• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Termin wznowienia ruchu na linii PKM nadal nieznany

Maciej Naskręt
20 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Zarządca linii PKM i władze województwa nie wiedzą, kiedy uda się przywrócić pociągi na trasę Kolei Metropolitalnej. Wciąż trwa inwentaryzacja strat i opracowywanie dla nich projektów naprawczych. Optymistyczna wersja zakłada, że pociąg na linii PKM zobaczymy na początku sierpnia. Pesymistyczna natomiast mówi o pierwszym kursie we wrześniu.



Czy odczuwasz utrudnienia z powodu wstrzymaniu ruchu na PKM?

Przypomnijmy, że w nocy z czwartku na piątek w Trójmieście wystąpiły ulewne deszcze. Miejscami spadło nawet 160 l wody na metr kwadratowy. W efekcie poważnym uszkodzeniom uległy nasypy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Kolejarze wstrzymali ruch z myślą o bezpieczeństwie pasażerów, którzy są zmuszeni korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej. Sytuacja utrzymuje się, mimo że minął już praktycznie tydzień od ulewy.

Na całej długości linii PKM zaobserwować można obsunięcia nasypów kolejowych, przy czym na odcinku od łączenia linii 248 z linią 201, relacji Gdynia - Kościerzyna do przystanku Gdańsk Port Lotniczy zostały już przeprowadzone prace naprawcze oraz testy linii i próbne przejazdy, co pozwoliło we wtorek udostępnić ten odcinek przewoźnikowi - spółce PKP SKM w Trójmieście.

Zobacz rozkład jazdy pociągów w czasie utrudnień.

Kolorem pomarańczowym został oznaczony wyłączony z ruchu fragment linii PKM. Kolorem pomarańczowym został oznaczony wyłączony z ruchu fragment linii PKM.
Data powrotu składów nieznana

Prace o różnym charakterze prowadzone są obecnie na całej długości linii. Została ona podzielona na odcinki i w zależności od potrzeb i zaproponowanych przez projektanta rozwiązań, wykonywane są prace porządkowe oraz zabezpieczające, na wypadek ewentualnych kolejnych opadów.

- Dokumentację prac naprawczych dla poszczególnych uszkodzeń opracowuje firma Transprojekt Gdański, która przygotowała przed laty projekt budowlany linii. Co ważne jednak, na ten moment nie mamy pełnej inwentaryzacji i trudno na tę chwilę wskazać, kiedy uda się przywrócić ruch - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego odpowiedzialny za projekty transportowe.
Nieoficjalnie udało się nam ustalić, że optymistyczna wersja zakłada wznowienie ruchu pociągów na linii PKM na początku sierpnia. Pesymistyczna natomiast mówi o pierwszym kursie dopiero we wrześniu. Pod znakiem zapytania stoi funkcjonowanie systemu sterowania ruchem kolejowym. Jeśli okaże się, że został on zniszczony, prace naprawcze wydłużą się znacząco.

  • Tak wygląda nasyp Kolei Metropolitarnej po deszczu.
  • Tak wygląda nasyp Kolei Metropolitarnej po deszczu. Dojście do Kolei Metropolitarnej ul. Strzyża po ulewne.
  • Tak wygląda nasyp kolei metropolitarnej po deszczu. Uszkodzone nasypy Kolei Metropolitarnej.
Linia PKM ubezpieczona

Linia znajduje się w pięcioletnim okresie gwarancyjnym, a dodatkowo została ubezpieczona m.in. od takich zdarzeń, jakie miały miejsce w miniony piątek. Można więc powiedzieć, że jest podwójnie zabezpieczona, a rola spółki PKM ogranicza się do koordynowania przepływu informacji między ubezpieczycielem a wykonawcą.

Nadmieńmy, że roczna składka za ubezpieczenie majątkowe linii kolejowej wynosi ok. 160 tys. zł.

Miejsca

Opinie (374) 5 zablokowanych

  • co za fuszera

    Myslalem ze czasy takich fuszerek minely....mylilem sie

    • 8 0

  • w Niemczech budują nowy port lotniczy a w nim 100 tyś usterek. (1)

    nie wiadomo w ogole czy nada się do otwarcia .

    • 1 5

    • niemcy sa znani z fuszerek i islamistow
      ale co to ma wspolnego z ta machlojką zwana potocznie PKM

      • 3 0

  • Kompletny brak informacji

    Minął tydzień, a dziś po raz pierwszy w Gdańsku Osowej usłyszeliśmy komunikat, że PKMki/SKMki nie będą kursowały. Dotąd można było liczyć na łut szczęścia, że ktoś przygodny udzieli informacji. Po prostu bałagan. Przydałyby się osoby, które potrafią ogarnąć organizacyjnie / informacyjnie.
    Ja rozumiem, że ogromne straty, że trzeba się skupić na inwentaryzacji, ale PKM jeździ dla pasażera i przydałoby się szanowanie ludzi i ich czasu.
    Dlaczego komunikacja zastępcza z Osowy do Wrzeszcza nie zatrzymuje się na przystankach pośrednich? Czy tam jeżdżą pasażerowie gorszego sortu??

    Ciekawe, że SKM z Gdańska do Gdyni tez jeździ po nasypach i tam nic się nie wydarzyło, a tu-nowy produkt i od razu taka wpadka.

    • 13 1

  • Patrząc tak jak wy trole pisowskie to domy trzeba budowac (2)

    pod ziemią bo może na nie spaśc samolot.
    Nikt nie może , planując i budując inwestycje , zakładac , że ma się ona
    oprzec kataklizmowi .

    • 1 13

    • PKMka ci płaci?

      • 3 0

    • lepszy PISowski troll niż POwski dyżurny klakier ;)

      • 0 3

  • pasażerka

    Dlaczego autobus zastępczy nie zatrzymują się na przystankach pośrednich? Tylko na początkowym i końcowym? Co z tymi, którzy chcą dojechać do pracy z innych przystanków? Gdzie jakiekolwiek informacje na ten temat? Gdzie informacje na temat zwrotu kosztów za bilety miesięczne?
    pasażerowie to ludzie, człowiek jest istotą rozumną i dużo zrozumieć potrafi jak mu się odpowiednio przedstawi problem, a jak jest cisza, to tylko złość i wielkie rozczarowanie...

    • 12 0

  • na szczęście w Gdańsku jest jedyna w Polsce Katedra Geotechniki (1)

    ludzie tam pracujący rozwiązuje podobne problemy w pamięci. Ale wiedza kosztuje, tego Polacy od 25 lat nie mogą się nauczyć. Jak ktoś całe życie ciężko pracuje i zdobywa wiedzę i doświadczenie, a potem wymaga za to odpowiedniej zapłaty, wyższej niż studenciak 2 roku zatrudniony na umowę zlecenie w firmie projektowej Krzak sp. z o.o., to jest złodziej i cwaniak.
    Dalej zatem cieszmy się najtańszych ofert w przetargach, z konkurencji, która zabija wiedzę i jakość, a potem dziwmy, że przy pierwszej lepszej ulewie albo zimie nagle wszystko zaczyna się sypać.

    • 11 0

    • Że wiedza kosztuje, to Polacy nie mogą się nauczyć od 1050 lat.

      • 3 0

  • Sory ale taki mamy klimat

    że PKM się sama zwija... sory rozmyła

    • 6 0

  • to jak z tym ubezpieczeniem? obejmuje ewidentne fuszerki i błędy projektowe? (2)

    • 5 0

    • obejmuje szkody powstale wskutek błędów, ale to podczas trwania budowy (1)

      po budowie- można ubezpieczyć nasyp jako budowlę od szkód np. żywiołowych.

      natomiast to co jest źle wykonane i trzeba naprawić to już tylko gwarancja usunięcia wad i usterek - o ile została udzielona przez ubezpieczyciela lub bank

      jeśli nie- to wykonawca naprawia na własny koszt w ramach gwarancji umownej.

      • 3 0

      • pasażerowie módlcie się, żeby ktoś patrzył na radosną twórczość wykonawcy-partacza

        jak będzie naprawiał w ramach gwarancji. toż strach tym jeździć!!!

        • 1 0

  • Kolejny przektęt PO (1)

    Zbadać geologicznie nasyp. Wożono tani piasek rzeczny, który nie da się zagęścić. Wszyscy o tym wiedzieli. Pytanie kto za to odpowiada i na tym zarobił?

    • 12 2

    • kto odpowiada nie wiadomo, kto zarobił - łatwi się domyślić :))))

      • 4 0

  • W ankiecie

    brakuje pytania/stwierdzenia "tak, z tego powodu jestem zmuszony do korzystania z usług ZTM". To akurat mój przypadek, ale sądząc z zapchanego 210 nie tylko mój. Tracę teraz 2 godz. dziennie (o ile autobus przyjedzie na czas/"nie wypadnie")

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane