• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Termin wznowienia ruchu na linii PKM nadal nieznany

Maciej Naskręt
20 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Zarządca linii PKM i władze województwa nie wiedzą, kiedy uda się przywrócić pociągi na trasę Kolei Metropolitalnej. Wciąż trwa inwentaryzacja strat i opracowywanie dla nich projektów naprawczych. Optymistyczna wersja zakłada, że pociąg na linii PKM zobaczymy na początku sierpnia. Pesymistyczna natomiast mówi o pierwszym kursie we wrześniu.



Czy odczuwasz utrudnienia z powodu wstrzymaniu ruchu na PKM?

Przypomnijmy, że w nocy z czwartku na piątek w Trójmieście wystąpiły ulewne deszcze. Miejscami spadło nawet 160 l wody na metr kwadratowy. W efekcie poważnym uszkodzeniom uległy nasypy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kolejarze wstrzymali ruch z myślą o bezpieczeństwie pasażerów, którzy są zmuszeni korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej. Sytuacja utrzymuje się, mimo że minął już praktycznie tydzień od ulewy.

Na całej długości linii PKM zaobserwować można obsunięcia nasypów kolejowych, przy czym na odcinku od łączenia linii 248 z linią 201, relacji Gdynia - Kościerzyna do przystanku Gdańsk Port Lotniczy zostały już przeprowadzone prace naprawcze oraz testy linii i próbne przejazdy, co pozwoliło we wtorek udostępnić ten odcinek przewoźnikowi - spółce PKP SKM w Trójmieście.

Zobacz rozkład jazdy pociągów w czasie utrudnień.

Kolorem pomarańczowym został oznaczony wyłączony z ruchu fragment linii PKM. Kolorem pomarańczowym został oznaczony wyłączony z ruchu fragment linii PKM.
Data powrotu składów nieznana

Prace o różnym charakterze prowadzone są obecnie na całej długości linii. Została ona podzielona na odcinki i w zależności od potrzeb i zaproponowanych przez projektanta rozwiązań, wykonywane są prace porządkowe oraz zabezpieczające, na wypadek ewentualnych kolejnych opadów.

- Dokumentację prac naprawczych dla poszczególnych uszkodzeń opracowuje firma Transprojekt Gdański, która przygotowała przed laty projekt budowlany linii. Co ważne jednak, na ten moment nie mamy pełnej inwentaryzacji i trudno na tę chwilę wskazać, kiedy uda się przywrócić ruch - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego odpowiedzialny za projekty transportowe.
Nieoficjalnie udało się nam ustalić, że optymistyczna wersja zakłada wznowienie ruchu pociągów na linii PKM na początku sierpnia. Pesymistyczna natomiast mówi o pierwszym kursie dopiero we wrześniu. Pod znakiem zapytania stoi funkcjonowanie systemu sterowania ruchem kolejowym. Jeśli okaże się, że został on zniszczony, prace naprawcze wydłużą się znacząco.

  • Tak wygląda nasyp Kolei Metropolitarnej po deszczu.
  • Tak wygląda nasyp Kolei Metropolitarnej po deszczu. Dojście do Kolei Metropolitarnej ul. Strzyża po ulewne.
  • Tak wygląda nasyp kolei metropolitarnej po deszczu. Uszkodzone nasypy Kolei Metropolitarnej.
Linia PKM ubezpieczona

Linia znajduje się w pięcioletnim okresie gwarancyjnym, a dodatkowo została ubezpieczona m.in. od takich zdarzeń, jakie miały miejsce w miniony piątek. Można więc powiedzieć, że jest podwójnie zabezpieczona, a rola spółki PKM ogranicza się do koordynowania przepływu informacji między ubezpieczycielem a wykonawcą.

Nadmieńmy, że roczna składka za ubezpieczenie majątkowe linii kolejowej wynosi ok. 160 tys. zł.

Miejsca

Opinie (374) 5 zablokowanych

  • proroki i inne abecadła takimi pierdołami jak ta totalna fuszerka

    nie będą się zajmować

    • 1 1

  • "Pod znakiem zapytania stoi funkcjonowanie systemu sterowania ruchem kolejowym." (2)

    ??? Jakiś czas temu byłem na spotkaniu, zorganizowanym na Politechnice, z p. Rudzińskim (byłym Prezesem PKM) i paroma innymi osobami z grona tzw. "managerów", projektantów i budowniczych. Byli tak zachwyceni swoim dziełem, że nie przyjmowali z sali żadnych głosów krytycznych. A szczególnie wychwalany był właśnie system sterowania ruchem kolejowym ETCS, którego "jeszcze nie ma na żadnej, oczywiście poza PKM, linii kolejowej w Polsce" .
    No i wystarczył jeden ulewny deszcz (co przecież zdarza się w naszym klimacie i wszelkie budowle powinny być na taką ewentualność przygotowane) i i cała ta "wspaniała, najnowocześniejsza w Polsce, pierwsza od 1979 roku wybudowana od podstaw linia kolejowa " łącznie z system sterowania ruchem, okazała się wielkim bublem. Oczywiście patrząc od strony inżynierskiej, o innych aspektach nie wypowiadam się...

    • 20 0

    • Ciekawe, że linia PKM kończy się we Wrzeszczu obok Metropolii i Galerii Bałtyckiej.

      Po drodze jest Auchan i Leroy Merlin. Chodziło o wożenie klientów z Kaszub do tych obiektów. Zlikwidowano ogrodnictwo Okaz obok stacji Strzyża i teraz trwają boje o nowe zagospodarowanie terenu: deweloperzy kontra handlowcy. Kto zwycięży? A mieszkańcy chcą tu zieleniec, bez fontanny z dużą ilością drzew i krzewów. Bo na reaktywowanie ogrodniczej hurtowni nie ma co liczyć. Z góry wiadomo kto wygra... to stały scenariusz w Gdańsku (podpowiem: pieniądze).

      • 2 0

    • i tu masz racje , więcej się nie wypowiadaj .

      • 0 1

  • niby dobrze ze teraz niz po okresie gwarancyjnym wyszła fuszerka!!

    teraz przynajmniej naprawią tak ze bedzie musiała wytrzymac wiecej!

    • 2 0

  • Łukasz

    Za niemca były budowane ,przetrwały 2 wojny .Polacy zacżeli budować wały nowa kolej ,wystarczyła jedna ulewa i wszystko się rozpadło ,polski chłam ,dobrze wam polska choloto hi hi .Polska w budowie hi

    • 7 0

  • Wstyd na cały świat

    Wstyd gdańszczanie. Kto winien? Oni. Ale oni to też gdańszczanie.

    • 3 0

  • Dawno , dawno temu

    nasi przodkowie już wiedzieli że wysokie nasypy trzeba wzmocnić bo w innym przypadku mogą się osunąć a już na pewno po ostrej ulewie. Stosowali faszynę a teraz na pewno jest wiele nowszych mozliwości . Tu chyba działała zasada mniej wydane wiecej do podziału.

    • 8 0

  • budimex
    i tyle w temacue

    • 5 0

  • Piasek,piasek

    PKM i jej nasyp z ....piasku za 1 miliard 300 milionów , mamy najdroższy piasek na świecie, a swoją drogą inżynierowie kończą studia, żeby dowiedzieć się, że do usypiania nasypu używamy piasku, zabrałbym wszystkim projektantom PKM dyplomy, tak to budują dzieci w piaskownicy.

    • 11 0

  • Uczciwość władzy bije po oczach...

    Ile łapówek i w jakiej formie i kto dał a kto otrzymał za budowę PKM??? No chyba, że mylę się w twierdzeniu, że jedynym powodem budowy PKM był właśnie drenaż publicznych pieniędzy gdzie główną rolę odegrał znany i uczciwy gdańszczanin co to jest uczciwy gdyż tak twierdzi on, jego rodzina i jego rzecznik. Dlaczego tzw. cba (celowo małymi literkami) nie jest w stanie nikogo z urzędujących przyłapać na właśnie korupcji? Czy to oznacza, że jestem ślepy i czepiam się uczciwych czy też to znaczy, że funkcjonariusze i ich szefowie kryją kumpli z samorządów i firm budowlanych???

    • 10 0

  • puścić pkm po prostu niech jeździ, nic się nie stanie (1)

    w krajach arabskich są jeszcze gorsze warunki i nikt nie panikuje

    • 4 2

    • A jak się coś stanie, to najwyżej powiemy, że widocznie deszcz musiał rozmyć nasyp. :-)

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane