• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje dojadą bezpośrednio do dworca kolejowego we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja ul. Klonowej z tramwajem i potencjalną nową zabudową przy dworcu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu. Po prawej wjazd na wiadukt tramwajowy nad torami kolejowymi.
  • Wizualizacja przestrzeni w obrębie dworca we Wrzeszczu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu.

Wraca pomysł budowy odnogi trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca kolejowego we WrzeszczuMapka. Urzędnicy chcą w ten sposób odciążyć pętle tramwajowe na Dolnym Tarasie w związku z realizacją trasy Nowej Politechnicznej. Inwestycja będzie priorytetem w działaniach miasta w najbliższych latach.



Dokąd powinny dojeżdżać tramwaje z Południa przez Nową Politechniczną?

Pomysł budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową pojawia się w koncepcjach rozwojowych miasta od kilku lat. Docelowo tramwaje w ten sposób mają docierać pod dworzec we Wrzeszczu, a później nowym wiaduktem nad torami do al. LegionówMapka, skąd możliwe będzie ich skierowanie m.in. na Zaspę i Przymorze.

Zgodnie z najnowszą propozycją zawartą w Strategii Gdańsk 2030 Plus trasa ta miałaby być przedłużona nawet do Letnicy i ul. Marynarki PolskiejMapka.

Zanim jednak dojdzie do realizacji tak ambitnych planów, priorytetem stała się budowa pierwszego ok. 300-metrowego odcinka - od al. Grunwaldzkiej do dworca Gdańsk Wrzeszcz wraz z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych (podobne rozwiązanie funkcjonuje przy przystanku PKM Gdańsk BrętowoMapka).

Jak informuje Gazeta Wyborcza Trójmiasto, przyspieszenie działań miasta ma związek z projektowaną już trasą Nową Politechniczną (GP-W). Nowe linie tramwajowe zjeżdżające z Górnego Tarasu w wysoką częstotliwością potrzebują bowiem miejsca do zakończenia biegu i powrotu na Południe.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Przebieg trasy Nowej Politechnicznej (Gdańsk Południe-Wrzeszcz).
  • Planowany układ transportowy Gdańska zgodnie ze Strategią 2030 Plus.

Istniejące pętle tramwajowe zbyt daleko od centrum Wrzeszcza



Najbliższa pętla tramwajowa po włączeniu w al. Grunwaldzką - Strzyża PKMMapka oznacza wydłużenie trasy z Wrzeszcza o kilka kilometrów, a ponadto komplikuje organizację ruchu w obrębie przyległej zajezdni - pętla jest wykorzystywana także do przejazdów technicznych celem przestawienia pojazdów na zajezdni.

Kolejne pętle, czyli OliwaMapkaJelitkowoMapka jeszcze bardziej wydłużają trasy tramwajów z Południa, a tym samym generują dodatkowe koszty funkcjonowania komunikacji na odcinkach, gdzie nie ma zapotrzebowania na tak znaczne zwiększenie liczby kursów.

- Z eksploatacyjnego punktu widzenia [krańcówka] Klonowa powinna być gotowa nie później niż otwarcie linii GP-W. Funkcjonowanie linii GP-W bez trasy w ul. Klonowej będzie generowało problemy eksploatacyjne na sieci tramwajowej w północnej części miasta poprzez brak możliwości technicznych kończenia dwóch nowych linii na istniejących pętlach - tłumaczy w "Wyborczej" Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
  • Pętla autobusowa przed dworcem, która zostanie całkowicie przebudowana. Obowiązujący plan zagospodarowania dopuszcza w tym miejscu realizację wieżowca i przeniesienie pętli np. pod ziemię.
  • Ulica Klonowa to obecnie przede wszystkim parking.
  • W I etapie przewiduje się budowę tylko krótkiego odcinka od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu. Docelowo tramwaj dojeżdżałby nawet do Letnicy.

Realizacja ze środków unijnych lub wyłącznie z budżetu miasta



Utworzenie torów odstawczych przy wrzeszczańskim dworcu będzie wpisane w kolejny, piąty etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej z realizacją na lata 2022-2029, zaś przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i budowlanej może zostać rozpisany jeszcze przed końcem bieżącego roku.

Gdańsk zamierza ubiegać się o środki unijne na realizację nowego odcinka torowiska wraz z przebudową całej przestrzeni przed dworcem kolejowym (w tym pętli autobusowej). Jak wynika z nieoficjalnych informacji "Wyborczej", nawet bez wsparcia z UE inwestycja dojdzie do skutku ze względu na ogromne znaczenie dla całego układu transportowego.

Czytaj też:

Wizja zmian Grunwaldzkiej. Centra handlowe i biurowce odchodzą do lamusa


[Artykuł z 2011 r.] Plan zagospodarowania dla rejonu dworca we Wrzeszczu

Opinie (213) 2 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    problemem komunikacji w naszym mieście to jest kolizyjność

    znacie jakieś miejsce gdzie coś przebudowano by można było bezkolizyjnie przejechać komunikacją? Bo samochodem to można w 3 miejscach. Przy Okopowej na podwale Przedmiejskie i przy Klinicznej do N. Portu. Jeszcze coś na Armii Krajowej. Ale to wszystko chyba jeszcze komuna wymyślała.

    • 20 8

  • deweloper ma część terenu (1)

    Wcześniej chciał rozbudowywać "Bałtycką", ale teraz to chyba business case się nie spina...
    Teraz forsuje "partnerstwo prywatno-publiczne"...?
    Oczywiście na zasadzie "kapitalizacja zysków, socjalizacja kosztów".

    Wieżowiec będzie stał nad publiczną infrastrukturą, która pójdzie pod ziemię...
    Na dodatek, tam są budynki, którymi na pewno interesuje się konserwator...
    Też "pod ziemię"?

    • 8 0

    • Developer Republik

      Gdańsk Developer City

      • 2 0

  • Kiedy wreszcie tramwaj z Moreny do Wrzeszcza ? (4)

    kiedy wreszcie ????

    • 4 7

    • po (2)

      co?

      Wiem, zlikwidowano 3/4 kursów 162 i 262, 129, 127... 142 zupełnie zniknął...
      Wyparowały?

      • 5 1

      • 129

        Akurat 129 zniknął, do 127 ciężko się dostać bo potrafi mieć 0,5h opóźnienia przez korki przy bałtyckiej... tak samo jak 162 i 262

        • 1 1

      • Jeżdżą na bardziej serdecznych liniach

        • 2 0

    • Po tych wyborach to już na pewno

      Razem z Nową Świętokrzyską, Nową Jabłoniową. Tylko głosujcie na Wszystko dla Gdańska - to pisałem ja, Piotruś z Nowych Ogrodów

      • 2 0

  • jaja se robicie?

    na morenie i we wrzeszczu jest wszystko w każdą stroną a całe poudnie stoi, nic nie jest budowane, nawet drogi nie są remontowane - NIC. i niech nikt nawet nie otwiera pyska że można było sobie kupić mieszkanie w centrum. Nie. Ludzie kupili tam, płacą podatki, a w normalnych miastach/krajach najpierw buduje się linie drogowe a potem osiedla. a u nas patodeweloperka z pozwoleniem swojego zdechłego guru pawełka nawaliła bloków, nie budując absolutnie żadnych dróg i jest kongo.... a pajace pakują kase w kolejne linie na morenie czy we wrzeszczu. po prostu kpina...

    • 12 3

  • Nie chodzi o tramwaj, mieszkańców czy 269m - tylko o deweloperkę

    Na tych obrazkach wszystko wokół dworca jest zabetonowane na kilka pięter. tam jest kasa i ciśnienie a nie w 269m dla mieszkańców. Nawrotkę (bo nie pętlę) można zrobić wszędzie. A tak przy okazji to we Wrzeszczu była zajezdnia (i nawrotka) tylko miasto ją sprzedało pod wieżowce.

    • 13 0

  • W tytule brak znaku zapytania na końcu :) To jest tylko plan a nie postanowienie :) (1)

    • 6 0

    • znana metoda zaklinania rzeczywistości

      "fakty" medialne...

      • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    połączenia tramwajowe w poprzek torów SKM (4)

    Tego brakuje w GD, bo mamy w zasadzie dwie równoległe linie: przez centrum i przez Zaspę Przymorze. Pomiędzy nimi nie ma połączeń, co powoduje szereg uciążliwości, za długie trasy tramwajów, kłopoty z zajezdniami itp. oraz bardzo podraża koszty..
    Czyżby jaskółka rozsądku w UM, wśród rydwanów i polityki?

    • 63 9

    • zdecydowanie nie (1)

      tylko pretekst do budowy wieżowca i obniżenia jego kosztów.

      • 9 5

      • plus SKMka, która idzie równolegle do tych lini, a PKM jeździ tak rzadko, że nie kwalifikuje się na nazywanie jej komunikacją miejską

        • 7 2

    • SKM to taka rzeka i brakuje na niej mostów.

      Co kilometr powinien być tunel pod torami.

      • 6 0

    • Za 1000 może lat

      • 0 3

  • Jedno kłuje w oczy - ten koszmarny wysokościowiec.

    Demolowanie przestrzeni trwa w najlepsze. Najpierw zbudowali ten koszmar w miejscu domu towarowego, a teraz miałoby powstać to. Ta dzielnica nigdy nie wyglądała bardziej beznadziejnie niż dziś, a zapowiada się jeszcze gorzej. To nie jest postęp, rozwój, czy nowoczesność. To totalne niszczenie przyjaznej mieszkańcom przestrzeni. Ludzie odpowiedzialni za planowanie przestrzenne powinni się wstydzić. Nie są godni miana architektów, czy planistów. To partacze.

    • 16 3

  • czyli nie chodzi o pętle a o figę z pentelką! (1)

    dzisiaj prima aprylis?

    • 7 0

    • wbrew pozorom

      chodzi o całkiem grubą kasiorę...

      • 0 0

  • ciekawe wyróżnianie

    opinii...
    tag #sponsor ?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane