PLK. Ta linia również ma zostać zelektryfikowana i rozbudowana do dwóch torów w kierunku Kaszub. Dwa tory istnieją na tej trasie w kierunku Gdyni.

- Jesteśmy w stałym kontakcie z partnerami z PKP PLK i na bieżąco wspólnie uzgadniamy wszystkie szczegóły projektów na styku obu inwestycji. Tak m.in. zrodził się pomysł, który PKP PLK obiecały przeanalizować, aby w pierwszej kolejności w ich części projektu na linii 201 zrealizować dwukilometrowy odcinek od Gdańska Osowej do Rębiechowa i połączyć go z linią PKM - wyjawia Konopacki. - Dzięki temu już w 2023 r. pociągi elektryczne mogłyby jeździć na całym odcinku pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem i Gdańskiem Osową, która zyskałaby wówczas status ważnego węzła przesiadkowego. Kończące bieg pociągi elektryczne mogłyby się tam zatrzymywać przy tym samym peronie, przy którym czekałyby na pasażerów spalinowe szynobusy jadące dalej do Gdyni.
  • Tak po elektryfikacji będzie wyglądał przystanek Gdańsk Jasień.
  • Tak po elektryfikacji będzie wyglądał przystanek Gdańsk Jasień.
Równolegle obie spółki (PKM i PLK) przygotowują także projekt tzw. "bajpasu kartuskiego", który ma być kolejową trasą objazdową z Gdańska na Kaszuby podczas elektryfikacji linii PKM i 201.

- Tu także prace dokumentacyjne zbliżają się do finału i w najbliższych miesiącach planowane jest ogłoszenie przetargów, które wyłonią wykonawców, którzy będą mieli do końca 2022 r. wybudować kolejowy objazd z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz - zapowiada rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pierwszy przetarg na budowę bajpasu został przez kolejarzy z warszawy unieważniony. W lutym zapowiadali, że kolejny będzie rozpisany w kwietniu, ale tak się nie stało i do tej pory nie został on ponowiony.

Warto również przypomnieć, że planowana w ramach bajpasu, budowa przystanku PKM Karczemki, na razie została odłożona w czasie. W projekcie znajdzie się jednak rezerwa terenowa pod ten peron.

Natomiast jak najbardziej aktualna jest budowa przystanku Gdańsk Firoga w pobliżu dużego skupiska firm z branży IT - m.in. siedziby Intela. Peron powstanie w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM - czyli charakterystycznej tzw. "czerwonej wstążki" zaprojektowanej wcześniej przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej,

- W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo, a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "dolinę krzemową", jak nazywana jest ta okolica - wyjaśnia Tomasz Konopacki.

Opinie (174)

  • fajna ta nasza PKMka, taka nieużywana (1)

    wydano ponad miliard, żeby sobie co godzinę lub rzadziej spalinowy szynobusik przejechał. W dodatku zawodny, bo jak się jeden zepsuje to poczeka się kolejną.
    W dodatku nieskomunikowany z niczym.
    Gdy ok północy do Rębiechowa przylatywały samoloty to pkm juz nieczynna.
    Więc bawcie się dalej synkowie prominetów na posadkach beztrosko wydający publiczne pieniądze.

    • 19 7

    • byle do okresu trwałości

      projektu UE.
      Zaliczone, zamknięte.

      • 0 1

  • (3)

    Nie wiem kto to projektował ale był de... Żeby odrazu tego nie uwzględnić w projekcie, żeby linie za
    1 zamachem zrelektryfikacjować.

    • 8 4

    • kasa misiu...

      Trzeba było nasypy sypać a potem osunąć i znowu sypać. Na druty nie stalo.
      Nie od razy Kraków zbudowano...
      A poza tym, to tam miał być tramwaj.

      • 0 1

    • (1)

      W projekcie zawsze było uwzględnione i obiekty są dostosowane. Sensu od razu wykonywać nie było przy bierności PKP PiS względem odcinka 201.
      A teraz idź na balkon i się wykrzycz jak ci źle.

      • 6 3

      • leming sensu to niema twoja egzystencja bo poza pchwaleniem sie głupota nic nie robisz

        Niema to leming nic wspólnego z PiSem PKM od razu mogła być elektryczna ,ale wtedy by zamało kasy trafiło do prywatnej kieszeni.

        • 1 2

  • A kiedy PKM na Pogórze (3)

    • 8 1

    • 8 kadencji Pana Szczurka (1)

      • 3 0

      • ale najpierw

        gondole!

        • 0 0

    • nigdy

      • 2 0

  • Mmmmm... (3)

    Już widzę oczyma wyobraźni nasze ukochane, żółto-niebieskie składy, pędzące przez lotnisko...

    • 14 1

    • (2)

      Przepiękne dźwięki można usłyszeć jadąc w przedsionku środkowego członu pod którym znajduje się wózek silnikowy. Niesamowita gra dźwięków. ;)

      • 3 0

      • Na linię PKM kible będą miały zakaz wjazdu. (1)

        Tylko Newag bądź PESA. Składy z zamkniętym obiegiem WC krótko mówiąc.

        • 2 0

        • przecież mają

          niektóre...

          • 0 0

  • Czyli powstaje Polska przesiadkowa (1)

    Tak lubiana przez decydentów

    • 8 1

    • bo za każdą przesiadkę

      dzyń! do skarbonki...
      A wspólnej taryfy na pewno nie zobaczymy... Podobnie jak synchronizacji.

      • 1 0

  • brak miejsca w pkm

    Ludzie już teraz nie mieszczą się w PKMkach jeżdżących po godz. 7, a gdzie jeszcze zgarniać ludzi z dodatkowych przystanków? Prosimy o więcej połączeń, szczególnie takich, żeby móc dotrzeć do pracy na 7 i o dłuższe składy żeby nie wyglądało to jak Indyjskie pociągi. Jest to niebezpieczne aby ludzie jechali w takim ścisku, nie ma nawet jak ręką ruszyć.

    • 7 0

  • Długa trasa a pkm 2 razy na godzinę

    Niestety ale długość przejazdu do Wrzeszcza z Gdyni przy wydłużeniu i kolejny przystanek będzie problematyczna..
    Już teraz jest to ponad 40 minut..
    Poza tym nie wyobrażam sobie ze ludzie się pomieszczą w składach przy obecnej częstotliwości pkm..
    Nie za bardzo to widzę...

    • 9 1

  • brakujące PKM (1)

    Zaspa, Karczemki, Kokoszki, Kukawka, Wzgórze, Pogórze, Obłuże, Kosakowo/Babie Doły

    • 23 3

    • tak jest

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    mijanki (5)

    Ważne, aby na bajpasie były odpowiedniej długości perony i mijanki. Należy uniknąć błędu linii na Hel, gdzie mijanie się pociągów (w sezonie) powoduje ich długotrwałe oczekiwanie na stacjach, przez co przepustowość linii jest niska.

    • 90 0

    • Zaspa? (4)

      czy jest szansa na przystanek PKM ZAspa??
      Od dłuższego czasu Zaspa stała się w pewnym sensie węzłem, bardzo ułatwiłoby to komunikację.

      • 13 4

      • Zaspa jest konieczna! (3)

        Teraz kiedy buduje się cały pas startowy, z wieżowcami przy stacji Zaspa

        • 12 2

        • (2)

          Za przeproszeniem mają nas gdzieś od samego początku tego projektu. Bo przecież można sobie wsiąść na Zaspie pojechać do Wrzeszcza i potem po przesiadce w kierunku lotniska. Tak, można ale z tego właśnie powodu jeżdżę do pracy autem a nie komunikacją miejską. Bo nie ma możliwości dojazdu "z drugiej strony torów" bez przesiadki w kierunku lotniska - ani autobusem ani koleją. Autem dojazd zajmuje mi 15 min a komunikacją (bez korków o poranku) w najlepszym wypadku 45.

          • 7 2

          • To może za przeproszeniem niech developer jeden z drugim, trzecim itd., niech się dołoży do sfinansowania przystanku!

            PKM Zaspa jak najbardziej potrzebny.

            • 5 0

          • I jak ma powstać ta zaspa?

            Na wiadukcie? Trzeba było zapłacić i zamieszkać we Wrzeszczu.

            • 1 9

  • Coś charakterystycznego dla PKM (5)

    Może by na PKM zastosować konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej w postaci bramek np. takich jak w czeskiej Pradze. Te toporne bramki na PKP nie nadają uroku liniom przebiegającym na nasypach - ta konstrukcja ma 80 lat z małymi zmianami. Nowoczesny design uatrakcyjnia krajobraz i cieszy oko wyglądem dalekim od toporności.

    • 13 3

    • Nasze są toporne, bo muszą udźwignąć ciężar grubych przewodów trakcyjnych na napięcie 3kV DC, czyli dla dużego amperaża prądów.

      W sieciach trakcyjnych o napięciu 25kV AC jak np. w Niemczech prądy są małe, stąd przekroje przewodów też i waga zdecydowanie mniejsza. Wtedy można się pokusić o filigranowe, nawet aluminiowe bramownice. Polecam specjalistyczną literaturę.

      • 2 0

    • Czy mozna wrzucic jakies zdjecia tych bramek w Pradze?

      Nie do konca rozumiem jak mialoby to wygladac

      • 3 0

    • Popieram!

      Tak nie wiele trzeba, te produkcje bramkowe PKP wyglądają ochydnie

      • 3 0

    • a co jest w Pradze? (1)

      • 3 0

      • metro, tramwaje i autobusy oraz konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej w postaci bramek.

        • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane