• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Te przystanki PKM Południe przyciągną najwięcej pasażerów

Szymon Zięba
7 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
  • PKM Kowale, PKM Wielkopolska i PKM Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska - to najprawdopodobniej będą najpopularniejsze przystanki PKM Południe.

Z planowanej linii PKM na południe Gdańska najczęściej będą korzystać uczniowie i osoby dojeżdżające do pracy. Największej liczby pasażerów można się spodziewać na przystanku Łostowice-Świętokrzyska - tak wynika z ankiet przeprowadzanych w ramach konsultacji społecznych.



Czekasz na budowę PKM Południe?

Przypomnijmy: Trasa PKM Południe to zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 r., powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 r. trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedź, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

By wyjść naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, kolejarze sukcesywnie przeprowadzają konsultacje społeczne na temat przyszłej trasy PKM. Głosy oddawać można również w internetowej ankiecie (w sumie wypowiedziało się w ten sposób już ponad 5 tys. osób).

Rozkłady PKM i SKM



Z badania wynika, że przyszłe przystanki PKM, które będą najbardziej oblegane, to:

Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowało ponad 26 proc. pytanych.

  • 3+995 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: pod istniejącą pętlą tramwajową Łostowice - Świętokrzyska.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 12 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: tramwaj, autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.
Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.

Wielkopolska



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowały ponad 24 proc. pytanych.

  • Nowy przystanek powstanie na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie skrzyżowania ul. Wielkopolskiej z ul. Hokejową.
  • Peron znajdować się będzie 8 m poniżej poziomu obecnego terenu - w związku z tym wybudowana zostanie kładka dla pieszych oraz winda.
  • Kolejarze zapowiadają także zintegrowanie go z innymi środkami transportu: autobusem, rowerem, ale też samochodami osobowymi (budowa miejsc kiss&ride oraz park&ride).

Lokalizacja przystanku Wielkopolska. Lokalizacja przystanku Wielkopolska.

Świętokrzyska - węzeł Kowale



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowały ponad 22 proc. pytanych.

  • 7+288 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie pod skrzyżowaniem ul. Świętokrzyskiej z projektowaną ul. Nową Bulońską Południową.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 10 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, tramwaj, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.

 

 Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.


- Wyniki ankiet potwierdzają, że tam, gdzie są największe osiedla, jest też największe zainteresowanie ich mieszkańców posiadaniem jak najbliżej przystanku PKM Południe. Dotyczy to całej pierwszej trójki najpopularniejszych - zdaniem głosujących mieszkańców - przystanków na projektowanej przez nas linii: Łostowice-Świętokrzyska, Wielkopolska i Świętokrzyska - węzeł Kowale. Tylko te trzy przystanki zebrały blisko 75 proc. wszystkich głosów - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Podkreśla, że widać to także od kilku lat na pierwszej linii PKM, gdzie najpopularniejszymi przystankami są Jasień i Kiełpinek - czyli właśnie te leżące przy dużych, nowych osiedlach mieszkaniowych.

"PKM-ką" codziennie do pracy i szkoły



Dla zdecydowanej większości odpowiadających na pytania w ankiecie PKM, składy na południe Gdańska, będą codziennym środkiem transportu do szkoły i pracy (ponad 75 proc. odpowiedzi).

Najważniejszą kwestią przy projektowaniu przystanków jest natomiast ich dobra dostępność (ponad 50 proc. pytanych).



Miejsca

Opinie (118) 2 zablokowane

  • czas powrócić przy okazji do pomysłu budowy "przymorskiej" PKM

    i spiąć ją z planowaną południową PKM, Trasa Północ-Południe by się przydała.

    • 0 1

  • Miło się czyta, że są takie ambitne plany rozbudowy

    Mam nadzieję, że nie pozostaną tylko planami na św.Dygdy. Gdańsk rozwija się na południe, póki co jedyną sensowną komunikacją jest tramwaj. PKM mocno pchnnie do rozwoju całe południe miasta, a także gminy ościenne. Metra może nie mamy, ale za to mamy najwyższy wskaźnik wykorzystania kolei. Ludzie chcą omijać korki i sprawnie się przemieszczać, wystarczy dać im szansę. Kursy regularne, o różnych porach dnia i nocy. Myślę, że ten projekt będzie strzałem w 10 dla mieszkańców południa, pod warunkiem że oczywiście wypali.

    • 3 1

  • Nie uwierzę do póki nie pojadę.

    • 4 0

  • Trzymam kciuki, to bardzo potrzebny odcinek

    • 4 2

  • Gdańsk Karczemki powinien powstać mimo wszystko

    • 0 4

  • czestotliwosc (4)

    staram się jeździc PKM z Jasienia w str Wrzeszcza ile mogę. Ale rozkłady są i**otyczne. Np w okolicach 14.30 są 2 kursy w ciągu kilku minut a potem jest godzinna przerwa. Ogarnijcie to bo to bez sesnu, tyle mln wydanych na to a ludzie nie moga korzystać kiedy potrzebują.

    • 67 3

    • Dokładnie (2)

      Rozkład układany przez osobę poruszającą się samochodem.

      • 14 0

      • Eugeniusz jeździ pociągiem! (1)

        • 1 0

        • Ale do Tczewa!

          PKM nie jest na jego trasie dom-praca.

          • 0 0

    • Rozkład pakietowy w przypadku zamknięć torowych mówi panu to coś?

      • 7 3

  • Nazwy powinny być pochodna nazw dzielnic ew. Osiedli (1)

    Dajcie sobie siana z nazwami ulic, to nie tramwaj

    • 10 0

    • To są nazwy robocze, nie docelowe.

      Na etapie przedprojektowym na linii PKM również roboczo były nazwy od ulic, docelowe są od dzielnic.

      • 4 0

  • Za taką kasę nawet nie potrafią zrobić wstępnej wizualizacji trasy i przystanków, żenada (1)

    A oni tylko zdjęcia z drona i czerwona kreska narysowana w paincie w śladzie pkm

    Z takim zaangażowaniem to wróżę duży sukces tej inwestycji

    • 12 6

    • Bo zajmujemy się czymś ważniejszym na tym etapie niż wizualizacje

      Wizualizacje można wykonać na podstawie projektu, chociaż koncepcji, ale nie STES.

      • 3 1

  • Przystanek Madalińskiego (3)

    Zachęcam Redakcję do przyjrzenia planowi na przystanek Madalińskiego oraz przebiegowi trasy pomiędzy tym przystankiem, a przystankiem "Łostowice Świętokrzyska".
    - dopiero co w tym tygodniu Miasto organizowało konferencję klimatyczną im. Pawła Adamowicza, na której pan Borawski deklarował, że miasto chce "walczyć z betonozą". Tymczasem przedstawiciel firmy odpowiedzialnej za tę inwestycję, na spotkaniu z mieszkańcami w Zatoce, sam odcinek między przystankiem Madalińskiego a McDonaldem nazywa "betonową wanną". Bo tak na planie to wygląda. Chociaż mogłoby być tunelem (jak odcinek od McD w stronę pętli. Ale niestety - wygląda na to, że liczą się koszty, a nie logika, retencja i dobrostan mieszkańców.
    - sam przystanek planowany jest jako wiadukt. czyli mieszkańcom bloków, które są w jego bezpośrednim pobliżu zaproponowane zostaną bariery dźwiękochłonne? W środku miasta, jak na autostradzie? Serio? Gdzie ład przestrzenny. Już nie mówiąc o tym, że na tym samym spotkaniu z Zatoki (zachęcam do obejrzenia jest dostępny zapis na YT) jeden z panów przyznaje, że nie da się w 100% zapanować nad zanieczyszczeniem hałasem, które powstanie.

    Więc może by rozważyć koncepcje wpuszczenia nitki kolejki pod ziemię szybciej. Technicznie jest to możliwe (podkreślam - z dachem, nie jako odkryta betonowa wanna! Bo tu też panowie używali określeń mylących. Jak coś jest w leju, bez zadaszenia, to nie powinno się o tym mówić "pod ziemią" !! )

    Niestety, póki co te zgłoszenia firma projektowa zignorowała. Rozumiem, że to podnosi kwotę inwestycji. Ale nie dajmy się zwariować. To inwestycja na dziesięciolecia. Pzystanek będzie używany nie tylko przez mieszkańców Górnej Oruni, ale zjeżdżać na niego będą też mieszkańcy Chełmu (cofnięcie się tam i tak sprawi, że dojedzie się na Przymorze, czy do Sopotu szybciej, niż jadąc do śródmieścia tramwajem i potem kolejką).

    Drogie trojmiasto.pl - w Was nadzieja. Proszę, zainteresujcie się tym tematem.

    • 12 8

    • Nie rozumiem kto i dlaczego daje tej wypowiedzi kciuki w dół.
      Ktoś nie skomentował w zblazowany sposób, tylko walnął dłuższą wypowiedź, a tu od razu łapki w dół. Pracujecie w spółce pkm, czy jak?
      Swoją drogą, jeśli faktycznie ma tam to tak wyglądać, to trochę masakra.
      Może dlatego nie pokazują wizualizacji tylko czerwone kreski na mapach i zdjęcia z drona?

      • 4 1

    • Odp. (1)

      Rozwiązaniem byłby tunel, ale przystanku w tym miejscu by nie było, wiec jest to kompromis właśnie dla tych mieszkańców.

      • 1 1

      • Dlaczego by nie było?
        Firma projektowa nie powiedziała, że to nie możliwe ze względów technicznych, tylko że tunel to droższe rozwiązanie.
        Przykro mi, że Ci nie dowierzam, ale skoro ludzie, którzy projektują tę inwestycję mówią, że jest to możliwe technicznie, to ja im wierzę.
        Teraz pytanie czy wezmą pod uwagę dobro ludzi czy mamone.

        • 4 1

  • Bob

    Czy damy radę ?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane