• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja ul. Klonowej z tramwajem i potencjalną nową zabudową przy dworcu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu. Po prawej wjazd na wiadukt tramwajowy nad torami kolejowymi.
  • Wizualizacja przestrzeni w obrębie dworca we Wrzeszczu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu.

Wraca pomysł budowy odnogi trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca kolejowego we WrzeszczuMapka. Urzędnicy chcą w ten sposób odciążyć pętle tramwajowe na Dolnym Tarasie w związku z realizacją trasy Nowej Politechnicznej. Inwestycja będzie priorytetem w działaniach miasta w najbliższych latach.



Dokąd powinny dojeżdżać tramwaje z Południa przez Nową Politechniczną?

Pomysł budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową pojawia się w koncepcjach rozwojowych miasta od kilku lat. Docelowo tramwaje w ten sposób mają docierać pod dworzec we Wrzeszczu, a później nowym wiaduktem nad torami do al. LegionówMapka, skąd możliwe będzie ich skierowanie m.in. na Zaspę i Przymorze.

Zgodnie z najnowszą propozycją zawartą w Strategii Gdańsk 2030 Plus trasa ta miałaby być przedłużona nawet do Letnicy i ul. Marynarki PolskiejMapka.

Zanim jednak dojdzie do realizacji tak ambitnych planów, priorytetem stała się budowa pierwszego ok. 300-metrowego odcinka - od al. Grunwaldzkiej do dworca Gdańsk Wrzeszcz wraz z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych (podobne rozwiązanie funkcjonuje przy przystanku PKM Gdańsk BrętowoMapka).

Jak informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, przyspieszenie działań miasta ma związek z projektowaną już trasą Nową Politechniczną (GP-W). Nowe linie tramwajowe zjeżdżające z Górnego Tarasu w wysoką częstotliwością potrzebują bowiem miejsca do zakończenia biegu i powrotu na Południe.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Przebieg trasy Nowej Politechnicznej (Gdańsk Południe-Wrzeszcz).
  • Planowany układ transportowy Gdańska zgodnie ze Strategią 2030 Plus.

Istniejące pętle tramwajowe zbyt daleko od centrum Wrzeszcza



Najbliższa pętla tramwajowa po włączeniu w al. Grunwaldzką - Strzyża PKMMapka oznacza wydłużenie trasy z Wrzeszcza o kilka kilometrów, a ponadto komplikuje organizację ruchu w obrębie przyległej zajezdni - pętla jest wykorzystywana także do przejazdów technicznych celem przestawienia pojazdów na zajezdni.

Kolejne pętle, czyli OliwaMapkaJelitkowoMapka jeszcze bardziej wydłużają trasy tramwajów z Południa, a tym samym generują dodatkowe koszty funkcjonowania komunikacji na odcinkach, gdzie nie ma zapotrzebowania na tak znaczne zwiększenie liczby kursów.

- Z eksploatacyjnego punktu widzenia [krańcówka] Klonowa powinna być gotowa nie później niż otwarcie linii GP-W. Funkcjonowanie linii GP-W bez trasy w ul. Klonowej będzie generowało problemy eksploatacyjne na sieci tramwajowej w północnej części miasta poprzez brak możliwości technicznych kończenia dwóch nowych linii na istniejących pętlach - tłumaczy w "Wyborczej" Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
  • Pętla autobusowa przed dworcem, która zostanie całkowicie przebudowana. Obowiązujący plan zagospodarowania dopuszcza w tym miejscu realizację wieżowca i przeniesienie pętli np. pod ziemię.
  • Ulica Klonowa to obecnie przede wszystkim parking.
  • W I etapie przewiduje się budowę tylko krótkiego odcinka od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu. Docelowo tramwaj dojeżdżałby nawet do Letnicy.

Realizacja ze środków unijnych lub wyłącznie z budżetu miasta



Utworzenie torów odstawczych przy wrzeszczańskim dworcu będzie wpisane w kolejny, piąty etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej z realizacją na lata 2022-2029, zaś przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i budowlanej może zostać rozpisany jeszcze przed końcem bieżącego roku.

Gdańsk zamierza ubiegać się o środki unijne na realizację nowego odcinka torowiska wraz z przebudową całej przestrzeni przed dworcem kolejowym (w tym pętli autobusowej). Jak wynika z nieoficjalnych informacji "Wyborczej", nawet bez wsparcia z UE inwestycja dojdzie do skutku ze względu na ogromne znaczenie dla całego układu transportowego.

Czytaj też:

Wizja zmian Grunwaldzkiej. Centra handlowe i biurowce odchodzą do lamusa


[Artykuł z 2011 r.] Plan zagospodarowania dla rejonu dworca we Wrzeszczu

Opinie (213) 2 zablokowane

  • A gdzie opcja (2)

    Linia powinna iść przez ul. Do Studzienki i potem do zajezdni Zaspa?
    Przecież proponowany przebieg linii to jakaś abberacja i to na górnym i dolnym odcinku. Zamiast szybkiego połączenia tramwajem, będzie wycieczka krajoznawcza i brak alternatywy (czas przejazdu tylko to się liczy) dla samochodu. A rezerwy terenowe przewidziane pod tramwaj miasto po cichu sprzeda. W tym mieście już dawno nie ma żadnego planowania przestrzennego.

    • 16 2

    • Aberacja? Raczej precyzyjnie realizowany plan zniechęcania gdańszczan do transportu publicznego (1)

      • 4 3

      • tu sa bardziej konkretne cele

        w postaci terenu rezerw u góry.

        • 5 0

  • prosto do mojej sypialini... (1)

    moja wizualizacja..

    • 5 0

    • Marzy ci się długi, czerwony tramwaj?

      • 1 0

  • według Google

    są tam 220 metry.

    • 6 0

  • Czyj to pomysl? Mieszkancow czy Fragu? (4)

    • 9 1

    • dewelopera, który ma tam posiada część terenu (3)

      i forsuje "partnerstwo prywatno-publiczne"...
      Oczywiście na zasadzie "kapitalizacja zysków, socjalizacja kosztów".

      Wieżowiec będzie stał nad publiczną infrastrukturą, która pójdzie pod ziemię...
      Na dodatek, tam są budynki, którymi na pewno interesuje się konserwator...

      • 3 0

      • A FRAG (2)

        to nie deweloper? FRAG chcial zabudowac polnocna czesc Podwala Przedmiejskiego.

        • 2 3

        • No i chyba dobrze? (1)

          To jest środek miasta, a dziś tam masz wygony pustej, chaotycznej przestrzeni

          • 3 3

          • nie, to nie jest dobrze...

            Bo aby coś dobrze zrobić, to trzeba myśleć a nie wymuszać...

            • 2 0

  • (1)

    Taaa tramwaj a kierowcy autobusow we Wrzeszczu od miesiecy nie maja nawet toalety

    • 14 0

    • Bo to wszystko dla Gdańska... Nawet brak miejsca na dwójkę :)

      • 3 0

  • Naprawdę tak ciężko jest dojść od obecnego przystanku na grunwaldzkiej do dworca Wrzeszcz??? ten pomysł pokazuje nam jedno. w tym mieście nie ma jednego ogarniętego urbanisty, nie ma analiz dotyczących ruchu pieszych i zmotoryzowanych. a koncepcje dotyczące transportu zbiorowego zmieniają się jak w kalejdoskopie.

    • 13 4

  • Czyli jak zwykle. Pętla to pretekst

    Tu chodzi o wieżowiec.

    • 15 0

  • Odchodzi się od tuneli dla pieszych

    a tu plan przeniesienia pętli pod ziemię :/
    Super, będzie bardzo bezpiecznie...

    • 11 0

  • A może inaczej? (1)

    Dla mieszkańców Moreny dojeżdżających do Wrzeszcza lepiej by było gdyby przedłużyć tory tramwajowe od przystanku PKM Brętowo wzdłuż lub obok Słowackiego. Skoro z jednej strony tramwaj na Morenę wjechał to i spokojnie może zjechać. Taka linia okrężna z numerem "0" w obie strony. Tylko co na to PKM?

    • 11 1

    • PKM odetchnie

      Bo przestanie się tłumaczyć, dlaczego większość kursów omija Brętowo.

      • 3 0

  • a może miasto pomyśli o tych co mieszkają przy obwodnicy np.od chełmu do osowej i zjazd do oliwy

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane