• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja ul. Klonowej z tramwajem i potencjalną nową zabudową przy dworcu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu. Po prawej wjazd na wiadukt tramwajowy nad torami kolejowymi.
  • Wizualizacja przestrzeni w obrębie dworca we Wrzeszczu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu.

Wraca pomysł budowy odnogi trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca kolejowego we WrzeszczuMapka. Urzędnicy chcą w ten sposób odciążyć pętle tramwajowe na Dolnym Tarasie w związku z realizacją trasy Nowej Politechnicznej. Inwestycja będzie priorytetem w działaniach miasta w najbliższych latach.



Dokąd powinny dojeżdżać tramwaje z Południa przez Nową Politechniczną?

Pomysł budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową pojawia się w koncepcjach rozwojowych miasta od kilku lat. Docelowo tramwaje w ten sposób mają docierać pod dworzec we Wrzeszczu, a później nowym wiaduktem nad torami do al. LegionówMapka, skąd możliwe będzie ich skierowanie m.in. na Zaspę i Przymorze.

Zgodnie z najnowszą propozycją zawartą w Strategii Gdańsk 2030 Plus trasa ta miałaby być przedłużona nawet do Letnicy i ul. Marynarki PolskiejMapka.

Zanim jednak dojdzie do realizacji tak ambitnych planów, priorytetem stała się budowa pierwszego ok. 300-metrowego odcinka - od al. Grunwaldzkiej do dworca Gdańsk Wrzeszcz wraz z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych (podobne rozwiązanie funkcjonuje przy przystanku PKM Gdańsk BrętowoMapka).

Jak informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, przyspieszenie działań miasta ma związek z projektowaną już trasą Nową Politechniczną (GP-W). Nowe linie tramwajowe zjeżdżające z Górnego Tarasu w wysoką częstotliwością potrzebują bowiem miejsca do zakończenia biegu i powrotu na Południe.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Przebieg trasy Nowej Politechnicznej (Gdańsk Południe-Wrzeszcz).
  • Planowany układ transportowy Gdańska zgodnie ze Strategią 2030 Plus.

Istniejące pętle tramwajowe zbyt daleko od centrum Wrzeszcza



Najbliższa pętla tramwajowa po włączeniu w al. Grunwaldzką - Strzyża PKMMapka oznacza wydłużenie trasy z Wrzeszcza o kilka kilometrów, a ponadto komplikuje organizację ruchu w obrębie przyległej zajezdni - pętla jest wykorzystywana także do przejazdów technicznych celem przestawienia pojazdów na zajezdni.

Kolejne pętle, czyli OliwaMapkaJelitkowoMapka jeszcze bardziej wydłużają trasy tramwajów z Południa, a tym samym generują dodatkowe koszty funkcjonowania komunikacji na odcinkach, gdzie nie ma zapotrzebowania na tak znaczne zwiększenie liczby kursów.

- Z eksploatacyjnego punktu widzenia [krańcówka] Klonowa powinna być gotowa nie później niż otwarcie linii GP-W. Funkcjonowanie linii GP-W bez trasy w ul. Klonowej będzie generowało problemy eksploatacyjne na sieci tramwajowej w północnej części miasta poprzez brak możliwości technicznych kończenia dwóch nowych linii na istniejących pętlach - tłumaczy w "Wyborczej" Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
  • Pętla autobusowa przed dworcem, która zostanie całkowicie przebudowana. Obowiązujący plan zagospodarowania dopuszcza w tym miejscu realizację wieżowca i przeniesienie pętli np. pod ziemię.
  • Ulica Klonowa to obecnie przede wszystkim parking.
  • W I etapie przewiduje się budowę tylko krótkiego odcinka od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu. Docelowo tramwaj dojeżdżałby nawet do Letnicy.

Realizacja ze środków unijnych lub wyłącznie z budżetu miasta



Utworzenie torów odstawczych przy wrzeszczańskim dworcu będzie wpisane w kolejny, piąty etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej z realizacją na lata 2022-2029, zaś przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i budowlanej może zostać rozpisany jeszcze przed końcem bieżącego roku.

Gdańsk zamierza ubiegać się o środki unijne na realizację nowego odcinka torowiska wraz z przebudową całej przestrzeni przed dworcem kolejowym (w tym pętli autobusowej). Jak wynika z nieoficjalnych informacji "Wyborczej", nawet bez wsparcia z UE inwestycja dojdzie do skutku ze względu na ogromne znaczenie dla całego układu transportowego.

Czytaj też:

Wizja zmian Grunwaldzkiej. Centra handlowe i biurowce odchodzą do lamusa


[Artykuł z 2011 r.] Plan zagospodarowania dla rejonu dworca we Wrzeszczu

Opinie (213) 2 zablokowane

  • (5)

    Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć, dlaczego w Gdańsku nie może być metra?

    • 6 6

    • bo stoi na wodzie

      • 7 0

    • Bo na budowę metra trzeba wielu miliardów złotych

      Metro ma ekonomiczny sens w miastach gdzie liczba ludności przekracza co najmniej milion osób

      • 3 0

    • przecież jest metro (2)

      SKM+PKM wyczerpują wszelkie cechy kolei metropolitalnej, podziemność jest w metrze jedynie opcją

      • 3 0

      • (1)

        metro to samodzielny środek transportu a u nas masz możliwość puszczenia nawet TLK po torach SKM. Dodatkowo wszystkie trasy może obsługiwać ten sam tabor nie mówiąc już o PKM które odjeżdża z torów dalekobieżnych. Tak więc to niewiele ma wspólnego z metrem

        • 0 0

        • to, że jest zrobione po taniości to jedno

          a to, że jest samodzielnym środkiem transportu obsługującym metropolię to drugie.

          Tabor to kwestia elektryfikacji PKM, współdzielenie torów to brak przestrzeni na poziomie 0. Nie stać nas na podniesienie torów ponad poziom gruntu, tym bardziej na ich zakopanie.
          Nie wspominając już o wrzasku o to, że "betonujom" jaki by się podniósł natychmiast.
          To na co nas stać to wyprowadzenie tranzytu poza miasto, ale tu z kolei niedasizm PKP
          (i kompletny brak wizji w mieście) blokuje wszystko.

          • 0 0

  • Mieszkam w Gdańsku całe życie, myślę i myślę (6)

    i za cholerę nie znajduję argumentu żeby tramwaj puszczać do dworca Wrzeszcz. Podobnie jak z ewakuacją zajezdni autobusowej z Hallera na Południe, jak i chorym wariantem trajtka przez Obrońców Getta. W tym urzędzie pracują głupi ludzie.

    • 22 11

    • nie glupi...

      Pazerni i bezwstydnie bezkarni...

      • 12 1

    • (3)

      Aha, czyli jak nie rozumiesz, to znaczy, że inni są glupi. Ciekawe podejście do interpretacji otaczającej rzeczywistości.

      • 4 13

      • Czego niby nie rozumiem? (2)

        Nie kupuję bzdurnych argumentów urzędników. Masz jakiś problem z czytaniem, pracownik UM?

        • 7 3

        • (1)

          Dlatego na szczęście nie jesteś odpowiedzialny za rozwój miasta. Idź handlować pietruszką.

          • 2 10

          • Gadaj zdrów. Rak to też "rozwój"

            Każdy kto staje po stronie miasta w tej materii, obnaża swoje urzędowe partyjniactwo.

            • 3 2

    • teren w mieście drogi

      wiec go sprzedajemy i przejadamy kasę a najważniejsze to trwamy przy korytach. Proste jak wyprzedaż majątku narodowego. A przenoszenie to kombinacja jak teren pozyskać.

      • 4 0

  • Jak już to proponuję zrobić przystanki tramwajowe, które będą również przystankami skm! ludzie są okropni i leniwi, ciężko im przejść kilka kroków, to tak jak z kierowcami aut osobowych, są bardzo niezadowoleni, że muszą z parkingu pod swoimi oknami przejść 10 kroków do klatki schodowej a potem na 2 piętro, strasznie ciężka praca, powinien być bezpośredni wjazd z ulicy pod mieszkanie

    • 6 0

  • Tylko nie podziemny dworzec budowany przez dewelopera (1)

    Trzymam kciuki żeby przeniesienie pętli autobusowej pod ziemię nie doszło do skutku. Jak ktoś chce się przekonać jak w polskich warunkach wygląda podziemny dworzec autobusowy budowany w wykonaniu dewelopera budującego nad nim to polecam wycieczkę do Katowic i Wrocławia. Uczmy się na błędach innych ;)

    • 15 0

    • przecież tam płynie Strzyża to niby gdzie mają zrobić podziemny dworzec?

      • 1 0

  • no i kasa się znajdzie

    no skoro plan już dopuszcza to wystarczy sprzedać działkę przy dworcu kolejnemu deweloperowi i będzie kasa na zepchnięcie ludzi pod ziemię gdzie jak zrozumiałam będzie centrum przesiadkowe tramwajowo -autobusowe. Naprawdę super sprawa w piękny słoneczny dzień czekać na tramwaj pod ziemią tylko dlatego że wybudowano kolejny biurowiec. A gdzie przestrzeń dla mieszkańców, gdzie miejsca do parkowania. Tylko kasa, kasa, kasa. Jak zwykle w tym mieście - wszyscy ważniejsi niż zwykli ludzie.

    • 11 0

  • oj tam oj tam w linii prostej tramwaj jest o 100 metrów

    a zajezdnie i ich położenie to całkiem inna sprawa, na pewno nie miejsce na zajezdnię w samym centrum Wrzeszcza

    • 10 1

  • Czy tam ktos logicznie mysli? (1)

    Czy ta petla skroci czas przejazdu?

    • 12 1

    • dojdzie kilka przejazdów przez tory tramwajowe.

      czyli kolejne zamulenie miasta.

      • 1 0

  • To już lenistwo

    Do przystanku wcale nie jest tak daleko.

    • 15 0

  • Tepota gdanskich urzednikow (2)

    Sens ma tylko linia od Bretowa stara Slowackiego Garnizon Wrzeszcz Zaspa al. JPII. Oczywiscie moze ona bocznikowac na dworzec we Wrzeszczu jak najbardziej. Tak poprowadzona odciazy zapchane PKM a politechniczna ruch jest mmiejszy. Dodatkowo obsluzylaby cmentarz i nowe osiedla a na Sobieskiego co mamy las, dzialki. Ktos tu powinien udac sie do.psychiatryka.

    • 18 3

    • Jak łatwo rysować palcem po mapie (1)

      • 0 7

      • to zadanie dla inżynierów

        wcale nie trudniejsze niż karkołomny tunel na zboczu błotnistej doliny Królewskiej znacznie bardziej sensowne. Chociażby w komunikacji kierunku OBC.
        Zostaw to fachowcom.

        • 6 0

  • Wizualizacji ci u nas dostatek.

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane