• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Te inwestycje drogowe mają szansę ruszyć w 2017 r.

Maciej Naskręt
29 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Rok 2017 powinien obfitować w wielomilionowe kontrakty budowlane. Rok 2017 powinien obfitować w wielomilionowe kontrakty budowlane.

W nadchodzącym roku rozpocznie się wydawanie na dużą skalę pieniędzy pozyskiwanych z Unii Europejskiej. To oznacza, że wiele kosztownych inwestycji drogowych będzie mogło w końcu ruszyć. Gdzie w 2017 r. możemy spodziewać się wbicia przysłowiowej pierwszej łopaty?



Która inwestycja ma największe szanse rozpocząć się w 2017 roku?

Budowa przystanków PKM w Gdyni, rozpoczęcie prac przy zwodzonym moście w Sobieszewie, realizacja kładki na Motławie - to główne inwestycje, które ruszyły w 2016 r. Wszystkie zamykały się w kwocie 100 mln zł. To niedużo, biorąc pod uwagę, jakie kontrakty podpisywano przed laty.

Jednak rok 2017 powinien przynieść zdecydowanie bardziej spektakularne przedsięwzięcia finansowane ze środków publicznych. Gdzie zatem możemy się spodziewać wbicia przysłowiowej "pierwszej łopaty" na budowie?

Nowa Bulońska Północna, Wiadukt Biskupia Górka

Zacznijmy od trasy, która ma połączyć Morenę z Jasieniem, czyli liczącej 2,8 km ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Rozpocznie się na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej i ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, skąd pobiegnie w kierunku południowym, by połączyć się na Jasieniu z ul. Kartuską zobacz na mapie Gdańska, przecinając wcześniej ul. Stolema zobacz na mapie Gdańska. Trasa będzie kończyć się węzłem przesiadkowym, który powstanie w rejonie skrzyżowania ulic Warszawskiej i Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska. Wzdłuż drogi powstanie też dwutorowa trasa tramwajowa.

Niestety, przesunął się termin konkursu na środki z ZIT-u organizowanego przez ministerstwo, z tego powodu rozpoczęcie prac zostało przesunięte na rok 2017. O tym, że budowa jest praktycznie przesądzona niech świadczy fakt, że miasto rozpoczęło wykupy gruntów pod planowaną drogę.

W przyszłym roku duże szanse na rozpoczęcie budowy ma również nowy wiadukt Biskupia Górka. zobacz na mapie Gdańska Projekt zakłada powstanie dwóch nowych wiaduktów w ciągu Traktu św. Wojciecha. Na każdym z nich znajdzie się jezdnia z trzema pasami ruchu (skraje zostaną wykorzystane jako buspas). Pierwsza nitka powstanie bliżej budynków urzędów marszałkowskiego i wojewódzkiego, a druga pobiegnie w śladzie obecnie istniejącego wiaduktu.

Termin wbicia pierwszej łopaty zależy ostatecznie od rozstrzygnięcia konkursu na środki z UE w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Musi się on zmierzyć z kilkudziesięcioma innymi wnioskami.


Wątpliwa budowa ulicy Kartuskiej w Gdańsku

Pod znakiem zapytania pozostaje rozbudowa ul. Kartuskiej w Kokoszkach. Inwestycja nie przeszła jednak pozytywnej weryfikacji w CUPT. Miasto próbuje się odwołać od decyzji ministerialnych urzędników. Jeśli przedsięwzięcie zostanie włączone na listę, budowa rozpocznie się najpewniej jeszcze w 2017 roku.

Przypomnijmy, że chodzi o projekt, w ramach którego przebudowany miałby zostać 2,8-kilometrowy odcinek ul. Kartuskiej od ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska do granicy miasta z gminą Żukowo zobacz na mapie Gdańska. Istniejąca dziś jednopasmowa ulica miałaby zostać zastąpiona dwiema dwupasmowymi jezdniami, na których dopuszczalna prędkość wyniosłaby 70 km/h. W ramach tej samej inwestycji miałyby powstać drogi dojazdowe do rozbudowanej ulicy wraz ze skrzyżowaniami.

Planowana rozbudowa ul. Kartuskiej. Planowana rozbudowa ul. Kartuskiej.
Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna

Wciąż nie wiadomo, jaki los czeka największe inwestycje drogowe, czyli liczącą 60 kilometrów Trasę Kaszubską i nieco ponad 30-kilometrową Obwodnicę Metropolitalną. Obie inwestycje od lat są na mapie pilnych przedsięwzięć planowanych na Pomorzu.

W przypadku Trasy Kaszubskiej gotowe są wszystkie dokumenty, brakuje jedynie zgody ministra na rozpoczęcie realizacji. Jej budowę wspierają lokalni samorządowcy.

W przypadku Obwodnicy Metropolitalnej pojawiły się problemy z uprawomocnieniem decyzji środowiskowej. Sprawa trafiła nawet do sądu administracyjnego. Dlatego z każdym dniem maleją szanse na rozpoczęcie realizacji drogi w 2017 roku.

Opinie (236) ponad 10 zablokowanych

  • Trasa Kaszubska (10)

    Ta droga to droga do lasu. Nie ma żadnego sensu i uzasadnienia. To miała być kiełbasa wyborcza dla mieszkańców Pomorza Środkowego i nic więcej. Zdecydowanie ważniejsza jest OPAT i poszerzenie istniejącej obwodnicy o kolejny pas. Wyjdzie taniej i z lepszym efektem.

    • 103 263

    • Przecierz budowa OPAT juz została rozpoczeta ,

      cofnij sie kilka tak wstecz i zobacz jakie fotki zrobili sobie działacze PiSowscy ogłaszając budowę rozpoczetą , albo zadzwoń do Pani Mielewczyk ,Ona trzymała łopatę...

      • 1 1

    • Odpowiedź ironiczna

      Bardzo fachowa analiza.

      • 0 0

    • nie uda się, słoiki buntują się...muszą wracać do siebie do domu

      • 0 3

    • w sumie masz rację

      z tym że chyba nie kosztem Trasy Kaszubskiej a Obwodnicy Metropolitalnej, bo to jest przede wszystkim psu na budę.

      • 1 3

    • Idiota...

      • 5 0

    • nudny już jesteś z tym niewydarzonym opatem (1)

      na szczęście ta absurdalna i kompletnie niepotrzebna inwestycja nigdy nie powstanie. Kolejność powinna być następująca "znafco": trasa kaszubska, obwodnica metropolitalna, poszerzenie obwodnicy

      • 23 12

      • niepotrzebne to jest to kaszubskie i metropolitalne g..wno alez się peowscy debile wysilili wsadzić drogę ekspresową w ślad ulicy Chwaszczyńskiej wciskając cały ogromny ruch na Nowowiczlińską i Rdestową ciekawe czy któryś z tych palantów peowskich widział skrzyżowanie na Dąbrowie Centrum wąskie ze światłami jeden pas w każdą stronę i ono miałoby ruch obsłużyć taki zwiększony?Już nie mówię o hałasie.Metropolitalne g..wno jakiś imbecyl peowski wsadził w ślad starej krajowej 20 kawałek za rondem w Chwaszczynie.Coś takiego mógł wymyślić tylko dyletant idiota i pozbawiony elementarnej wyobraźni czub.Dróżki za miliardy nie wnoszące dla Trójmiasta nic peowskie kiełbasy wyborcze daj Bóg żeby nigdy nie powstały

        • 19 35

    • A ja w 100% popieram!

      Z zaznaczeniem ze rozbudowana rowniez o trase dojazdowa do portu i dzielnice polnocne. W takim przypadku jadacy z Gdanska nie beda wcale zjezdzac na estakade. !!! I sie problem estakady rozwiaze. Chociaz czesciowo.

      • 6 4

    • Ciekawe (1)

      Jak chcesz dodać pas na obwodnicy, zwłaszcza w okolicach węzła karczemki??

      • 27 14

      • Węzeł Karczemki

        akurat ma dodane pasy, tu na razie wystarczy.

        • 24 1

  • a kiedy remont/rozbudowa MALOMIEJSKIEJ???

    • 1 1

  • mieszkańcy Słupska mieli otrzymać Trase Kaszubską za baze w Redzikowie !

    to taki układ między mieszkańcami a rządem , jak trasa nie powstanie macie" jak w banku " protesty i blokady dróg , kolejny wstyd na cała Europe z bazą w Redzikowie w tle.

    • 1 0

  • A nowa Świętokrzyska? (9)

    Ile razy budyń obiecywał mieszkańcom Południa normalny dojazd do domu, a nie w wielokilometrowych korkach wąską drogą półwiejską z lat 70-tych...
    A skoro nie chce budować tam dróg, to po jaką cholerę daje coraz więcej pozwoleń na budowę nowych osiedli? Urzędasom nie kojarzy się jedno z drugim???

    • 39 14

    • (6)

      a po jaką cholerę ludzie tam kupują mieszkania? "bliżej" też jest wiele inwestycji.... no tak, ale tam jest taniej... coś za coś... płacicie dużo mniej za mieszkanie i jeszcze chcielibyście mieć drogi, szkoły, baseny, przedszkola, tramwaj, osobistą linię autobusową (i to najlepiej za darmo) i żeby z szadółek nie waliło... kup droższe mieszkanie w centrum i wszystko będziecie to mieli... a no i jeszcze na dodatek pewnie wcale się tu nie meldujecie (bo OC tańsze) i Wasze podatki lądują gdzieś na mazurach (przynajmniej sporej części) - więc jedzcie sobie tam mieszkać i tam Wam drogi za podatki wybudują... podatki powinno się płacić zgodnie z miejscem "wykonywania pracy"... a nie, siedzi sobie Janusz z Iławy w Gdańsku i pracuje w firmie zarejestrowanej w Warszawie... jedyny pożytek z niego dla Gdańska to podatek nieruchomości (ok. 100 zł rocznie) i ewentualnie z tytułu jego "konsumpcji"...

      • 16 12

      • (2)

        Jeśli się mieszka w Gdańsku to ma się takie same prawa jak każdy mieszkaniec. Nie można dzielić dzielnic na gorsze lub lepsze. Może Twoim zdaniem powinno się robić referendum i zmniejszyć obszar Gdańska?

        • 5 1

        • obszar nie... ale na poludnie wywaliłbym wszystkich 'działkowców', niech na polach stawiaja swoje lewe domki oszukując wszystkich... a w "centrum" zamiast tych syfiastych ogrodkow zrobilbym miejsce na 'miasto"

          • 0 0

        • nikt nie dzieli na gorszych i lepszych, tylko na tych którzy uczciwie dokładają się do "miasta w którym żyją" i na tych którzy kombinowaniem tylko z "miasto doją"

          • 0 0

      • (1)

        Glupku
        Nowa Świetokrzyska nie jest tylko dla słoików, ale tez dla dzielnic lub osiedli, ktore istnialy dawno dawno temu
        Przyklad Łostowice, Zakoniczyn... te miejsca zostaly by odciązone...
        Ale co moze wiedziec o tym koleś ktory zyje w wieku 35 lat na garnuszku mamy
        Na przymorzu.

        • 9 5

        • dawno dawno temu to na łostoicach i zakoniczynie krowy sie pasły

          • 0 1

      • Rozumiem, że to jakieś projekcje z osobistych traum? ;)

        Bo z tym, co napisałem, nie ma nic wspólnego... :)
        Po pierwsze, sam piszę, więc forma "wy, wasze" nie ma tu zastosowania. Rozumiem, ze to rusycyzm...
        Po drugie, nie mam na imię Janusz, nie pochodzę z Iławy, nie pracuję w firmie z Warszawy; fakt, że w Gdańsku mieszkam dopiero od 40 lat ;)

        Reszty bzdur nie ma sensu komentować, bo sądząc po twoim wpisie nie zrozumiesz takich pojęć, jak bezmyślne "planowanie" przestrzenne, psucie struktury miasta, rozlewanie się zabudowy, brak zapewnienia infrastruktury technicznej i społecznej terenom rozwojowym, etc.

        A co do podatków, to obowiązkiem urzędników jest tak je wydawać, aby przynosiło to korzyść mieszkańcom (którzy ich zatrudniają), a nie deweloperom.

        • 12 4

    • Projekt Nowej Świętokrzyskiej ma być gotowy na październik 2017, więc myślę, że w 2018 może zaczną budować.

      • 1 0

    • Mogli zamieszkać w mieście.

      • 0 5

  • Orunia to dopiero syf a oni sie chwala to co robia deweloperzy

    • 1 0

  • nowa trasa i centrum logistyczne gdyni juz w budowie

    gdynia buduje nowa trase i centrum logistyczne

    • 1 0

  • tak ciężko

    zrobić koniczynkę z WZ?
    zamiast generować dodatkowe korki nie można przyszłościowo?!

    • 0 1

  • (14)

    A co z ul.Czarny dwór non stop korki po otwarciu tunelu !!!!!!
    czyżby urzędnicy zapomnieli o obietnicy szybkiego rozwiązania problemu z zakorkowaniem przymorza .Zaspy. Itd

    • 117 31

    • Martwisz się tym ze w Gdańsku powstały korki w wyniku powstania dużej inwestycji

      W Gdyni tego problemu nie ma - bo nie ma inwestycji.

      • 1 0

    • To se ne da (6)

      Pamiętaj jeszcze o Drodze Zielonej. Lepiej już było, niestety. Reszta to bredzenie władz by zamknąć usta przeciwnym tym inwestycjom.

      Miasto rozbudowuje się o kolejne prerie za miastem, powstają tam nowe klocki bloków dla imigrantów z Warmii i Mazur. Sorry, oni są ważniejsi dla władz niż mieszkańcy dzielnic, które wymieniłeś.

      • 23 15

      • urodziłam się w Gdańsku, wychowałam na Przymorzu, a mieszkam w Łostowicach (5)

        Za to odwiedzając rodziców i teściów widzę, że to głównie stare blokowiska są opanowywane przez przybyszów z innych części Polski.

        • 28 14

        • (4)

          A skąd przybyli Twoi rodzice i dziadkowie ?

          • 10 9

          • (3)

            A jakie ma znaczenie skad przybyli dziadkowie, czy pradziadkowie? Przodkowie każdego z nas skądś przybyli. Istotą sprawy jest tu fakt, że człowiek urodził się w dużym jak na polskie warunki mieście i wychował. Czyli został przez nie ukształtowany, inaczej niż w przypadku aktualnych przybyszów, którzy starają się być bardziej trojmiejscy / wielkomiejscy niż sami Trójmieszczanie. Fakty są takie, że my jesteśmy stąd, a Wy zawsze będziecie skądinąd, tak jak w większości nasi dziadkowie. Pociesze Was tym, że Wasze dzieci będą już tutejsze.

            • 23 12

            • (2)

              Przemawiają przez Ciebie wielkomiejskie kompleksy. Wychowanie i mieszkanie w jednym miejscu może świadczyć o małych ambicjach i niezdolności do konkurowania w wielkim świecie. Przypomina mi to osoby, które nie ruszyły się poza swoją wioskę i czynią z tego zaletę. Wielkie miasta to tygle różnorodności. Każdy ma okazję pokazać co jest wart. Tylko nieudacznicy będą chronić swoje pozycje sztucznymi atutami w postaci miejsca urodzenia. Zachęcam wszystkich zdolnych i pracowitych ludzi do osiedlania się w Gdańsku. Pan Leopold i jeszcze paru innych są mniejszością. Gdańszczanie to życzliwi i sympatyczni ludzie. Pozdrawiam.

              • 7 13

              • (1)

                Panie Mirku, chodzi tylko i wyłącznie o pochodzenie. Tego nie da się zmienic. Uważam, że nie ma się czego wstydzić i udawać że jest się z miasta mimo, że pochodzi się ze wsi, czy z małej zapomnianej miesciny. Co do pańskiej sugestii, że nie przemieszczam się napisze, że przemieszkalem cześc życia w Dolnym Wrzeszczu, potem 20 lat na Ujescisku, a
                teraz mieszkam na wsi pod Gdańskiem i jest mi tu dobrze, a może nawet lepiej niż w mieście. Ludzie są życzliwości, bardziej pomocni, a przede wszystkim spokojniejsi. Nie udaje tutejszego, bo byłoby to wg mnie żenujące. Kiedy jadę do Gdanska, czuję że jestem u siebie, ale drażnią mnie trochę te obce rejestrację i Ci ludzie, choć wiem, że to naturalna ewolucja społecznej tkanki miasta, a Ci ludzie są tu potrzebni. Reasumując, cieszę się, że nasze Trójmiasto się rozwija i wzbogaca dzięki przyjezdnym, ale życzę im trochę więcej pokory, a jednocześnie dystansu do samych siebie. Pozdrawiam

                • 6 6

              • Panie Leopoldzie, mam jednak wrażenie, że jest Pan w grupie która otrzebuje dodatkowych paru punktów "za pochodzenie". Według tej grupy "nowi" mieszkańcy zabierają miejsca pracy, wykupują mieszkania, drażnią tablicą rejestracyjną a przecież powinni schować się na 20 lat w czyśćcu i dopiero może ich dzieci dostąpią świadectwa bycia gdańszczaninem. Przecież to śmieszne i infantylne. Jeżeli Pan tak ceni życzliwość i pomocność innych ludzi, to może sam Pan wykaże się takimi cechami. Oczekiwanie od innych pokory z tytułu urodzenia poza Gdańskiem nie jest przejawem gościnności. Raczej pogardy i pychy.

                • 7 3

    • przecież tunel to miał być tylko dojazd dla TIR-ów do Nowego Portu żeby przez śródmieście nie jeździły (5)

      jak widać budowa nowych dróg nie zmniejsza korków tylko je potęguje

      • 11 15

      • Część ruchu tunel przyjął od centrum (2)

        ale ile aut dodatkowo wprowadził do miasta tego już nikt nie napisze.

        no dobra ja napisze....
        Przez centrum 10tys przejazdów jest mniej, a tunel to 22tys przejazdów.
        Jak łatwo policzyć mamy przez tunel dodatkowe 6tys aut mieście.

        • 5 8

        • (1)

          Ludzie przyjeżdżają do miasta tylko dlatego, że tunel powstał?! Ciekawa teza.
          Natomiast ja postawię inną: Przesunęły się potoki aut. Część ruchu ze Słowackiego przeniosła się do tunelu. Chodzi głównie o kierunek okolic splotu obwodnicy zachodniej i południowej do Przymorza, Oliwy, Sopotu. Sam z resztą to zrobiłem.

          • 9 3

          • tak. dobry dojazd zachęca do tego aby np. pociąg zamienić na auto

            • 7 0

      • Tunel miał być dla mieszkańców Wrzeszcza, Zaspy, Brzeźna, Przymorza, Jelitkowa, Oliwy a nawet Sopotu i świetnie się sprawdza.

        • 12 5

      • jeśli już to przenosi w inne miejsce...

        spoko, jak za tunel zaczną pobierać opłaty to wróci stary "układ" korków - bo przecież Janusz nie zapłaci paru złociszy za przejazd... będzie wolał na około jechać... nie ważne że tyle samo kasy spali w korku i jeszcze straci kupę kasy... ot taki naród...

        • 9 3

  • Droga kolo gieldy (1)

    Droga kolo giełdy w Pruszczu rok po remoncie a pobocza po same krawęniki zasypane jest ktoś odpowiedzdalny za tene drogę i ten bajzel

    • 0 2

    • Jak to kto?

      Wasz elekt Świlski. Troszczy się o żel i bicepsy, to troskę o swoje drogi ma w tej najmniej szlachetnej części ciała

      • 0 1

  • zmiany na Podwalu Przedmiejskim (1)

    kiedy te skrzyżowania na Łąkowej, Chmielnej itd? Pasy dla rowerów, przejścia naziemne? Miało być w tym roku i jakoś nic nie słychać nt. od dawna.

    • 3 2

    • i dobrze, że nie słychać

      jakby tramwaje tam dotąd za szybko jechały i jeszcze im ekstra świateł brakowało

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane