- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (367 opinii)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (265 opinii)
- 3 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (61 opinii)
- 4 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (105 opinii)
- 5 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (58 opinii)
- 6 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (188 opinii)
Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu
Wraca pomysł budowy odnogi trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca kolejowego we Wrzeszczu. Urzędnicy chcą w ten sposób odciążyć pętle tramwajowe na Dolnym Tarasie w związku z realizacją trasy Nowej Politechnicznej. Inwestycja będzie priorytetem w działaniach miasta w najbliższych latach.
Zgodnie z najnowszą propozycją zawartą w Strategii Gdańsk 2030 Plus trasa ta miałaby być przedłużona nawet do Letnicy i ul. Marynarki Polskiej.
Zanim jednak dojdzie do realizacji tak ambitnych planów, priorytetem stała się budowa pierwszego ok. 300-metrowego odcinka - od al. Grunwaldzkiej do dworca Gdańsk Wrzeszcz wraz z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych (podobne rozwiązanie funkcjonuje przy przystanku PKM Gdańsk Brętowo).
Jak informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, przyspieszenie działań miasta ma związek z projektowaną już trasą Nową Politechniczną (GP-W). Nowe linie tramwajowe zjeżdżające z Górnego Tarasu w wysoką częstotliwością potrzebują bowiem miejsca do zakończenia biegu i powrotu na Południe.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Istniejące pętle tramwajowe zbyt daleko od centrum Wrzeszcza
Najbliższa pętla tramwajowa po włączeniu w al. Grunwaldzką - Strzyża PKM oznacza wydłużenie trasy z Wrzeszcza o kilka kilometrów, a ponadto komplikuje organizację ruchu w obrębie przyległej zajezdni - pętla jest wykorzystywana także do przejazdów technicznych celem przestawienia pojazdów na zajezdni.
Kolejne pętle, czyli Oliwa i Jelitkowo jeszcze bardziej wydłużają trasy tramwajów z Południa, a tym samym generują dodatkowe koszty funkcjonowania komunikacji na odcinkach, gdzie nie ma zapotrzebowania na tak znaczne zwiększenie liczby kursów.
- Z eksploatacyjnego punktu widzenia [krańcówka] Klonowa powinna być gotowa nie później niż otwarcie linii GP-W. Funkcjonowanie linii GP-W bez trasy w ul. Klonowej będzie generowało problemy eksploatacyjne na sieci tramwajowej w północnej części miasta poprzez brak możliwości technicznych kończenia dwóch nowych linii na istniejących pętlach - tłumaczy w "Wyborczej" Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Realizacja ze środków unijnych lub wyłącznie z budżetu miasta
Utworzenie torów odstawczych przy wrzeszczańskim dworcu będzie wpisane w kolejny, piąty etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej z realizacją na lata 2022-2029, zaś przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i budowlanej może zostać rozpisany jeszcze przed końcem bieżącego roku.
Gdańsk zamierza ubiegać się o środki unijne na realizację nowego odcinka torowiska wraz z przebudową całej przestrzeni przed dworcem kolejowym (w tym pętli autobusowej). Jak wynika z nieoficjalnych informacji "Wyborczej", nawet bez wsparcia z UE inwestycja dojdzie do skutku ze względu na ogromne znaczenie dla całego układu transportowego.
Czytaj też:
Wizja zmian Grunwaldzkiej. Centra handlowe i biurowce odchodzą do lamusa
[Artykuł z 2011 r.] Plan zagospodarowania dla rejonu dworca we Wrzeszczu
Opinie (213) 2 zablokowane
-
2022-05-24 09:17
A gdzie opcja (2)
Linia powinna iść przez ul. Do Studzienki i potem do zajezdni Zaspa?
Przecież proponowany przebieg linii to jakaś abberacja i to na górnym i dolnym odcinku. Zamiast szybkiego połączenia tramwajem, będzie wycieczka krajoznawcza i brak alternatywy (czas przejazdu tylko to się liczy) dla samochodu. A rezerwy terenowe przewidziane pod tramwaj miasto po cichu sprzeda. W tym mieście już dawno nie ma żadnego planowania przestrzennego.- 16 2
-
2022-05-24 11:50
Aberacja? Raczej precyzyjnie realizowany plan zniechęcania gdańszczan do transportu publicznego (1)
- 4 3
-
2022-05-24 12:26
tu sa bardziej konkretne cele
w postaci terenu rezerw u góry.
- 5 0
-
2022-05-24 09:18
prosto do mojej sypialini... (1)
moja wizualizacja..
- 5 0
-
2022-05-24 11:49
Marzy ci się długi, czerwony tramwaj?
- 1 0
-
2022-05-24 09:21
według Google
są tam 220 metry.
- 6 0
-
2022-05-24 09:23
Czyj to pomysl? Mieszkancow czy Fragu? (4)
- 9 1
-
2022-05-24 11:25
dewelopera, który ma tam posiada część terenu (3)
i forsuje "partnerstwo prywatno-publiczne"...
Oczywiście na zasadzie "kapitalizacja zysków, socjalizacja kosztów".
Wieżowiec będzie stał nad publiczną infrastrukturą, która pójdzie pod ziemię...
Na dodatek, tam są budynki, którymi na pewno interesuje się konserwator...- 3 0
-
2022-05-24 11:34
A FRAG (2)
to nie deweloper? FRAG chcial zabudowac polnocna czesc Podwala Przedmiejskiego.
- 2 3
-
2022-05-24 11:45
No i chyba dobrze? (1)
To jest środek miasta, a dziś tam masz wygony pustej, chaotycznej przestrzeni
- 3 3
-
2022-05-24 12:10
nie, to nie jest dobrze...
Bo aby coś dobrze zrobić, to trzeba myśleć a nie wymuszać...
- 2 0
-
2022-05-24 09:35
(1)
Taaa tramwaj a kierowcy autobusow we Wrzeszczu od miesiecy nie maja nawet toalety
- 14 0
-
2022-05-24 11:49
Bo to wszystko dla Gdańska... Nawet brak miejsca na dwójkę :)
- 3 0
-
2022-05-24 09:36
Naprawdę tak ciężko jest dojść od obecnego przystanku na grunwaldzkiej do dworca Wrzeszcz??? ten pomysł pokazuje nam jedno. w tym mieście nie ma jednego ogarniętego urbanisty, nie ma analiz dotyczących ruchu pieszych i zmotoryzowanych. a koncepcje dotyczące transportu zbiorowego zmieniają się jak w kalejdoskopie.
- 13 4
-
2022-05-24 09:46
Czyli jak zwykle. Pętla to pretekst
Tu chodzi o wieżowiec.
- 15 0
-
2022-05-24 09:47
Odchodzi się od tuneli dla pieszych
a tu plan przeniesienia pętli pod ziemię :/
Super, będzie bardzo bezpiecznie...- 11 0
-
2022-05-24 10:35
A może inaczej? (1)
Dla mieszkańców Moreny dojeżdżających do Wrzeszcza lepiej by było gdyby przedłużyć tory tramwajowe od przystanku PKM Brętowo wzdłuż lub obok Słowackiego. Skoro z jednej strony tramwaj na Morenę wjechał to i spokojnie może zjechać. Taka linia okrężna z numerem "0" w obie strony. Tylko co na to PKM?
- 11 1
-
2022-05-24 12:40
PKM odetchnie
Bo przestanie się tłumaczyć, dlaczego większość kursów omija Brętowo.
- 3 0
-
2022-05-24 10:38
a może miasto pomyśli o tych co mieszkają przy obwodnicy np.od chełmu do osowej i zjazd do oliwy
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.