• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tradycyjne wagony zamiast Pendolino. Ceny biletów bez zmian

Krzysztof Koprowski
27 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociągi Pendolino eksploatowane są w Polsce od grudnia 2014 r. Koszt zakupu jednego pociągu wyniósł ok. 20 mln euro. Pociągi Pendolino eksploatowane są w Polsce od grudnia 2014 r. Koszt zakupu jednego pociągu wyniósł ok. 20 mln euro.

Pociągi Pendolino uległy w starciu ze źle ułożonym tluczniem na torach, który uszkadza ich podwozie. Z 20 zakupionych pociągów sprawnych jest obecnie tylko 12 - pozostałe są zastępowane tradycyjnymi wagonami. Utrudnienia dotyczą również pasażerów z Trójmiasta.



Czy złożył(a)byś reklamację, gdyby zamiast Pendolino przyjechał pociąg niższej kategorii?

Tłuczeń, czyli drobne kruszywo stosowane standardowo w nawierzchni kolejowej wokół szyn, w ostatnich dniach uziemiło sześć z 20 pociągów produkcji francuskiego Alstomu. Dodatkowo dwa pociągi czekają na naprawę powypadkową.

Kolejarze informują o odnalezieniu w poszyciu pojazdów kamieni z torowiska, zaś ich podwozie wygląda "jak ostrzelane". Sprawę ma wyjaśnić powołana w tym celu specjalna komisja.

- W skład komisji wchodzą przedstawiciele przewoźnika PKP Intercity, zarządcy infrastruktury - PKP Polskie Linie Kolejowe, a także eksperci Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. Współpracujemy również z producentem taboru. Staramy się, by pociągi Pendolino były przywracane do ruchu zgodnie z założonym rozkładem jazdy - mówi Agnieszka Serbeńska, rzecznik PKP Intercity.
Na razie kolejarzom brakuje jednak pociągów do obsługi połączeń Express InterCity Premium, które są zastępowane składami zestawionymi z wagonów klimatyzowanych standardu Express InterCity. Tylko w piątek (26 stycznia) do przesiadki na wagony niższej klasy zostali zmuszeni pasażerowie aż 6 kursów - wszystkich realizowanych z, do lub przez Trójmiasto:

  1. EIP 5404/5 relacji Gdynia Główna - Bielsko Biała
  2. EIP 4502/3 relacji Bielsko Biała Główna - Gdynia Główna
  3. EIP 8300/1 relacji Kołobrzeg - Kraków Główny
  4. EIP 3800/1 relacji Kraków Główny - Kołobrzeg
  5. EIP 5300/1 relacji Gdynia Główna - Kraków Główny
  6. EIP 3500/1 relacji Kraków Główny - Gdynia Główna

Wagony pociągu kategorii Express InterCity, zastępującego Pendolino. Wagony pociągu kategorii Express InterCity, zastępującego Pendolino.
O zmianie pasażerowie mogli się dowiedzieć z zaledwie kilkugodzinnym wyprzedzeniem na stronie internetowej PKP Intercity. Jednocześnie przewoźnik nie informuje, które z przyszłych połączeń zostaną zastąpione wagonami EIC, ani nie oferuje tańszych biletów mimo obniżenia komfortu podróży.

- Pasażerowie, którzy odbyli podróż w składach zastępczych mają prawo do złożenia reklamacji. Podstawą do uznania takiej reklamacji jest zachowanie biletu. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie. Reklamację można złożyć korespondencyjnie (wysyłając na adres siedziby PKP Intercity), w każdej kasie biletowej sprzedającej bilety PKP Intercity lub poprzez formularz reklamacyjny na naszej stronie internetowej - wyjaśnia rzecznik.
Pendolino na torach od ponad trzech lat

Umowę, opiewająca na kwotę 665 mln euro, obejmującą zakup 20 pociągów Pendolino, budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz 17-letnią obsługę gwarancyjną, podpisano w maju 2011 r. Liniową eksploatację pojazdów rozpoczęto 14 grudnia 2014 r.

Pendolino wyprodukowane dla Polski są przystosowane do podróży z prędkością do 250 km/h, choć podczas jazdy testowej na Centralnej Magistrali Kolejowej udało się osiągnąć prędkość 293 km/h (jest to rekord prędkości na torach w Europie Środkowo-Wschodniej).

Każdy pociąg składa się z siedmiu członów, w których zainstalowano łącznie 402 miejsca siedzące. Wnętrza są klimatyzowane, przystosowane do potrzeb pasażerów niepełnosprawnych oraz przewozu rowerów, a także posiadają wydzieloną strefę barową.

Zobacz naszą relację z przejazdu Pendolino do Warszawy w 2014 r.

Opinie (453) ponad 20 zablokowanych

  • bilety na pendolino są nieproporcjonalnie drogie ,parę lat temu pociagi intercity jeździły bardzo dobrze,maiły wygodniejsze siedzenia. teraz najlepsze godziny ma pendolino a jak cię nie stać na bilet to jedź 12 godz tlk co a hucpa!!!!!

    • 8 1

  • Omg

    Seriously? Normalnie beka...

    • 3 0

  • a z czego są te podwozia

    z bibułki pazłotka czy z czego, że kamyczki się wbijają w podwozia???????????

    • 3 0

  • (16)

    Reklamacji? Tu konduktor powinien wyplacac roznice. Ale nie, niech ludzie pisza pisma, chodza, wydzwaniaja.

    • 312 15

    • Tak konduktor niech wypłaca.. najlepiej ze swoich ... Jaki ty głupi jesteś... (9)

      • 17 30

      • A ja się ucieszyłam

        Że zamiast ciasnej puchy przyjechał wygodny i co dziwne czyściutki wagonik z szerokimi siedzeniami i mnóstwem miejsca na nogi

        • 2 2

      • (7)

        Przedmowca mial na mysli, ze zwrot powinien byc z automatu- przy podejsciu do okienka kasowego lub po jednym kliknieciu myszka. UTK i UOKK powinien sie zainteresowac takimi praktykami- pasazer jednoznacznie do dostal tego co mial a przewoznik wymaga udowadniania tego na pismie i wysylania reklamacji co wiaze sie z czasem i kosztami. Reklamowac mozna incydentalne przypadki. Tu nalezy sie zwrot z urzedu. Tak jakby po zakupie biletow na koncert wystapil inny artysta a organizator zamiast automatycznie zwracac za bilet, domagalby sie uzasadniania tego na pismie.

        • 59 1

        • (4)

          A inna sprawa to fakt ze PKP IC samo strzelilo sobie swoja polityka w stope. Praktycznie wszystkie dobre polaczenia do stolicy przeksztalcono na premium pendolino a reszte zdegradowano do tlk ktory objazdami wlecze sie przez pol kraju w 5 godzin i to najczesciej w nocy. Nie ma tanszego ale szybkiego, rozsadnego ekspresu. Kiedys byla osobowka, pospiech, ekspres i intercity, odpowiednik premium. Teraz masz tylko albo luksus albo dziadostwo bez wariantu postedniego.

          • 40 2

          • (1)

            Są połączenia TLK prosto do stolicy i jadą tylko 3,5 godziny z Gdańska Głównego do centralnej.

            • 3 0

            • jak kursuje tlk

              Przedmówcy chodziło o "dobre" połączenia, to znaczy w takich porach, które interesują podróżnych.
              TLK Gdynia Warszawa kursuje np:
              TLK 07.03 gdynia - wwa 11.10 a potrzebny byłby: 05.03-09.10
              ale o 5 i 6 jedzie Pendolino.

              TLK 07.46 - 17.15 to jako ciekawostka bo jedzie przez Olsztyn, Giżycko, Białystok

              TLK 09.47 -14.15 jedzie nieco dłużej w środku dnia, małe zapotrzebowanie
              TLK 13.28 - 18.00
              zamiast niego potrzebny byłby TLK 16.00-20.00

              TLK 19.00 -23.00
              TLK 23.12 - 03.34

              • 1 0

          • (1)

            Strzelaja sobie tak od lat i nadal ciagna publiczna kase. Koleje powinny zostac odciete od publicznych pieniedzy i wtedy moga sobie robic co chca

            • 17 2

            • Koleje były budowane przez pokolenia, nie przez obecny nieudolny zarząd

              toteż należy to w cholerę znacjonalizować, rozliczyc kolejnych prezesów z przepadkiem majątku (wliczając w to wszystkich cwaniaków co zrobili życiowe interesy na rozkradaniu kolei), a potem zaczynać od nowa.

              • 1 2

        • Widać że jesteś z pokolenia "Brawo Ja".

          • 3 0

        • Jakie koszta z tytułu reklamacji ponosi podróżny ?! Chyba zużycia wkładu w długopisie

          • 1 12

    • konduktor to nie kasjer

      ani dział reklamacji. Gdyby z każdym miał tak się użerać, to przeszedł by co najwyżej pół wagonu zanim załatwił wszystkie formalności a pociag już na stacji koncowej.

      • 4 1

    • jakie reklamcje? z reklamacjami to do donlda tusku! (2)

      i dobrze tak burzujom od pendolino. byli sa i beda kretynami.

      • 12 30

      • Płacisz za określoną usługę, która ma zostać wykonana z zachowaniem określonego komfortu. I twierdzisz, że nic się nie stało? Współczuję ludziach takim jak Ty, wam wszystko można wcisnąć, sprzedać, etc.

        • 18 0

      • teraz juz do Kaczyńskiego i spółki

        • 14 3

    • Jaki konduktor co ty piszesz
      a skąd konduktor ma mieć pieniądze za zwrot dla setek podróżnych
      Ludzie co wy jeszcze wymyślicie

      • 7 6

    • Ta, sku...ny potem 28-29 dni czekają, równo, bo mają 30 dni

      i czekają na ostatni dzień i dopiero coś wypłacają. Gnojki jedne.

      • 12 1

  • Jak kury w klatce

    W tych starych wagonach przynajmniej można wygodnie siedzieć w fotelu i "rozprostować kości " na korytarzu. w Pendolino ( szczególnie w wagonach 2 kl ) pasażerowie siedzą ściśnięci , jak sardynki w konserwie. Niektórzy pasażerowie siedzący "przy oknie" mają przed oczami ścianę lub czyjąś kapotę.

    • 8 1

  • Tak naprawdę mamy większy komfort w wagonach: przedziały, internet i 3 miejsca w rzędzie miast czterech wąskich

    Po CMK chyżość mniejsza od Grodziska do Zawiercia 160kmh zamiast 200 i możliwe opóźnienie ode Warszawej ;)

    • 3 3

  • Wy się cieszcie, że w ogóle jakiś pociąg podstawili :D

    • 9 0

  • (1)

    To jest właśnie całe PO i ich inwestycje.

    • 13 3

    • Inwestycji pisowskich jakoś nie widać, jedyne co to pozłacane świątynie dla " suwerena"

      • 0 1

  • Czemu teraz? (1)

    Jedno jest zastanawiające - Pendolino jeżdżą w Polsce od 2014, a dopiero teraz pojawił się problem? Przecież tłuczeń jest taki sam, co więcej, tłuczeń stosuje się standardowo na całym świecie.
    Więc jak to jest? Nagle tłuczeń się"niedobry zrobił"? Nagle tyle składów okazało się niezdatnych do użytku?
    Tłumaczenia PKP są co najmniej dziwne.

    • 3 3

    • Pojawiło się polityczne zapotrzebowanie na dowody na to, że jednak

      "Polska naprawdę jest w ruinie".
      Nie przypominam sobie, aby do tej pory EIP wprowadzała wcześniej jakiekolwiek podmiany taboru na substandardowy (jeśli nie liczyć tego, że w wagonach Pendolino nie ma Wi-Fi).

      • 3 3

  • "Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie."

    To jest kpina. Na bilecie jak wół stoi klasa składu, a wszyscy pasażerowie kursu jadą tym samym składem.
    Przydałaby się interwencja UOKiK (o ile tej instytucji nie dosięgła jeszcze "dobra zmiana", bo w interesie rządu nie jest wypłacanie kasy ze spółki państwowej).

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane