- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (215 opinii)
- 2 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (61 opinii)
- 3 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (154 opinie)
- 4 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (74 opinie)
- 5 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (133 opinie)
- 6 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (147 opinii)
Tłumy na dniu otwartym tunelu pod Martwą Wisłą
Ponad 16 tys. osób odwiedziło w niedzielę tunel pod Martwą Wisłą.
1,5-kilometrowy dystans, jaki trzeba było pokonać w niedzielę podczas dnia otwartego tunelu pod Martwą Wisłą nie odstraszył chętnych. Ponad 16 tys. osób przeszło suchą stopą 35 metrów poniżej lustra Martwej Wisły.
Choć na budowie nie było "Damroki" - maszyny TBM, która wydrążyła dwie nitki tunelu o długości 1072,5 m to i tak zwiedzający byli pod ogromnym wrażeniem inwestycji. Zaskoczył ich najbardziej rozmiar prac i wielkość wywierconego przez maszynę TBM tunelu o średnicy 12,56 m.
Goście w tunelu mogli zobaczyć przede wszystkim trwające prace związane z wykonywaniem wszystkich siedmiu przejść poprzecznych miedzy dwiema nitkami tunelu. Pierwsze z nich, które zwiedzający obejrzeli tuż przed końcem trasy (najbliżej Węzła Ku Ujściu) zostały już obudowane tymczasową obudową, kolejnym krokiem będzie wykonanie tam obudowy stałej. Natomiast w przejściu numer dwa, także widać postęp prac, bowiem wycięte zostały już otwory w tubingach.
W obydwu rurach trwają prace związane z budową konstrukcji jezdni. W tunelu południowym, który był dostępny dla zwiedzających i został wydrążony wcześniej obecnie trwa zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych.
W tunelu północnym, którego drążenie zakończono w czerwcu, kończy się montaż prefabrykatów dennych, betonowanie zamków podłużnych i poprzecznych oraz zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych. Intensywne prace toczyły się nie tylko na budowie.
Goście, których było tak dużo, że przedłużono o 30 minut czas zwiedzania, mogli także podziwiać kontynuację prac przy tunelu prostokątnym i wannach żelbetowych na dojazdach. Wykonywana jest tam obudowa z płyt ognioochronnych. Już na powierzchni zaczęły się też roboty przy budowie obu budynków technicznych.
Czy impreza na terenie budowy nie zakłóciła prac? - Przygotowania i sam dzień otwarty nie wpłynęły w najmniejszy sposób na harmonogram robót prowadzonych na budowie - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.
Właśnie minęły trzy lata od rozpoczęcia budowy
Co ważne, dzień otwarty zbiega się nieco z trzecią rocznicą rozpoczęcia prac budowlanych. Przypomnijmy, że umowę na wykonanie robót budowlanych podpisano 14 października 2011 r. prace jednak toczą się dalej.
Warto zaznaczyć, że trudno przedłużyć czas realizacji inwestycji w ramach prawa zamówień publicznych, zwłaszcza gdy jednym z kryterium jego udzielenia jest czas (10 proc.). Ponadto może być zagrożona też dotacja z funduszu Unii Europejskiej. Jak z tego typu problemem radzi sobie spółka GIK?
- W najbliższym czasie podpiszemy aneks z OHL przedłużający termin prac do końca roku, nie ma mieć on jednak wpływu na termin oddania tuneli do ruchu, czyli połowa przyszłego roku. Roszczenia OHL są przez nas rozpatrywane i konsultowane z CUPT - Centrum Unijnych Projektów Transportowych - nie ma więc obawy utraty dofinansowania - mówi rzecznik prasowy spółki GIK.
Inwestor budowy tunelu nie przewiduje także wzrostu wynagrodzenia powyżej ustalonego w przetargu ryczałtu. Oczywiście tak jak i na innych budowach mogą nastąpić wewnątrz ryczałtu przesunięcia, ale w ramach zaoferowanej ryczałtem kwoty.
Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).
Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły . Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.
1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość jednej wydrążonej rury tunelu w metrach
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
Zobacz plac budowy tunelu z góry
Zobacz rurę tunelu krótko po wydrążeniu
Miejsca
Opinie (392) ponad 10 zablokowanych
-
2014-10-19 20:20
narzekanie - jak zwykle polaki cebulaczki - narzekaczki (2)
umożliwione wejście - źle - bo za mało wiadomości na ten temat
wejście darmowe - też źle
darmowe żarcie - znowu źle
darmowy transport - też źle bo musi w tłoku jechać
jak to w Polsce - tylko narzekanie
jak się nie podoba to po co tu mieszkacie - narzekacze - jazda do innego kraju narzekać- 34 10
-
2014-10-19 20:32
Ta akurat miaem okazję zobaczyć hejterów na żywo. (1)
Głośno okazywali swoje niezadowolenie z widoku budyniu na telebimach, ciasnoty, zapachu betonu w powietrzu i wilgoci. Byli to nieskalani inteligencją osobnicy w dresach marki Lechia gdańsk. Chyba po chemio terapii bo większość łysa i mieli brak zachamowań do używania wulgaryzmów wokół dzieci a to pewnie przez chemię w pustej bani.
- 15 6
-
2014-10-19 21:09
filozofia osobników w dresach:
Po co mi musk, przecież mom dres
- 5 1
-
2014-10-19 19:34
Gratulacje (4)
za organizację! pomimo tłumu, na wejście do tunelu czekaliśmy 15 minut. Na końcu już podeżdżały autobus - Super! a mankamenty? te tworzyli sami odwiedzający. Cóż taka nasza polska "uroda".....
- 29 8
-
2014-10-19 20:07
(2)
Tak, autobusy podjezdzaly...bo nie podjechaly tam , gdzie powinny zgodnie z rozkladem! Zamiast zorganizowac dodatkowe autobusy, to "pozdejmowali" kilka kursow, a co tam! Poczekaja sobie ludki,pogoda ladna,niech stoja na przystanku. Grunt, ze jest dobrze zorganizowana impreza i pan Adamowicz sie wykazal!
- 3 8
-
2014-10-19 20:15
Tak, tak, pasażerowie 315 wiedzą coś o tym... (1)
- 1 8
-
2014-10-19 21:02
148 tez... chyba uznali, że wszyscy z Nowego portu wybrali sie na te impreze i juz nigdzie nie beda chcieli sie przemieszczac.
- 0 5
-
2014-10-19 19:45
Gdyby nie odwiedzający wszystko byłoby OK
Bez sensu
- 9 4
-
2014-10-19 20:50
Niestety w Gdyni problemem jest nawet tunel pod torami..
- 8 1
-
2014-10-19 18:29
Co z bursztynem!? (2)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
Można się spodziewać, że w urobku mogły być sporo ilości bursztynu. Kto się wzbogacił? :D- 11 22
-
2014-10-19 20:32
Znam sprawę.... (1)
Z tego co słyszałem, ale proszę nie powtarzać, bo to tajne, to tak: 8 kawałków 5 gramowych wziął Prezydent... 4 kawałki 2 gramowe wziął szef OHL,. 2 bryły 1 gramowe ponoć zabrał kierownik wierceń... Ten ostatni ponoć się teraz nawet buduje... Słyszałem też że ponoć był nawet jeden kawał 23 gramowy! Ale podobno ochrona go nie upilnowała i ktoś ukradł...:P
- 10 1
-
2014-10-19 20:50
wiedziałem, że ten tunel to tylko przykrywka, ale że aż 8 kawałków wziął ? no, no :(
- 6 1
-
2014-10-19 20:50
znowu polskie cebulaczki poszły się nażreć za darmoszkę....
- 5 18
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2014-10-19 20:32
platforma obywatelska
i tak nie pójdę na wybory samorządowe i nie będę głosowała na adamowicza
- 8 13
-
2014-10-19 20:19
Nie jest łatwo rządzić wiecznie niezadowolonymi, dlatego wielu mądrych nie pcha się do władzy.
- 14 3
-
2014-10-19 20:17
Ta inwestycja naprawdę robi wrażenie. Organizacja zwiedzania budowy bardzo dobra. Mogło być lepsze nagłośnienie, bo stojący z tyłu nie bardzo wiedzieli czemu stoją a nie zasuwają ciurkiem. Poza tym wszystko sprawnie, pracownicy chętnie wyjaśniali, ochrona sterowała ruchem, prezydent rozdawał autografy, autobusy śmigały, słoneczko świeciło. Fajna niedziela. Oby jak najszybciej nastąpiło otwarcie tej trasy.
- 24 3
-
2014-10-19 20:02
gimbaza radość nie ?
- 2 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.