• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi

Krzysztof Koprowski
28 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (121)
Wizualizacja potencjalnej zabudowy wokół Ergo Areny. Choć budynki zaplanowano na dzisiejszych parkingach, łączna liczba miejsc parkingowych w okolicy ma się zwiększyć z 1000 do 1750. Wizualizacja potencjalnej zabudowy wokół Ergo Areny. Choć budynki zaplanowano na dzisiejszych parkingach, łączna liczba miejsc parkingowych w okolicy ma się zwiększyć z 1000 do 1750.

Nowe budynki, plac z wejściem pomiędzy blokami osiedla Wejhera, powrót do pomysłu budowy szerokiej Drogi Zielonej i ponad 700 dodatkowych miejsc dla aut - tak może wyglądać przestrzeń wokół Ergo Areny, zgodnie z nowymi planami zagospodarowania przestrzennego.



Zabudowa terenów wokół Ergo Areny:

Przygotowanie wspólnych planów zagospodarowania dla bezpośredniego otoczenia Ergo Areny to inicjatywa samorządów Gdańska i Sopotu, jeszcze z 2019 r.

Wbrew pierwotnym założeniom nie udało się jednak jednocześnie zgrać procedury planistycznej w obu miastach. W Sopocie prace wstrzymane zostały przez konieczność uzgodnień z konserwatorem zabytków. Gdańsk natomiast wyłożył plan zagospodarowania swojej części terenu do publicznego wglądu.

  • Główne założenia kompozycyjne zawarte w projektach planów w sąsiedztwie Ergo Areny
  • Obszary objęte planami zagospodarowania w Gdańsku i Sopocie
  • Istniejąca sytuacja planistyczna w Gdańsku i Sopocie w rejonie Ergo Areny
  • Struktura własności gruntu w granicach planu w Gdańsku

Dwa projekty planów w oparciu o jedną wspólną wizję zmian



Należy przy tym podkreślić, że gdański plan w pełni uwzględnia rozwiązania przestrzenne proponowane przez sąsiedni Sopot - zarówno w zakresie nowej zabudowy, jak i założeń transportowych. Podobne podejście prezentują także sopoccy urbaniści, którzy bazują na wspólnej wizji zmian.

Przy pracach nad dokumentami korzystano z analizy transportowej przygotowanej przez zespół pod kierownictwem dra hab. inż. Kazimierza Jamroza, prof. PG, na zamówienie spółki Hala Gdańsk - Sopot, zarządzającej Ergo Areną.

Zabudowa usługowa zamiast parkingów naziemnych



Najważniejszym założeniem - zawartym w projektach planów obu miast - jest zabudowanie terenów dzisiejszego parkingu przed Ergo Areną. W ich miejsce pojawić się mają hotele, biura, sklepy, restauracje, usługi sportu i rekreacji.

W Gdańsku wysokość maksymalną zdefiniowano na poziomie 20 m na terenie istniejącego parkingu i 30 m w bezpośrednim sąsiedztwie hali.

  • Ergo Arena wraz z parkingami - obecny stan zagospodarowania
  • Ergo Arena wraz z parkingami - obecny stan zagospodarowania
  • Ergo Arena wraz z parkingami - obecny stan zagospodarowania

Plac z wejściem pomiędzy blokami osiedla Wejhera



Pomiędzy nową zabudową przewidziano ogólnodostępny plac, z infrastrukturą rekreacyjno-sportową. Może to być np. zespół boisk albo siłowni plenerowych.

Plac zlokalizowano jednak w nietypowym miejscu. Dojście zaprojektowano w rejonie bloku Gospody 25Mapka, podczas gdy zdecydowana większość osób pieszo do hali dociera przez ul. Gospody aż do skrzyżowania (ronda) z Drogą Zieloną i ŁokietkaMapka.

Zdaniem urbanistów z Biura Rozwoju Gdańska kompozycja placu podyktowana jest m.in.
  • chęcią pozostawienia "przedpola" ekspozycji przed Ergo Areną,
  • potrzebą rozbicia brył planowanych budynków,
  • wykorzystania kładki nad Drogą Zieloną jako połączenia z terenami po stronie hali.

Pracownicy BRG zwracają ponadto uwagę, że potencjalna lokalizacja placu w bezpośrednim sąsiedztwie ronda, gdzie w sposób naturalny kumuluje się ruch pieszy, jest sprzeczna z dokumentami planistycznymi Sopotu.

Dodatkowy parking piętrowy



- Na prezentowaną koncepcję zagospodarowania należy patrzeć całościowo, w tym również na dokumenty nadrzędne strategiczne. W granicach Sopotu, na zachód od planowanego placu [tj. w kierunku ronda - dop. red.], w studium zawarty jest ogólnodostępny parking kubaturowy. Jest on niezbędny dla zbilansowania miejsc postojowych do obsługi tej okolicy - przekonywała podczas dyskusji publicznej Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
  • Głównie ustalenia projektu planu w granicach Gdańska
  • Zapisy dotyczące zieleni i wody w projekcie planu w granicach Gdańska

Większa liczba miejsc parkingowych dla wygody kierowców



Pozostając w temacie parkingów: przewidywane jest znaczne zwiększenie liczby miejsc postojowych. Dziś jest tu ich ok. 1 tys., ale plany zakładają, że będzie ich ok. 1750.

Zdecydowana większość z nich zajdzie się w parkingach kubaturowych, choć po stronie Sopotu, na wysokości ogrodów działkowych, dopuszczone są też miejsca naziemne.

- W ramach analizy transportowej została wykonana inwentaryzacja zaparkowanych pojazdów w trakcie trwania wydarzeń w Ergo Arenie. W związku z tym zostały wypracowane zapisy pozwalające na złagodzenie niedoboru miejsc postojowych - tłumaczy Tomasz Budziszewski, p.o. kierownika Zespołu Analiz Transportowych w BRG.
Nowe narzędzie planistyczne dla poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku Nowe narzędzie planistyczne dla poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku

Wnioski z analizy transportowej wraz z planowaną rozbudową układu drogowego Wnioski z analizy transportowej wraz z planowaną rozbudową układu drogowego

Większe parkingi wymagają rozbudowy układu drogowego



Miejscy urbaniści nie kryją, że celem jest zapewnienie wygody kierowców.

- Analiza transportowa wskazała, że przy wielkości wydarzeń, które najczęściej odbywają się w hali, potrzebnych jest 1145 miejsc postojowych oraz 200 dla obsługi technicznej wydarzenia. Dla nowych funkcji jest natomiast potrzebnych ok. 400 miejsc postojowych, przy czym część miejsc będzie "wymienna" w zależności od aktualnego wykorzystania wszystkich obiektów w danym momencie - informuje Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu BRG.
Oprócz parkingów silny nacisk położono także na model transportowy zorientowany na dojazd autem. W granicach planu oraz w bezpośrednim sąsiedztwie przewiduje się m.in.:
  • budowę ul. Nowej Bursztynowej, łączącej Drogę Zieloną przy hali z ul. Bitwy Pod Płowcami (tuż przy granicy z GdańskiemMapka),
  • budowę jednej nitki Drogi Zielonej do ul. PomorskiejMapka,
  • docelowo realizację układu Drogi Zielonej w przekroju czterech pasów za skrzyżowanie z ul. Pomorską.

  • Jednojezdniowy "Zielony Bulwar" na wysokości Ergo Areny (widoczna po prawej stronie) na wizualizacji z 2016 r. Dzisiaj gdańscy urbaniści dopuszczają już w tym miejscu cztery pasy ruchu.
  • Wizualizacja z 2016 r. jednojezdniowego Zielonego Bulwaru na wysokości Ergo Areny (widoczna bryła hali). Dzisiaj urbaniści akceptują już cztery pasy ruchów.
  • Wizualizacja z 2016 r. jednojezdniowego Zielonego Bulwaru na wysokości ul. Pomorskiej

Powrót szerokiej Drogi Zielonej przez pas nadmorski



Ostatnie rozwiązanie dobitnie pokazuje, że BRG nie wycofuje się z realizacji szerokiej arterii przez pas nadmorski. Takie założenia są jednak sprzeczne z wizją "Zielonego Bulwaru" i wcześniej prezentowanymi przez miejskich urzędników wizualizacjami, które sugerowały węższą i bardziej miejską drogę.

Biuro Rozwoju Gdańska obecnie tłumaczy, że cztery pasy ruchu to tylko jeden z wariantów rozbudowy układu drogowego, a zewnętrzne pasy można wykorzystać pod buspasy lub... kolejne miejsca parkingowe.

[Artykuł z 2016 r.] Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej? [Artykuł z 2016 r.] Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Może będzie tramwaj do hali, a może go nie będzie



W zakresie transportu zbiorowego miejscy urbaniści nie dostrzegają już takiej potrzeby wprowadzania udogodnień, a co najwyżej zwrócili uwagę na potrzebę lepszego oznakowania dojścia do przystanków.

Wprawdzie rozważana jest budowa odnogi tramwaju do przystanku SKM Gdańsk Żabianka-AWFiSMapka lub jednotorowej pętli tramwajowej ulicami Subisława - Rybacka - Gospody, lecz nawet podczas dyskusji pracownicy BRG nie potrafili przedstawić żadnych konkretnych ustaleń.

Planowany docelowy układ drogowy wokół Ergo Areny Planowany docelowy układ drogowy wokół Ergo Areny

Uwagi do projektu planu w granicach Gdańska do 3 października



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów składać można do 3 października.

Należy pamiętać, że BRG proceduje projekt planu wyłącznie w granicach administracyjnych Gdańska, więc uwagi dotyczące bezpośrednio Sopotu mogą zostać odrzucone jako wykraczające poza zakres dokumentacji urbanistycznej.


Kalendarz imprez w Ergo Arenie


Quiz Koncertowe Trójmiasto Średni wynik 53%

Koncertowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (121) 7 zablokowanych

  • Działeczki przy Ergo Arenie (3)

    to łakomy kąsek

    • 23 1

    • Wiadome od dawna, że tamte działki będą zaorane pod chatki-kopulatki, to była tylko kwestia czasu. Z drugiej strony inwestor będzie musiał się nieźle natrudzić, żeby nazwa invvestycji była odpowiedznio prestiżowa, wszak Żabianka nie ma w nazwie litery:"w", którą można zamienić na v, ani też nazwa dzielnicy raczej nie ma dla siebie angielsko-brzmiącego odpowiednika. Proponuję: "Ergo żabianka beton ROD apartaments";)

      Jedyne co można się doczepić, to plan zagospodarowania zapewne jest precyzowany pod konkretnego inwestora, zaprzyjaźnionego z kim trzeba. Nie może być tak, że na rzecz nowych bloków na plan dalszy zejdzie komfort mieszkańców Żabianki oraz planowanej Drogi Zielonej- trzeba miec reke na pulsie..

      • 9 1

    • Już od dawna.

      • 2 0

    • Dzialki

      Kiedy oni nie zabierają działek,tylko te tereny,które są zarośnięte.

      • 1 2

  • Budowac tylko pod jednym warunkiem. (24)

    Że drogi będą tam na serio zrobione. Mieszkam na gospody i się modlę żeby kiedyś zrobili tam 2 jezdnie bo trują nas te wiecznie stojące auta pod samymi oknami! Już mam tego dość. To wąskie gardlo trzeba zlikwidować bo wiecznie mam problem z płynnym dojazdem do domu

    • 87 39

    • (7)

      Tak to jest jak "mundrzy" zarządzający infrastrukturą miejską wpuszczaj ruch tranzytowy tunelem pod Wisłą prosto na osiedla które są niedostosowane do takiego natężenia ruchu samochodowego. Byle się nazywało że jednak coś się zrobiło. Można odtrąbić kolejny "sukcesik" w mediach.

      • 21 4

      • już dawno priorytetem powinno być przedłużenie Płażyńskiego, tunel pod Pachołkiem i Nowa Spacerowa (5)

        Od skrzyżowania z Hallera cały odcinek powinien iść pod ziemię

        • 15 4

        • Tylko po co? (2)

          Tranzyt skierowany na obwodnicę nie jeździ tunelem, bo i po co?

          • 3 5

          • taki był plan budując tunel pod Wisłą (1)

            • 2 1

            • Nie. Tunel miał prowadzić do obwodnicy trasą Sucharskiego, której nie wybudowano, bo jacyś radni mają tam domy.

              • 2 1

        • A Ty chętnie za to zapłacisz

          • 3 4

        • Tez tak myslalem do niedawna ale w sumie po co mi to? Spacerowa jezdze na tyle rzadko, ze korek ktory tak jest nie dotyka mnie zbyt mocno. Niska przepustowosc tej ulicy chroni moja czesc miasta przed zatkaniem a ulicy miedzy moim blokiem a wybrzezem do niczego nie potrzebuje. Jak Zukowianie potrzebuja lepszego dojazdu z obwodnicy to niech sie dorzuca do Spacerowej, ja nie mam zamiaru fundowac im dojazdu bo nie mam w tym zadnego interesu.

          • 2 0

      • Dokładnie!

        • 1 1

    • (7)

      To nie trzeba było słuchać głupiego prezesa spółdzielni który zablokował na samym początku budowę drogi

      • 17 9

      • (6)

        Tyś jest jeszcze głupszy co można tutaj przeczytać.

        • 6 11

        • (5)

          Dlaczego tak piszesz. Prezes spółdzielni nie chciał rozbudowy drogi do dwóch pasów i straszył mieszkańców, jaki to będzie hałas, spaliny itp. Ludzie go posłuchali, nie zgodzili się na poszeżenie drogi i teraz żałują. Także komentarz że ktoś jest głupi bo napisał o prezesie zgodnie z prawdą jest nie na miejscu. Radziłbym się zapoznać z faktami a później się wypowiadać.

          • 20 7

          • Tak było.

            • 5 3

          • (3)

            Ruch pojazdów na drodze o pasach w tym konkretnym miejscu to raczej jakaś gruba pomyłka. Pan Prezes zareagował prawidłowo, ponieważ nad wszystko powinien chronić mieszkańców swojego osiedla przed takimi głupimi pomysłami. Osiedle, które kiedyś było b. spokojne. Teraz już nie jest, niestety.

            • 10 3

            • O 4 pasach.

              • 3 0

            • No właśnie skoro już osiedle nie jest spokojne, to co to była za obrona? Trzeba było przewidzieć jakie zmiany idą i przystosować do tego osiedle a nie korkować go...

              • 1 0

            • Jak Ty sobie wyobrażasz miasto?

              Kiedyś Piastowska, Pomorska, Stary Rynek Oliwski itp też były spokojne. Żyjesz przeszłością?

              • 0 0

    • I sądzisz że 2 pasy rozwiążą problem? (3)

      To jesteś w błędzie. Dwa pasy to 2x szerszy korek i 2x więcej spalin

      • 30 6

      • Dokładnie tak będzie (1)

        Dwa pasy zachęcą jeszcze więcej osób do jazdy tranzytem do Sopotu tą drogą. Teraz raczej wybierana jest Grunwaldzka

        • 23 3

        • Tak z pewnością Ci co tam będą jeździć dzisiaj jada na Karwiny potem do Gdyni i wracają od północy na Żabiankę. Myślę jednak, że wiedzą, że w korku trzeba trochę postać i jadą tam trochę wcześniej.

          • 0 0

      • nie jeśli droga będzie miała charakter jaki planowano

        • 4 5

    • Trzeba było protestować jak można było jeszcze większość mieszkańców przy Gospody nie zgodziła się na dwie jezdnie (1)

      Bo bedzie więcej aut. Logika ciemnej masy. Teraz wszyscy stoją w korkach ,brak płynności spaliny a aut tyle samo tyle że dłużej stoją w korku.

      • 11 13

      • Tłumok nigdy nie zrozumie, że w tej lokalizacji nie powinno być zgody na coś takiego i nigdy nie powinno być takiego poprowadzenia natężenia ruchu.

        • 17 6

    • Ja

      Według mnie i tak by stało tyle samo samochodów na Gospody gdy byłyby cztery pasy ruchu, ponieważ to skrzyżowanie Pomorska-Gospody jest sprawcą korka na Gospody. Mieszkam na Gospody i widzę na co dzień jak to wygląda.

      • 2 2

    • Niestety druga jezdnia nic nie zmieni. Auta nadal będą tam stały w korku.

      • 0 0

  • Droga zielona nie może powstać. Będziemy protestować. To wygeneruje tylko większe korki.

    • 11 18

  • Komunikacja miejska, a nie parkingi!

    Parkingi tylko generują korki, nic więcej

    • 40 14

  • Hala jak hala, sama w sobie jest ok (2)

    Ale to co sie dzieje wokół hali od początku jej powstanie to niekończący się ciąg nięszczęść i kwintesencja samorządów Gdańska i Sopotu zajetych walką o demokrację a nie realnymi problemami.

    • 21 2

    • Demokracja, pajdokracja, developerokracja :)

      • 1 0

    • A może zlikwidować demokrację i jej przeciwników, wreszcia będzie dobrze

      • 0 2

  • Nie dziwie się, że parking pójdzie na drugi plan, jak ludzie korzystający z widowisk typu psudo mma albo inne g..no parkowali na trawie żeby nie płacić 'zawrotnych" 7 złotych za parking pod halą...

    Dziwę się tylko jak i gdzie oni chcą wcisnąć tam nową zabudowę. No i widać, że jest parcie żeby działki w sąsiedztwie były rozwalone na rzecz chatek-kopulatek dla warszafki.

    • 14 1

  • Interesujące... (3)

    Szerokie drogi donikąd, chyba że do tych w większości niewydolnych uliczek osiedlowych? Potem przyjdzie czas na okoliczne działki bo buldożery już czekają w gotowości na pozostałe okoliczne tereny. Śmiech na sali, oraz by żyło się lepiej ;)

    • 18 4

    • (2)

      Przecinanie miasta "autostradami" to staromodna głupota, Droga Zielona to zło, lecz niestety- jest to zło konieczne, ponieważ przez obecne układy i nieprzemyślaną pato-urbanistykę ruch samochodowy w okolicy pasa nadmorskiego będzie stale się zwiększać.
      Obecny układ drogowy Przymorza i Żabianki był dobry, ale wyliczony pod potrzeby określonej populacji, przewidzianej przez ówczesnych urbanistów. Nikt wtedy nie był w stanie przewidzieć, jak potoczy się rozwój Przymorza, Żabianki, Brzeźna, tego że za 30 lat duża cześć mieszkań stanie się chatkami-kopulatkami pod weekendowe tarło dla turystów dojeżdżających samochodami(szczególnie od strony tunelu). Oczywiście przewidziano pewne dogęszczanie zabudowy, ale nie w takiej skali i intensyfikacji oraz charakterze jak dzieje się obecnie. Nie do przewidzenia były też korupcyjne układy, skutkujące takimi perełkami jak chęć wycinki Parku Nadmorskiego pod bunkry-"apartamenty"(odcinek wzdłuż spacerniaka od mola do Zaspy) lub zabetonowanie Parkowej, z działkami między Żabianką a Sopotem również chcą się rozprawić na rzecz bloków, także temat korków niestety, ale jest bardzo rozwojowy.

      W tej sytuacji obecny układ drogowy między Brzeźnem-Przymorzem lub Przymorzem i Żabianką już jest niewydolny na tyle, że korki tworzą się od 15tej, szczególnie widać to w piątki i weekendy. Nie mówiąc juz o przyszłym stanie rzeczy, gdy działki między Żabianka a Sopotem będą całkowicie zabudowane, a Park Regana w ramach demokracji będzie karczowany pod kolejne bloki dla warszaFki...

      W świetle powyższego, Droga Zielona zbudowana na rezerwach obok Parku Regana to niestety zło konieczne.
      Warto tylko pamiętać, że apetyt wzrasta w miarę jedzenia, wiec plan zagospodarowania jest robiony pod dewelopera, którego zysk to często uspołecznione koszty. Dlatego warto dopilnować tego, aby ul. Gospody była drogą osiedlową, a nie traktem na szlaku; kosmetyczka-galeria-apartament...

      • 7 3

      • Brawo, w końcu ktoś kompetentny. Pozdrawiam.

        • 6 1

      • Nie damy parku Reagana. Niech pani dulkiewicz pakuje się bo to będzie koniec PO w Gdańsku! I deweloperzy takze.

        • 0 0

  • Uwaga, będę "hejtować" (ironia!) (3)

    2022 rok, wszyscy dobrze wiemy, że samochody należy ograniczać, a rozwijać transport zbiorowy, a Gdańsk? A gdańsk pozostał w 1999... Ponadto to jest spokojna okolica i należy minimalizować negatywny wpływ Ergo Areny na życie mieszkańców.

    • 22 10

    • (1)

      Do Ergo nie trzeba dopłacać z budżetu, ale widać że mają parcie na zysk. Organizują każde g..no jakie się da, np. durne "Fame mma", którego klientela(bydło i Karyny) chciała parkować na zadbanym trawniku wzdłuż Gospody... W tym jest problem.

      • 6 1

      • Oj tam, oj tam... Sorry, nic się nie stało, trzeba było zrobić pieniążki PO prostu.

        • 0 2

    • O widzę lewica jak zawsze ograniczać

      • 3 0

  • Ja nie wiem dlaczego Sopot inwestuje w halę ?

    Oglądałem w tv różne wydarzenia odbywające się hali i zawsze jest Gdańsk: "mecz odbywa się w gdańskiej hali" "Polki wygrały w gdańskiej hali" itd

    • 8 4

  • to miasto to patologia pod względem planowania przestrzennego

    • 16 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane