• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tłumy na dniu otwartym tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
19 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Ponad 16 tys. osób odwiedziło w niedzielę tunel pod Martwą Wisłą.


1,5-kilometrowy dystans, jaki trzeba było pokonać w niedzielę podczas dnia otwartego tunelu pod Martwą Wisłą nie odstraszył chętnych. Ponad 16 tys. osób przeszło suchą stopą 35 metrów poniżej lustra Martwej Wisły.



To była niepowtarzalna okazja dla mieszkańców Trójmiasta, by zajrzeć do wnętrza tunelu pod Martwą Wisłą, który w czerwcu 2015 r. umożliwi przejazd pod rzeką między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu jeszcze w trakcie jego budowy.

Choć na budowie nie było "Damroki" - maszyny TBM, która wydrążyła dwie nitki tunelu o długości 1072,5 m to i tak zwiedzający byli pod ogromnym wrażeniem inwestycji. Zaskoczył ich najbardziej rozmiar prac i wielkość wywierconego przez maszynę TBM tunelu o średnicy 12,56 m.

Goście w tunelu mogli zobaczyć przede wszystkim trwające prace związane z wykonywaniem wszystkich siedmiu przejść poprzecznych miedzy dwiema nitkami tunelu. Pierwsze z nich, które zwiedzający obejrzeli tuż przed końcem trasy (najbliżej Węzła Ku Ujściu) zostały już obudowane tymczasową obudową, kolejnym krokiem będzie wykonanie tam obudowy stałej. Natomiast w przejściu numer dwa, także widać postęp prac, bowiem wycięte zostały już otwory w tubingach.

W obydwu rurach trwają prace związane z budową konstrukcji jezdni. W tunelu południowym, który był dostępny dla zwiedzających i został wydrążony wcześniej obecnie trwa zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych.

W tunelu północnym, którego drążenie zakończono w czerwcu, kończy się montaż prefabrykatów dennych, betonowanie zamków podłużnych i poprzecznych oraz zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych. Intensywne prace toczyły się nie tylko na budowie.

Goście, których było tak dużo, że przedłużono o 30 minut czas zwiedzania, mogli także podziwiać kontynuację prac przy tunelu prostokątnym i wannach żelbetowych na dojazdach. Wykonywana jest tam obudowa z płyt ognioochronnych. Już na powierzchni zaczęły się też roboty przy budowie obu budynków technicznych.

Czy impreza na terenie budowy nie zakłóciła prac? - Przygotowania i sam dzień otwarty nie wpłynęły w najmniejszy sposób na harmonogram robót prowadzonych na budowie - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Właśnie minęły trzy lata od rozpoczęcia budowy

Co ważne, dzień otwarty zbiega się nieco z trzecią rocznicą rozpoczęcia prac budowlanych. Przypomnijmy, że umowę na wykonanie robót budowlanych podpisano 14 października 2011 r. prace jednak toczą się dalej.

Warto zaznaczyć, że trudno przedłużyć czas realizacji inwestycji w ramach prawa zamówień publicznych, zwłaszcza gdy jednym z kryterium jego udzielenia jest czas (10 proc.). Ponadto może być zagrożona też dotacja z funduszu Unii Europejskiej. Jak z tego typu problemem radzi sobie spółka GIK?

- W najbliższym czasie podpiszemy aneks z OHL przedłużający termin prac do końca roku, nie ma mieć on jednak wpływu na termin oddania tuneli do ruchu, czyli połowa przyszłego roku. Roszczenia OHL są przez nas rozpatrywane i konsultowane z CUPT - Centrum Unijnych Projektów Transportowych - nie ma więc obawy utraty dofinansowania - mówi rzecznik prasowy spółki GIK.

Inwestor budowy tunelu nie przewiduje także wzrostu wynagrodzenia powyżej ustalonego w przetargu ryczałtu. Oczywiście tak jak i na innych budowach mogą nastąpić wewnątrz ryczałtu przesunięcia, ale w ramach zaoferowanej ryczałtem kwoty.

Czy chodzisz na dni otwarte inwestycji miejskich?

Inwestycja za 885 mln zł

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość jednej wydrążonej rury tunelu w metrach
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Zobacz plac budowy tunelu z góry


Zobacz rurę tunelu krótko po wydrążeniu

Miejsca

Opinie (392) ponad 10 zablokowanych

  • zapraszamy na następne zwiedzanie w 2015r.

    przed wyborami

    • 7 3

  • zwiedzanie rury... hmm ciekawe

    • 4 6

  • Tragedia panie (14)

    czekać godzinę, by se tunel zobaczyć.

    • 103 89

    • (13)

      Ją czekałem 25minut, ale to wolny kraj, można siedzieć przed tv, albo w bramie z browarem. Byłem z corka, świetna organizacja, choć nie spodziewalo się takich tłumów. A że za darmo...toć przeca i z biletami bym poszedł, bo to jedyną okazja. Nie to co z lwami...

      • 35 5

      • świetna organizacja (10)

        Chyba byliśmy na różnych imprezach.
        O 12:00 wyszedłem z tramwaju, o 13:00 wszedłem do tunelu.
        Czas pomiędzy to mało przyjemne czekanie w tłumie ludzi między 2 ścianami oporowymi i z napierającym z tyłu tłumem. Wszystko dlatego, aby Jaśnie Władca mógł sobie spokojnie o 12:00 zobaczyć tunel bez mieszania z gawiedzią.

        • 15 14

        • rozumiem że przywieźli cię tam w kajdanach i nie mogłeś za chiny ludowe zrezygnować z siedzenia w ten dzierń w domu. (8)

          • 19 3

          • sądziłem, że organizator zapewni mi sprawne przejście (4)

            a nie postój niczym na pochodzie pierwszomajowym. Zresztą - jeżeli masz doświadczenie w przechodzeniu pod prąd parutysięcznego tłumu z 2 dzieci, to podziel się nim.
            I nie zapomnij dodać, gdzie miałbym z tymi dziećmi sp...ć, gdyby w tłumie zaczęła się panika.

            • 7 17

            • juz pomine fakt udawania sie tam przez niektorych z wózkami.

              Generalnie zabieranie dziecka na taką " imprezę" uważam za mało ambitny pomysł mało kreatywnego ojca. Nie widziałem tam żadnego zachwyconego dzieciaka a dzieci było sporo.

              • 4 4

            • wyszedłem

              Po długim czekaniu przy rondzie z dwójką dzieci znalazłem się w końcu przy wejściu do tunelu. Dalej czekanie, nudne filmy, przednia część grupy poszła a nam kazali czekać...wyobraziłem sobie zatłoczone autobusy przy wylocie. Zrezygnowałem i całkiem sprawnie poszła ewakuacja w górę wśród ludzi.

              • 1 4

            • Co miał stać z batem i poganiać ludzi ??

              Bo hrabia idzie i musi mieć miejsce :P.

              • 6 1

            • nikt nikogo...

              na siłę nie namawiał do pójścia. Przy tego typu okazjach trzeba zachować zdrowy rozsądek (ale najpierw trzeba go mieć...) i mierzyc siły na zamiary!

              • 15 4

          • Wazeliniarzy to powinni w odosobnieniu trzymac!! (2)

            Buraku jeden ta impreza była dla wszystkich i powinna byc tak zorganizowana by ludzie mogli normalnie wejsc i wyjsc !Najciekawsze zawsze jest to ze wazeliniarze urzedasów zawsze jeszcze robia łaske ze cokolwiek robia mimo ze to wszystko jest znaszych podatków wykonane!!!Jesli jestescie takimi udacznikami ze niepotraficie zwykłego przejscia przez tunel zorganizowac to zatrudnijcie prywtna firme wkoncu i tam my za wszytko płacimy

            • 5 9

            • Kartoflu jeden, ta impreza była dla wszystkich i była tak zorganizowana, że ludzie normalne weszli i wyszli. Jesteś robaczywym hajterem i zawodowym malkontentem. Jeteś jednak w mniejszości. Gdańsk należy do normalnych ludzi.

              • 5 1

            • Człowieku a niby jak ???

              Mieli specjalnie dla ciebie powiększyć ten tunel aby więcej ludzi weszło czy jak?

              Jak szedłem i byłem w połowie to ludzi było widać od jego początku do końca bez żadnych przerw, co oznacza, że to ludzie wyznaczali tempo przechodzenia i ilość wpuszczana to była maksymalna jaką mógł ten tunel pomieścić.

              Zawsze słyszę to powinni, ale własnego rozsądku i oceny sytuacji to już u takich to brak.

              • 13 1

        • organizacja ok

          Ja byłam z dwójka dzieci o 10.40 wysiadłyśmy z tramwaju a o 11.30 już z tunelu wyszłyśmy i autobus jeden za drugim odjeżdżał więc bardzo nam sie podobało, w tunelu też nie było tłumu,można było spokojnie popatrzeć,zrobić zdjęcie,ogólnie fajne wrażenia i super pogoda:)

          • 9 2

      • (1)

        Dziękować Bogu, rura nie pękła! Dobrze, że lwów też nie było.

        • 1 2

        • a co ma magia do tego ???? wierzysz w czary ??

          • 4 3

  • Prawie udana impreza (5)

    tłum został wpuszczony w kanał punktualnie o 10-ej ,zgodnie z harmonogramem..Jedyny zgrzyt, to wsiadanie do autobusów po drugiej stronie.Wina bardziej naszego chamstwa ,niż bałaganu organizatorów.

    • 51 12

    • A tłum o godzinie 12:00 został zatrzymany do 13:00 (4)

      Ciekawe, co by zrobili ci super-organizatorzy, gdyby ten tłum ruszył bez pytania o zgodę

      • 1 9

      • (3)

        W sumie patrząc po wpisach to idiotów za dużo tam nie było. To nie było palenie opon więc z tym ruszaniem tłumu bez pytania o zgodę, to lekka przesada.

        • 4 0

        • a słyszałeś gwizdy przy wejściu o 13? (2)

          Czy już ogłuchłeś od propagandy sukcesu?

          • 4 6

          • wazelina mu mózg zalała:) (1)

            • 1 4

            • Mało was malkontentów w tym Gdańsku. Dlatego kocham to miasto :)

              • 2 0

  • Dzień otwarty to dobry pomysł (1)

    pod warunkiem, że jest to dzień otwarcia gotowej inwestycji. Zbudowane, gotowe, od poniedziałku normalny ruch samochodów, a w niedzielę dzień otwarty, dla gapiów. Natomiast to co zafundował wam budyń to jakiś żart, dziwnym trafem tuż przed wyborami mogliście pospacerować po budowie. Za tydzień idziecie oglądać peron w budowie. Pociągi pojadą pół roku później, niż wszystko będzie zbudowane. Kto za to odpowiada się nie dowiecie.

    • 9 6

    • Bo jest stosowana stara maksyma Lenina:
      - Kapitaliści sprzedadzą nam sznurek, na którym ich powiesimy.
      Czyli tłumacząc to na warunki GW, TVN, Polszmatu i TVP, - wpierw zabierzemy wam pieniądze a potem za nie wybudujemy coś co uznacie że zbudowane było za nasze.

      • 5 1

  • Ciekawe, czy po wyborach (1)

    nie było wolnego terminu na zwiedzanie>>>

    • 8 3

    • tvn z PO

      odjechali już po 13-tej

      • 2 0

  • Po oddaniu tunelu do użytku warto zbadać skalę ruchu kołowego na Wałach Jagiellońskich (3)

    - tunel ma podobno odciążyć centrum Gdańska od ruchu tranzytowego i poważnie rozważyć stworzenie przejścia dla pieszych od dworca do przystanku tramwajowego. Liczba wsiadających i wysiadających dawno przekroczyła pojemność platformy przystankowej.

    • 13 17

    • (2)

      Dość dziwne wnioski. Bez badania widać, że przejście naziemne to samobójcze rozwiązanie. Zamiast powiększać wielkość platformy należy zwiększyć częstotliwość kursowania tramwajów.

      • 13 3

      • powiększenie platform (konkretnie ich długości) pozwoliłoby w przyszłości zakupić dłuższy tabor (1)

        • 0 3

        • który miałby problemy z pokonywaniem zakrętów. Tworzyłyby się korki więc znowu powiększymy platformy

          • 2 0

  • (1)

    Jakim prawem ludzie wpuszczani są na teren budowy?No chyba że obiekt ma pozwolenia na użytkowanie...

    • 6 11

    • Skad sie biora tacy czubisci?!

      • 1 1

  • byłem odstałem swoje przeszedłem i podobało mi się a grochówy nie dostałem.... (6)

    całkiem fajnie tylko wkr. mnie rowerzysci z ubłoconymi kołami co to za idiotyczny pomysł aby tam sie pchac z rowerami
    nie powinno sie tam ich wpuszczać !!!

    • 36 7

    • Ta część to jest akurat ścieżka rowerowa! (5)

      I co tam robili piesi?
      Bez gum, bez siodełek! Wynocha - tunel tylko dla rowerzystów

      • 5 13

      • wasze niedoczekanie pedalarze naszczęście nie bedziecie mogli tam jezdzic tymi frajerskimi pojazdami haaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !!!! (4)

        • 4 5

        • Tak, wiemy w obcisłych gaciach, itd. (1)

          • 5 0

          • Ciesze sie, ze ktos jeszcze zwraca uwage na problem doroslych mezczyzn w "waginsach"

            Okropnosc

            • 2 2

        • żebyś się nie zdziwił (1)

          wszyscy wiedzą, że tunel był wymiarowany pod "eskę" ale nie spełnia jej wymagań. Pasy o szerokości 4,20 nie będą nikomu potrzebne, bo ograniczenie prędkości w tunelu wyniesie 50km/h. Pasy o szerokości 3,5 metra załatwią sprawę. Zostają trzy metry na chodniki awaryjne, sporo, prawda?

          • 0 2

          • Bredzisz, nie będzie opcji jazdy rowerem w tunelu, bo prawo na to nie pozwala, nie można w jednej nitce tunelu łączyć ruchu samochodów z ruchem rowerowym czy pieszym.

            • 3 1

  • juz czas na nastepny .....

    tunel pod Pacholkiem i swobodny dojazd do obwodnicy.

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane